خانهاخبار
مطالعات جدید نشان می‌دهد بین استفاده از تلفن همراه و سرطان‌های مغزی ارتباطی وجود ندارد!

مطالعات جدید نشان می‌دهد بین استفاده از تلفن همراه و سرطان‌های مغزی ارتباطی وجود ندارد!

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در چند سال اخیر باعث نگرانی بسیاری از افراد شده بود و هر روزه در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درباره آن منتشر می‌شد، وجود ارتباط میان امواج تلفن‌های همراه و سرطان‌‌ و بیماری‌های مغزی بود. اما آخرین تحقیقات دانشمندان اثبات می‌کند بین این دو مقوله ارتباطی وجود ندارد.
۱۳۹۶/۱۱/۱۷

به تازگی دو آزمایش که بخشی از برنامه موسسه ملی علوم سلامت محیطی (NIH) و برنامه ملی سم‌شناسی (NTP) است، موش‌ها را در معرض امواج گوشی‌های تلفن همراه قرار داد.

این آزمایش برای برخی از این حیوانات به خوبی پایان نیافت؛ به میزان کمی افزایش ابتلا به گونه‌ای نادر از تومور قلبی در موش‌های نر دیده شد اما موش‌های ماده صدمه‌ای ندیدند. در نهایت این مطالعه با یک خبر خوش به سرانجام رسید که به نگرانی بسیاری از افراد، به ویژه والدین، خاتمه می‌دهد:

در نتیجه این آزمایش‌ها اعلام شد که هیچ جای نگرانی درباره ابتلا به تومور مغزی برای استفاده طولانی مدت از تلفن‌های همراه نیست.

دکتر اوتیس براولی، مدیر ارشد جامعه سرطان ایالات متحده، درباره این نتایج می‌گوید:

من همیشه گوشی خودم را نزدیک گوشم نگه می‌دارم!

پیش نویس‌ این نتایج ممکن است بحث برانگیز باشند، اما در آنچه به مردم می‌گویم تغییری ایجاد نخواهند کرد. شواهد موجود مبنی بر ارتباط بین تلفن‌های همراه و سرطان بسیار ضعیف‌اند و تاکنون هیچ‌گونه ریسک بالای ابتلا به سرطان در افراد دیده نشده است.

او عنوان می‌کند که موش‌های مورد آزمایش قرار گرفته در این تحقیقات دقیقا مشابه زندگی روزمره انسان‌ها در معرض امواج نبودند و اضافه کرد که احتمال وجود ارتباط میان تلفن‌های همراه و سرطان‌ها ضعیف است. همچنین توصیه می‌کند که اگر باز هم به نتیجه تحقیقات شک دارید، می‌توانید از هندزفری استفاده نمایید تا از نزدیک نمودن گوشی به سر خود جلوگیری کنید.

image

موش‌های مورد آزمایش دو سال و به مدت ۹ ساعت در روز در معرض امواج موبایل قرار می‌گرفتند. جان بوچر، از محققان ارشد این مطالعه که از اعضای موسسه ملی علوم سلامت محیطی است، در نوشته‌های خود اعلام نموده که انسان تنها زمانی به اندازه این موش‌ها (از نظر قدرت امواج) در معرض امواج قرار دارد که سیگنال ضعیف باشد و دستگاه برای یافتن سیگنال قوی‌تر انرژی بیشتری صرف می‌کند. در زندگی عادی، انسان به میزان بسیار بسیار کمتری از آن‌چه در مطالعه روی موش‌ها استفاده شد، در معرض امواج قرار می‌گیرد.

سازمان فدرال غذا و داروی آمریکا مبلغ ۲۵ میلیون دلار برای این تحقیقات هزینه نموده و اعلام کرده است که استفاده از تلفن همراه برای انسان‌ها بی‌خطر است. رییس بخش امواج و تشعشات این سازمان، دکتر جفری شورن می‌گوید که محدودیت‌های سلامتی فعلی که برای گوشی‌های موبایل اعمال می‌شود، برای حفظ سلامت جامعه مناسب و قابل قبول است.

نکته تعجب برانگیز این تحقیقات این است که موش‌هایی که در معرض امواج قرار گرفتند، نسبت به موش‌هایی که در این آزمایش شرکت نکردند برای مدت طولانی‌تری زندگی کردند. با مشاهده چنین اتفاقی، محققان به این نتیجه رسیدند که ممکن است این امواج باعث کاهش التهاب شده و شانس ابتلا به بیماری‌های کشنده را در این موش‌ها کمتر نموده باشند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مرتضی

۱۳۹۶/۱۱/۱۸
اووو چه جالب

Ol

۱۳۹۶/۱۱/۱۷
بیچاره موش ها⁦??? ولی من همیشه یه سوال تو ذهنم بود اینکه چطور نور از داخل بدن انسان رد نمیشه ولی امواج ماکروویو و رادیویی که تقریبا تمام امواج ارتباطی رو شامل میشن با وجود اینکه انرژی خیلی خیلی کمتری نسبت به نور دارن از داخل بدن انسان و در و دیوار و تقریبا همه چیز رد میشن؟

محمد

۱۳۹۶/۱۱/۱۷
من در حدی نیستم که با قاطعیت بگم اینا درست نیست ولی هم شرکتای فناوری و مخابراتی و هم کارخونه های ساخت گوشی اونقدر قدرت دارن که در صورت اثبات این موضوع اون رو مخفی کنن .
من خودم یه مدتی مجبور بودم از گوشی زیاد استفاده کنم ( برای صحبت کردن ) سردرد عجیبی گرفته بودم و این نشون میده حداقل سردرد رو ایجاد میکنه استفاده زیاد
از طرفی هم حتی اگه اثبات هم بشه که امواج موبایل باعث سرطان میشه عده خیلی زیادی باز هم استفاده میکنن چون چاره ای نیست

saeed

۱۳۹۶/۱۱/۱۷
این همه کمپانی های قدرتمند هست دهنه این پژوهشگران رو با پول یا هر چیزی بسته هستن. باید یه آزمایش گسترده انجام شه نه این