خانهاخبار
شوک تورمی افزایش قیمت بنزین؛ قیمت‌های جدید در انتظار تصویب مجلس

شوک تورمی افزایش قیمت بنزین؛ قیمت‌های جدید در انتظار تصویب مجلس

"این که چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریب‌کاری مخرب است."
۱۳۹۶/۹/۲۸

از زمان تحویل لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس خیلی نمی‌گذرد، لایحه‌ای که با اندکی تفحص و بررسی آگاهانه مشخص است که به درستی برنامه‌ریزی نشده است. یکی از مواردی که در این لایحه مشخص شده افزایش قیمت حامل‌های انرژی است در پی همین موضوع، بحث افزایش نرخ بنزین از هزار تومان به هزار و پانصد تومان مطرح شده که خیلی‌ها را وادار به اظهار نظر در راستای مخالفت با آن کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد که افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است اما میزان و چگونگی آن دقیقا مشخص نیست و هنوز قراری بر افزایش قیمت از زمان مشخصی وجود ندارد و ین طرح نیازمند بررسی است.

در همین حین غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی طی یادداشتی نوشت: این که چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریب‌کاری مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و لذا نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند.

image

هدایت الله خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه اگر دولت قصد افزایش قیمت حامل های انرژی را داشت باید این امر را از سال ۹۲ و به تدریج اجرایی می کرد، گفت: بهتر است این افزایش قیمت با یک شیب ملایم انجام شود تا شوک اجتماعی و اقتصادی به جامعه وارد نشود.

وی ایجاد شوک اقتصادی و اجتماعی را نتیجه قطعی افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین اعلام کرد و افزود: این افزایش قیمت می تواند بر افزایش قیمت کالاها تاثیر گذاشته و در نتیجه آسیب و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد که نتیجه آن ریزش اشتغال است و در شرایط کنونی بخش صنعت و تولید کشور توان تحمل چنین شوکی را ندارد.

طبق برنامه‌ای که برای افزایش فعلی قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته شده قیمت بنزین به حدود ۱۵۰۰ و گاز از ۳۰۰ به ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد. خادمی همچنین اینگونه فکر می‌کند که: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین نیست، اما نه به این میزان. بلکه افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ را منطقی می داند. با نیم نگاهی به بودجه سال ۹۷، در می یابیم که این بودجه به درستی برنامه ریزی نشده است .

 به گفته نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ، هر چند نگاه تک تک نمایندگان متفاوت است اما نگاه غالب نمایندگان مجلس مخالفت با چنین افزایش قیمتی است، چراکه این میزان افزایش قیمت با این شدت، خطرناک بوده و شوک تورمی ایجاد می کند. بنابراین به نظر می رسد نمایندگان با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت بنزین موافق باشند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

رضا

۱۳۹۶/۹/۲۸
تجربه ثابت کرده هرچقدر قیمت حامل های انرژی بالاتر بره به همون درصد تورم افزایش پیدا میکنه

محمد

۱۳۹۶/۹/۲۸
علی برکت الله :|
میگن تو دنیا خیلی گرونتره بنزین ! درست ولی اینم باید گفت که حقوق ها اونجا بیشتره و ماشین ارزونتره

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۹/۲۸
بنزین لامصب روی قیمتِ همه چی تاثیر میذاره. انجیر استهبان، لوبیا چِش بُلبلی، خیار شور وکیوم،
سنگِ پا.. سنگ پا؟؟ بله همین سنگ پا از پوکه های معدنی تهیه میشه و با نیسانِ آبی بار میزنن از شهری به شهری میدن میاد..