خانهاخبار
بررسی بازی This War of Mine؛ جنگ از زوایه دیگر

بررسی بازی This War of Mine؛ جنگ از زوایه دیگر

بازی This War of Mine یک بازی برای کامپیوترهای شخصی است که جنگ را از زاویه جدیدی روایت می‌کند. برخلاف دیگر بازی‌های جنگی، شما در این بازی نقش یک سرباز را به عهده نخواهید داشت؛ بلکه در نقش مردم عادی ظاهر می‎شوید که باید برای فرار از مرگ از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
۱۳۹۶/۱۱/۱۸

جنگ هیچ‌گاه برای مردم پیام‌آور شادی نبوده است. تخریب شهرها، از دست دادن خانواده، شیوع بیماری، تاریکی، قطحی، وحشت و خون همه آن چیزی است که جنگ با خود به زندگی ما می‌آورد.

اکنون چند هفته‌ای است جنگ شروع شده و به نظر نمی‌رسد پایان آن نزدیک باشد. به هر طرف که نگاه کنید جز ویرانی و خرابی نمی‌بینید. وحشت عبور سربازان، شلیک تیر و صدای فریاد حتی در خواب نیز شما را تنها نمی‌گذارند.

زمستان نزدیک است و آب و غذا به اندازه کافی برای سیر شدن نیست. دارو به سختی پیدا می‏‌شود و مردم بی‌رحم شده‌اند. گرسنگی دوست و دشمن نمی‎شناسد. ممکن است برای یک تکه‌ای نان مجبور به دزدی شوید یا برای داشتن جای خواب، حتی دوست خود را به آن دنیا بفرستید.

داستان اکثر بازی‌های جنگی در خط مقدم جبهه می‌گذرد و درگیری سربازان خودی با دشمن را روایت می‌کند؛ اما این بار قرار است جنگ را از زاویه دیگری ببنید که تاریک‌تر و وحشتناک‌تر از همیشه است.

بازی این جنگ من (This War of Mine) با الهام از محاصر سارایوو در جنگ بوسنی، که بین سال‌های 1992 تا 1995 اتفاق افتاد، ساخته شده است و داستان زندگی شهروندان و مردم غیرنظامی را روایت می‌کند که برای فرار از مرگ و تلاش برای زنده‌ ماندن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

نگاه متفاوت «این جنگ من» به موضوع جنگ و پرداختن به زندگی مردم جنگ‌زده سبب شده است تا این بازی امتیاز بالایی از سایت‌های مشهور GameSpot، IGN و Eurogamer کسب کند.

image

فضای بازی بسیار تاریک و اندوهناک است و کاملا حس یک شهر مرده را به شما القا می‌کند. شما در این شهر کنترل گروهی از مردم جنگ‌زده را برعهده دارید که باید برای زنده ماندن و فرار از شلیک سربازان دشمن روز را به شب برسانند و شب را صبح کنند؛ اما این تنها خطری نیست که شما را تهدید می‌کند.

سرما، گرسنگی، بیماری، خستگی، افسردگی و ده‌ها تهدید دیگر همیشه در کمین هستند تا شما را از پا دربیاورند. در این میان باید مواظب دزدی‌ و سو قصدهایی که به شما می‌شود نیز باشید.

image

داستان بازی خط داستانی مشخصی را دنبال نمی‌کند و همه چی به رفتارها و تصمیماتی وابسته است که در طول داستان می‌گیرید. باید سعی کنید در طول روز در پناهگاه بمانید، غذا بخورید، استراحت کنید و وسایلی بسازید که زندگی شما را راحت‌تر می‌کنند. شب که شد می‌توانید در تاریکی به خاربه‌های اطراف سر بزنید و به دنبال آب و غذا، دارو و پانسمان، اسلحه و سایر چیزهای مورد نیازتان بگردید و پیش از روشن شدن دوباره هوا دوباره به پناهگاه بازگردید.

image

بازی This War of Mine با سه شخصیت به نام‌های مارکو، برونو و پاول آغاز می‏‌شود که هر یک پیشینه و داستان زندگی متفاوتی دارند. مثلا پاول دونده سریعی است؛ برونو آشپز ماهری است و مارکو آتش‌نشان بوده است. با مدیریت درست این شخصیت‌ها می‌توانید بیشتر زنده بمانید و از خطرات در امان باشید. البته هر بار که بازی را از نو شروع کنید ترکیب شخصیت‌ها متفاوت خواهد بود که به جذابیت بازی می‌افزاید.

این بازی را از نظر گیم‌پلی می‌توان با مجموعه بازی‌های The Sims مقایسه کرد چون روند بازی و کنترل شخصیت‌های مشابهی دارد. مثل تمامی بازی‌های سبک اشاره و کلیک، برای انتخاب شخصیت‌ها باید با ماوس روی آنها کلیک کنید و با کلیک روی نقطه‌ای دیگر به آنها فرمان انجام دادن کاری را بدهید.

در گوشه تصویر کارت‌هایی می‌بینید که چهره شخصیت‌های داستان روی هر یک از آنها نقش بسته است. روی این کارت‌ها نام و پیشینه افراد گروه نوشته شده است و وضعیت جسمی آنها با رنگ قرمز به شما اطلاع داده می‎شود. با باز کردن این کارت‌ها می‌توانید بفهمید هر شخصیت در مورد ماجرایی که اتفاق افتاده چه فکر می‌کند و وضعیت روحی او چگونه است.

image

اعتماد کردن به افراد غریبه یکی از چالش‌های اصلی بازی «این جنگ من» است که می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. در طول بازی ممکن است افرادی به پناهگاه شما بیایند و از شما در خواست کمک یا مبادله کنند؛ حتی بعضی از آنها پیشنهاد می‌دهند تا به گروه شما بپیوندند و در این راه همراهتان شوند.

در بازی «این جنگ من» با هر شرایطی که در جنگ واقعی پیش می‌آید برخورد خواهید داشت؛ بنابراین باید از هر نظر آماده باشید. ممکن است زمستان زود فرا برسد و وسیله گرمایشی نداشته باشید. ممکن است سخت بیمار شوید و دارویی برای درمان پیدا نکنید. حتی ممکن است مجبور شوید برای زنده ماندن تصمیم به قتل یک انسان بی‌گناه بگیرید.

image

با اینکه The War of Mine داستان و ایده جالبی دارد، کمی از بازی که بگذرد احساس تکراری شدن به شما دست خواهد داد؛ به همین خاطر نمی‌توان به صورت پیوسته و طولانی مدت بازی را ادامه داد.

در نسخه اصلی این بازی که مکالمه شخصیت‌ها، راهنمای آیتم‌ها و شرح حال شخصیت‌ها به صورت متنی روی صفحه نمایش داده می‌شود؛ به همین خاطر اگر انگلیسیتان قوی نباشد ممکن است در روند بازی به مشکل بر بخورید. خوشبختانه سایت هیولا نسخه PC این بازی را به فارسی ترجمه کرده است و آن را به صورت قانونی در ایران به فروش می‌رساند. تمامی منوها، مکالمات و نوشته‌ها به خوبی به فارسی ترجمه شده‌اند و با گیم‌پلی بازی هماهنگ هستند.؛ هرچند هنوز در برخی صحنه‌ها باگ‌هایی دیده می‌شود.

اگر به بازی‌هایی با تم جنگ علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم «این جنگ من» را حتما امتحان کنید. درست است در این بازی خبری از هیجان خط مقدم جبهه و شلیک به نیروهای دشمن نیست، اما با داستان و تجربه‌ای متفاوت روبه‌رو خواهید شد که دید شما را به مقوله جنگ و مردمی که گرفتار این مصیبت می‌شوند، کاملا عوض می‌کند.

توجه: این بازی به دلیل داشتن صحنه‌های کشتار متعدد و کلام خشن برای افراد بالای 18 سال مناسب تشخیص داده شده است.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

محمد

۱۳۹۶/۱۱/۱۸
من پارسال مدتی این بازی رو انجام دادم
البته نسخه اصلیش پولی هست و بسیاز گران (برای موبایل) فکر میکنم هنوزم پولی باشه
بازی فوق العاده اعتیاد آور ،جذاب، موزیک فوق العاده تاثیر گذار
فقط حیف که خط سیر داستان خیلی طولانی نیست و اگه دووم بیارید و زنده بمونید نسبتا زود جنگ به پایان میرسه( حدودا ۴۰ روز بازی که حدودا یک هفته ای بیشتر زمان نمیره)
اولش زنده موندن سخته ولی یکی دو دور بازی کنین راحت میتونین تمومش کنین

Alireza

۱۳۹۶/۱۱/۱۸
این بازی فوقوالعادست فقظ بعضی جاهاش واقعا اعصاب آدمو خورد میکنه