تست همراه اول

سرویس خبر
12 دی 1396 ساعت 12:40
3 نظر

 

برخی از نکاتی که باید هنگام خرید خودرو در نظر داشته باشید

در این نوشتار قصد داریم تا عوامل مهمی را که باید در هنگام خرید خودرو مد نظر داشت توضیح دهیم و هزینه نگهداری برندهای مختلف خودرویی را با هم مقایسه کنیم.

هدف اصلی وبسایت جی اس ام در این سال‌ها کمک به مردم برای خرید بهتر محصول و یا حداقل افزایش اطلاعات در حوزه‌های مختلف فناوری، موبایل، گجت‌های الکترونیکی، ربات و خودرو بوده است.

برای خرید خودرو عوامل بسیار گوناگونی وجود دارد که مهمترین آنها مبلغی است که باید بپردازید. متاسفانه اکثر مردم در هنگام خرید خودرو تنها به قیمت اولیه آن نگاه می کنند و و بعد از فیلتر قیمت به سراغ دیگر شرایط و امکانات برای انتخاب و خرید خود می‌روند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که آیا با یکبار پرداخت می‌توان سال‌ها خودرویی را بدون خرج سوار شد و بعد آن را مثل لباس دور بیندازیم و خودرویی دیگر بخریم؟

اینجاست که عواملی چون بازار دست دوم، هزینه نگهداری، میزان خرابی، خدمات پس از فروش و مصرف سوخت باید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کاملا علمی، الزامات مهمی را که در خرید هر محصولی مخصوصا خودرو باید در نظر گرفت بررسی کنیم.

در چرخه عمر هر محصول سلسله مراتبی وجود دارد که تحلیل آنها بسیار مهم و پیچیده است. در پروسه ساخت هر محصول باید لحظه به لحظه از قبل از تولد محصول یعنی از زمانیکه ایده بوجود می‌آید تا هنگامیکه محصول از رده خارج می‌شود را در نظر گرفت. مثلا یکی از معضلات موجود در بازار تولید ادوات الکترونیکی نحوه بازیافت بردهای الکترونیکی است که گاها از مواد اولیه ارزشمندی چون طلا در آنها به کار رفته است. زمانیکه ایده ساخت یک خودرو بوجود می‌آید ابتدا باید طراحی مفهومی آن به صورت کامل انجام پذیرد. طراحی مفهومی شامل نیازسنجی، امکان سنجی، الزامات فنی و عملکردی و تجزیه و تحلیل آن‌ها و مشخص نمودن روابط بین آنها است. از جمله الزاماتی که در طراحی محصول مورد توجه قرار می گیرد در ذیل توضیح داده و برای خرید هر محصول از جمله خودرو باید آن‌ها را ارزیابی کنید تا از هزینه‌های شما کاسته شود.

System effectiveness:

این معیار در هنگام ساخت محصولات یک کمپانی بسیار مهم است چرا که هر خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده که برای ساخت آن‌ها باید خط تولید جداگانه ای طراحی گردد و از آنجا که کمپانی‌های خودروسازی خودروهای متنوعی را تولید می‌کنند بهتر است تا برخی از قطعات بین آ‌ن‌ها مشترک باشد. البته این موضوع نباید به‌گونه‌ای انجام گیرد که خلاقیت و نوآوری کمپانی را همچون خودروسازان ایرانی که اکثر قطعات خودروهایشان یکسان است زیر سوال ببرد.

(Mean Time Between Maintenance (MTBM:

معیار دیگری که مشخص می‌کند خودرو به صورت متوسط هر چند وقت یکبار نیاز به سرویس دارد، معیار MTBM‌ است. کیفیت مواد اولیه و نحوه طراحی قطعات خودرو مشخصا بر این پارامتر تاثیر دارد.

(Mean Time Between Failure (MTBF:

 این معیار مشخص می‌کند که خودرو هر چند مدت نیاز به تعمیر دارد و باید آن را به تعمیرگاه ببرید. این پارامتر قرابت زیادی با پارامتر MTBM دارد اما این‌ دو کاملا از یکدیگر مستقل هستند.

Failure ratio:

نرخ خرابی محصول پارامتری است که MTBF را با زبان دیگری بیان می‌کند مثلا در MTBF میانگین مدت زمان بین دو خرابی را بیان می‌کنیم اما در FR تعداد خرابی‌ها در مدتی مشخص مثلا یکسال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Maintenance Downtime:

این پارامتر مدت‌زمان لازم برای تعمیر و یا سرویس خودرو را نشان می‌دهد. هر چقدر پیچیدگی در طراحی محصول بیشتر باشد مدت زمان بیشتری برای تعمیر آن نیاز است. مثلا خودروهایی که طراحی بدنه‌ آن‌ها دارای منحنی‌ها و خطوط شکسته فراوان باشد هرچند جذابیت ظاهری بیشتری دارند اما زمان بیشتری باید صرف صافکاری و تعمیر بدنه  شده و هزینه بسیار بیشتر خواهد شد.

متاسفانه عدم عرضه‌ی مناسب خودرو در بازار و ناآگاهی برخی از مسئولین و همچنین قیمت بالای خودرو در ایران باعث شده تا مردم به سوی چینی‌های بی‌کیفیت حرکت کرده و ناخواسته هزینه زیادی را صرف داشتن خودرویی با امکانات فابل قبول بکنند.

یکی از استارتاپ‌های موفق در حوزه تعمیرات خودرو در سیلیکون ولی با جمع‌آوری اطلاعات خودروهایی که طی ۱۰ سال مشتری آن‌ها بوده‌اند آمار بسیار جالبی را منتشر کرده که نشان می‌دهد مرسدس بنز و بی‌ام‌دبلیو گرانترین خودروها از نظر تعمیرات بوده و کادیلاک نیز به عنوان خودروساز لوکس آمریکایی در مقام سوم است. تویوتا نیز به عنوان نماینده مهندسی ژاپنی در جهان در انتهای این لیست سیاه قرار دارد و دو برند زیرمجموعه آن یعنی لکسوس و سایون هم بدنبال آن در مقام دوم و سوم از آخر هستند.

رتبه‌بندی برندها بر اساس هزینه نگهداری
رتبه‌بندی خودروها بر اساس بیشترین هزینه نگهداری
رتبه‌بندی خودروها بر اساس کمترین هزینه نگهداری

متاسفانه بدلیل عدم وجود دیتاست معتبر و قابل استناد نمی‌توان خودروهای بازار داخل را در یک رده‌بندی کامل مقایسه کرد. اما با توجه به کیفیت بالای خودروهای ساخت داخل در بازار ایران مطمئنا جایگاه آنها در این رتبه‌بندی بین اول تا سوم خواهند بود.

به نظر شما همراهان گرامی اگر این امکان در داخل فراهم گردد کدام برند که در ایران حضور دارد اول و کدامیک آخر خواهد شد؟

 



  12 دی 1396
6407 بازدید
3 نظر
4.36
  11 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری