خانهاخبار
چشم‎پوشی احتمالی کوالکام از پیشنهاد خرید برادکام

چشم‎پوشی احتمالی کوالکام از پیشنهاد خرید برادکام

داستان کامیابی‌ها و ناکامی‎های برادکام در پرونده‎ی خرید کوالکام همچنان ادامه دارد و از ظواهر امر اینطور بر می‎آید که کوالکامی‎ها آب پاکی را روی دست خریدار خود ریخته‏‌اند و پیشنهاد نجومی 103 میلیارد دلاری برای خرید این شرکت را رد کرده‎اند.
۱۳۹۶/۸/۲۲

منابع آگاهی که از اسرار مگوی شرکت کوالکام خبر دارند، گزارش داده‎اند که هیئت مدیره‎ی کوالکام تصمیم گرفته است تا پیشنهاد خرید توسط برادکام را نپذیرد و بر پرونده‎ی جذاب ادغام این دو غول فناوری، مهر ابطالی بزند. البته هنوز هیچ اعلان رسمی توسط مدیران این شرکت تراشه‎سازی (که طراحی اسنپدراگون را در رزومه کاری دارند) ارائه نشده است، اما علی‎رغم این سکوت خبری، شواهد و قرائن از قطعی شدن تصمیم مدیران کوالکام در جلسه‎ی روز یکشنبه‎ی این شرکت حکایت می‌کند، نشستی که در «صورت‌جلسه‎» مصوب آن جواب منفی بر تقاضای خرید یک صد میلیاردی برادکام ثبت شده است.

در گزارش‎های پیشین نیز اشاره شده بود که ممیزهای مالی شرکت برادکام پیشنهاد قیمت 70 دلار را برای هر سهم کوالکام مطرح کرده‌اند، رقمی که قیمت نهایی این تراشه‎ساز را از مرز 100 میلیارد دلار نیز بالاتر می‎برد. (برادکامی‏‌ها پذیرفته بودند در قالب این خرید، مسوولیت بازپرداخت وام‎های 25 میلیارد دلاری کوالکام را نیز بر عهده بگیرند) با اینکه روز جمعه، 64 دلار و 57 سنت، در بازار بورس بالاترین قیمتی بود که برای هر سهرم کوالکام به ثبت رسید، اما همچنان مدیران کوالکام معتقدند پیشنهاد خرید مطرح شده، منصفانه نیست و برادکامی‎ها می‎خواهند سهام کوالکام را ارزان‎تر از قیمت واقعی آن خریداری کنند.

image

در این شرایط، کوالکامی‎ها نیز خود سرگرم خریدی بزرگ هستند و پیشنهادی 38 میلیارد دلاری بر روی میز مدیران شرکت NXP قرار داده‌‏اند. جالب اینکه مدیران NXP نیز درست مثل مدیران کوالکام رغبتی به پذیرفتن این پیشنهاد خرید میلیاردی از خود نشان نمی‎دهند و اصرار دارند که پیشنهاد کوالکام از ارزش واقعی هر سهم شرکت NXP در بازار بورس، پایین‎تر است.

شرکت برادکام نیز به صراحت نظرش را در مورد تلاش‌های کاسب‎کارانه‏‌ی کوالکام اعلام کرده و به روشنی متذکر شده است که هیچ اهمیتی به این خرید نمی‎دهد و حاضر است با یا بدون خرید شرکت NXP کوالکام را خریداری کند!

شایعاتی نیز در گوش‎ها زمزمه می‎شوند که برادکام در نظر دارد در صورت خرید شرکت کوالکام، دوباره در مورد شرایط و تعهدات قرارداد تولید مودم برای گوشی‎های آیفون و تبلت‎های آیپد با اپل وارد مذاکره شود و دربازخوانی مجدد این قرارداد بیشتر با اپل و خواسته‏‌هایش همسو شود. قراردادی که آنچنان خاطر اپلی‎ها را مکدر کرده است که به خاطرش از کوالکام به جرم گران‌‏فروشی به دادگاه شکایت کرده‏‌اند. برادکام نیز خود از تولیدکنندگان سخت‎افزار برای محصولات اپل به شمار می‎رود و تعجبی ندارد که تلاش کند تا نظر این کارفرمای محبوب را به امید همکاری‎های بلند مدت، به هر قیمتی جلب کند.     

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)