خانهاخبار
مقایسه دوربین پرچم‎داران اپل و گوگل؛ آیفون 10 و پیکسل 2

مقایسه دوربین پرچم‎داران اپل و گوگل؛ آیفون 10 و پیکسل 2

پیش از عرضه دو گوشی پیکسل 2 و آیفون 10، شایعات بسیاری در مورد دوربین این دو شنیده می‎شد. هر دو شرکت مدعی بهترین دوربین در میان دستگاه‎های هوشمند هستند. حال جی اس ام به مقایسه آن‎ها پرداخته است.
۱۳۹۶/۹/۱۲

همانطور که می‎دانید دوربین پرچم‎دار نوظهور اپل از لنز دوگانه بهره می‎جوید در حالی که دوربین پیکسل 2 این قابلیت را ندارد و احتمال دارد در ثبت تصاویر از وضوح کم‌تری برخوردار باشد. به همین دلیل برای روشن این موضوع متخصصان آکادمی علوم کالیفرنیا در سانفرانسیسکو آزمایش‎هایی روی دوربین این دو رقیب انجام دادند که در ادامه به آن می‎پردازیم.

image

پیش از هرچیز دوربین هر دو گوشی  روی حالت اتوماتیک و HDR تنظیم شده و در روشنایی روز، عکس‎هایی به صورت “landscape” و “portrait” با آن‎ها ثبت شده که هر دو عملکردی قابل قبول داشتند. اما به طور کلی عکس‎های آیفون 10 کمی دلپذیرتر بوده است.

دوربین گوگل پیکسل 2 در حالت “HDR+ Enhanced” عکس‎های سرزنده‎ای را در مقایسه با حالت “HDR+” به دست می‎دهد. که در زیر تصاویر ثبت شده با هر دو دوربین را در حالت “HDR+ Enhanced” مشاهده خواهید کرد.

مقایسه تصاویر دو دوربین در حالت Portrait:

این حالت برای اولین بار در آیفون 7 پلاس و برای شبیه‎سازی افکت «بوکه» و ایجاد عمق سطحی در تصاویر، قرار گرفت و بسیار نیز محبوب شد. با استفاده از این حالت، پس زمینه کمی نامفهوم‎تر نمایش داده می‎شود تا تصویر اصلی زیباتر جلوه کند و تاکید بیشتری روی تصویر اصلی صورت گیرد. آیفون 10 با کمک لنز دوگانه به خلق این افکت می‎پردازد. اگر به استفاده از این افکت علاقه‎مندید، باید بدانید پیکسل 2 نمونه‎هایی بی‎نظیر و آیفون 10 بوکه‎ای با حساسیت کمتر را در اختیارتان قرار می‎دهند.

در محیط تاریک و کم نور آیفون تلاش بسیاری برای یافتن هدف و ثبت تصویر دارد و تا جایی که کاربر را مجبور به فعال نمودن فلاش می‎کند. این در حالی است که پیکسل 2 بی دردسر به ثبت تصاویر می‎پردازد. با این وجود عکس‌هایی که آیفون 10 به دست می‎دهد، دیدنیتر به نظر می‎رسند.

حالت Portrait برای سلفی هر دو دوربین فعال است، اما آیفون  10 در نمایش جزئیات تصویر موفق‎تر عمل می‎کند. البته همانطور که میدانید وضوح تصویر دوربین اصلی با دوربین سلفی قابل مقایسه نیست. 

مقایسه تصاویر در بزرگ‌نمایی و فلاش دوربین‌ها:

همان‌طور که گفته شد دوربین آیفون 10 برخلاف پیکسل 2 به دو لنز مجهز شده که یکی از آن‎ها، امکان بزرگنمایی اپتیکال تا دوبرابر را در اختیار کاربران قرار می‎دهد. هنگامی که با استفاده از بزرگنمایی 100 درصد دوربین‎ها روی جسم خاصی زوم کنیم و عکس بگیریم در نگاه اول تفاوت چندانی به چشم نمی‎خورد، اما تفاوت اصلی در جزئیات عکس‌های به ثبت رسیده با این دو دوربین است که در این حالت تصویر مربوط به آیفون 10 جزئیات را با وضوح قابل قبولی به نمایش می‎گذارد و از نگاهی کارشناسانه، عکسی که پیکسل 2 به تصویر می‎کشد در مقایسه با آنچه فلاش “True Tone” آیفون در اختیار قرار می‎دهد، نامفهوم است.

از آنجا که آیفون 10 همچون آیفون 8 و 8 پلاس از سینک فلاش پشتیبانی می‎کند، ثبت تصاویر با وضوح بیشتری صورت می‎گیرد.

مقایسه دوربین‌ها در فیلم‌برداری:

پایبندی به کیفیت در ثبت تصاویر و ضبط ویدیو از تقاط قوت دوربین آیفون 10 به شمار می‎رود. کیفیت تصاویر ضبط شده با آیفون 10، بی‎نقص و دیدنی است در حالی که کیفیت ویدیوی ضبط شده با پیکسل 2 همانند عکس‎ها، برجسته و بی‎نظیر به نظر نمی‎رسد. در جای دیگر دوربین سلفی آیفون 10 در ضبط تصاویر توجه ویژه‎ای به موضوع اصلی دارد و توجه چندانی به پس زمینه ندارد. از سوی دیگر تصاویر در ویدیوی ضبط شده با پیکسل 2 پویاتر به نظر می‎رسد اما با این حال کمی از طراوت طبیعی تصاویر می‎کاهد. در ضبط صدا نیز عملکرد آیفون بسیار مطلوب‎تر است چرا که پیکسل در حذف صداهای اضافه چندان موفق ظاهر نمی‎شود.

آمار ارائه شده از سوی شرکت‌های سازنده این دو مدل حاکی از آن است که سرعت ضبط تصاویر در حالت Slow-motion در هر دو مدل برابر با 240 فریم بر ثانیه است اما تنها آیفون 10 با این سرعت، تصاویری با رزولوشن فول اچ‌دی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و پیکسل 2  در نهایت تصویری با رزولوشن اچ‌دی به دست می‎دهد. البته ممکن است در حالت خودکار و در مقایسه با آیفون 10، پیکسل 2 تصاویر روشن‎تری را به نمایش می‎گذارد اما با کمی دستکاری تنظیمات نوری آیفون 10، برتری این مدل نمایان می‎شود.

تثبیت تصاویر ویدیویی:

گوگل از فناوری «تثبیت چندگانه» در پیکسل 2 استفاده نموده است. گوگل در این شیوه برای حفظ یکپارچگی تصویر، از تثبیت اپتیکال و الکتریکی در کنار پردازش نهایی تصویر، به طور همزمان بهره جسته است. این فناوری در حرکت حین فیلمبرداری بسیار مناسب عمل می‎کند اما همچون دیگر دوربین‎ها که از فناوری تثبیت الکترونیکی استفاده می‎کنند، گاهی اوقات و به ویژه زمان حرکت سریع از صحنه‎ای به صحنه دیگر، با پدیده «لرزش در تصویر» روبرو خواهد شد.

در عین حال اپل تنها از فناوری«تثبیت اپتیکال» در هر دو لنز استفاده نموده که لرزش در تصویربرداری  را به ویژه در هنگام حرکت به خوبی می‌پوشاند که به نظر می‎رسد استفاده از این فناوری در هر دو لنز ایده‎ای مناسب باشد.

عکس‎برداری و فیلم‎برداری در شرایط  کم نور محیط:

در عکس‎برداری هر دو عملکرد قابل قبولی دارند با این حال با دقت به جزئیات، پیکسل 2 در این تصاویر حاشیه‎هایی به جا می‎گذارد.

اما فیلم‌برداری در نور کم تفاوت این دو دوربین را به خوبی نمایان می‎سازد. تصاویر ویدیویی آیفون در این شرایط، بسیار روشن‎تر و از وضوح بیشتری برخوردار است، در حالی که پیکسل 2 تصاویر را با کیفیت پائین‎تری به ثبت می‎رساند.

در این رقابت کدام یک پیروز میدان است؟!

هر دو دستگاه از دوربین‎های در خور توجهی بهره‎مند هستند اما پیکسل در ثبت عکس‎های ثابت، ریزبین‎تر و پویاتر عمل نموده و در استفاده از فناوری «تثبیت چندگانه» موفق‎تر به نظر می‎رسد. با این وجود آیفون در عکس‎براری در حالت "Portrait"، بزرگنمایی تصاویر و فیلم‎برداری عملکردی فوق‎العاده دارد.

هرچند که دور از انتظار است که تنها معیار کاربران برای خرید گوشی هوشمند دوربین آن باشد، با این حال باید گفت که به طور کلی هیچ یک از این دوربین‎ها پیروز به شمار نمی‎رود و هرکدام در یک یا چند گزینه نسبت به دیگری برتری دارد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (23 نظر)

علیرضا

۱۳۹۶/۹/۱۸
من هر مقایسه دوربینی با ایفون دیدم جی اس ام ایفونو بالاتر گرفته در همه زمینه ها .ینی ما گوشی نداریم دوربینش از ایفون بهتر باشه؟حتی تو یه زمینه؟چطوره ک ما خودمون ایفون رو دست میگیریم به ضعیف بودن در قسمت دوربینش با یه نگاه هم پی میبریم حالا در مقایسه با بقیه بهترینه؟من که اصلا دوربین ایفونو قابل مقایسه با بقیه نمیدونم چون یه کمپانی کذاییه و قیمت هاش کاملا به صرفه نیست.جشما هم فقط تبلیغ کنید :)

سامان

۱۳۹۶/۹/۱۸
والاهمشون نسبت به نوت۸ هیچن یکم تنطیمات نوت۸ دستکاری کنی دهن ایناسرویس مکنه من که عاشق سری نوتم

Mahrad

۱۳۹۶/۹/۱۷
من رفتم چارسو این آیفون جدیده رو دستم گرفتم دیدم هیچ چیز جذابی نداره.صفحه نمایشش انگار ناقصه و دوربین بیرون زدش گوشی رو زشت کرده.از لحاظ ارگونومی هم اصلا جالب نبود
به جرئت میگم محصولات سامسونگ و اچ تی سی و سونی با بدنه شیشه ای بسیار خوش دست تر بودن

saman

۱۳۹۶/۹/۱۵
جفتشون خوبن جوری که ادم فقط میتونه سلیقه ای نظر بده من میگم گوگل بهتره

yashar2080

۱۳۹۶/۹/۱۴
سامسونگ هیشه یه سال از اچ تی سی عقبه و همیشه به فکر شکست دادن گوشیهای قدیمی اچ تی سی بوده:)))).... حرف تازه ایی نیست