خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Zenfone 4 Max

بررسی تخصصی Zenfone 4 Max

ضعف در طول عمر باتری یکی از مشکلات مشترک گوشی‌های هوشمند است که حتی گران‌ترین پرچمداران بازار نیز با آن دست به گریبانند. ایسوس از چند سال پیش با معرفی سری Zenfone Max این مشکل را برطرف کرده است و توانسته گوشی به بازار بفرست که با داشتن یک باتری عظیم مدت زمان زیادی به کاربران خدمت می‌کند. در ادامه این مطلب ذنفون 4 مکس را باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی و دوربین دوتایی بررسی خواهیم کرد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۸/۱۷

درحالی که شرکت‌های اندرویدی سعی می‌کنند گوشی‌هایی به بازار عرضه کنند تا کاربران را از نظر طول عمر باتری راضی نگه دارد، ایسوس چند سالی است با سری  Zenfone Max به این نیاز پاسخ گفته و یکی از پیشتازان عرضه گوشی‌های هوشمند، با باتری بزرگ و طول عمر بالا، در جهان است.

Zenfone 4 Max جدیدترین عضو از خانواده ذنفون ایسوس است، که علاوه بر در اختیار داشتن باتری عظیم 5000 میلی‌آمپرساعتی، مجهز به دوربین دوتایی با فناوری‌های منحصر به فرد شده که آن را به محصولی متفاوت در بازار بدل کرده است.

image

طراحی

با اینکه زیبایی Zenfone 4 Max نسبت به دو عضو دیگر این خانواده کمتر است، وقتی آن را با نسل قبل سری مکس مقایسه کنیم، متوجه تلاش طراحان ایسوس در بهتر کردن ظاهر این گوشی جدید خواهیم شد.

ذنفون 4 مکس، به لطف برخورداری از بدنه تمام فلزی، احساس خوبی به کاربر می‌دهد و قیمت مقرون‌به‌صرفه آن در پشت ظاهر شیک‌اش پنهان می‏‌شود.

image

image
image

اولین موردی که با در دست گرفت این گوشی متوجه خواهید شد، خوش‌دست بودن آن است. اکثر گوشی‌های 5.5 اینچی، به دلیل داشتن ابعاد بزرگ، به سختی در یک دست جای می‌گیرند؛ ولی ذنفون 4 مکس، به خاطر داشتن انحنا در لبه‌های خود، به کاربر حس راحتی بیشتری می‌دهد و هرکسی به راحتی می‌تواند با آن کار کند.

وزن 181 گرمی ذنفون 4 مکس برای یک گوشی 5.5 اینچی فلزی معقول به نظر می‌رسد و کمک می‌کند تا گوشی در دستان شما پایداری بیشتری داشته باشد. بافت بدنه دستگاه به گونه‌ای است که لیز نمی‌خورد و می‌توان با اطمینان با یک دست از گوشی استفاده کرد.

در قسمت جلو گوشی نمایشگر بزرگ دستگاه، با حاشیه‌های ضخیمش، خودنمایی می‌کند. در بالای نمایشگر خروجی صدا، سنسور نور، چراغ LED و دوربین سلفی به همراه چراغ فلش قرار دارد. در پایین نمایشگر نیز اسکنر اثر انگشت، دکمه برگشت و مولتی تسکینگ تعبیه شده‌اند.

image

image
image

در پشت گوشی، دو لنز دوربین ذنفون 4 مکس بیش از هرچیز دیگری توجه را به خود جلب می‌کند. خطوط آنتن اندکی نسبت به سطح فرو رفتگی دارند که برای جمع شدن گرد و خاک محل کاملا مناسبی هستند. متاسفانه با اینکه قسمت پشت گوشی فلزی است اما همچون صفحه نمایشگر، اثر چربی و انگشت دست را به شدت جذب می‌کند است که این مسئله در رنگ سرمه‌ای بیشتر نمایان است.

image
image

در لبه سمت راست دکمه‌‌های فلزی‌ پاور و راکر صدا قرار گرفته‌اند. در لبه سمت چپ شکاف سیم‌کارت اول، دوم و کارت حافظه دیده می‌شود که هر سه به شکل جالبی در یک خشاب جای داده‌ شده‌اند. همچنین جک 3.5 میلی‌متری هدفون در لبه فوقانی و میکروفن اصلی، اسپیکر مونو و پورت miniUSB در لبه زیرین قرار گرفته‌اند.

نمایشگر

Zenfone 4 Max عرضه شده در بازار ایران نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل دارد که نسبت به سال گذشته بهبودی در آن حاصل نشده است. به دلیل تراکم پیکسلی پایین نمایشگر، به راحتی می‌توان پیکسل‌های صفحه را دید؛ در نتیجه وضوح تصاویر و نوشته‌ها ممکن است برخی از کاربران را راضی نکند.

رنگ‌ها در نمایشگر گوشی چندان شفاف و جذاب نیستند و زاویه دید صفحه ایده‌آل نیست. مثلا زمانی که گوش روی میز باشد و کمی مایل به آن نگاه کنید متوجه خواهید شد رنگ سفید صفحه به رنگ زرد و آبی دیده می‎شود.

image

در فضای داخلی روشنایی نمایشگر مطلوب است و مشکلی با آن نخواهید داشت ولی در زیر نور آفتاب به سختی می‌توان نوشته‌ها و تصاویر نقش بسته روی صفحه را دید.

یکی از ویژگی‌های نمایشگر این گوشی فیلتر Bluelight است که به راحتی چشمان کاربر در تاریکی کمک می‌کند. با فعال کردن این گزینه، هنگام مطالعه در شب، آسیب کمتری به چشمان شما می‌رسد و از بی‌خواب شدنتان جلوگیری می‌کند.

سیستم عامل

image

 

Zenfone 4 Max از اندروید 7 نوقا با رابط کاربری ZenUI ایسوس استفاده می‌کند که به زودی اندروید 8 آپدیت می‏شود. رابط کاربری گوشی ظاهر ساده‌ای دارد و اندازه المان‌های آن متناسب با نمایشگر 5.5 اینچی دستگاه طراحی شده‌اند؛ این کار کمک کرده است تا انتخاب گزینه‌ها و منوها آسان‌تر شود و کاربر هنگام کار با گوشی خطای کمتر داشته باشد.

در نسخه جدید رابط کاربری ZenUI دیگر خبری از اپ‌ها و بازی‌های متعدد از پیش نصب شده نیست و ایسوس از تعداد آنها کاسته است تا موجب خلوت‌تر شدن قسمت اپلیکیشن‌های گوشی شود.

لانچر گوشی امکانات متعددی برای شخصی سازی رابط کاربری در اختیار شما می‌گذارد که چنین امکانی به صورت عادی در دیگر گوشی‌های هوشمند وجود ندارد. یکی از این ویژگی‌ها روشن و خاموش کردن صفحه با Double Tap است که به استفاده راحت‌تر از گوشی کمک زیادی می‌کند.

image

در اپلیکیشن Themes، که به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب است، مجموعه‌ای از تم‌ها و والپیپرهای زیبا گنجانده شده است که به سادگی می‌توان آنها را روی گوشی خود نصب کرد و ظاهر و شمایل رابط کاربری دستگاه را مطابق سلیقه خود تغییر دهید.

دو برنامه اختصاصی Mobile Manager و Power Master فعالیت‌های گوشی را همواره زیر نظر دارند تا مطمئن باشند راندمان دستگاه و باتری آن همیشه در بهترین وضعیت قرار دارد.

با اینکه رابط کاربری ذنفون 4 مکس بسیار ساده است گزینه‌ای به نام Easy Mode در تنظیمات دستگاه وجود دارد که ظاهر گوشی را باز هم ساده‌تر می‌کند. این حالت در زمانی که هنگام رانندگی هستید بسیار مفید واقع خواهد شد.

سخت افزار

ذنفون 4 مکس با دو پردازنده متفاوت و سه حافظه رم مختلف در بازارهای جهانی عرضه می‏‌شود. دستگاهی که در ایران عرضه می‌‎شود. از پردازنده اسنپ‌دراگون 430 با 8 هسته 1.4 گیگاهرتزی، حافظه رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی استفاده می‌کند.

با اینکه اسنپ‌دراگون 430 توان پردازشی خیلی بالایی ندارد، مشکلی در اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها دیده نشد. زنفون 4 مکس به خوبی توانست بازی سنگین آسفالت 8 را با حداکثر جزئیات گرافیکی، بدون کوچک‌ترین لگ، اجرا کند که قدرت خوب پردازنده گرافیکی آدرنو 505 را نشان می‌دهد.

از 32 گیگابایت حافظه داخلی دستگاه تنها 23 گیگابایت آن قابل استفاده است و مابقی در تصاحب سیستم قرار دارد. خوشبختانه Zenfone 4 Max، در کنار پشتیبانی هم‌زمان از دو سیمکارت، از قابلیت نصب کارت حافظه نیز پشتیبانی می‌کند تا کاربران از این نظر با مشکل مواجه نشوند.

image

اسکنر اثر انگشت این گوشی در نوع خود یکی از سریع‌ترین‌هاست که امنیت را برای کاربران به ارمغان می‌آورد؛ این اسکنر لمسی توانایی شناسایی 5 انگشت به صورت 360 درجه را دارد و می‌تواند تنها در عرض 0.3 ثانیه قفل گوشی را باز کند. بخشی دیگری از وظایف اسکنر اثر انگشت ذنفون 4 مکس، تایید هویت کاربران در نرم‌افزارهای مختلف و پاسخگویی به تماس‌‌ها است.

با اینکه در لبه زیرین دستگاه دو خروجی صدای اسپیکر دیده می‏شود، خبری از اسپیکر استریو در زنفون 4 مکس نیست. بلندی و وضوح اسپیکرو مونو، که در سمت راست قرار گرفته، قابل‌قبول است و هنگام کار کردن با گوشی در حال افقی، انگشتان دست خروجی آن را نمی‎پوشانند.

دوربین

image

 

ایسوس امسال سری ذنفون 4 را با شعار We Love Photo روانه بازار کرده است تا با مجهز کردن گوشی‌های جدید خود به دوربین دوتایی و به خدمت گرفتن فناوری‌های جدید ثابت کند در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

دوربین اصلی Zenfone 4 Max از دوربین لنز 13 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده است که اولی زاویه 80 درجه و دومی زاویه عریض 120 درجه دارد. اضافه شدن لنز عریض به کاربران توانایی عکس گرفتن از سوژه‌هایی را می‌دهد که در حالت عادی در کادر جا نمی‏شوند.

توانایی فوکوس خودکار با سرعت بسیار بالا (0.03 ثانیه) یکی از دیگر از ویژگی‌های دوربین زنفون 4 مکس است که با حضور آن می‌توان سوژه‌ها را به سرعت شکار کرد و عکس‌های واضح‌تری گرفت.

image

در منو دوربین وقتی صفحه را به سمت راست سوایپ کنید مجموعه‌ای از حالت‌های عکاسی پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این بخش علاه بر حالت عکاسی خودکار می‌توانید حالت Pro را  فعال کنید تا گزینه‌های دستی بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد. امکان ساخت تصاویر GIF، فیلمبرداری Time Lapse و پانوراما از دیگر حالت‌هایی است که در این بخش قرار دارد.

در میان امکانات نرم‌افزاری متعددی که برای عکاسی در دسترس شما قرار دارد ویژگی Super Resolution از بقیه جالب‌تر است. با فعال کردن این گزینه دوربین ذنفون 4 مکس با تکنیک‌های خاص و ترکیب مجموعه‌ای از عکس‌ها تصویری 52 مگاپیکسلی ایجاد می‌کند که جزئیات بالا و نویز کمی دارد و برای نمایش در صفحات HD و چاپ مناسب است.

image

در جلو گوشی یک دوربین 8 مگاپیکسلی تعبیه شده است که مجهز به چراغ فلش است و در وضعیت‌های کم نور به ثبت سلفی‌های روشن کمک می‌کند. ویژگی نرم‌افزاری Beautification ابزار دیگری است که به صورت خودکار چهره شما را ویرایش می‌کند تا سلفی‌های بی نقصی داشته باشید.

فیلم‌برداری با هر دو لنز معمولی و عریض ذنفون 4 از دیگر ویژگی‌های خاص این گوشی است که دست شما را در فیلم‌برداری از صحنه‌ها و موقعیت‌های مختلف باز می‌گذارد. فناوری EIS از دیگر ویژگی‌های خوب دوربین این گوشی است که از اثر لرزش دست می‌کاهد و سبب می‏شود فیلمی یکدست داشته باشید.

image

در زمینه کیفیت عکس‌های تهیه شده این گوشی در میان رقبایش، که بیشتر در رده میانی بازار قرار می‌گیرند، چیزی کم نمی‌آورد. همان‌طور که اشاره کردیم دوربین دوتایی است اما این دو دوربین با هم فعال نیستند و هر بار می‌توانید با یکی از آن‌ها عکس بگیرید. دوربین اصلی که کیفیت 13 مگاپیکسلی دارد عکس‌هایی بارنگ‌های نزدیک به واقعیت تهیه می‌کند در ضمن اینکه ثبت جزئیات توسط آن خوب است. با اینکه نویز تصاویر چه در نور روز و چه در نور شب زیاد است اما رنج دینامیکی، که سبب ثبت یکسان جزئیات در مناطق تاریک و روشن عکس می‌شود، قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

در طرف دیگر دوربین با لنز زاویه دید عریض قرار دارد که اگر بخواهید با آن عکس بگیرید فضای بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرد اما به سبب رزولوشن پایین‌تر ثبت جزئیات بسیار کمتر می‌شود. عکس‌های تهیه شده با این لنز اشباع تر از عکس‌های تهیه شده با لنز معمولی هستند اما هنوز رنج دینامیکی برای یک دوربین 5 مگاپیکسلی بسیار خوب است.

در مجموع دو دوربین موجود در قاب پشتی گوشی عملکرد خوبی دارند و می‌توان به‌عنوان یک دوربین برای استفاده‌های روزمره روی آن‌ها حساب کرد.

نمونه عکس دوربین اصلی در روز

image
image

image
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در فضای داخلی

image
image

image
image

 

نمونه عکس مایکرو

image
image

 

نمونه عکس با زوم 100 درصد

image
image

 

مقایسه عکس لنز عریض و معمولی

image
image

image
image

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین جلو

image
image

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image
image

image
image

 

باتری

بارزترین مشخصه Zenfone 4 Max باتری بزرگ 5000 میلی‌آمپرساعتی است که آن را از سایر گوشی‌های هوشمند بازار متمایز می‌کند. با هر بار شارژ گوشی می‌توانید به مدت 40 ساعت مکالمه داشته باشید و تا 46 روز دستگاه را در حالت آماده به کار نگه دارید.

در حالت استفاده معمولی از گوشی، 3 الی 4 روز نیاز به شارژ کردن آن نخواهید داشت که چنین رکوردی برای بسیاری از گوشی‌های هوشمند دست نیافتنی است.

باتری ذنفون 3 مکس با پشتیبانی از شارژ سریع در عرض 3 ساعت فول شارژ می‏شود. اگر در وضعیتی قرار داشتید که فرصت کافی برای شارژ گوشی وجود نداشت می‌توانید تنها با 15 دقیقه شارژ کردن به مدت 3 ساعت با گوشی صحبت کنید. اما توانایی‌های باتری این دستگاه فراتر از اینهاست. اگر از شارژ گوشی تنها 10 درصد باقی مانده باشد، به کمک حالت Super Saving، قادر خواهید بود بیش از 3 روز گوشی را روشن نگه دارید که رکورد تحسین برانگیزی است.

image

علاوه بر حالت‌های مختلف صرفه‌جویی در مصرف باتری، گزینه‌ منحصر به فردی به نام 2x Lifespan قرار دارد که طول عمر باتری دستگاه را تا 2 برابر افزایش می‌دهد. همچنین کاربران زنفون 4 مکس می‌توانند از آن به‌عنوان پاور بانک نیز استفاده کنند و با کمک فناوری شارژ معکوسی سایر دستگاه‌های خود را شارژ نمایند.

ایسوس در ذنفون 4 مکس به فکر ایمنی باتری و امنیت کاربران نیز بوده است. در برنامه PowerMaster گزینه‌ای به نام Power-safe technology وجود دارد که با 12 آیتم مختلف سلامت و ایمنی گوشی را چک می‌کند تا خیال کاربران را، از رخ دادن اتفاقاتی که برای پرچمداران دیگر شرکت‌ها افتاده است، راحت کند.

درصد کاهش شارژ باتری زنفون 4 مکس

30 دقیقه بازی ترکیبی

7 درصد

1 ساعت فیلم‌برداری Full HD

7 درصد

1 ساعت پخش فیلم Full HD

16 درصد

جمع بندی

Zenfone 4 Max بزرگ‌ترین باتری میان گوشی‌های هوشمند موجود در بازار در اختیار دارد و از این نظر گوشی خاصی است. افرادی که همیشه در سفر هستند یا در طول روز مدت زیادی در خارج از خانه به سر می‌برند قطعا به چنین گوشی با طول عمر باتری بالا نیاز خواهند داشت.

بنده فلزی این گوشی کیفیت ساخت خوبی دارد و احساس داشتن یک پرچمدار را به شما منتقل می‌کند. قدرت پردازشی گوشی کاملا پاسخگوی نیازهای کاربران است که سنگین‌ترین بازی‌ها را نیز به راحتی اجرا می‌کند.

حضور دوربین دوگانه در یک گوشی مقرون به صرفه اتفاق خوبی است که ایسوس آن را رقم زده است. ایسوس با مجهز کردن Zenfone 4 Max به دوربین دوتایی ثابت کرده‌ است به همه مشتریان خود اهمیت می‌دهد و خریداران گوشی‌های مقرون به صرفه این شرکت نیز می‌توانند به ویژگی‌هایی در حد پرچمداران دسترسی داشته باشند.

image

عکس: مرتضی احمدیه
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

ruzbeh

۱۳۹۷/۴/۲
yekish bara ahange yeki bara microphone

ruzbeh

۱۳۹۷/۴/۲
asus ghavi tareeee
pishnahad mikonam asus ro

بازرگان

۱۳۹۶/۱۲/۱۲
سلام
به عقیده دوستان ازبین این گوشی و y7prime کدوم ارزش خرید بالاتری داره؟ ممنون

بازرگان

۱۳۹۶/۱۲/۱۲
به عقیده دوستان بین این گوشی و y7 prime کدوم ارزش خرید بالاتری داره؟

سیدمهدی

۱۳۹۶/۱۱/۲۵
سلام علی آقا منم اول فکر کردم یکی از اسپیکرها خرابه اما سمت راست بلند گو و سمت چپ میکروفون مکالمه هست دو خروجی صدا ندارد. این مورد هم در دفترچه نوشته شده هم در تالار گفتگوی رسمی کاربران ایسوس در پرسش و پاسخ ها هست.