خانهاخبار
7 مشکل رایج آیفون 10 و راهکارهایی برای رفع آن‌ها

7 مشکل رایج آیفون 10 و راهکارهایی برای رفع آن‌ها

آیفون 10 یکی از پرچم‌داران پر سروصدای 2017 است که اپل آن را چند ماه پیش رسما معرفی و عرضه کرد. بسیاری از روش‌های رایج کاربری در این گوشی تازه تغییر یافته‌اند و برخی کاربران هم مشکلات متعددی را از تعامل‌شان با گوشی مذکور گزارش کرده‌اند. در این مطلب به 7 مشکل رایج کاربران با آیفون 10 و معرفی راهکارهای احتمالی برای رفع آن‌ها می‌پردازیم.
۱۳۹۶/۱۰/۳۰

کمپانی اپل چند ماه پیش سه آیفون تازه را رسما معرفی و روانه بازار کرد. در این میان، آیفون 10 سطح بالاترین گوشی هوشمند این غول تکنولوژی به شمار می‌رود که بیش از 1000 دلار قیمت دارد و شهرتش را مدیون صفحه نمایش بدون حاشیه و دوربین با کیفیتش است.

این گوشی همچنین مدتی پس از عرضه دوگانه آیفون 8 روانه بازار شد. کاربران بسیاری منتظر ورودش به بازار ماندند و تصمیم خریدشان را هم به خاطر همین موضوع کمی به تعویق انداختند. حالا چند ماه از عرضه عمومی این پرچم‌دار می‌گذرد و کاربران بسیاری تا به حال مشکلات متعدد خود را در تعامل با آیفون 10 گزارش کرده‌اند. مشکل باز شدن Face ID احتمالا چشم‌گیرترین مشکل گوشی آیفون 10 است اما دارندگان آن موارد دیگری را هم گزارش کرده‌اند که در این مطلب قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. در ادامه 7 مشکل رایج کاربران آیفون 10 و همچنین راهکار مناسب برای رفع آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

image

تأخیر در عملکرد Face ID

وقتی با انگشت به صفحه نمایش آیفون ضربه می‌زنید، آن را از روی سطحی برمی‌دارید یا دکمه مخصوص بیدار کردن گوشی را در کناره فریم فشار می‌دهید، یک علامت کوچک قفل در بالای صفحه به نمایش درمی‌آید که به‌خوبی نشان می‌دهد عملکرد Face ID با تأخیر همراه است. حدودا 2 تا 3 ثانیه طول می‌کشد تا سیستم Face ID چهره شما را تشخیص دهد و قفل را باز کند.

اما نکته جالب توجه اینجاست که لازم نیست منتظر بمانید تا علامت قفل به نمایش درآید و باز شود. Face ID درواقع سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید عمل می‌کند و این ادعا بدین معنیست که به محض روشن شدن صفحه نمایش قادر خواهید بود با آیفون‌تان کار کنید. زمان واقعی تأخیر Face ID حدودا نیم ثانیه است و باز هم تکرار می‌کنیم که لازم نیست الزاما منتظر بمانید تا علامت قفل بازشده به نمایش درآید.

اجرا نشدن Face ID در آیفونی که روی میز قرار دارد

این مشکل احتمالا اصلی‌ترین نقطه ضعف Face ID تا به حال است. وقتی آیفون 10 شما روی میز قرار دارد، قادر نخواهید بود Face ID را سریعا فعال کنید. اغلب کاربران می‌گویند در این موقعیت وادار می‌شوند صفحه نمایش را با انگشت خود بکشند و چند ثانیه هم منتظر بمانند تا سرانجام صفحه کلید رمز عبور ظاهر شود.

در غیر این‌صورت احتمالا مجبور می‌شوید از جای خود برخیزید و به گونه‌ای روی میز خم شوید تا Face ID چهره شما را تشخیص دهد. اغلب کاربران معتقدند که این موقعیت برایشان ناخوشایند است و حتی در صورت اجرای این حرکت هم Face ID در برخی موارد قادر به شناسایی چهره‌شان نیست.

اگر بیشتر اوقات خود را پشت میز می‌گذرانید، راهکار مفید دیگری هم برایتان وجود دارد. یک پایه شارژ Qi تهیه کنید! البته منظور اصلا پد شارژر نیست چراکه این پدها باعث می‌شوند گوشی شما همچنان در حالت مسطح باقی بماند؛ بلکه باید پایه‌ای تهیه کنید که بتواند آیفون 10 را به صورت عمودی روی خود نگه دارد. بدین ترتیب قادر خواهید بود گوشی را در موقعیتی درست روبروی چهره خود قرار دهید و Face ID را هم به راحتی فعال کنید.

تنظیمات پیش فرض نوتیفیکیشن‌ها در حالت «پنهان»

یکی دیگر از محدودیت‌های ویژگی Face ID این است که تنها در صورت تشخیص چهره و باز شدن قفل می‌توانید نوتیفیکیشن‌هایتان را ببینید.

این موضوع از نظر اپل کاملا امنیتی است و به صورت پیش فرض برای آیفون 10 تنظیم شده. از طرفی کاربران این گوشی معتقدند که ناتوانی در مرور سریع نوتیفیکیشن‌ها تنها در یک ثانیه واقعا آزاردهنده است.

خوشبختانه این تنظیمات قابل دسترسی و تغییر هستند. برای این کار به منوی تنظمیات و سپس نوتیفیکیشن بروید؛ حالا در Show Previews گزینه Always را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که پس از ایجاد تغییر در این تنظیمات، نوتیفیکیشن‌ها حتی زمانی که گوشی‌تان قفل است هم به نمایش درمی‌آیند.

image

حذف دکمه فیزیکی Home

اپل دکمه فیزکی خانه را در آیفون‌های امسال خود حذف کرده است و انتظار می‌رود که با توجه به گرایش طراحی بدون حاشیه، این ویژگی از سایر آیفون‌های بعدی هم حذف شود. نکته جالب توجه اینجاست که اپل ظاهرا پیش بینی کرده کاربران وفادارش احتمالا دلتنگ دکمه فیزیکی خواهند بود و به همین خاطر دکمه مشابه اما مجازی به جای آن طراحی کرده است. البته این ویژگی در iOS به نام AssistiveTouch ارائه شده است و احتمالا کاربران آیفون 10 بیش از سایر دارندگان آیفون‌های دیگر از آن استقبال می‌کنند.

ویژگی AssistiveTouch درواقع یک دکمه مجازی کمرنگ است که در همه صفحه‌ها به نمایش درمی‌آید و شما می‌توانید آن را با نگه داشتن و کشیدن به هر موقعیت دیگری از حمله کنار یا هرکدام از چهار گوشه صفحه منتقل کنید.

نکته جالب توجه در این دکمه دستیار مجازی اینجاست که می‌توانید عملکردهای مختلفی را با توجه به ضربه تکی، دو ضربه پشت سر هم یا فشردن و نگه داشتن آن اجرا کنید. یکی از این عملکردها منوی سریع است که به واسطه آن قادر خواهید بود به ویژگی‌های بیشتری شامل Control Center، SOS واسکرین شات دست یابید.

برای فعال کردن این دکمه مجازی به تنظیمات سپس General بروید و در بخش Accessibility گزینه AssistiveTouch را فعال کنید. برای شخصی‌سازی منوی سریعی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، Customize Top Level Menu را انتخاب کنید.

حذف جک هدفون

واقع‌بینانه نگاه کنیم، این موضوع منحصرا مربوط به آیفون 10 نیست؛ بلکه مشکل آیفون 7 و 8 هم هست. از طرفی اگر هیچ‌کدام را نداشته‌اید و از آیفون 6 یکباره به آیفون 10 ارتقا پیدا کرده‌اید، احتمالا دلتان برای جک هدفون قدیمی‌تان تنگ شده است.

خوشبختانه لازم نیست هدفون‌ محبوب‌تان را به کاربر دیگری دهید و می‌توانید دوباره از همان بهره برید. اپل یک دانگل هم ارائه داده است که شما را قادر می‌سازد هدفون‌تان را به پورت لایتنینگ آیفون متصل کنید. حالا که آیفون 10 از شارژ بی سیم هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید گوشی‌تان را به کمک این تکنولوژی شارژ کنید، دیگر تداخلی میان شارژ و استفاده از هدفون پیش نمی‌آید.

البته انتخاب‌های دیگری هم مانند آداپتور صوتی بلوتوثی، هدفون‌های سازگار با پورت لایتنینگ و چند مورد دیگر برای رفع این مشکل وجود دارند.

روش‌های قبلی تعامل کاربری تغییر کرده‌اند!

تصور کنید که می‌خواهید با آیفون 10 با همان روش‌های قبلی اسکرین شات بگیرید، گوشی را خاموش/روشن کنید، اپلیکیشن را ببندید یا دستیار هوشمند سیری را فعال کنید. روش‌های قبلی دیگر راهکار اجرای این عملکردها در پرچم‌دار تازه اپل نیستند.

بهتر است برای بهبود تجربه کاربری در آیفون 10 همه روش‌های قبلی را فراموش کنید؛ چراکه دکمه خانه در این گوشی حذف شده و تقریبا همه روش‌ها را دستخوش تغییر کرده است. بدین ترتیب باید از روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم بهره ببرید:

خاموش کردن گوشی – دکمه تنظیم صدا و یا دکمه کناره سمت راست فریم را فشار دهید و چند ثانیه نگه دارید تا ویبره گوشی لحظه‌ای فعال شود و یک منوی شناور روی صفحه به نمایش درآید. Slide to power off را فعال کنید. این منو همچنین امکان دسترسی شما را به Medical ID و SOS فراهم می‌کند.

خاموش / روشن (Restart) – ابتدا دکمه افزایش صدا و بعد دکمه کاهش صدا را فشار دهید. سپس دکمه کناره سمت راست (wake) را نگه دارید تا لوگوی اپل به نمایش درآید. حالا می‌توانید دکمه را رها کنید. به خاطر داشته باشید که این مراحل را باید بسیار سریع اجرا کنید.

اسکرین شات – دکمه افزایش صدا و Wake را هم‌زمان فشار دهید و رها کنید.

فعال کردن دستیار Siri – دکمه Wake را فشار دهید و حدودا 2 ثانیه نگه دارید.

بستن اپلیکیشن‌های باز – قسمت پایین صفحه نمایش را به بالا بکشید اما انگشتتان را به مدت حدودا 2 ثانیه در همان موقعیت نگه دارید. حالا همه اپلیکیشن‌های باز گوشی به صورت کارت‌های کوچک به نمایش درمی‌آیند و می‌توانید هر اپلیکیشنی را که تمایل دارید ببندید، با کشیدن این صفحه به سمت راست یا چپ پیدا کنید و انگشتتان را یک یا دو ثانیه روی آن نگه دارید تا یک آیکون قرمز با نوار سفید به نمایش درآید؛ سپس این آیکون را انتخاب کنید تا اپلیکیشن موردنظر بسته شود.

انگشتتان به بالاترین نقاط و همچنین گوشه‌های صفحه نمایش نمی‌رسد

این مشکل درواقع از عرضه اولین آیفون پلاس رخ داد. اپل برای رفع این مشکل از همان زمان تمهید ویژه‌ای اندیشید و یک ویژگی مخصوص دسترسی طراحی کرد. بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود قسمت بالای صفحه نمایش را با دوبار ضربه زدن روی دکمه خانه، در بخش پایینی پنل تماشا کنند.

البته آیفون 10 دیگر دکمه فیزیکی خانه ندارد و کاربرانش باید از روش دیگری استفاده کنند. برای فعال کردن این ویژگی باید قسمت بالای صفحه نمایش را با انگشت خود لمس کنید و به سمت پایین بکشید. اگر همچنان قادر نبودید بخش بالای صفحه نمایش را به پایین منتقل کنید، به تنظیمات سپس بخش General بروید و در Accessibility گزینه Reachability را فعال کنید.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (18 نظر)

امیر

۱۴۰۰/۱۰/۱۸
کدوم انسانی ب فیس ایدی واقعا ایراد میگیره مگ گوشی فیس ایدی خراب خریده باشه

Ft

۱۳۹۷/۵/۲۵
ببخشیدا اما بنظر من اصلا ایفون نداری یا حداقل بلد نیستی استفاده کنی
درسته رابط کاربریش به اندروید نمیرسه اما اون بخاطر موارد امنیتیش هست و اینکه تو کشور ما نمیشه درست استفادش کرد،و اما باتریش ک واقعا جواب میده مگر اینکه انتظار خیلی بیجایی داشته باشی

گلبرگ

۱۳۹۶/۱۱/۷
بنده هم به عنوان کسی که آیفون x خریدم طی مدتی که دارم استفاده میکنم مورد خاصی از گوشی ندیدم که گوشی رو زیر سوال ببره..از سایت وسنا با بهترین قیمت خرید کردم.هم از لحاظ قیمتی و هم کیفیت خدارو شکر راضی ام

محمد حسین

۱۳۹۶/۱۱/۲
سلام معلومه واقعا راست میگی مخصوصا زمانی که میگی ایفون 10 هنگ کرده

خشایار

۱۳۹۶/۱۱/۲
به عنوان کسی که 6 سال داره با آندروید کار می کنه و 3 هفته است که آیفون 10 خریده بگم که رابط کاربری آندروید به مراتب بهتر از آی آو اسه.کار کردن باهاش راحت تر، و امکانات بسیار بیشتری دار.اینهمه آیفون آیفون گفتن بعضی ها نمیدونم برای چیه واقعا مزخرفه، تازه این گوشی دو بار هم تو این مدت هنگ کرده، فیس آیدیش هم کنده، باتریش هم که فوق العاده بده.