خانهاخبار
دلیل گرانی اخیر گوشی‌ها چیست؟ آیا ارزان خواهد شد؟

دلیل گرانی اخیر گوشی‌ها چیست؟ آیا ارزان خواهد شد؟

گران شدن گوشی‌ هوشمند طی هفته‌های اخیر تقریبا بر تمامی برند‌ و مدل‌ها اثر گذاشته است. در ادامه دلایل اصلی این موضوع را به شما توضیح خواهیم داد. با جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۶/۱۰/۱۸

روند افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند موردی عجیب و قریب در بازار کشورمان نیست و تقریبا تمامی خریداران همانند دیگر محصولات به این موضوع عادت کرده‌اند. اما طی چند هفته اخیر افزایش قیمت گوشی‌های تقریبا روی تمامی برند‌ها و رنج قیمتی تاثیر به‌سزایی گذاشته است. گوشی‌هایی که در بازه قیمت نیم الی یک میلیون تومان هستند بین ۳۰ الی ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند و پرچمدارانی مانند Note8 و +Galaxy S8/S8 نیز ۱۲۰ الی ۲۵۰ هزار تومان گران‌تر شده‌اند. سونی، ایسوس، شیائومی، اچ‌تی‌سی و موتورولا برندهایی هستند که گرانی اخیر کمترین تاثیر روی آن‌ها داشته‌است. به طور مثال اچ‌تی‌سی U11 و سونی XZ Premium تقریبا هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند و دلیل اصلی آن را می‌توان استقبال و خرید کم در بازار ایران دانست. در ادامه چهار دلیل اصلی که موجب گران شدن قیمت گوشی‌های شده‌ است را می‌توانید بخوانید.

دلیل گرانی اخیر گوشی ها چیست؟

افزایش نرخ ارزهای خارجی

مهمترین دلیل این اتفاق را می‌توان افزایش چشمگیر نرخ ارز‌های خارجی دانست چرا که در این فصل بیشتر گوشی‌ها چند ماهیست که به بازار آمده‌اند و مشکلی از لحاظ تامین و میزان موجودی  نزد فروشندگان وجود ندارد. متاسفانه طی روزهای اخیر سیر صعودی قیمت دلار، درهم، یورو و... متوقف نشده و این طور که به نظر می‌رسد بیشتر نیز خواهد شد. 

طرح رجیستری

 درحالیکه طرح رجیستری به خوبی توانسته جلوی قاچاق گوشی به کشور را بگیرد اما متاسفانه تاثیر زیادی نیز روی افزایش قیمت گوشی‌ها داشته است. چراکه عملا رقابت در بازار گوشی‌های رسمی به چند شرکت خاص محدود شده که امتیاز واردات گوشی را دراختیار دارند. بعضا دیده شده که این شرکت‌ها به بهانه ارائه خدمات گارانتی که هیچ تضمینی روی کیفیت آن وجود ندارد، تا یک میلیون تومان یا بیشتر به قیمت نهایی گوشی‌ها اضافه کرده‌اند. 

از طرفی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، گوشی هوشمند را یک کالای لوکس قلمداد می‌کند و نظارتی روی قیمت آن در بازار ندارد. همین امر باعث شده تا دست شرکت‌های واردکننده برای قیمت‌گذاری باز باشد و عملا سود هنگفتی را روی فروش هر دستگاه به جیب بزنند.

افزایش ۵ درصدی مالیات در امارات متحده

همزمان با آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی، عربستان سعودی و امارات متحده، مالیات بسیاری از اقلام مانند اجناس الکترونیکی، غذایی، پوشیدنی، سوخت، هزینه‌ تماس‌های تلفنی، آب، برق، رزور هتل و.. را به میزان ۵ درصد افزایش داده است. درصد بسیار زیادی از آیفون‌هایی که وارد بازار کشورمان می‌شود از طریق شهر دبی است و همین موضوع باعث شده تا آیفون‌های جدید با قیمت بالاتری به فروش برسند و در ماه‌های اول سال ۲۰۱۸ واردات با سرعت کمتری انجام شود.

مشکلات اقتصادی مردم

این روزها بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از همان گوشی‌ای دارند استفاده کنند و نسبت به سال‌های قبل دیر به دیر گوشی جدید خریداری می‌کنند. کاهش تقاضای مشتریان باعث می‌شود تا تب و تاب بازار موبایل بخوابد. اگر همانند بسیاری از کشورهای خارجی مردم با قراردادهای بلندمدت با اپراتور بتوانند گوشی مورد نظرشان را از طریق اپراتور دلخواهشان به صورت قسطی خریداری کنند، کمک شایانی در این مورد خواهد کرد.

ارزان خواهد شد؟

این طور که به نظر می‌رسد قیمت گوشی‌های هوشمند در بازار نه تنها ارزان نخواهد شد بلکه باید شانس بیاوریم تا بلکه گران‌تر از قیمت‌های فعلی نشود. مگر این که نرخ ارزهای خارجی همانند چند ماه گذشته شود (کاهش یابد) و مدتی ثابت بماند که بعید به نظر می‌رسد. 

نظر خود را با ما و دیگر جی‌اس‌امی‌ها به اشتراک بگذارید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (127 نظر)

منتقد

۱۳۹۸/۱/۱۱
بابا چه وضعشه. سامسونگ J2 هیچی نداره. رم 1 و حافظه 8. قیمتش 1میلیون و ششصد!
A8 2019 شده پنج میلیون!!!

Slim shady

۱۳۹۷/۱۰/۲۰
با مغازه اتیش زدن فقط چنتا فروشنده بدبخت بدبخت تر میشن.متاسفم واسه شما و اون ۲۵ نفری که لایک کردن که بجای اعتراض به دولت دارید به واسطه ها اعتراض میکنید.

....

۱۳۹۷/۹/۱۷
من گوشیم J7 بود هشتصد خریده بودم تمیز هم نگه میداشتم چون عادت ندارم گوشی عوض کنم ، گوشی دزدیدن هفته بعدش رفتم بگیرم گوشی خودمو سه و نیم قیمت داد حالا من موندم یه گوشی ساده سادههههههه ای روزگاااارررررر

سارا دُرسارِه

۱۳۹۷/۹/۱۲
گفتن ۳۰ درصد قراره قیمتا پایین بیاد اما آدم مگه چقدر میتونه صبر کنه! من صاحب یه استارتاپ نوپام بدون‌گوشی کارم تعطیله...گوشیم شکسته نمیتونم گوشی خوب بخرم که کارم تعطیل نشه... نمیدونیم دردمونو کی میتونه دوا کنه....

MMWD

۱۳۹۷/۹/۱۱
فک کنم من از همتون داغون ترم.بعد سه سال نداشتن گوشی بالاخره داشت قسمت میشد آیفون7پلاس با قیمت 3 و خوردی بخرم ...................... یهو جریان دلار پیش اومد شد 7 تومن .................. بعد دلار یخورده اومد پایین شد 5 تومن ............حالا هم قیمت دقیقی پیدا نمیکنم یکی میگه 10 تومن یکی میگه 8 تومن یکی میگه 5 تومن ...................... خلاصه ما که از هیچی شانس نیوردیم ولی شاید بهمن ماه با حذف دلار یه تغییری تو قیمت ها پیدا بشه (یا بالا میره یا پایین) در ضمن یادتون باشه با قانون جدید بیشتر از یک گوشی نمیتونید داشته باشید.