خانهاخبار
عمر مفید یک آیفون 999 دلاری چقدر باید باشد؟

عمر مفید یک آیفون 999 دلاری چقدر باید باشد؟

آیفون 10 پیشرفته‌ترین و بهترین گوشی موبایلی است که اپل ساخته و به زودی رسما وارد بازار می‌شود. اما قیمت بالای آن باعث می‌شود خریدارانی که با وسواس بیشتری پولشان را خرج می‌کنند به این فکر بیفتند که آیا این گوشی که 999 دلار پای آن می‌دهند، برایشان عمر بیشتری نسبت به سایر آیفون‌ها دارد یا خیر؟
۱۳۹۶/۸/۵

کم کم به موعد عرضه رسمی آیفون 10 نزدیک می‌شویم. امروز یعنی 27 اکتبر پیش‌فروش آیون 10 آغاز شد و هفته آینده در همین روز یعنی 3 نوامبر اولین سری به دست خریداران می‌رسد. آیفونی که به مناسبت دهمین سالگرد آیفون معرفی شد و از نظر طراحی انقلابی در گوشی‌های اپل محسوب می‌شود. اما قیمت بالای این گوشی ممکن است بسیاری از کاربران را برای خرید آن دو دل کند. 999 دلار قیمت کمی برای یک گوشی هوشمند نیست. اگر اهل عوض کردن سال به سال گوشی‌تان نباشید شاید اولین نکته‌‌ی مهم برایتان این باشد که گوشی من قرار است چند سال برایم کار کند؟ در این مطلب که ترجمه مقاله‌ای به قلم Jacob Kastrenakes از مقاله‌نویسان وب‌سایت The Verge است، این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیفون 10 باید حداقل چند سال کار کند که ارزش 999 دلار پولی که برایش می‌پردازید را داشته باشد؟ با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

من معمولا حدود 1300 دلار برای خرید یک رایانه شخصی هزینه می‌کنم و به طور معمول انتظار دارم که حداقل چهار سال به خوبی برایم کار کند. پس اگر بیش از 1000 دلار برای خرید یک آیفون هزینه کنم، باید از آن انتظار چند سال کارکرد را داشته باشم؟

گوشی‌های هوشمند هرگز طول عمرشان به اندازه رایانه‌های مدرن نبوده و به طور معمول یک دستگاه تقریبا تا دو سال به روز و همراه با جریان تکنولوژی به حساب می‌آید. البته این موضوع دلایل خاص خود را دارد. برای مثال گوشی‌های هوشمند در طول تاریخ ارزان‌تر از رایانه‌ها بوده‌اند، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که شرکت‌ها انتظار داشته باشند در دوره‌های کوتاه‌تری با مدل‌های جدید جایگزین شوند. اما دلیل مهم‌تر آن است که پیشرفت و تحول گوشی‌های هوشمند آنقدر سریع است که عوض کردن گوشی هر دو سه سال یک بار منطقی به نظر می‌آید.

گاهی اوقات این موضوع خوب است. در دو سال اخیر گوشی‌های هوشمند زیادی با دوربین دوگانه به بازار عرضه‌ شده‌اند، پردازش تصویر پیشرفت زیادی کرده، صفحه‌ نمایش‌های HDR و USB Type-C به گوشی‌ها اضافه شده‌اند و تمامی این‌ها می‌توانند از جمله دلایلی باشند که شما را به خرید یک گوشی جدید ترغیب کند. اما گاهی اوقات پیشرفت سریع تکنولوژی باعث مشکلاتی برای افرادی می‌شود که دوست ندارند زود به زود گوشی‌شان را عوض کنند: بعد از چند سال معمولا سرعت اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌های قدیمی کند می‌شود و اغلب اوقات این کندی سرعت آن‌قدر است که استفاده از آن‌ها دیگر ممکن نیست.

image

مانند سایر مشخصات گوشی‌های هوشمند، پردازنده‌ها نیز با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفتند و حتی گاهی سال به سال تحولی بزرگ در آن‌ها رخ می‌دهد. و از آن‌جا که توسعه‌دهندگانِ نرم‌افزار برای تولید نرم‌افزارهایشان و اینکه محصولشان قابلیت‌های بیشتری داشته باشد جدیدترین و بهترین گوشی‌های هوشمند بازار را هدف قرار می‌دهند، افرادی که گوشی‌هایشان را هر دو سه سال عوض نمی‌کنند بعد از مدتی با اپلیکیشن‌هایی رو به رو می‌شوند که بر روی گوشی‌هایشان بسیار کند عمل می‌کنند.

این موضوع طی سال‌های اخیر به هیچ وجه بهبود نیافته است. آیفون 4 اس من بعد از تنها دو سال از خریدش تقریبا غیر قابل استفاده شده بود. حتی آیفون 5 اس من نیز که بعد از دو سال استفاده همچنان خوب عمل می‌کرد، بعد از آنکه آن را به نسخه‌ جدید iOS ارتقا دادم، سن بالا و مشخصات قدیمی خودش را به رخم کشید. این مشکل تنها محدود به آیفون‌های اپل نیز نیست. گوشی فعلی من، Nexus 5X، که محصول مشترک ال‌جی و گوگل است پس از کمتر از دو سال هنگامی که عکس می‌گیرم به شدت کند عمل می‌کند. من بعد از آیفون 5 ایکس آیفون جدیدی نخریده‌ام، اما دوستانم هنوز با مشکلات عمر باتری و کند شدن پس از دو سال کار رو به رو هستند. و البته این چندان هم عجیب نیست: این وسایل به مرور زمان و با اسفاده‌ی ما مستعمل می‌شوند و از طرف دیگر تکنولوژی نیز به رشد سریع خود ادامه می‌دهد.

image

حال با این تفاسیر، آیا آیفون 10 از چنین موانعی عبور کرده و می‌تواند مدت طولانی‌تری برای خریدارانش عمر کند؟ چندان مطمئن نیستم. آیفون 10 از همان پردازنده‌ای استفاده می‌کند که داخل آیفون 8 است و شکی نیست که اپل سال بعد و سال بعدترش پردازنده‌های سریع‌تری را با آیفون‌های جدیدش عرضه می‌کند. حتی با وجود اینکه آیفون 10 دوربین پیشرفته‌تر و طراحی نوین‌تری نسبت به آیفون‌های دیگر دارد، اما پردازنده‌اش با همان سرعت پردازنده‌ی سایر آیفون‌ها پیر و تاریخ مصرف گذشته می‌شود.

همین موضوع این نکته را روشن می‌کند که اپل آیفون 10 را نساخته که چندین و چند سال برایتان عمر کند. این گوشی با قیمت 999 دلاری‌اش به درد عاشقان تکنولوژی و افرادی می‌خورد که درآمد بالایی دارند و به این دلیل سراغ آیفون 10 می‌روند که آخرین پرچم‌دار بازار را داشته باشند. این گوشی برای افرادی که استفاده فراوان و حرفه‌ای از موبایل دارند ساخته نشده. اکثر افرادی که سراغ این گوشی می‌روند بیشتر سرگرم طراحی و زیبایی آن شده‌اند و اگر سال دیگر اپل آیفون X2 (یا شاید هم XI) را معرفی کند و آیفون 10 دیگر تکنولوژی روز بازار نباشد، احتمالا این افراد باز هم سراغ آیفون جدیدتر می‌روند.

اما برای سایر کاربران گوشی‌های هوشمند که البته دوست دارند آیفون 10 را داشته باشند اما عادت ندارند یا وسع مالی‌شان نمی‌رسد که هر سال گوشی‌شان را عوض کنند، احتمالا آیفون 10 مناسب نباشد. این موضوع که آیفون 999 دلاری با همان سرعت آیفون 699 دلاری (آیفون 8) قدیمی و از رده خارج می‌شود، حداقل برای من ترسناک است. غیر منطقی نیست که آدم انتظار داشته باشد محصولی با چنین قیمت بالایی چندین سال عمر مفید کند.

image

از طرف دیگر در آمریکا و مکان‌هایی که گوشی به صورت لاکد شده و طی قرارداد دو ساله با یک اپراتور به فروش می‌رسید، منطقی نبود که گوشی را بیشتر از دو سال نگه دارید. شرکت‌های مخابراتی مانند Verizon و AT&T هزینه گوشی‌ای که به شما داده بودن را با قبض‌های ماهانه‌شان جبران می‌کردند. اگر گوشی را بیش از قرارداد دو ساله‌ی خود نگه می‌داشتید به آن معنی بود که عملا پول یک گوشی نو را می‌پرداختید، اما از گوشی قدیمی استفاده می‌کردید (بر این اساس افرادی که با سرعت کمتری گوشی‌های خود را عوض می‌کردند ممکن بود به خاطر نرخ قبض‌های ماهانه‌ای که در این مدت به شرکت‌ها پرداخت کرده بودند، عملا بیشتر از 1000 دلار برای خود گوشی هزینه کرده باشند) اما شرکت‌های مخابراتی از این رویه دست کشیده‌اند و اکنون کاملا دست شماست که هر چند وقت یک بار و چقدر برای یک گوشی هوشمند هزینه کنید.

علاوه بر این همه به ارتقای گوشی خود تنها پس از دو سال نیازی نمی‌بینند. اگر شما یک پاوربانک بخرید مشکل باتری‌ تا حدودی حل می‌شود. اگر از اپلیکیشن‌های فراوان استفاده نکنید، بعید است با کند شدنِ آزار دهنده‌ی سرعت رو به رو شوید. و نکته قابل اینجاست که اپل معمولا در این فاصله‌ی کم یک تحول انقلابی در گوشی‌هایش صورت نمی‌دهد. اگر بعد از آیفون 5 اس آیفون جدیدی نخریده‌اید احتمالا بزرگ‌ترین چیزی که از دست داده‌اید صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، پرداخت موبایلی و دوربین دوگانه بوده است. شاید برخی بگویند در میان این قابلیت‌ها بتوان تاچ سه بعدی را نیز قرار داد، اما من به شخصه بعید می‌دانم کسی صرفا به خاطر تاچ سه بعدی متقاعد شده باشد که مدل جدیدی از آیفون را بخرد.

image

اگر از دور نگاه کنیم آیفون و به طور کلی گوشی‌های هوشمند ممکن است طول عمر بیشتری از آن چیزی داشته باشند که ما عاشقان تکنولوژی به آن‌ها برای زندگی فرصت می‌دهیم. من افراد زیادی را می‌شناسم که بیشتر از دو سال گوشی‌شان را نگه می‌دارند و این در حالی‌ است که من بعد از دو سال از دست گوشی‌ام خسته می‌شوم. این احتمال وجود دارد که آیفون 10 به خاطر ویژگی‌های جدیدش طی دو یا سه سال آینده چندان از رده خارج به نظر نرسد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سرعت عملکردش و عمر باتری‌اش به اندازه‌ی روز اول باقی بماند.

و این همان مشکلی است که من جدا نگرانش هستم. حتی اگر شما قصد داشته باشید که حداقل تا سه یا چهار سال آینده از آیفون 10 خود استفاده کنید، این سوال مطرح است که گوشی‌تان در آن زمان چه عملکردی دارد. هر گوشی و رایانه‌ای در نهایت کند می‌شود، اما وقتی که شما هزینه‌ی بیشتری برای یک محصول می‌کنید، طبیعتا از آن انتظار عمر مفید بیشتری دارید. به نظر می‌رسد آیفون 10 به همان سرعت آیفون‌های دیگر از رده خارج می‌شود، فقط در این مدت خوشگل‌تر به نظر می‌رسد.

نظر شما در این زمینه چیست؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (16 نظر)

Larva

۱۳۹۶/۸/۱۱
نمیدونم شانس توعه سامسونگ هنگ نمیکنه

mohamad

۱۳۹۶/۸/۸
ایفون ایکس23 میلیون داداچ
حالا تو برو خودتو دار بزن
خخخخخخ

sink

۱۳۹۶/۸/۷
این بنده خدا اگه بدونه کسانی هستن تو ایران که امروز هم آیفون 4 و 4اس میخرن ، خودشو حلق آویز میکنه :/

pm_antutu

۱۳۹۶/۸/۷
@Larva
خوب چرا بقیه کند نشدن

محمد

۱۳۹۶/۸/۷
کسی ایفون میخره ک بخاد پز بده وگرنه شما یه گوشی یک میلیون و هشتصد تومنی بخر
تا دوسال برات کار میکنه
بعد از دوسال نسل بعدی اون گوشی رو بخر اونم دوسال دیگ برات کار میکنه
ن اینکه چهار یا پنج میلیون بده به یه گوشی ک دوسال برات کار و کنه و فقط بخای پزشو بدی در صورتی ک امکاناتش با گوشی دو میلیونی تفاوت چندانی نداره