خانهاخبار
JDI حسگر اثرانگشت برای پنل نمایش LCD معرفی کرد

JDI حسگر اثرانگشت برای پنل نمایش LCD معرفی کرد

کمپانی JDI شهرتش را مدیون تولید پنل‌های LCD است. این سازنده روز گذشته رسما اعلام کرد حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش مناسب برای پنل LCD تولید کرده است و قصد دارد آن را در خلال سال جاری روانه بازار کند.
۱۳۹۶/۱۱/۴

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بین‌المللی LCD به نام Japan Display Inc که اختصارا تحت عنوان JDI آن را می‌شناسیم، روز گذشته اعلام کرد که یک حسگر اثرانگشت شفاف و از جنس شیشه تولید کرده است. عمده فعالیت این سازنده در زمینه تولید صفحه نمایش‌هایی با کریستال مایع یا LCD است و ظاهرا از تجربه‌هایش در همین صنعت کمک گرفته و حالا وارد عرصه ساخت حسگر شده است. این خبر در حالی منتشر شده که اولین گوشی مجهز به تکنولوژی آن قرار است تحت عنوان Vivo X20 Plus UD معرفی شود. البته یک تفاوت عمده در این میان وجود دارد که مبنای اصلی صنعت موبایل در آینده را مشخص می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، Synaptics اولین حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش را تحت عنوان Clear ID معرفی و همچنین اعلام کرد که این حسگر تنها با پنل‌های نمایش OLED سازگار است. بدین ترتیب گوشی تازه Vivo هم از پنل OLED بهره می‌برد و همه سازندگانی که قصد دارند محصولاتشان را به Clear ID مجهز کنند هم باید از این پنل استفاده کنند. از طرفی JDI در صنعت تولید LCD فعالیت می‌کند و حسگر تازه‌اش را هم برای پنل‌های LCD توسعه داده شده است. نکته جالب توجه دیگر در نوآوری این سازنده ژاپنی اینجاست که خود پنل LCD منبع اصلی حسگر می‌شود و این حسگر برخلاف Clear ID یک چیپست جدا نیست.

image

سازوکار حسگر اثرانگشت JDI

کمپانی JDI در تشریح این موضوع گفته است: « حسگر اثرانگشت شیشه‌ای JDI از همان عملکرد اصلی تکنولوژی لمسی بهره می‌برد که در سلول‌های صفحه‌ نمایش‌های Pixel EyesTM ادغام شده و در گوشی‌های هوشمند دوربین‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گرفته است». عملکرد لمسی در Pixel EyesTM وقتی اجرا می‌شود که انگشت فرد صفحه LCD را لمس می‌کند و عملگر شناخت این اثر که زیر شیشه به صورت یکپارچه تعبیه شده هم این تغییرات فشاری را حس می‌کند و تشخیص می‌دهد. درواقع لایه زیرین شیشه قادر است محلی را که کاربر لمس کرده است، با توجه به تفاوت فشار وارده روی سطح تشخیص دهد.

به طور کلی باید بگوییم که حسگر تازه JDI برای پنل‌های LCD توسعه یافته در حالی که حسگر Clear ID کمپانی Synaptics مناسب پنل OLED طراحی شده است. پیش از این درباره JDI شایعه شده بود که ممکن است رقیب اصلی شارپ برای امضای قرارداد با اپل به منظور تأمین پنل‌های OLED آیفون‌های آینده باشد. حالا که اپل با معرفی آیفون 10 استراتژی خود را به تعبیه پنل OLED تغییر داده ممکن است نیاز این سازنده برای تأمین پنل مذکور در سال 2018 به شدت افزایش یابد. از طرفی به نظر می‌رسد که اپل دیگر تمایلی ندارد پنل‌های OLED موردنیازش را از سامسونگ دیسپلی تهیه کند و این موضوع یعنی باید به یک یا چند تأمین کننده دیگر مانند ال جی، JDI یا شارپ سفارش دهد.

image

کمپانی JDI قصد دارد این حسگر یا به عبارتی صفحه نمایش تازه‌اش را تا پایان سال مالی جاری که با مارس 2019 پایان می‌یابد، وارد بازار کند. در خلال سال 2018 باید منتظر بمانیم و ببینیم این سازنده قدرتمند قرار است پنل‌هایش را به چه تولیدکننده‌ای بفروشد و کدام گوشی‌ها با پنل LCD به حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش مجهز می‌شوند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

arshia - all rights reserved

۱۳۹۶/۱۱/۸
فقط اینجاش : نکته جالب توجه دیگر در نوآوری این سازنده ژاپنی اینجاست که خود پنل LCD منبع اصلی حسگر می‌شود و این حسگر برخلاف Clear ID یک چیپست جدا نیست.

سعید

۱۳۹۶/۱۱/۶
نه هنگی جان سه ساله اس6 دارم همه جا هم گفتم نه سرعتش کم شده نه سایه انداخته نه هیچ مشکل دیگه ای فقط و فقط باتریش ضعیف تر شده نسبت به اول. شما فعلا با همون ال سی دی کار کن البته تو خونه چون تو بیرون حتی تو سایه هم دیده نمیشه بالاخره ال سی تکنولوژی 10 سال پیش در گوشی هاست و اولد تکنولوژی روز هست.مراقب چشم هات هم باش چون بشدت واسه چشم ها ضرر داره

cadillac

۱۳۹۶/۱۱/۵
سعید@
تو زیاد با گوشیت کار نکن که نمایشگرش burn-in میشه !!

سعید

۱۳۹۶/۱۱/۴
واسه هنگ تی سی دارا خوبه چون هنوز از ال سی دی ده سال پیش دارن استفاده میکنن و ذوقشون هم میکنه خخخخخخخخ

محمد

۱۳۹۶/۱۱/۴
ژیان جان خوبی های اولد خیلی بیشتر از بدی هاش هست :کم مصرف تره چشمو اذیت نمیکنه تو نور روز میشه باهاش به راحتی کار کرد.نور مشکی مطلق میده .کنتراستش بی نهایته و فقط تو نمایش رنگ سفید ضعیف تر از ال سی دی هست که با معرفی صفحه اولد کواد برای موبایل یعنی RGB White این مشکل هم رفع میشه