خانهاخبار
معرفی نسخه خاص فراری لافراری FXX K Evo

معرفی نسخه خاص فراری لافراری FXX K Evo

کمپانی ایتالیایی فراری نسخه خاص از ابرخودرو خود یعنی لافراری را با نام FXX K Evo معرفی کرد که آیرودینامیک آن به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.
۱۳۹۶/۸/۸

کمپانی فراری پس از ارائه تیزرهای تبلیغاتی، در کشور ایتالیا از FXX K Evo رونمایی کرد. این خودرو پیرو مسیر FXX Evo و 599 XX Evo است که مخصوص پیست طراحی شده‌اند. همچنین FXX K Evo برادر FXX K استاندارد محسوب می‌شود که تنها 40 عدد از آن ساخته شد. فراری اعلام کرده که محصول جدید، بسیار خاص و منحصربه‌فرد خواهد بود ولی تعداد نسخه‌های تولیدی آن را اعلام نکرده است.

image
image

محصول جدید مخصوص پیست فراری از یک پکیج آیرودینامیک ویژه بهره می‌برد که یک باله بزرگ در عقب بخشی از آن است. این باله با دو باله کوچک در کنار احاطه شده و یک باله دیگر هم از وسط به آن متصل شده است. فراری برای توسعه این پکیج یک سال زمان صرف کرده و آزمایشات مختلفی را از جمله در تونل باد بر روی آن انجام داده است و نتیجه این بوده که FXX K Evo از نظر میزان نیروی داون فورس، عملکردی مشابه خودروهای مسابقات GT3 و GTE دارد.

اجازه دهید کمی از اعداد صحبت کنیم. نیروی داون فورس FXX K Evo در مقایسه با FXX K معمولی 23 درصد افزایش داشته و این بدین معنی است که 75 درصد بیشتر از داون فورس تولیدی در فراری لافراری پایه است. فراری FXX K Evo در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت داون فورسی معادل 640 کیلوگرم و در حداکثر سرعت، داون فورسی برابر با 830 کیلوگرم تولید می‌کند.

image
image

برای هماهنگی با این اعداد، قطعا تغییرات دیگری هم لازم است. فراری شکل گلگیرهای جلو و عقب را تغییر داده و شیارهای بین آنها بزرگتر شده تا علاوه بر ایجاد ظاهر بهتر، در حرکت دادن هوا بر روی بدنه موثرتر واقع شوند. همچنین مهندسین مارانللو بهبودهایی را در سیستم تعلیق منظور کرده‌اند بدین ترتیب که با این بدنه آیرودینامیک هماهنگ باشند. با وجود قطعات بیشتر بر روی بدنه و تغییرات چشمگیر، محصول فراری اضافه وزنی را تجربه نکرده و حتی از مدل FXX K هم سبک‌تر است که تنها 1165 کیلوگرم وزن دارد. اما کاهش وزن FXX K Evo در مقایسه با برادرش اعلام نشده است.

image
image

فرمان FXX K Evo از خودروهی فرمول 1 به قرض گرفته شده که کارایی‌های مخصوص به خود را دارد مانند پدال‌های تعویض دنده نصب شده بر روی آن. همچنین با وجود کلیدهای کنترل‌گری که بر روی فرمان دیده می‌شود، راننده قادر خواهد بود از سیستم بازیابی انرژی جنبشی یا به اصطلاح KERS بهره بگیرد. همچنین نمایشگر موجود در سمت راست راننده که وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به مسافت را بر عهده داشت، جای خود را به یک نمایشگر بزرگتر 6.5 اینچی داده است. بر روی این نمایشگر اطلاعاتی چون سیستم مسافت سنج جدید، و وضعیت سیستم KERS نمایش داده می‌شود.

image
image

فراری می‌گوید که برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد FXX K Evo، تقریبا 5000 کیلومتر مسافت را برای توسعه و 15000 کیلومتر مسافت را برای قابلیت اطمینان طی کرده است. برای قدرت بخشی به این ابرخودرو از همان موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی استفاده شده که قادر است 860 اسب بخار قدرت را در 9200 دور بر دقیقه و 750 نیوتن متر گشتاور را در 6500 دور بر دقیقه تحویل راننده دهد. در کنار این موتور درون سوز، یک موتور الکتریکی حضور دارد که 190 اسب بخار قدرت تولید می‌کندو بدین ترتیب مجموع توان FXX K Evo به 1050 اسب بخار و مجموع گشتاور آن به 900 نیوتن متر می‌رسد.

برای انتقال این قدرت عظیم، از یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه استفاده شده که در خودروهای فرمول 1 مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای توقف خودرو، ترمزهای برمبو کربن سرامیک در هر دو محور در نظر گرفته شده. چرخ‌ها در جلو 19 اینچی و در عقب 20 اینچی هستند که با لاستیک‌های مسابقه‌ای پیرلی P Zero همراه شده‌اند. سیستم تعلیق جلو از نوع جناقی دوبل و در عقب از نوع مالتی لینک است. 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)