خانهاخبار
موتور پردازش عصبی برای پردازش هوش مصنوعی در نسل جدید تراشه‌های اگزینوس

موتور پردازش عصبی برای پردازش هوش مصنوعی در نسل جدید تراشه‌های اگزینوس

براساس یک گزارش جدید توسط نشریه‌ی Korean Herald، سامسونگ روی شرکت DeePhi Tech سرمایه‌گذاری کرده است تا از دستآوردهای این سازنده چینی برای توسعه یک موتور پردازش عصبی اختصاصی برای تراشه‌های اگزینوس استفاده کند.
۱۳۹۶/۸/۲

شرکت اپل چیپ‎ست پرچمدار A11 را با موتور پردازش عصبی همراه کرده و واحد پردازشگر Pixel Visual Core نیز در گوشی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال به کار گرفته شده است.

واحد پردازشی کمکی که جدیداً در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‏‌شود، بخشی از بار پردازشی پردازنده‌ی اصلی را کاهش می‌دهد. اهمیت ارائه یک واحد پردازشی به همراه پردازنده‌ی اصلی، به حدی بوده که شرکت هوآوی نیز از یک واحد پردازشی عصبی در تراشه Kirin 970 استفاده کرده است. به دلیل استفاده از واحد پردازشی عصبی، چیپ‌ست Kirin 970 عملکرد خیره‎‌کننده‌ای در پردازش محتوای مربوط به هوش مصنوعی دارد و این موضوع باعث شده است تا میت 10، میت 10 پرو و میت 10 پورش دیزاین در زمینه‌ی عکاسی، یکی از بهترین گوشی‌های بازار باشند.

image

موتور پردازش عصبی چیپ‌ست A11 که در گوشی‌ آیفون 10 اپل به کار گرفته شده است؛ وظیفه محاسبات سیستم Face ID را برعهده دارد و همچنین به پردازش محتوای مبتنی بر یادگیری ماشینی کمک می‌کند. در گوشی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال از واحد پردازشی Pixel Visual Core استفاده شده است که ثبت تصاویر HDR + را در پرچمداران جدید گوگل سرعت می‌بخشد.

عملکرد خیره‌کننده گوشی‌های هوشمند در صورت استفاده از یک واحد پردازشی اضافی، شرکت سامسونگ را نیز به این فکر واداشته است تا در تراشه اگزینوس جدید خود از یک واحد پردازش کمکی اختصاص بهره بگیرد.

البته سامسونگ برای ساخت موتو پردازش عصبی از یک شرکت چینی که در زمینه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کند؛ کمک خواهد گرفت. کره‌ای‌ها، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی شرکت DeePhi Tech انجام داده‌اند که توسط دانش‌آموختگان دانشگاه‌های تی‌سین‌گوا و استنفورد تأسیس شده است.

شرکت DeePhi Tech در حال‌حاضر با شرکای حائز اهمیتی نظیر آمازون، مدیاتک و حتی سامسونگ برای معماری منحصر به فرد چیپ پردازشی کمکی و فناوری فشرده‌سازی همکاری می‌کند. شرکت DeePhi Tech که روی توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین متمرکز شده است، می‌تواند برگ برنده سامسونگ در سال آینده باشد. استفاده از معماری ساخت شرکت DeePhi Tech برای توسعه یک واحد پردازشی کمکی توسط سامسونگ، ممکن است در تراشه اگزینوس 9810 که احتمالاً به گوشی Galaxy S9 قدرت خواهد داد؛ رنگ واقعیت به خود بگیرد.

گزارش جدیدی که توسط نشریه‌ی Korean Herald منتشر شده، برای اولین‌بار نیست که به احتمال عرضه تراشه پرچمدار بعدی سامسونگ با پردازنده کمکی اختصاصی برای پردازش محتوای مربوط به یادگیری ماشین اشاره می‎کند. پیش‌تر نیز شنیده بودیم که شرکت سامسونگ به سیستم‌ تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی آیفون 10 علاقه‌مند شده است و درنظر دارد با استفاده از حسگرهای سه‌بعدی در دوربین سلفی، سیستم تشخیص چهره را به گوشی پرچمدار بعدی خود بیاورد؛ به همین جهت، لازم است که این سازنده کره‌ای از یک واحد پردازشی کمکی بهره بگیرد که بار پردازشی روی پردازنده را کاهش خواهد داد.

البته سامسونگ تنها سازنده‌ای نیست که برای عقب نماندن از رقبا تصمیم دارد تا از واحد پردازش عصبی استفاده کند؛ شرکت کوالکام نیز در تابستان، کیت نرم‌افزاری برای Snapdragon Neural Processing Engine (موتور پردازش عصبی اسنپدراگون) منتشر کرد. بنابراین در سال آینده، رقابت جدی در حوزه مربوط به هوش مصنوعی و پردازش‌های AI در بازار گوشی‌های هوشمند شکل خواهد گرفت که ممکن است تحول‌ گسترده‌ای را در گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۸/۳
جهت اطلاع چیپست a12 اپل رو سامسونگ میزنه صفحه نمایش و باتری و رم و حافظه آیفون x رو هم سامسونگ زده در واقع سامسونگ نباشه اپل هم وجود خارجی نداره

Ali

۱۳۹۶/۸/۳
اول اینکه اولین اثر انگشت رو اپل نزد...یه سرچ بفرما
دوم اینکه پردازنده و رنگ جز کپی ها حساب نمیشه ... مثلا وقتی اپل از پردازنده 32 بیتی استفاده کرد بالاخره از یه شرکتی کپی زده بود دیگه...
بعدشم ، پردازنده عصبی اپل جلو هوآوی مثل بوق پلاستیکیه...
این سامسونگ بدبخت اومده کپی بزنه ، ولی هیچکی فکر نمیکنه اولین پردازنده عصبی مال کی بود...خخخخ
وقتی هوآوی گوشی میزد همه میگفتن کپی برداری از سامسونگ....
ولی ما سکوت میکنیم بینیم همین افراد موقع کپی برداری سامسونگ چقدر قربون صدقه سامسونگ میرن...
اینم میشه مثل صفحه بی حاشیه....
شیائومی زد ولی همه به اسم سامسونگ میشناسن....
روزگار نامردیه

علی

۱۳۹۶/۸/۳
مطمئنی همه این موارد که گفتی اول اپل زده.
خخخخخ

علی

۱۳۹۶/۸/۲
باید هم برای طرفدار های سامسونگ خبری خوبی باشه ولی به قول یه شاعر :
آمدی جانم به قربانت و حالا چرا.
چقدر طرز تفکر هوآوی با سامسونگ در ساخت گوشی متفاوته.

saeed666

۱۳۹۶/۸/۲
اپل خدایه استاندارد هست تو بازار هر چی میزنه مثل میمون ها همه شرکت ها ازش کپی میکنن مثل اثر انگشت مثل پردازنده 64بیتی حتی مثل رنگ رز گلد یا خوده گلد و الان هم قرمز و رنگ سیاه براق که ازش همه شرکت ها حتی رنگ رو هم کپی کردن. واقعا بقیه شرکت ها جلو اپل آشغال هستن. موندم اپل بازم مثل همیشه این پردازش عصبی هوش مصنوعی رو نمیزد این سامسونگ کپی کار میخواست چیکار کنه.