خانهاخبار
گوگل می‌تواند افرادی که مخفیانه به گوشتیان نگاه می‌کنند را شناسایی کند

گوگل می‌تواند افرادی که مخفیانه به گوشتیان نگاه می‌کنند را شناسایی کند

تا به حال حتما با افرادی که در وسایل نقلیه عمومی و یا مکان‌های دیگر به صفحه گوشی سایرین خیره می‌شوند برخورد داشته‌اید. حالا محققین گوگل خبر از آن می‌دهند که در حال کار روی قابلیتی هستند که اگر شخصی مخفیانه به گوشیتان نگاه کرد، شما را مطلع می‌کند.
۱۳۹۶/۹/۷

تصور کنید جایی منتظر یکی از دوستانتان نشسته‌اید. در وقت آزادی که تا هنگام رسیدن او دارید، احتمالا مثل سایر آدم ها با گوشیتان کار می‌کنید. در حالی که شما در حال تماشای تایم‌لاین توییتر خود هستید، نگاهی به فیسبوک می‌اندازید، اینستاگرام را باز می‌کنید و در واتس‌اپ پیامی ارسال می‌کنید؛ ممکن است غریبه‌ای از پشت سرتان به صفحه گوشی شما خیره شده باشد و هرگز متوجه او نشوید.

حالا فکر کنید که تلفنتان می‌توانست در صورت رخ دادن این اتفاق با پیامی به شما اطلاع دهد که شخص دیگری دارد به گوشیتان نگاه می‌کند؛ یا کمی جدی تر برخورد کرده و با حروف بزرگ روی صفحه بنویسد: «سرت به گوشی خودت باشه فضول!». البته در صورت استفاده از گزینه دوم، احتمالا مجبور به دعوا با آن فرد نیز می‌شوید!

به تازگی مشخص شده که تعدادی از محققان گوگل در حال توسعه دادن چنین قابلیتی هستند و ویدیویی نیز از عملکرد آن منتشر کرده‌اند. این نرم‌افزار از دوربین جلویی گوشی برای اسکن چهره افرادی که در حال نگاه کردن به گوشی هستند، استفاده می‌کند. اگر متوجه چهره‌ای شود که آن را نمی‌شناسد، به شما اطلاع می‌دهد که غریبه‌ای به گوشیتان خیره شده است.

با توجه به توضیحاتی که در ویدیو داده شده، به نظر می‌رسد این پروژه فعلا در مراحل اولیه است و آنها در حال کار روی ایده‌ای هستند که شاید روزی آن را به عنوان قابلیتی در تلفن های هوشمند خود ببینیم. قرار است این پروژه در کنفرانس NIPS (Neural Information Processing Systems) که هفته آینده در لانگ بیچ کالیفرنیا برگزار خواهد شد، توسط محققان گوگل «هی جانگ ریو» و «فلورین شراف» معرفی شود.

این فناوری می‌تواند در بسیاری از شرایط نوری و حالت های مختلف سر افراد دقت خود را حفظ کند و چهره ها را در ۲ میلی‌ثانیه بشناسد؛ به همین دلیل به سرعت از وجود غریبه های کنجکاو مطلع می‌شوید.

البته این قابلیت ممکن است همیشه به درستی کار نکند، مثلا تصور کنید در یک قطار شلوغ نشسته‌اید و مسافر دیگری فقط برای یک ثانیه به صفحه گوشیتان نیم‌نگاهی می‌اندازد؛ که با توجه به ذات کنجکاو انسان‌ها امر عجیبی نیست. اگر گوشی بخواهد این نگاه‌ها را نیز سرک کشیدن تشخیص دهد، هشدار‌های آن احتمالا بسیار زیاد و آزار‌دهنده خواهند شد. بنابراین در این شرایط بهتر است که گوشی پیش از هشدار دادن، مدت زمان بیشتری را به اسکن فرد غریبه اختصاص دهد تا مطمئن شود که آن فرد در گوشی شما سرک می‌کشد.

با سیستم های تشخیص چهره دقیق فعلی و پیشرفت همه‌روزه دوربین های جلویی موبایل، اضافه کردن این قابلیت به تلفن‌های همراه کار خیلی سختی نیست؛ اما اینکه آیا سرک کشیدن دیگران در گوشیتان اینقدر جدی است که این تکنولوژی برایتان مفید باشد، به شما بستگی دارد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

رضا

۱۳۹۶/۹/۷
کاملا مفید هست
بعضیا دقتشون تو گوشیت بیشتر از خودته !