خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Sony Xperia XA1 Ultra

بررسی تخصصی Sony Xperia XA1 Ultra

ایکس ای وان اولترا یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های موجود در بازار است که با وجود صفحه‌نمایش 6 اینچی‌اش جزو گوشی‌های میان رده و خوش قیمت به حساب می‌آید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱۱/۱۵

علاقه سونی به صفحه‌نمایش‌های بزرگ در برخی گوشی‌هایش جدید نیست و چند سالی است که شاهد عرضه فبلت هایی از سونی هستیم تا از رقابت صفحات بزرگ جا نماند. XA1 Ultra جدیدترین تلاش سونی برای باقی ماندن در این میدان است. حرف X نشان می‌دهد که این گوشی عضوی از خانواده X است و حرف A نشان‌دهنده میان رده بودن آن است و درنهایت Ultra می‌خواهد به کاربر بگوید که گوشی به صفحه‌نمایشی بزرگ مجهز است. در این بررسی تجربه کاربری خودمان از مدت‌زمانی که با گوشی کار کردیم در اختیار شما قرار می‌دهیم تا اگر قصد خریدش را دارید با چشمان باز و با آگاهی کامل به سراغش بروید.

 

طراحی

باید خودتان را برای مواجه با گوشی‌ای بسیار بزرگ آماده کنید. اندازه صفحه‌نمایش این گوشی 6 اینچ است و با وجود بدون حاشیه بودن در کناره‌ها بالا و پایینش حاشیه‌های بسیار زیادی دارند. حاشیه‌های کم کناره‌های صفحه‌نمایش سبب شده تا نسبت صفحه به بدنه دستگاه 76 درصد باشد که برای یک گوشی 6 اینچی و البته میان رده خیلی هم بد نیست. همین بدون حاشیه بودن کناره‌ها کمک کرده تا عرض گوشی خیلی زیاد نباشد و به‌راحتی بتوان با یکدست آن را نگه داشت؛ اما زیاد بودن حاشیه در بالا و پایین صفحه‌نمایش باعث غول‌پیکر به نظر آمدنش شده است. در کل شاید کار کردن با یکدست با این گوشی کار خیلی راحتی نباشد اما کار غیر ممکنی هم نیست.

image

 

بدنه گوشی از فلز و پلاستیک کنار هم تشکیل شده است. فریم اطراف گوشی از آلومینیوم ساخته شده در حالی که قاب پشتی و بالا و پایین پوششی پلاستیکی دارند. استفاده از پلاستیک برای گوشی‌ای در این اندازه و ابعاد کاملا منطقی است زیرا اگر قرار بود گوشی تماما فلزی باشد دست گرفتن و کار کردن با آن به علت وزن زیاد بسیار سخت می‌شد در حالی که اکنون با این اندازه بزرگ تنها 188 گرم وزن دارد.

image

یکی از بخش‌هایی که کمک می‌کند با این ابعاد گوشی بتوان با یکدست کار کرد ضخامت نه‌چندان زیادش است. این غول بزرگ فقط 8.1 میلی‌متر ضخامت دارد و از بسیاری پرچم‌داران بازار نازک‌تر است.

image

 

 

لک و چربی روی بدنه دستگاه باقی می‌ماند اما روی رنگ مشکی، که در اختیار ما بود، خیلی مشخص نیست. به‌هرحال اگر قاب پشتی بر اثر لک و چربی کثیف شود به همین راحتی نمی‌توانید از شر این کثیفی‌ها خلاص شوید.

image

 

جزئیات دستگاه

بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم به همراه یک فلاش LED قرار گرفته در حالی که هیچ خبری از اسپیکر دوتایی در اینجا نیست. بالا و پایین صفحه‌نمایش دو نوار کوچک دیده می‌شود که یکی خروجی صدای مخاطب است و دیگری میکروفون اصلی که احتمالا ابتدا آن‌ها را با اسپیکر اشتباه می‌گیرد.

image
  
image


سمت راست دستگاه کلید پاور پایین کلیدهای ولوم قرار گرفته است و کلید شاتر دوربین هم کمی پایین‌تر در اینجا دیده می‌شود. سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه خارجی قرار دارد. اسلات هر دو سیم‌کارت با بیرون کشیدن کاوری که روی این درگاه را پوشانده بیرون می‌آیند اما برای خارج کردن درگاه کارت حافظه خارجی باید با استفاده از ناخن اینکار را انجام دهید.

image

image
  
image

image

 

پایین گوشی درگاه ارتباطی تایپ سی و اسپیکر قرار دارند. بالای گوشی هم جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه میکروفون دوم تعبیه‌شده‌اند. در قاب پشتی گوشی می‌توانید دوربین اصلی را پیدا کنید که یک فلاش تکی زیرش قرار دارد. مانند تمام گوشی‌های سونی لوگوی NFC در قاب پشتی قرار گرفته تا به کاربر نشان دهد چیپ ان اف سی کجا قرار دارد.

image

image

 

صفحه‌نمایش

همان‌طور که گفتیم صفحه‌نمایش در کناره‌ها کاملا بدون حاشیه است اما بالا و پایینش حاشیه‌ها زیادند. این صفحه‌نمایش اندازه 6 اینچی دارد و کیفیت فول اچ‌دی برایش در نظر گرفته شده است. بر خلاف بسیاری از گوشی‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید نسبت ابعاد این صفحه‌نمایش 16:9 و معمولی است. تراکم پیکسلی برای این صفحه‌نمایش، که چیدمان پیکسل‌هایش RGB است، برابر 367 پیکسل در اینچ در نظر گرفته شده است.

image

 

صفحه‌نمایش گوشی نور بسیار زیادی دارد و در حداکثر روشنایی 600 نیتس نور از خودش ساطع می‌کند و به لطف همین نور زیاد در نور محیط مشکلی برای مشاهده محتوای در حال نمایش روی صفحه پیدا نمی‌کنید. نه‌تنها روشنایی صفحه‌نمایش نسبت به دیگر میان رده‌های بازار خیلی خوب است در نمایش رنگ‌ها هم خیلی خوب عمل می‌کند و دقت نمایش رنگی بالایی دارد. نمایش رنگ سفید روی این صفحه‌نمایش تروتمیز است اما عمق رنگ مشکی خیلی زیاد نیست که به سبب استفاده از پنل IPS برای آن است.

در کل برای مشاهده محتواهای ویدئویی و وبگردی صفحه‌نمایش بزرگ این گوشی شما را راضی نگه می‌دارد و نیاز شما را برطرف می‌کند.

در تنظیمات صفحه‌نمایش این گوشی گزینه‌های جالبی حتی در حد و اندازه یک گوشی پرچم‌دار دیده می‌شود. اولین گزینه برای این است که گوشی تشخیص دهد شما مشغول تماشای صفحه آن هستید. اگر این تنظیم را فعال کنید تا زمانی که گوشی دستتان باشد و در حال نگاه کردن به صفحه‌نمایشش باشید خاموش نمی‌شود و صفحه روشن می‌ماند.

دو تنظیم بعدی برای افزایش شدت رنگ زمانی است که مشغول تماشای ویدئو و عکس روی گوشی هستید و تنظیم وایت بالانس با توجه به سلیقه خودتان است.

در این بخش تنظیم دیگری برای میانبر دوربین دیده می‌شود. زمانی که این تنظیم را فعال کنید با دوبار فشردن کلید پاور، حتی زمانی که صفحه گوشی قفل است، دوربین فعال می‌شود.

image

 

سخت‌افزار

پردازنده استفاده شده برای ایکس ای وان اولترا ساخت کمپانی مدیاتک است. این پردازنده Helio P20 نام دارد که یک پردازنده 8 هسته‌ای است. 4 هسته این پردازنده فرکانس 2.3 و 4 هسته دیگرش فرکانس 1.6 گیگاهرتزی دارند. کنار این پردازنده حافظه رم 4 گیگابایتی قرار دارد؛ زمانی که تمام برنامه‌ها روی گوشی بسته باشند حدود 2 گیگابایت از این حافظه رم آزاد است که گوشی‌ این را مدیون رابط کاربری سبکش است. حافظه داخل Xperia XA1 Ultra هم 32 گیگابایت است که از این 32 گیگابایت در همان ابتدای استفاده 22.5 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد و مابقی در اشغال فایل‌های سیستمی است.

شاید تصورتان این باشد که این پردازنده نمی‌تواند از پس کارهای شما بربیاید اما اینطور نیست. نه تنها بازی‌ها و برنامه‌های سنگین خیلی راحت روی گوشی اجرا می‌شوند و در نهایت کیفیت آسفالت 8 هیچ مشکلی برای اجرا نداشتیم بعد از چند روز که دوباره خواستیم با آسفالت 8 بازی کنیم بازی هنوز در پس زمینه باز مانده بود و از همانجا که بازی را تمام کرده بودیم دوباره به آسانی بازی را ادامه دادیم.

image

 

خبری از سنسور اثرانگشت روی این گوشی نیست و به همین خاطر برای باز کردن قفل دستگاه باید هر بار رمزی که از قبل تعریف کرده‌اید را وارد کنید. این روش باز کردن قفل دستگاه امروزه خیلی سخت است و اگر پیش از این گوشی داشته‌اید که سنسور اثرانگشت داشته به طور حتم کلافه می‌شوید.

اسپیکر گوشی پایینش قرار دارد و اسپیکر دوتایی برای آن در نظر گرفته نشده است. اسپیکر تک کاناله که خروجی‌اش پایین گوشی دیده می‌شود صدای بلندی دارد اما کیفیتش چنگی به دل نمی‌زند و به خصوص با بلند کردن صدا افت شدیدی در کیفیت مشاهده می‌شود.

image

 

XA1 Ultra از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. درگاه این سیم‌کارت‌ها زیر کاوری هستند که سمت چپ گوشی قرار دارد. با بیرون کشیدن کاور از جایش درگاه هر دو سیم‌کارت خارج می‌شود. اما برای خارج کردن درگاه کاتر حافظه خارجی باید از ناخن استفاده کنید. جنس اسلات محل قرار گرفتن هر دو سیم‌کارت فلزی است.

image

 

 

نرم‌افزار

اندروید از پیش نصب شده برای XA1 Ultra نسخه 7 است. رابط کاربری سونی روی این اندروید نصب است اما به‌قدری این رابط کاربری شبیه به اندروید خام است که متوجه آن نمی‌شوید. به سبب حضور این رابط کاربری تغییراتی جزئی را در عملکرد دستگاه می‌بینیم.

image

 

صفحه قفل دستگاه زیباست. یک ساعت بزرگ بالای صفحه‌نمایش داده می‌شود و نوار ابزار هم از اینجا قابل مشاهده است. دو میانبر در پایین صفحه قفل قرار دارند که عبارت‌اند از میانبری به دوربین و میانبری به گوگل اسیستنتث.

بعد از باز کردن قفل دستگاه و رد شدن از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم. جایی که کاربران اندرویدی بیشترین تعامل را با آن دارند. این صفحه مانند دیگر صفحه‌های اندرویدی است؛ با نگه‌داشتن انگشت روی این صفحه 6 گزینه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که برای اعمال تنظیمات شخصی‌سازی مانند تم، عکس پس‌زمینه، ویجت ها و ... است. با پایین کشیدن انگشت روی این صفحه اصلی بخش جستجو فعال می‌شود که نه‌تنها امکان جستجو را در برنامه‌های نصب شده روی گوشی فراهم می‌کند بلکه جستجوی برنامه از گوگل پلی و نصبش را هم امکان‌پذیر می‌کند.

image

 

در تنظیمات بخش اپ دراور گزینه‌های جالبی دیده می‌شود. یکی از گزینه‌ها خاموش شدن صفحه‌نمایش و قفل شدن دستگاه با دو بار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش است که می‌توان آن را فعال یا غیر فعال کرد. گزینه جالب دیگر مخفی کردن کلید اپ دراور است. با مخفی کردن این کلید برای رفتن به صفحه برنامه‌ها باید انگشت را روی صفحه اصلی بالا بکشید.

image

 

نوتیفیکیشن بار کاملا شبیه به اندروید خام نسخه 7 است. امکان اضافه کردن 18 سوییچ تنظیم به این بخش وجود دارد که در دو صفحه 9 تایی مشاهده می‌شوند. نوتیفیکیشن ها هم به‌صورت کارتی به نمایش در می‌آیند.

image

 

در صفحه تنظیمات همه چیز ساده و کاربردی است و تنها یک بخش در آن وجود دارد که شاید در خیلی از گوشی‌های بازار نبینید. در این بخش می‌توانید استفاده از گوشی با یکدست را فعال کنید. به سبب اندازه بزرگ صفحه‌نمایش و دسترسی سخت یکدست به تمام بخش‌های صفحه‌این قسمت خیلی به کار می‌آید. بعد از فعال کردن این بخش می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه سمت راست یا چپ محتوای در حال نمایش را روی صفحه‌ای کوچک‌تر و قابل دسترس تر مشاهده کنید. بعد از آن می‌توان اندازه این صفحه را هم به دلخواه تغییر داد. از دیگر بخش‌های این تنظیم می‌توان به بهینه شدن صفحه‌کلید برای کارکرد با یکدست، قرار گرفتن صفحه‌کلید رمز در یک سمت، نمایش نوتیفیکیشن بار با دو بار ضربه زدن روی کلید مجازی Home و کوچک‌تر شدن اسلایدر برقراری تماس اشاره کرد.

image
  
image

 

دوربین

سونی برای این گوشی از یک دوربین با سنسور 23 مگاپیکسلی استفاده کرده است. این دوربین سنسور 24 میلی‌متری IMX300 با اندازه دهانه دیافراگم f/2.0 دارد. این سنسور از پرچم‌داری مانند XZ5 وارد دنیای سونی شد و اکنون برای پرچم‌دارانش بازنشسته شده است.

image

 

منوی دوربین شبیه به منوی دوربین دیگر گوشی‌های هوشمند سونی است. این منو کامل و کاربردی است و همه چیز دم دست قرار دارد. یکی از ویژگی‌های منوی دوربین‌های سونی که موردعلاقه ماست نمایش وضعیتی است که در حال عکاسی هستید. پایین منوی دوربین آیکون‌هایی نمایش داده می‌شود که به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند در چه شرایط محیطی مشغول عکاسی است و چه شرایطی را باید رعایت کند. به طور مثال اگر محیط کم نور باشد گوشی با نمایش یک دوربین روی سه‌پایه به کار اطلاع می‌دهد که نور کم است و باید کمترین لرزش را داشته باشد.

image

 

در نور روز دوربین کارش را خوب بلد است. عکس‌های گرفته شده در این شرایط رنگ‌هایشان کمی اشباع است اما جزئیات بسیار خوب ثبت می‌شوند و XA1 ULTRA این را مدیون سنسور 23 مگاپیکسلی‌اش است. رنج دینامیکی خوب از دیگر ویژگی‌های این دوربین است که سبب می‌شود ثبت جزئیات در مناطق تاریک و روشن به یک اندازه خوب باشد. 

در نور شب دوربین عملکرد خیلی خوبی ندارد و مجهز نبودن به تکنولوژی خاصی مانند OIS برای نور شب سبب شده تا نویز تصاویر در نور شب خیلی زیاد باشد و علاوه بر این ثبت رنگ‌ها از واقعیت فاصله زیادی داشته باشد. 

دوربین سلفی گوشی بسیار تواناست و یکی از بهترین دوربین‌های سلفی را بین گوشی‌های هوشمند دارد. این دوربین علاوه بر اینکه زاویه دید زیادی دارد در ثبت جزئیات خیلی خوب عمل می‌کند. عکس‌ها بسیار شارپ هستند و با زوم کردن روی جزئیات به خوبی به شارپی عکس‌ها پی می‌برید. در ضمن یک فلاش LED کنار دوربین سلفی قرار دارد که برای عکاسی در نور شب به کمکش می‌آید.

image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در شب

image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی در نور روز

image

 

نمونه عکس دوربین سلفی در شب بدون فلاش و با فلاش

image
  
image


 

باتری

احتمالا شما هم مانند ما انتظار یک باتری با ظرفیت بالا را روی این گوشی دارید اما این فقط یک رویا است زیرا سونی از باتری‌ای با ظرفیت 2700 میلی‌آمپر ساعت برای XA1 Ultra غول‌پیکر استفاده کرده است. شاید ظرفیت باتری خیلی کمتر از آن چیزی باشد که انتظارش را دارید اما حقیقت این است که عملکرد باتری خیلی بهتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در یک استفاده معمولی این گوشی غول‌پیکر می‌تواند تا 1 روز و نیم بدون شارژ دوام بیاورد و این دوام خوب را مدیون پردازنده کم‌مصرفش است.

هر چه باتری در زمینه شارژ دهی خوب عمل می‌کند در زمینه شارژ شدن عملکردی بسیار نامناسب دارد. برای شارژ این باتری 2700 میلی آمپرساعتی، که برای یک گوشی هوشمند امروزی ظرفیت بالایی به حساب نمی‌آید، به زمانی در حدود 3 ساعت نیاز است که این زمان Xperia XA1 Ultra را به یکی از ضعیف‌ترین گوشی‌ها در زمینه شارژ شدن تبدیل می‌کند.

نتایج تست‌های تکی به شرح زیر است:

  • کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 15 درصد
  • کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری فول اچ‌دی: 36 درصد
  • مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: 13 ساعت

image

 

بخریم؟

XA1 Ultra گوشی بدی نیست اما نمی‌توان نام یک گوشی ‌ایده‌آل را روی آن گذاشت. صفحه‌نمایش بزرگ و البته بدون حاشیه در کناره‌ها این گوشی را به محصولی دوست‌داشتنی برای مشاهده فیلم و بازی کردن تبدیل کرده است اما نبود اسپیکر استریو می‌تواند نقطه ضعفی در این بخش باشد. استفاده از پردازنده مدیاتک ترفندی مناسب و زیرکانه از سونی بوده تا مصرف باتری را تا جای ممکن پایین بیاورد و در عین حال کمترین اثر نامطلوب روی کارایی دستگاه گذاشته شود. طراحی گوشی خیلی چشم‌نواز نیست اما به‌هیچ‌وجه بد نیست و احتمالا آن را دوست دارید. درنهایت نبود سنسور اثرانگشت چیزی است که خیلی آزار دهنده می‌شود به خصوص اگر پیش از این از گوشی‌ای استفاده می‌کردید که به سنسور اثرانگشت مجهز بوده است.

در این غوغای قیمتی گوشی‌های هوشمند پیدا کردن گوشی هوشمندی با این اندازه صفحه‌نمایش و با این قیمت مناسب کار چندان آسانی نیست. XA1 Ultra گوشی خوش ساختی است که در رده میانی بازار قرار می‌گیرد و مناسب افرادی است که هزینه زیادی برای گوشی کنار نگذاشته‌اند و انتظار زیادی هم از گوشی هوشمندشان دارند. 

 

عکس: نرگس ریحانیان

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

shadow

۱۳۹۸/۳/۱۱
برگشته
با اکسپریا وان

shadow

۱۳۹۸/۳/۱۱
فعلا که با گوشی اکسپریا وان با صفه نمایش 4k و امتیاز 400000 ی که آنتوتو گرفته ریده به تمام پرچم دارا

مهرافروز

۱۳۹۶/۱۱/۲۸
سلام توضیحاتتون بسیار مفیدبود/متشکرم

erfan

۱۳۹۶/۱۱/۲۴
هنوز دست من گوشی sp هستش معرفی شد من چن ماه بعدش خریدم هنوز که هنوزه داره قشنگ کار میکنه
من تقریبا سنگین ترین فعالیت ها رو ازش کشیدم
تابستان 92که خریدم کجا الان نزدیکای 97 کجا
اس پی عالی بود

Jasem66

۱۳۹۶/۱۱/۲۱
سونی در حال درجا زدن و پسرفت است در حالیکه گوشی ها به سمت صفحه نمایش های کم حاشیه یا بی حاشیه حرکت می کنند سونی با گوشی های پر حاشیه و تیزش سرانجام به سرنوشت نوکیا دچار میشه