خانهبررسی‌ها
مقایسه دوربین Galaxy Note 8 با Mate 10 Pro با iPhone X با Xperia XZ1

مقایسه دوربین Galaxy Note 8 با Mate 10 Pro با iPhone X با Xperia XZ1

دوربین یکی از مهمترین بخش‌های هر گوشی هوشمند و به خصوص از نوع پرچم‌دارش به حساب می‌آید. در این بررسی دوربین 4 پرچم‌دار از 4 کمپانی مختلف را کنار هم می‌گذاریم و آن‌ها را به چالش می‌کشیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱۰/۲۸

Huawei Mate 10 Pro

 برای میت 10 پرو از دو دوربین به‌عنوان دوربین اصلی استفاده شده که در قاب پشتی دستگاه جای گرفته‌اند. این دوربین‌ها لایسنس لایکا را دارند و نشان از همکاری نزدیک هوآوی با لایکا در این بخش دارند. یکی از لنزهای دوربین اصلی سنسور 12 مگاپیکسلی و رنگی دارد که به OIS هم مجهز شده است؛ لنز دیگر سنسور 20 مگاپیکسلی و تک‌رنگ دارد. برای اولین بار است که  بین گوشی‌های دو دوربینه شاهد استفاده از اندازه دهانه دیافراگم F/1.6 برای هر دو لنز هستیم. مانند آنچه تا کنون در گوشی‌های دو دوربینه هوآوی دیده‌ایم هر دو لنز در زمان عکس گرفتن فعال هستند و تصویر نهایی از ادغام تصاویر تهیه شده با هر دو دوربین به دست می‌آید.

Galaxy Note 8

 نوت 8 از دوربینی با دو لنز 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، که هر دو مجهز به OIS هستند. وظیفه عکاسی و فیلم‌برداری در حالات مختلف عموما بر دوش لنز اصلی گذاشته شده است که اندازه دیافراگم F/1.7 دارد و با داشتن فناوری Dual Pixel قادر است به سرعت روی سوژه‌ها فوکوس کند و در تاریکی عکس‌های روشنی بگیرد.اما لنز دوم، یا تله، برای گرفتن تصاویر پرتره استفاده می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد، همچون iPhone 7 Plus، عکس‌های پرتره فوق‌العاده زیبایی ثبت کنند. اندازه دیافراگم این لنز F/2.4 است و پیکسل‌های کوچک‌تری دارد به همین خاطر معمولا در نور کم قادر نیست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. همچنین وظیفه زوم اپتیکال 2 برابر نیز بر عهده همین لنز است.

iPhone X

 دوربین در این گوشی شباهت زیادی به دوربین در آیفون 8 پلاس دارد اما تفاوت‌هایی در اینجا دیده می‌شود. در آیفون 10 هر دو دوربینی که در قاب پشتی جای گرفته‌اند سنسور 12 مگاپیکسلی دارند و هر دو به OIS مجهزند. لنز معمولی اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 و لنز تلفوتو اندازه دهانه دیافراگم f/2.4 دارد.

Xperia XZ1

 ونی از سنسور 19 مگاپیکسلی IMX400 ExmorRS با اندازه سنسور 1/2.3 اینچ برای ایکس زد 1 استفاده کرده است. این ترفندی است که در این چند ساله سونی برای گوشی‌های پرچمدارش به کار می برد. استفاده از سنسورهای بزرگ با مگاپیکسل بزرگ اما این ترفند چندان موثر نبوده است و پرچم‌داران سونی بهترین دوربین های موبایلی را ندارند. در ایکس زد 1 سونی با ترفندهای نرم افزاری و پردازشگرهای جدید به بهبود کیفیت عکس ها کمک کرده است. خبری از OIS در این دوربین نیست و در عوض از EIS استفاده شده است. امکان خاموش و روشن کردن HDR در حالت خودکار وجود ندارد و برای دسترسی به این تنظیم باید به تنظیمات دستی سوییچ کنید.

در این بررسی مقایسه‌ای در هر بخش در مورد ویژگی‌های تصویرها و خوب بودن و ضعیف بودن هر کدام از دوربین‌ها صحبت می‌کنیم. برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ‌تر و مقایسه بهتر آن‌ها با هم روی عکس‌ها کلیک کنید تا تصاویر را در نسخه بزرگ‌تر ببینید.

نور روز

image

image

image

image

image

image

 

همانطور که مشاهده می‌کنید هر 4 گوشی در ثبت جزئیات بسیار خوب عمل می‌کنند منتهی با زوم کردن روی عکس‌ها و کمی دقت به خوبی می‌توان فهمید که میت 10 پرو از سه رقیبش در این زمینه بهتر عمل می‌کند. بعد از میت 10 پرو، اکسپریا ایکس زد وان با اختلاف بسیار کمی در رتبه بعدی است و ثبت جزئیاتش بسیار خوب است. بعد از آن آیفون 10 و در آخر هم گلکسی نوت 8 قرار دارد.

در مقایسه شارپی تصاویر هم نمره قبولی به میت 10 پرو و ایکس زد وان می رسد. با زوم کردن روی نقاط دور در عکس‌های گرفته شده با دوربین این دو گوشی به خوبی می‌توان جزئیات را جدا از هم تشخیص داد بعد از این دو گوشی گلکسی نوت 8 قرار دارد و عکس‌های گرفته شده با آیفون 10 کمترین شارپی را دارند. 

رنج دینامیکی سه دوربین آیفون 10، گلکسی نوت 8 و میت 10 پرو تقریبا در یک اندازه است و دوربین هر سه گوشی رنج دینامیکی بسیار خوبی دارند. در این بخش ایکس زد وان بدترین نمره را نسبت به سه رقیبش می‌گیرد و با اختلاف در آخر می‌ایستد.

image

image

image

 

در ثبت رنگ‌ها هم هر 4 گوشی خوب عمل می‌کنند. گلکسی نوت 8 رنگ‌ها را چشم‌نوازتر ثبت می‌کند منتهی کمی از واقعیت فاصله می‌گیرند و اشباع هستند. میت 10 پرو و آیفون 10 تقریبا رنگ‌ها را به یک صورت به ثبت می‌رسانند و بسیار به واقعیت نزدیک هستند. ایکس زد وان هم اگرچه در ثبت رنگ‌ها واقع‌گرا است اما رنگ‌های ثبت شده با دوربین آن کمی تاریک و کدر هستند.

 

حالت عادی - زوم 2 برابر بدون افت کیفیت - زوم 100 درصد

image

image

image

 

هر سه گوشی آیفون 10، گلکسی نوت 8 و میت 10 پرو به ویژگی‌ای به نام زوم 2 برابری بدون افت کیفیت مجهز هستند. ایکس زد وان این قابلیت را ندارد و به همین خاطر در این بخش رقابت  قرار نمی‌گیرد. در عکس‌ها مشهود است که تقریبا هر سه گوشی در این بخش یکسان عمل می‌کنند اما می‌توان آیفون 10 را نسبت به دو گوشی دیگر بهتر دانست و میت 10 پرو و نوت 8 هم در این بخش خیلی شبیه به هم هستند.

image

image

image

 

در زوم 100 درصد به راحتی می‌توان متوجه شد که گلکسی نوت 8 بهترین عملکرد را دارد و بعد از آن میت 10 پرو قرار دارد. رتبه سوم در زوم 100 درصد به آیفون 10 می‌رسد و در نهایت بدترین عملکرد مربوط به ایکس زد وان است.

 

نور روز - ماکرو

image

image

image

 

در تهیه عکس‌های ماکرو نمی‌توان هیچ کدام از 4 گوشی را نسبت به آن یکی برتر دانست. با دقت در عکس‌ها به خوبی متوجه می‌شوید که دوربین هر 4 گوشی در تهیه تصاویر ماکرو بسیار خوب عمل می‌کنند و جزئیات و رنگ‌ها را بسیار خوب ثبت می‌کنند.
 

نور شب

image

image

image

image

image

 

در نور شب هر کدام از گوشی در یک بخش خاص خوب عمل می‌کنند. در عکس‌های iPhone X نویز تصاویر در شب از 3 رقیب دیگرش بیشتر است اما ثبت رنگ‌ها خیلی خوب انجام می‌شود. در عکس‌های Galaxy Note 8 و Mate 10 Pro نویز کمتر از دو رقیب دیگر است اما شارپی تصاویر در عکس‌های نوت 8 بیشتر است و در طرف دیگر رنگ‌ها در عکس‌های میت 10 پرو بهتر و واقعی‌تر ثبت می‌شوند. عکس‌های Xperia XZ1 هم با اینکه بسیار شارپ هستند اما رنگ‌هایشان در شب بسیار اشباع و دور از واقیعت و رنگ زرد روی عکس‌ها قالب است.

 

نور شب - ماکرو

image

image

 

در عکس‌های ماکروی نور شب آیفون 10 و ایکس زد وان عملکرد تقریبا یکیسان و بهتری از دو رقیب دیگرشان دارند. در این بین نوت 8 هم در ثبت تصاویر ماکرو در شب از میت 10 پرو موفق‌تر عمل می‌کند.

 

نور شب - فلاش

image

 

در این بخش به طور قاطع می‌توان گفت که میت 10 پرو عملکرد بسیار بهتری از رقبایش دارد و عکس‌هایی که با فلاش می‌گیرد هم نور مناسبی دارند و هم جزئیات در آن‌ها به خوبی مشاهده می‌شود. بعد از میت 10 پرو می‌توان آیفون 10 را بهتر از دو گوشی دیگر دانست و رتبه‌های بعدی به ترتیب متعلق به نوت 8 و سپس ایکس زد وان است.

 

نور روز - حالت بوکه

image

 

Xperia XZ1 از نعمت تهیه عکس‌های بوکه با پس زمینه مات محروم است و این به دلیل تک دوربینه بودنش است. در بین سه گوشی دیگر عکس‌های بوکه هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اول از همه عکس‌های بوکه هر سه گوشی بسیار خوب ثبت می‌شوند و هیچ به هم ریختگی‌ای در لبه‌های عکس‌ها مشاهده نمی‌شود. پس زمینه عکس‌ بوکه iPhone X ماتی کمتری از دو رقیبش دارد اما ثبت جزئیات سوژه بسیار خوب است. در عکس بوکه Galaxy Note 8 تصویر پس زمینه مات است اما تقریبا دیگر نمی‌شود جزئیاتی که در پس زمینه هستند را تشخیص داد و این به سبب نور زیادی است که در پس زمینه عکس ایجاد می‌کند تا مات شود اما در ثبت سوژه اصلی از دو رقیب دیگر بهتر عمل می‌کند. در نهایت عکس بوکه Mate 10 Pro بهترین تاری را در پس زمینه دارد و نسبت به دو رقیب دیگرش بسیار بهتر عمل می‌کند اما ثبت زئیات سوژه‌اش آن طور که باید انجام نگرفته است. 
 

 

نور - سلفی حالت عادی

image

 

به طور حتم آیفون 10 در گرفتن عکس سلفی از سه رقیب دیگرش ضعیف‌تر عمل می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید زاویه دید دوربین سلفی آیفون 10 بسیار کم است و سوژه بسیار به لنز نزدیک به نظر می‌رسد با وجود این تصویر پشت سر سوژه بسیار خوب است که برای عکس سلفی خیلی جذاب نیست زیرا در تصویر سلفی سوژه از تصویر پس زمینه اهمیت بیشتری دارد. در عکس سلفی ایکس زد وان جزئیات خیلی زیاد مشخص نیستند و نویز تصویر زیاد است. در این بخش نوت 8 و میت 10 پرو تقریبا در یک سطح قرار دارند و عکس‌های سلفی بسیار خوبی می‌گیرند که هم جزئیات در آن‌ها به خوبی قابل مشاهده است و هم ثبت رنگ‌ها خوب انجام گرفته و زاویه دیدشان هم مناسب و شبیه به هم است.

 

نور روز - سلفی در حالت بوکه

image

 

دوربین‌های سلفی گلکسی نوت 8 و ایکس زد وان به ویژگی بوکه مجهز نیستند و به همین خاطر در این بخش در رقابت جایی ندارند. با مشاهده نمونه عکس به خوبی می‌توان فهمید که برنده بلامنازع در سلفی بوکه میت 10 پرو است و این را مدیون هوش مصنوعی خودش است. با زوم کردن روی عکس متوجه می‌شوید که هوش مصنوعی در میت 10 پرو به خوبی توانسته سوژه و پس زمینه را تشخیص بدهد و هیچ به هم ریختگی‌ای در لبه‌های عکس بین سوژه و پس زمینه تار شده مشاهد نمی‌شود اما در نمونه عکس آیفون 10 به خوبی به هم ریختگی در لبه تصویر سوژه با پس زمینه مشهود است. 

 

نور شب - بدون فلاش

image

 

در سلفی شب بدون فلاش میت 10 پرو بهترین عملکرد را دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید هم نویز تصویر کم است و هم جزئیات به خوبی ثبت شده‌اند و هم ثبت رنگ بسیار نزدیک به واقعیت است. بعد از میت 10 پرو آیفون 10 در رتبه دوم قرار می‌گیرد و بعد از ایکس زد وان با وجود اینکه رنگ را بسیار غیر طبیعی ثبت می‌کند در رتبه سوم قرار می‌گیرد. در تصویر ثبت شده توسط نوت 8 دیگر هیچ چیز از سوژه قابل تشخیص نیست و به همین خاطر در رتبه آخر و بعد از ایکس زد وان قرار می‌گیرد.

 

نور شب - با فلاش

image

 

بعد از استفاده از فلاش برای دوربین سلفی همه چیز تغییر می‌کند. نوت 8 در این بخش بهترین عملکرد را پیدا می‌کند و بعد از آن آیفون 10 و بعد از آن میت 10 پرو و در نهایت ایکس زد وان قرار می‌گیرند. 

نتیجه نهایی

هر 4 گوشی دوربین‌های بسیار خوبی دارند و در شرایط مختلف هر کدام در یک عملکرد خاص بهترین هستند. نمی‌توان به طور 100 درصد گفت که دوربین کدام یکی از این گوشی‌ها نسبت به دیگری بهتر است زیرا هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند؛ اما می توان در مجموع و با در نظر گرفتن عملکرد بهتر در بیشتر شرایط و با توجه به بازتر بودن دست کاربر برای استفاده از منو و تنوع ویژگی‌های کارایی دوربین رتبه اول را به میت 10 پرو، رتبه دوم را به نوت 8، رتبه سوم را به آیفون 10 و در نهایت رتبه چهارم را در این بررسی به ایکس زد وان داد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (103 نظر)

محمدم

۱۳۹۹/۲/۱۹
میت10

Napoleon

۱۳۹۷/۱۰/۲۷
در رابطه با دستیار صوتی شما میتونید روی میت 10 از گوگل اسیستنس استفاده کنید ک خییییییییلی بهتر و کاراتر از بیکسبی و حتی سیری آیفون هستش!!
در مورد باتری ک اصلا حرفشم نزن
باتری میت 10 هم در شارژ شدن و هم در شارژ دهی یک سر و گردن از نوت 8 بالاتره(مدارکشم توی یوتیوپ موجوده)
قلم اس پن رو قبول دارم چیزه خفن و فوق العاده ایه ولی قبول کنید بعد از یک مدت واستون عادی میشه و حتی دیگه از جاش درش هم نمیارید(ولی بازم میگم چیزه باحالیه)
در مورد صفحه نمایش ک دوستان میگن نوت 8 چون رزولیشن بالاتری داره بهتره باید عرض کنم اولا: تراکم پیکسلی بالاتر از 300 ppi رو چشم انسان تشخیص نمیده دوما: رزولیشن 2K فققط یک حالت تبلیغاتیه و بجز مصرف بالای باتری هیییچ حسن و استفاده ای واسه کاربر نداره!!
خییلی از دوستانم هستن ک گوشی هایی با صفحه 2K دارن(سامسونگ اس 7 و نوت 5 و الجی جی4) همشون هم متفق القول رزولیشن شون رو ب full HD تنزل دادن و با فول اچ دی کار میکنن(چون بششششدت شارژ باتری رو تموم میکنه)
و در انتها هم میرسیم ب گزینه قیمت
با این تفاوت قیمتی بین نوت 8 و میت 10 پرو(بیش از دو میلیون تومن) ک از لحاظ کارایی تفاوت فاحشی بینشون نیست(در بعضی موارد نوت بهتره در بعضی موارد میت 10 پرو)
گزینه و انتخاب معقول و منطقی میت 10 پرو هست
بماند ک در نسخه پایه شما در میت 10 پرو 6 گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی داری در برابر 6 گیگ رم و 64 گیگ حافظه داخلیه نوت 8!!!!

Samar

۱۳۹۷/۱۰/۲۷
کلا دیگه تو ایران سونی یافت نمیشه
دلیلشم نمی دونم?

Samar

۱۳۹۷/۱۰/۲۷
خب من تو جواب فروشنده ک گف برای جی اینو بهتر از سامسونگ میدوتی گفتم هوش مصنوعی داره پرسید ب چ کارت میاد من ج نداشتم!!!!

مجتبی

۱۳۹۷/۱۰/۳
دوستان چرا نمیفهمین چرا نمیخاین باور کنید که هوآوی پیشرفت کرده اپل و سامسونگ دارن پول برندشونو میخورن من خودم گوشیم سامسونگه اما قابلیتی که گوشی هوآوی گزاشته باقیمتش باید فهمید که از هر لحاظ از همه سر تره همین