خانهاخبار
کاربران آیفون به خاطر کندشدن گوشی‌هایشان از اپل شکایت کردند

کاربران آیفون به خاطر کندشدن گوشی‌هایشان از اپل شکایت کردند

در پی اعلام کند شدن عملکرد گوشی‌های قدیمی اپل از سوی این کمپانی، 5 کاربر آمریکایی از این غول تکنولوژی به خاطر اقدام تعمدانه و فریب‌کارانه‌اش در جهت نقض حقوق مصرف کنندگان شکایت کردند. اپل هنوز واکنش رسمی نشان نداده است.
۱۳۹۶/۱۰/۴

کمپانی اپل اخیرا تائید کرد که روند عملکرد آیفون‌های قدیمی را کندتر می‌کند تا به خاطر باتری‌های سطح پایین‌شان دچار مشکل خاموش شدن بدون دستور کاربر نشوند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، کاربران و علاقه‌مندان گوشی‌های آیفون اصلا پذیرای این خبر نبودند و واکنش‌ها و انتقادهای شدید به سمت اپل روانه شد. حالا گزارش شده است که 5 کاربر آیفون در امریکا قصد دارند از کمپانی اپل به خاطر همین دست‌کاری به‌ صورت قانونی شکایت کنند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری Chicago Sun-times منتشر کرده است، این 5 نفر شهروند آمریکایی علیه اپل در دادگاه ایالتی شیکاگو طرح شکایت کرده‌اند و مدعی شده‌اند حالا که اپل از عمد سرعت گوشی‌های آن‌ها را کاهش داده است، باید برای جبران خسارت به آن‌ها مبلغی را پرداخت کند. این افراد ساکنین ایالت‌های مختلفی هستند که دو نفرشان از ایلینویز و دیگران اهل ایالت‌های ایندیانا، کارولینای شمالی و اوهایو هستند.

مدعیان این شکایت می‌گویند که فعالیت‌ها و روش‌های اپل بسیار فریب‌کارانه و غیراخلاقی است و قوانین حمایت از مصرف کنندگان را نقض می‌کند. آن‌ها از دادگاه درخواست غرامت کرده‌اند اما هنوز مبلغ آن‌ اعلام نشده است.

image

فردی به نام جیمز ولاهاکیس مسئولیت وکالت همه این شاکیان را بر عهده دارد و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این شکایت عنوان کرده است که کمپانی اپل شفافیت لازم را برای خریداران احتمالی خودش فراهم نمی‌آرود. او در ادامه گفته است: « شرکت‌ها باید بدانند که مردم حالا کاملا آگاه و هوشمند هستند و وقتی پول‌هایی را که به زحمت به دست آورده‌اند برای خرید کالاهای این سازندگان می‌پردازند، انتظار دارند محصولات مورد نظر هم همان‌طور که انتظار می‌رود عمل کنند. اما به نظر می‌رسد که کمپانی اپل علت اصلی کند شدن آیفون‌های قدیمی را همچنان در هاله‌ای از ابهام نگه داشته است».

حالا مشخص شده است که سرعت عملکرد در گوشی‌های آیفون 5، آیفون 6 و حتی آیفون 7 که اصلا قدیمی به شمار نمی‌رود تحت تاثیر تصمیمات اخیر کمپانی اپل قرار گرفته‌اند. در متن این شکایت قضایی نوشته شده است: « کمپانی اپل با این اقدام اخیر می‌خواهد همه کاربران را وادار کند دوباره با صرف هزینه هنگفت یک آیفون تازه بخرند؛ در حالی که تعویض باتری روی مدل‌های قدیمی‌تر می‌تواند عمر دستگاه‌های مذکور را افزایش دهد و کاربران را از خرید گوشی تازه بینیاز کند».

البته اگر بخواهیم صادقان با این مسئله برخورد کنیم، باید بگوییم که بسیاری از ما تا به حال می‌دانستیم که اپل و سایر سازندگان نامی کاملا تعمدانه سعی می‌کنند سرعت عملکرد گوشی‌های قدیمی‌شان را کاهش دهند تا کاربران مجبور شوند یک گوشی تازه تهیه کنند. البته باتری‌ها هم اصلا قرار نیست تا ابد با عملکرد عالی به حیاتشان ادامه دهند و سرانجام روزی از کار می‌افتند. از طرفی تعویض باتری یک راهکار مقرون به صرفه دیگر برای کاربران است تا دوباره بتوانند از همه قدرت پردازنده گوشی‌شان بهره ببرند و دیگر آن را با یک مدل جدیدتر و البته گران‌تر عوض نکنند.

کمپانی اپل هنوز هیچ واکنش رسمی در مقابل شکایت مذکور از خود نشان نداده است. درواقع ممکن است اپل اصلا این موضوع را رسانه‌ای نکند و بیانیه‌ای هم به انتشار نرساند. در حال حاضر باید منتظر بمانیم و ببینیم تکلیف این شکایت رسمی چه می‌شود و رأی دادگاه چگونه خواهد بود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۱۰/۵
هنگی جان سامسونگ تولید کره ومونتاژ ویتنام ه.اون هنگ جی بوت لوپی هم در حد گوشی ها فیک چینی نیست به چی دلتو خوش کردی

محمد

۱۳۹۶/۱۰/۵
دوست عزیز اتفاقا برا گوشی بنده همچین اتفاقی نیفتاده بی خودی شلوغش نکن بعد آپدیت یکبار فرمت کردم گوشی بنده ۷هستش

Seven son

۱۳۹۶/۱۰/۴
اپل هیچ اگه شرکت های دیگه اپلو مرجع تقلید قرار بدن??

Rz1

۱۳۹۶/۱۰/۴
منکه منتظر هواوی p11 هستم تا یه گوشی همه چی تموم و چندین سال بتونم داشته باشم

حمید

۱۳۹۶/۱۰/۴
دیکه اپل مونتاژ چین همینه دقیقا مثل سامهنگ