خانهاخبار
نکاتی برای رانندگی در زمستان و برف

نکاتی برای رانندگی در زمستان و برف

در روزهای اخیر در بیشتر مناطق کشور شاهد بارش نزولات آسمانی و به ویژه برف بوده‌ایم. به همین دلیل قصد داریم نکاتی را برای داشتن بهترین تجربه رانندگی در برف یادآور شویم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۶/۱۱/۸

دیدن برف همواره یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی است و نمی‌توان انکار کرد که بارش برف، پیامدهای مثبت بسیاری را به همراه دارد. اما در این بین، برف و یخبندان مشکلات فراوانی را هم به دنبال دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، مسدود شدن و یخ‌زدگی راه‌هاست.

به ویژه در کشور ما که وضعیت مسیرها و خودروها چنگی به دل نمی‌زنند، این موضوع بیشتر به چشم می‌آید و ممکن است با باریدن یک برف نیمه سنگین، دچار مشکلات متعددی شویم. در این روزها برف سایه سنگینی بر کشور انداخته و موجب مسدود شدن بسیاری از جاده‌ها از جمله تهران – کرج و هراز شده است. در همین راستا قصد داریم نکاتی را برای داشتن بهترین تجربه رانندگی در زمستان و برف در این نوشتار یادآور شویم.

image

نکاتی برای رانندگی در زمستان

  1. هنگام خستگی از رانندگی خودداری کنید. حتما قبل از رانندگی استراحت کافی داشته باشید تا ریسک را به کمترین میزان برسانید.
  2. هیچگاه در یک محیط بسته همچون پارکینگ اقدام به گرم کردن خودرو نکنید.
  3. از تنظیم بودن باد تایرها اطمینان حاصل کنید.
  4. هرگز به طور همزمان از لاستیک‌های زمستانی و انواع دیگر لاستیک‌ها استفاده نکنید.
  5. برای جلوگیری از یخ زدن بنزین، باک را حداقل تا نیمه پر کنید.
  6. تا حد امکان از ترمز دستی در هوای سرد، بارانی و برفی استفاده نکنید.
  7. هرگز در مسیرهای لغزنده از کروز کنترل استفاده نکنید.
  8. همواره تمامی حواس خود را به مسیر معطوف نمایید و از شرایط آب و هوایی مقصد آگاه باشید.
  9. پس از سوار شدن در خودرو حتما کمربند ایمنی را ببندید.

image

نکاتی برای رانندگی طولانی مدت در زمستان

  1. پیش از شروع سفر به گزارش‌های هواشناسی دقت کنید و از شرایط آب و هوایی مقصد و مسیر اطلاع پیدا کنید. اگر شرایط بسیار سخت است، سفر خود را به تعویق بیندازید. اگر مجبور به رفتن هستید، زمان حرکت، مسیر، مقصد و زمان رسیدن خود را به آشنایان اطلاع دهید.
  2. از عملکرد درست خودرو برای شرایط سخت آب و هوایی اطمینان داشته باشید. همچنین از عدم وجود خرابی در خودرو اطمینان حاصل کنید تا در مسیر به مشکل برنخورید.
  3. همواره حداقل نیمی از باک را پر نگه دارید.
  4. وسایل ضروری شامل گوشی تلفن، پاوربانک، شماره‌های ضروری در هر منطقه، پتو، دستکش، کلاه، غذا، اّب و داروهای ضروری را به همراه داشته باشید.
  5. اگر در برف گیر افتادید، بیهوده از خودرو پیاده نشوید مگر آنکه ساختمانی در نزدیکی شما برای سکونت موقت وجود داشته باشد. چراکه دور شدن از خودرو احتمال گم شدن شما را زیاد می‌کند. به علاوه اگر در خودرو باشید، گروه‌های امدادی راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند. اگر در محیطی دچار برف و طوفان شده‌اید، نوشتن کلماتی همچون SOS، کار گروه‌های امدادی را برای پیدا کردن شما آسان‌تر می‌کند.
  6. اگر خودرو شما در برف گیر افتاده، بیش از حد نیاز برای خارج کردن آن، تلاش نکنید.
  7. اگر در روز در برف هستید، یک لباس رنگی به تیرهای اطرافتان آویزان کنید تا گروه‌های امدادی از حضور شما اطلاع پیدا کنند. اگر در شب این اتفاق رخ داد، در صورت امکان یک چراغ را برای این کار انتخاب کنید و یا چراغ‌های وسیله نقلیه خود را روشن نگه دارید.
  8. هر چند دقیقه یک بار، اگزوز خودرو را چک کنید تا برف و یخ خروجی آن را مسدود نکرده باشد. بسته بودن خروجی اگزوز می‌تواند منجر به ورود گازهای سمی به اتاق خودرو و در نتیجه مسمومیت و حتی مرگ شود.
  9. از هر وسیله‌ای که در دست دارید، برای گرم نگه داشتن خود استفاده کنید. مانند کف‌پوش خودرو، کاغذ و یا روزنامه.
  10. برای گرم نگه داشتن داخل خودرو کافی است تنها چند دقیقه موتور را روشن نگه دارید تا فضا گرم شود. پس از گرم شدن کافی، موتور را خاموش کنید تا سوخت شما به پایان نرسد.

image

نکاتی برای رانندگی در برف

  1. به آهستگی شتاب گیری و ترمز گیری کنید. فشار آهسته به پدا گاز بهترین راه برای جلوگیری از لیز خوردن و از بین رفتن کنترل خودرو است. برای حرکت کردن عجله نکنید. و برای توقف، به طور ناگهانی ترمز نکنید. به یاد داشته باشید توقف کردن در برف و یخ، زمان بیشتری نیاز دارد.
  2. به آهستگی رانندگی کنید زیرا هر اقدامی در مسیرهای برفی و یخی زمان بیشتری می‌طلبد. ترمز کردن، شتاب گرفتن و حتی پیچیدن به سرعت انجام نمی‌شود. طمانینه اصل مهمی برای رانندگی در این شرایط است.
  3. زمان شتاب گیری را افزایش دهید زیرا بیشتر کردن زمان شتاب گیری، زمان بیشتری برای ترمز گرفتن را هم در اختیار شما قرار می‌دهد.
  4. پیش از شروع سفر، از همراه داشتن زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ‌شکن اطمینان داشته باشید.
  5. از عملکرد و وضعیت ترمزهای خودرو خود آگاه باشید. اگر ترمزهای خودرو شما ضد قفل است، بهتر در مسیر برفی عمل می‌کند. برا ترمز کردن، به جای پاشنه پا، از نوک و انگشتان پا استفاده کنید تا به جای ترمز ناگهانی، ترمز شما مداوم و آهسته باشد.
  6. اگر می‌توانید ترمز نکنید. علت این موضوع، عملکرد خودرو برای شروع حرکت است. اگر در توقف کامل باشید، به سختی باید خودرو را به حرکت بیندازید. به عنوان مثال اگر به چراغ قرمز نزدیک می‌شوید، بهتر است با سرعت پایین به آن نزدیک شوید تا چراغ سبز شود تا اینکه کاملا متوقف شوید.
  7. بیهوده فشار به پدال گاز نیاورید. گاز دادن زیاد در برف موجب هرز گردی چرخ‌ها می‌شود. در مسیرهای شیب‌دار، به آهستگی عبور کنید.
  8. اگر در شیب به سمت بالا در حال حرکت هستید، متوقف نشوید زیرا توقف کامل احتمالا به معنای عدم توانایی خودرو در حرکت مجدد به سمت بالا است.
  9. در نهایت اگر واقعا نیازی به بیرون رفتن نیست، از خانه خارج نشوید. اگر شما توانایی و مهارت کافی برای راندن در برف را دارید، همه رانندگان این توانایی را ندارند و خطر آنها در کمین شماست. در خانه بمانید و از تماشای برف لذت ببرید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

آقا مسعود

۱۳۹۶/۱۱/۹
به نام خدا
سلام علی آقای دلبخواه تشکر

علیرضا

۱۳۹۶/۱۱/۸
ممنون نکات خیلی خوبی بود.