خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی LG Q6

بررسی تخصصی LG Q6

ال‌جی با معرفی کیو 6 نشان داده است ویژگی‌های خاص و جدید گوشی‌های هوشمند نباید محدود به پرچمداران باقی بمانند و می‌توان به خوبی از آنها در گوشی‌های میان‌رده نیز استفاده کرد. LG Q6 شاید جزو تنها گوشی‌های میان‌رده‌ای باشد که از نمایشگر کشیده بهره می‌برد و در کنار آن از ظاهر زیبا و مشخصات سخت‌افزاری قابل قبول برخوردار است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۹/۱۱

وقتی در میان گوشی‌های میان‌رده بازار جستجو کنیم، به محصولاتی از شرکت ال‌جی برمی‌خوریم، که علاوه بر تنوع، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. LG Q6 اما با تمام میان‌رده‌های این شرکت فرق دارد. این گوشی بسیاری از ویژگی‌های خود را از G6 ال‌جی به ارث برده است و علاوه بر داشتن مشخصات سخت‌افزاری خوب، با ظاهری شیک و به روز، شما را جذب خود می‌کند.

در این مطلب قصد داریم ویژگی‌ها و خصوصات Q6 ال‌جی را با هم بررسی کنیم؛ گوشی که در رنج زیر 1 میلیون تومان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید باشد.

image

طراحی

درحالی که شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند تازه به فکر استفاده از نمایشگرهای کشیده در پرچمداران خود افتاده‌اند. ال‌جی به عنوان شرکتی پیشگام، پس از معرفی پرچمدار خود، گوشی میان رده Q6 را با نمایشگر کشیده به بازار عرضه کرده است.

LG Q6 از یک نمایشگر کشیده 5.5 اینچی با نسبت تصویر 18 به 9 استفاده می‌کند که در میان گوشی‌های میان‌رده نظیر ندارد. رزولوشن این نمایشگر معادل 2160 در 1080 پیکسل است که در گوشه‌ها اندکی انحنا دارد.

image

image
image

با اینکه نمی‌توان Q6 را یک گوشی بدون لبه قلمداد کرد، حاشیه‌های اطراف نمایشگر خیلی ضخیم نیستند. در حاشیه بالایی دستگاه خروجی اسپیکر، دوربین دوم و سنسورهای نور قرار گرفته‌اند و در حاشیه پایینی چیزی به جز لوگو LG دیده نمی‌‏شود.

پنل پشت دستگاه از جنس پلاستیک ساخته شده که انحنای کناره‌های آن به خوش‌دست‌تر شدن گوشی کمک شایانی کرده است. در این بخش تک لنز بزرگ دوربین به همراه چراغ فلش، لوگو Q6 و همچنین اسپیکر مونو تعبیه شده‌اند. استفاده از قاب محافظ یکی از لوازم جانبی است که پیشنهاد می‌کنیم از همان روز اول برای Q6 تهیه کنید تا از خراشیده شدن پشت گوشی جلوگیری کند.

طراحان ال‌جی فریم فلزی دور گوشی را از جنس آلومینیوم سری 7000 ساخته‌اند. این موضوع سبب شده است تا گوشی به شکل بهتری در دست شما جا بگیرد و از داشتن آن احساس خوبی داشته باشید.

image

image
image

در لبه سمت راست گوشی تنها دکمه پاور دیده می‌شود که جنس آن، همانند فریم گوشی، فلزی است. در لبه سمت چپ دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و درگاه کارت حافظه و سیمکارت قرار دارد. در لبه بالایی میکروفون دوم و در لبه پایینی جک هدفون، به همراه میکروفون اصلی و پورت miniUSB حضور دارد.

یکی دیگر از خصوصیات ویژه این گوشی، داشتن استاندارد نظامی MIL-STD-810G که در میان گوشی‌های هم‌رده نظیر آن را سراغ نداریم. این تاییدیه نشان می‌دهد کیفیت ساخت و مقاومت دستگاه در چه سطح بالایی قرار دارد و تغییرات دما و ضربه به آن آسیبی نمی‌رساند.

نمایشگر

صفحه نمایش LCD کیو 6 اندازه‌ای 5.5 اینچی دارد و نسبت تصویر آن 18 به 9 است. ال‌جی اولین شرکتی بود که رسم استفاده از نمایشگرهای کشیده را در گوشی‌های هوشمند باب کرد؛ نمایشگری که تجربه بهتری از دیدن فیلم و کار با گوشی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

درحالی که اکثر گوشی‌های امروزی از محافظ گوریلا گلس 5 استفاده می‌کنند، ال‌جی ترجیح داده است در این دستگاه محافظ قدیمی‌تر گوریلا گلس 3 را به کار گیرد که مقاومت کمتری در برابر ضربه و خش دارد.

image

دقت رنگ و کنتراست تصویر در صفحه نمایش Q6 وضعیت خوبی دارد و تصاویر در آن می‌درخشند. میزان روشنایی نمایشگر نیز کاملا مناسب است به همین خاطر چه در فضای داخلی و چه در فضای بیرونی به راحتی می‌توان با گوشی کار کرد.

زمانی که به شکل مایل و از جهات مختلف به صفحه نگاه کنید تغییری در رنگ نمایشگر مشاهده نخواهید کرد و نوشته‌ها خوانایی خود را حفظ می‌کنند که یک امتیاز مثبت برای کیو 6 محسوب می‏‌شود.

گوشی‌های اندرویدی LG از دیرباز به ویژگی KnockON مجهز بوده‌اند که به کاربران امکان می‌دهد با دو بار ضربه زدن، صفحه گوشی را خاموش و روشن کنند. این ویژگی مفید در Q6 نیز وجود دارد و به راحتی کاربران کمک زیادی می‌کند.

نرم افزار

image

LG Q6 از سیستم عامل اندروید 7.1.1 با رابط کاربری LG UI 5.0 استفاده می‌کند که نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. با اینکه معمولا رابط‌های کاربری کاستومایز شده و اختصاصی شرکت‌ها چنگی به دل نمی‌زنند و مورد علاقه کاربران نیستند، رابط کاربری Q6 اصلا آزاردهنده نیست و کاربر به آسانی با آن خو می‌گیرد.

گزینه‌های موجود در بخش تنظیمات به 4 دسته تقسیم شده‌اند تا کاربران به راحتی‌ بتوانند آنها را پیدا کنند و تغییرات دهند.. مثلا در بخش Display گزینه‌های مربوط به لانچر و تم رابط کاربری قرار دارد که اندازه فوت، نوع فونت، شکل آیکون‌ها و... در آن قابل تغییر است.

در همان بخش گزینه‌ای به نام App Scaling قرار دارد که به شما توانایی تنظیم کردن صفحه اپ‌ها با نمایشگر گوشی را می‌دهد. با توجه به اینکه نسبت 18 به 9 صفحات نمایشگر یک بدعت جدید در گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید ممکن است برخی اپ‌ها برای نمایش در این نوع نمایشگرها بهینه نشده باشند که با کمک App Scaling می‌توانید آنها را درست کنید.

image

در میان اپ‌های از پیش نصب شده روی Q6 دو اپ Radio و Smart Doctor از بقیه مفیدتر هستند. همانطور که مشخص است اپ Radio امکان شنیدن شبکه‌های رادیویی روی موج FM را در اختیار شما می‌گذارد. همچنین اپ Smart Doctor کمک می‌کند تا از سلامت سخت‌افزارها گوشی خود مطمئن شوید و عملکرد آن را همیشه در بهترین وضعیت ممکن نگه دارید.

سخت افزار

LG Q6 از تراشه اسنپدراگون 435 با هشت هسته پردازشی 1.5 گیگاهرتزی بهره می‌برد و پردازنده گرافیکی آدرنو 505 را کنار خود دارد. علاوه بر اینها باید به حافظه رم 3 گیگابایتی دستگاه نیز اشاره کرد که برای یک گوشی میان‌رده کاملا مناسب است.

هنگام کار با دستگاه و مرور رابط کاربری مشکلی مشاهده نمی‎شود و اپلیکیشن‌ها به  باز و بسته می‏‌شوند؛ با این حال نباید انتظار داشته باشید این گوشی همچون یک پرچمدار به دستورات شما واکنش نشان دهد.

image

میان‌رده ال‌جی در اجرای بازی‌های سنگین مثل آسفالت 8 کم نمی‌آورد و بدون لگ می‌تواند سنگین‌ترین صحنه‌ها را اجرا کند؛ هرچند ممکن است لود کردن مراحل با 1 تا 2 ثانیه تاخیر نسبت به حالت معمول طول بکشید.

از 32 گیگابایت حافظه داخلی گوشی حدود یک سوم اشغال است و مابقی آن برای اکثر کاربران کافی خواهد بود. با این حال اگر نیاز با حافظه ذخیره‌سازی بیشتری دارید می‌توانید، علاوه بر نصب دو سیمکارت، یک کارت حافظه microSD با حداکثر ظرفیت 256 گیگابایت را به آن اضافه کنید.

کیو 6 تنها از یک اسپیکر مونو بهره می‌برد که خروجی آن در پشت دستگاه قرار دارد؛ جایی که بسیار مناسب انتخاب شده است تا هنگام بازی کردن یا تماشای فیلم توسط انگشتان دست پوشانده نشود. کیفیت و بلندی صدای این اسپیکر نیز در حد معقول است و انتظارات شما را از یک اسپیکر مونو کاملا برآورده می‌کند.

دوربین

image

Q6 ال‌جی، برخلاف G6، یک دوربین 13 مگاپیکسلی در پشت خود دارد که اندازه دیافراگم آن برابر با f/2.2 است. در قسمت جلو یک لنز 5 مگاپیکسلی برای سلفی انتخاب شده است که توانایی ثبت تصاویر با زاویه عریض را دارد.

نرم‌افزار دوربین این گوشی امکانات خوبی را در دسترس کاربران می‌گذارد اما تنظیمات دستی آن محدود است. در بخش دوربین جلو می‌توانید تصاویر را به صورت زنده روتوش کنید. همچنین با انتخاب آیکون سلفی گروهی زاویه دوربین جلو عریض‌تر می‌‎شود تا افرادی بیشتری در کادر عکاسی جا بگیرند.

هر دو دوربین Q6 می‌توانند با کیفیت Full HD فیلم‌برداری کرد. علاوه بر اینکه لرزش تصاویر به صورت دیجیتالی حذف می‎‌شوند و خود نرم‌افزار تشخیص می‌دهد چه زمانی باید از ویژگی HDR استفاده شود که در جذاب‌تر شدن عکس‌ها بسیار موثر است.

عکس‌های ثبت شده با دوربین این گوشی در روشنایی روز کیفیت بسیار خوبی دارند. رنگ‌ها بسیار جذاب و شفاف هستند و جزئیات تصویر بالاست. عکس‌های سلفی دوربین جلو این گوشی نیز برای کی لنز 5 مگاپیکسلی قابل قبول است ولی اندکی نویز در آنها مشاهده می‌شود. اما در موقعیت‌های تاریک وضعیت کاملا فرق دارد. در عکس‌هایی که در شب گرفته می‌‌شوند نویز زیادی دیده می‌شود و عملکرد نور چراغ فلش نیز چندان راضی کننده نیست و گاها در کیفیت عکس‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

نمونه عکس دوربین اصلی در فضای بیرونی

image

image
image

نمونه عکس دوربین اصلی در فضای داخلی

image

image
image

نمونه عکس حالت مایکرو دوربین اصلی

image

نمونه عکس دوربین اصلی با زوم 100 درصد

image
image

نمونه عکس پانوراما دوربین اصلی

image

نمونه عکس دوربین دوم

image
image

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image
image

image
image

باتری

ال‌جی به درستی یک باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی را برای Q6 انتخاب کرده است که جواب نیازهای این گوشی به مدت 1 روز و اندکی بیشتر را می‌دهد. متاسفانه باتری این دستگاه از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و فرآیند شارژ شدن کامل آن بیش از 2 ساعت طول می‎کشد.

در تست‌های ما گوشی مصرف باتری خوبی از خود نشان داد؛ به جز تست فیلم‌برداری که مصرف باتری به شدت بالا می‌رفت و شارژ زود خالی می‎شد. با توجه به اینکه احتمالا این باگ به نرم‌افزار مربوط باشد بعید نیست ال‌جی در آپدیت‌های بعدی مشکل را برطرف کند.

درصد کاهش شارژ باتری کیو 6

30 دقیقه بازی ترکیبی

13 درصد

1 ساعت فیلم‌برداری Full HD

36 درصد

1 ساعت پخش فیلم Full HD

11 درصد

 

جمع بندی

LG Q6 یک گوشی خاص و خوش‌دست است که ظاهر آن موردپسند هر کاربری قرار می‌‌گیرد. مشابه نمایشگر کشیده این گوشی را در میان دیگر گوشی‌های هم‌رده پیدا نخواهید کرد. عملکرد و سرعت این گوشی برای یک گوشی میان‌رده کاملا قابل قبول است و با دوربین 13 مگاپیکسلی که در اختیار دارد می‌توان عکس‌های بسیار زیبایی در روشنایی ثبت کرد.

با اینکه این گوشی از اسکنر اثر انگشت بی‌بهره است ولی ویژگی تشخیص چهر‌ه، این کمبود را برطرف می‌کند. از طرفی باتری دستگاه نیز طول عمر خوبی دارد و با هر بار شارژ کردن می‌توانید حداقل یک روز از آن استفاده کنید.

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم LG Q6 یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان گوشی‌های اندرویدی زیر 1 میلیون تومان بازار است که ارزش دارد هنگام خرید آن را مد نظر قرار دهید.

image

عکس: نرگس ریحانیان
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (56 نظر)

محمد

۱۴۰۰/۷/۱۱
دهنت سرویس داداش. علم غیب داشتی اون زمان اینو گفتی؟

مهدی

۱۳۹۸/۷/۳
هوآوی بخر

محمود

۱۳۹۸/۲/۱۶
کسایی که این گوشی رو خریدن تا حالا صفحه اش سایه داشته؟ بعضی جاها گفتن داره ولی بیشتر میگن نداره!

حامد

۱۳۹۷/۱۰/۱۷
سلام
چطوری ال جی q6 رو به تلوزیون وصل کنم
َاز طریق وای فا
هر کاری میکنم نمیشه

ali

۱۳۹۷/۹/۶
سلام
اصلا دوست عزیز
من خودم q6 دارم ولی a5 خیلی بهتره
صفحه نمایش سوپر املد
باتری فوق العاده قوی وشارژ سریع
بهترین ضداب دنیا و.....