خانهاخبار
کدام یک بهتر است؛ کراس‌اوور یا شاسی بلند؟

کدام یک بهتر است؛ کراس‌اوور یا شاسی بلند؟

خودروهای کراس اوور و شاسی بلند شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و علاقه مردم به این خودروها روزبه‌روز در حال افزایش است. اما از میان این دو نوع متفاوت کدام یک گزینه بهتری است؟
۱۳۹۶/۱۰/۳

نخستین بار در دهه 1990 میلادی بود که خودروهای شاسی بلند (SUV) به عنوان نمونه‌هایی که بر اساس تراک‌ها و پیکاپ‌ها ساخته شده بودند، به عنوان خودروهای قابل تردد در خیابان و قابل استفاده برای مسیرهای شهری در دسترس مردم قرار گرفتند. اندکی بعد و به منظور استفاده راحت‌تر در مناطق کوچک شهری و نیز کاهش مصرف سوخت و بالا بردن کارایی، خودروهایی با ابعادی کوچک‌تر از شاسی بلندها ساخته شدند و کراس اوور یا CUV نام گرفتند. امروزه این رده از خودروها به یکی از محبوب‌ترین سگمنت‌ها تبدیل شده‌اند و درصد زیادی از بازار خودروها در اختیار آنهاست در حالی که انتظار می‌رود در سال‌های آینده بر تعداد مدل‌های شاسی بلند و کراس اوور و نیز بر محبوبیت و فروش آنها افزوده شود.

در حال حاضر کراس اوورها فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کنند و در ابعاد متوسط، کامپکت و ساب‌کامپکت نبض بازار را در اختیار دارند. به همین دلیل، میزان فروش شاسی بلندها تحت تاثیر قرار گرفته و از تعداد و فروش این نوع خودروها کاسته شده است. به علاوه مشتریان شاسی بلندهای بزرگ را بیشتر به منظور حرکت در مسیرهای آفرود و یا گشت و گذار در طبیعت انتخاب می‌کنند و خرید یک کراس اوور را برای استفاده روزمرده ترجیح می‌دهند.

شاسی بلند یا SUV چیست؟

image

بیشتر شاسی بلندها با استفاده از معماری تراک‌ها و بر اساس ساختار آنها ساخته می‌شوند تا دستیابی به بالاترین میزان استحکام و قابلیت اعتماد ممکن شود. همچنین شاسی بلندها همواره 4 در دارند و بدنه آنها با عنوان «دو تکه» شناخته می‌شود. در سالیان اخیر، مهندسان تغییرات زیادی را بر روی شاسی بلندها اعمال کرده‌اند تا بر عملکرد و لوکس بودن آنها بیفزایند ولی نخستین محصولات، چیزی بیشتر از یک تراک با کمی تغییرات ظاهری نبودند. از جمله خودروهای امروزی حاضر در این سگمنت می‌توانیم به چیپ رانگلر، شورولت تاهو و شورولت سابربن اشاره کنیم.

در اینگونه خودروها معمولا قدرت به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند ولی سیستم چهار چرخ متحرک هم همواره به عنوان یک آپشن در دسترس خریداران قرار دارد. البته باید اشاره کنیم که استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک به مراتب بهتر است به ویژه در مناطق صعب العبور و سکونت‌گاه‌های برفی چراکه خودروهای دیفرانسیل عقب در چنین شرایطی دچار لیزخوردگی و عدم تعادل می‌شوند. به علاوه نسخه‌های چهار چرخ متحرک (از نوع 4WD) ضرایب دنده پایین‌تری دارند که این ویژگی به حرکت در مسیرهای آفرود و نیز خارج شدن از گل و لای و برف کمک می‌کند.

image
image

برای شاسی بلندها معمولا موتور 6 سیلندر از نوع توربو و یا تنفس طبیعی عرضه می‌شود در حالی که در مدل‌های فول سایز با قابلیت حمل بار تا حداکثر وزن 4.5 تُن، موتورهای 8 سیلندر تنفس طبیعی هم در دسترس قرار می‌گیرد. در زمینه مصرف سوخت شاسی بلندها از رقبای کوچک خود عقب می‌افتند و به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، عموما مصرف بالایی دارند.

در طول سالیان گذشته هندلینگ و کیفیت رانندگی در شاسی بلندها بهبود زیادی داشته اما باز هم در این زمینه از کراس اوورها عقب هستند و کراس اوورها در این زمینه هم عملکرد بهتری ارائه می‌کنند. شاسی بلندهای فول سایز در مسیرهای شهری به سختی قابل کنترل هستند و به ویژه در هنگام پارک و پارک دوبل در اینگونه مناطق، کاربر خود را دچار مشکل می‌کنند. به علاوه شاید رانندگی و نشستن در این نوع خودروها برای سرنشینان کوتاه قامت چندان دلپذیر نباشد زیرا ارتفاع رانندگی آنها بالا است (به خصوص در خودروهایی با لاستیک و چرخ‌های بسیار بزرگ). بدون شک راحتی سرنشینان در این نوع خودروها فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود و وجود ویژگی‌ها و آپشن‌های فراوان در کابین، سفر مرفهی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد.

کراس اوور یا CUV چیست؟

image

در حالی که بیشتر شاسی بلندها، تراک‌هایی با پوستین نو هستند، کراس اوورها خودروهایی متمایز با ظاهری آراسته‌تر به شمار می‌روند. چراکه از ساختار متمایز و منحصر به فردی برای تولید آنها استفاده می‌شود و تنها از حیله کوتاه کردن ارتفاع یک شاسی بلند و به کار گیری مجدد از معماری ساخت آن استفاده نشده است. کراس اوورها ارتفاع پایین‌تری دارند و به همین دلیل در چندین بخش در مقایسه با شاسی بلندها عملکر بهتری دارند. ورود و خروج از خودرو، هندلینگ و تسلط، حرکت نرم‌تر و عملکرد کلی از جمله این موارد هستند. ابعاد کراس اوورها بسیار متغیر است و از مدل‌های بزرگ با سه ردیف صندلی مانند هوندا پایلوت تا کراس اوورهای ساب‌کامپکت مانند بیوک انکور و کامپکت همچون فورد اسکیپ در دسترس هستند. همچنین یک کلاس از این خودروها مسیر خود را به بازار باز کرده که کراس اوورهای اسپرت را تشکیل می‌دهد مانند پورشه ماکان و جگوار F-Pace.

یکی از روش‌های مهم تشخیص کراس اوور، استفاده از ساختارها و پلتفرم‌های منحصربه‌فرد است و اینکه نمونه‌های دیفرانسیل جلو و سیستم چهار چرخ متحرک برای آنها قابل سفارش هستند. توزیع کشش در این خودروها معمولا 50 – 50 است یعنی 50 درصد در جلو و 50 درصد در عقب. گشتاور اضافی هم به صورت هوشمند بین چرخ‌ها تقسیم می‌شود تا از سُرخوردن خودرو جلوگیری به عمل آورد. البته در برخی خودروها همچون ب ام و X3، قدرت بیشتری به چرخ‌های عقب فرستاده می‌شود تا حس اسپرت بودن را به راننده القا کند.

درست است که بسیاری از خودروسازان سیستم چهار چرخ متحرک از نوع AWD را برای محصولاتشان در دسترس مشتریان قرار می‌دهند، اما واقعیت این است که این سیستم تنها برای کسانی لازم است که در مناطق برف خیز و یا در ارتفاعات زندگی می‌کنند چراکه اساسا همان سیستم دیفرانسیل جلو، از پس وظایف در مناطق شهری و مسیرهای معمولی برمی‌آید.

image
image

یکی از ضعف‌های کراس اوورها در مقابل خودروهای شاسی بلند، ظرفیت پایین کشش و حمل بار آنهاست که باتوجه به نوع بدنه و هدف ساخت آنها اتفاقی منطقی است. به علاوه کمتر خودرو کراس اووری را می‌بینیم که توانایی آفرود بالایی داشته باشد که از دلایل آن، می‌توانیم به عدم استفاده از سیستم 4*4 و ضرایب بالای دنده اشاره کنیم. البته در این بین کراس اوورهایی وجود دارند که با استفاده از سیستم AWD بهبود یافته و سیستم توزیع هوشمند کشش، قابلیت‌های آفرود خود را بالا برده‌اند مانند جیپ رانگلر، جیپ کامپس، جیپ رنگید و فورد اکسپلورر.

بیشتر کراس اوورهای کامپکت و متوسط، به صورت استاندارد با موتورهای 4 سیلندر عرضه می‌شوند تا مصرف سوخت پایینی داشته باشند. البته موتورهای 4 سیلندر توربو و 6 سیلندر هم برای علاقه مندان به خودروهای اسپرت در دسترس است. به این ترتیب با وزن پایین و موتورهای متوسط، مصرف سوخت کراس اوورها در حد معقولی است و از این منظر عملکرد بهتری در مقایسه به شاسی بلندها دارند البته باید گفت که در مقایسه با سدان‌ها و کوپه‌ها همچنان بازنده هستند.

چرا باید یک شاسی بلند (SUV) بخریم؟

استحکام بالاتر، فضای داخلی بیشتر، قابلیت‌های آفرود عالی، فضای بار بیشتر، و موقعیت بالاتر قرارگیری راننده و سرنشینان، از جمله ویژگی‌هایی هستند که یک SUV را برتری می‌دهند. این دسته از خودروها معمولا از موتورهای 6 یا 8 سیلندر بهره می‌برند و به همین دلیل، قدرت کشندگی بالایی دارند. بسیاری از آنها سه ردیف صندلی دارند که برای خانواده‌های پرجمعیت، ویژگی بسیار خوبی است و در کنار همه این ویژگی‌ها، از راحتی، ایمنی و آپشن‌های فراوان نمی‌توان چشم پوشید.

image

اگر قصد خرید یک خودروی SUV را دارید، از وجود سیستم 4WD مطمئن باشید و به دلیل وجود ضرائب دنده پایین، به راحتی قادر به طی مسیرهای آفرود هستید. به علاوه در صورت نیاز به کشیدن بار و یا گیر افتادن در برف و گل و لای، نگرانی نخواهید داشت.

چرا نباید یک شاسی بلند (SUV) بخریم؟

SUVها به دلیل ساختارشان، ابعاد و وزن بسیار بالایی دارند و در هنگام رانندگی حس کُند بودن را به شما القا می‌کنند. همچنین بزرگ‌تر از آن هستند که در مناطق شهری بتوان به راحتی جای پارک برای آنها پیدا کرد. وجود سیستم چهار چرخ متحرک برای یک خودروی شاسی بلند امری ضروری است که گاهی اوقات برای سفارش دادن آن، باید مبلغی مازاد بر قیمت خودرو پرداخت کنید. در عین حال، هزینه تعمیرات احتمالی آنها هم بیشتر است و مصرف سوخت بالاتری هم دارند. در مقایسه با کراس اوورها، برچسب قیمتی بالاتری نیز در مقابل شما قرار خواهند داد. در حال حاضر گزینه‌های کمی برای شاسی بلندها در بازار وجود دارد چراکه تقاضا برای آنها کاهش یافته است.

در هر حال، بسیاری از خانواده‌ها یک شاسی بلند را به دلیل فضای بیشتر در عقب، و نیز برای حمل وسایل، گزینه بهتری می‌دانند.

چرا باید یک کراس اوور بخریم؟

ارتفاع رانندگی بالاتر از خودروهای سواری، کارایی و ایمنی بیشتر از سواری و کوپه‌ها، و در عین حال راحتی در رانندگی، ابعاد پایین‌تر، شتاب و هندلینگ بهتر در مقایسه با شاسی بلندها و راحتی پارک کردن در معابر شهری، یک کراس اوور را از هر جهت به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند. به علاوه در نظر داشته باشید که در این کلاس، خودروهای اسپرتی همچون پورشه ماکان هم یافت می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت کراس اوورهای کامپکت و ساب‌کامپکت برای مشتریان جوان و مجرد و تازه متاهل‌ها گزینه مناسبی است و در مقایسه با خودروهای کوچک، به دلایلی چون کابین بزرگ‌تر، فضای بار بیشتر و دید بیرون مناسب‌تر، انتخاب بهتری به نظر می‌رسد. این نکته را هم در نظر بگیرید که کراس اوورهای متوسط، معمولا سه ردیف صندلی دارند و برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه خوبی هستند.

کراس اوورها عموما به صورت دیفرانسیل جلو هستند و گاهی سیستم چهار چرخ متحرک به صورت استاندارد و یا به صورت آپشن در دسترس هستند. این موضوع هم بستگی به ابعاد و کارایی خودرو دارد که در صورت وجود سیستم AWD، هندلینگ آن در شرایط سخت و برفی بهتر خواهد بود. برخی مدل‌های AWD، به سیستم کنترل کشش پیشرفته هم مجهز می‌شوند تا قابلیت‌های آفرود خودرو بیشتر شود.

image

خریداران معمولا می‌توانند کراس اوور خود را به ویژگی‌های مختلف مجهز کنند از جمله سیستم اطلاعات و سرگرمی، وای فای داخلی برای اتصال دیوایس‌ها به اینترنت، و نیز آخرین سیستم‌های ایمنی. گزینه‌های متعددی برای خرید یک کراس اوور در دسترس هستند و روزبه‌روز بر تنوع و تعدد آنها هم افزوده می‌شود. به علاوه باتوجه به قیمت‌های مناسب آنها هنوز بازار گنجایش بسیاری برای کراس اوورها دارد.

چرا نباید یک کراس اوور بخریم؟

اگر به دنبال قابلیت کشیدن یک قایق و یا تریلر هستید، و یا وسایل بزرگ و سنگین دارید، به سراغ یک کراس اوور نروید. به علاوه اگر علاقه مند به آفرود سواری و یا ساکن مناطق برقی هستید، بهتر است یک شاسی بلند انتخاب کنید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که کراس اوورهایی با ظرفیت مشابه با یک خودروی سواری، قیمت بالاتری را طلب می‌کنند. ذکر این نکته هم ضروری است که این روزها خودروسازان به دنبال کاهش قیمت سدان‌های خود هستند و همین موضوع، ارزش خرید آنها را در مقایسه با کراس اوورها بالا می‌برد.

در نهایت باید بگوییم که خانواده‌های دارای فرزندان کوچک، انتخاب یک مینی ون را ترجیح می‌دهند چراکه در موارد مختلف، رضایت یک خانواده را برطرف می‌کند. برای خرید یک خودروی شاسی بلند، باید به نیازهای خودتان توجه کنید و با نگاهی به موارد مطرح شده، بهترین تصمیم را بگیرید.

 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

جواد

۱۳۹۶/۱۰/۱۰
من عاشق لندکروزم کاشکی خدا قسمت کنه

Babak

۱۳۹۶/۱۰/۴
چرا نظر من رو که به تفصیل و صحیح نوشتم رو نذاشتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رسول

۱۳۹۶/۱۰/۴
به جای اسم بردن ماشین های امریگایی بهتر بود از ماشینابی که تو ایران پیدا میسه اسم می بردین نا برای خواننده ایرانی بهتر قابل فهم و درک باشه

Babak

۱۳۹۶/۱۰/۳
نکته ی اصلی و مهمی رو که از قلم انداختین اینه،،
شاسی بلندها دارای شاسی جداگانه و اتاق سوار شده بر روی شاسی هستند که Body on Frame گفته میشه ، یعنی بدنه و اتاق ، روی شاسی و فریم ، نِشسته.
در حالی که کراس اورها مثل تویوتا RAV4 ، سانتافه ، اوتلندر ، توسان و ... ، شاسی جداگانه ندارند و پلتفرم خودروهای سدان رو دارند.در واقع کراس اورها ، Unibody هستند، یعنی اتاق و بدنه و زیربندی ، همگی یکپارچه هستند. کراس اورها ، سدانهای قد بلند هستند و شاسی بلندها ، از پلتفرم کامیونت ، ساخته شده اند.
شاسی بلند مثل پرادو ، لندکروزر ، نیسان پاترول هستن که دارای ساختار شاسی نردبانی و مستحکمی هستند.
خلاصه اینکه ، تفاوت اصلی شاسی بلند با کراس اورها ، دو تکه بودن شاسی بلند و سوار شدن اتاق بر شاسی است و در کراس اورها ، کف اتاق و بدنه و سقف ، همگی یک تکه و مانند خودروهای سدان ، (مثل تویوتا کمری ، اپتیما و سوناتا) هستند.

cadillac

۱۳۹۶/۱۰/۳
لطفا اصلاح کنید که جیپ رانگلر یک شاسی بلند (SUV) اصیله و ساختار آن به صورت بدنه بر شاسی جداگانه هست .
.
و این که گفتین SUVها فروش و طرافداران کمی دارن ، ولی حقیقت غیر از اینه و در آینده ای نزدیک به دلیل محبوبیت و تقاضای بالا شاهد ورود جیپ گرند واگنیر و BMW X7 به این کلاس از خودروها خواهیم بود و خواهیم دید که آیا این دو می تونن با سلطان این کلاس یعنی کادیلاک اسکالید رقابت کنن !؟