خانهاخبار
مشخصات تراشه اسنپدراگون 670 کوالکام فاش شد

مشخصات تراشه اسنپدراگون 670 کوالکام فاش شد

مشخصات ارائه شده توسط Roland Quandt، به عرضه تراشه اسنپدراگون 670 با شش هسته پردازشی کم‌مصرف و دو هسته پردازشی قدرت‌مند اشاره دارد. این تراشه بر مبنای فرآیند ساخت 10 نانومتری، تولید می‌شود.
۱۳۹۶/۱۱/۲۲

کوالکام از تراشه پرچم‌دار جدید خود با نام اسنپدراگون 845 در ماه دسامبر سال گذشته، رونمایی کرده بود. انتظار می‌رود سامسونگ، نسخه‌ای از گوشی‌های پرچم‌دار Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus خود را با این تراشه به بازار عرضه نماید؛ ضمن اینکه شیائومی نیز به‌زودی از نسخه ارتقا یافته Mi Mix 2 رونمایی خواهد کرد که قلب تپنده‌ی آن، پردازنده پرچم‌دار جدید کوالکام است. در نمایشگاه MWC 2018، گوشی‌های دیگری با تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام عرضه خواهند شد که از جمله آن‌‌ها می‌توان به Xperia XZ Pro، Xperia XZ2 و Nokia 8 Sirocco اشاره نمود.

با این‌حال، تمامی توجه کوالکام برای سال جدید به تراشه پرچم‌دار خود معطوف نشده است و مانند روندی که این شرکت در طی چند سال گذشته اتخاذ کرده است، انتظار داریم چیپ‌های جدید کوالکام برای محصولات ارزان‌قیمت و میان‌رده معرفی شود. یکی از این تراشه‌ها، اسنپدراگون 670 است که با اسنپدراگون 660 کوالکام جایگزین خواهد شد. Roland Quandt در جدیدترین گمانه‌زنی‌، بخشی از مشخصات‌فنی جانشین تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام را منتشر کرده است.

به گفته‌ی این شایعه‌پرداز، اسنپدراگون 670 کوالکام از فرآیند ساخت 10 نانومتری بهره می‌گیرد؛ معماری مورد استفاده در توسعه این تراشه، big.LITTLE نیست. به همین جهت، انتظار داریم به جای ترکیب کلاسیک چهار هسته پردازشی کم‌مصرف و چهار هسته‌ پردازشی رده‌بالا، جانشین اسنپدراگون 660 به شش هسته پردازشی با مصرف انرژی کم و دو هسته پردازشی قدرت‌مند مجهز شده باشد.

image

هسته‌های کم‌مصرف که Kryo 300 Silver نامیده خواهند شد، روی فرکانس حداکثری 2.6 گیگاهرتز عمل خواهند کرد؛ این هسته‌ها در واقع نسخه‌ای از هسته‌های پردازشی Cortex A55 هستند. دو هسته رده‌بالا نیز Kryo 300 Gold نامیده میشود که نسخه شخصی‌سازی هسته‌های ARM Cortex A75 است؛ فرکانس هسته‌های پردازشی مذکور به حداکثر 1.7 گیگاهرتز می‌رسد. انتظار داریم محصولات مجهز به پردازنده اسنپدراگون 670 کوالکام، عملکرد خیره‌کننده‌ای را ارائه دهند.

حافظه کش L1 هر هسته، 32 کیلوبایت است؛ هر خوشه پردازشی نیز، حافظه کش L2 با ظرفیت 128 کیلوبایت دارد. برای کل چیپ‌ست، حافظه کش L3 با ظرفیت 1 مگابایت اعلام شده است. باید اشاره کرد که اسنپدراگون 670 از واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو 617 برای پردازش محتوای گرافیکی بهره می‌گیرد که روی فرکانس 430 مگاهرتز یا 650 مگاهرتز عمل خواهد کرد؛ فرکانس داینامیک GPU مورد استفاده در این تراشه به 700 مگاهرتز می‌رسد.

تراشه جدید کوالکام از نمایشگری با رزولوشن WQHD پشتیبانی می‌کند؛ با این‌حال، اطلاعات دقیق آن هنوز ارائه نشده است. مودم Snapdragon X20 مورد استفاده در جانشین اسنپدراگون 660، می‌تواند سرعت دانلود حداکثری 1 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. پردازنده مذکور از حافظه UFS 2.1 و eMMC 5.1 پشتیبانی می‌کند.

پردازشگر سیگنال تصویر که درون اسنپدراگون 670 از آن استفاده شده است، پشتیبانی از دو دوربین را امکان‌پذیر می‌کند؛ البته در حال‌حاضر، مشخص نیست حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده توسط دوربین اصلی چقدر خواهد بود؛ با این وجود، ممکن است اسنپدراگون 670 از دو سنسور 13 و 23 مگاپیکسلی به صورت هم‌زمان پشتیبانی کند.

در رابطه با زمان معرفی رسمی پردازنده جدید کوالکام، اطلاعات رسمی وجود ندارد اما احتمال می‌دهیم پردازنده مذکور در اواخر ماه جاری میلادی در نمایشگاه MWC 2018 در شهر بارسلون معرفی شود. انتظار می‌رود گوشی‌های مجهز به این پردازنده، به‌زودی وارد بازار شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)