خانهاخبار
اخبار و شایعات حساب‌های کاربری تقلبی، سلامتی کاربران را به خطر می‌اندازد

اخبار و شایعات حساب‌های کاربری تقلبی، سلامتی کاربران را به خطر می‌اندازد

محققان با بررسی حساب‌های کاربری تقلبی و ربات‌ها در شبکه‌های اجتماعی یافتند که شایعات منتشر شده توسط آنها می‌تواند به سلامتی کاربران آسیب برساند.
۱۳۹۶/۱۰/۳

دسترسی سریع به اخبار مزایای زیادی دارد، البته اگر از پایگاه‌های رسمی یا خبرگزاری‌های معتبر دریافت شود. در صورتی که پیگیر اخبار باشید، حتما با آسیب اخبار کذب و شایعات آگاه هستید.

حساب‌های کاربری تقلبی، اصولا منبع اصلی درز این شایعات و اخبار کذب هستند. این اخبار تاثیر بسیار منفی روی جامعه دارند، نه‌تنها باعث فریب خوردن افکار عمومی می‌شوند، بلکه باعث ایجاد نگرانی روی مسائلی می‌شوند که صحت ندارد.

اخیرا محققان یافته‌اند که شایعات درز شده توسط حساب‌های کاربری تقلبی روی سلامتی کاربران نیز تاثیر منفی دارد. این آثار منفی تنها به‌صورت آسیب‌های روحی نیست، بلکه سلامتی جسمانی کاربران را نیز به خطر می‌اندازد.

محققان دانشکده پزشکی کک با انجام بررسی‌های مختلف یافته‌اند که شایعات و اخبار کذب می‌تواند سلامتی مردم را به خطر بیندازد. حساب‌های کاربری تقلبی با انتشار اطلاعات، توصیه‌ها و راه‌کارهای اشتباه در زمینه سلامتی یا داروها باعث ایجاد باورهای اشتباه می‌شوند. مردم نیز با پذیرفتن این باورهای اشتباه، به سلامتی خود یا اطرافیانشان آسیب می‌زنند.

image

برای درک بهتر این مشکلات، محققان به تحلیل ربات‌های طراحی شده برای انتشار اخبار پرداختند. در این مطالعات، محققان یافتند که ربات‌ها در انتشار اطلاعات نادرست تاثیر فراوانی دارند.

در یکی از شایعات، جنی مک‌کارتی، بازیگر آمریکایی، مدعی شد که انجام واکسن، فرد را به بیماری آسم مبتلا می‌کند. با وجود اینکه بارها محققان و پزشکان این موضوع را رد کردند، این باور در میان مردم گسترش یافت. در رابطه با این موضوع، ژان پتریک آلم، یکی از محققان ارشد دانشکده پزشکی کک، گفت:

با بروز این شایعه، مردم کالیفرنیای جنوبی یکدیگر را از انجام واکسن منع می‌کردند. آنها به یکدیگر داستان‌هایی نیز در مورد ابتلای فرزندشان به آسم پس از انجام واکسن می‌گفتند.

درصد زیادی از اخبار کذب به وسیله ربات‌ها منتشر می‌شود که حتی خود را جای افراد مشهور یا موسسات معتبر جا زده و در فضای اجتماعی شایعه پراکنی می‌کنند. ژان پتریک آلم در مورد ربات‌ها گفت:

شاید این ربات‌ها به اندازه جنی مک‌کارتی در میان مردم معتبر نباشند، اما تعداد زیاد آنها به باور شایعات توسط مردم کمک می‌کند. این ربات‌ها برنامه‌ریزی شدند تا ۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته به انتشار اخبار کذب و شایعات بپردازند.

تاکنون اقدامات بسیاری برای جلوگیری با اخبار کذب و شایعات صورت گرفته است، اما سوال اینجاست که آیا این اقدامات کافی است؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Reza

۱۳۹۶/۱۰/۳
باسلام
متاسفانه دقیقا این اتفاقات در کنار گوش خودمان هم میفته ولی اغلب ما ایرانی ها میگیم که اطلاعاتی که ما از شبکه یا کانال خاصی کسب میکنیم معتبر هست.
متاسفانه در کشور هموطنان به خودشون اجازه نمیدن که حتی یه سرچ ساده تو اینترنت در مورد اطلاعات به دست آورده تو شبکه های اجتماعی که در حال نشرش هستن هم نمیدن.
توصیه میکنم مطالب منتشره رو به راحتی قبول نکرده و تا از صحت مطلب مطمئن نشدین نشرش ندین؛چه بسا اون اطلاعات احتمالا باعث ایجاد مشکلی برا فرد دیگه میشه