خانهاخبار
راهکارهای اسنپ برای حل بحران‌ها و ناامنی‌های کلان‌شهرها

راهکارهای اسنپ برای حل بحران‌ها و ناامنی‌های کلان‌شهرها

حسین مرادقلی، مدیر فنی اسنپ، در اختتامیه سومین دوره مسابقات برنامه‌نویسی کشوری کدکاپ در دانشگاه صنعتی شریف از محصولات آینده اسنپ رونمایی کرد. محصولات تازه این سامانه که به تدریج طی ماه‌های آینده در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت، نویدبخش سیستمی امن‌تر هستند و همچنین راهکارهایی برای ساماندهی بحران ترافیک و آلودگی کلان‌شهرها ارائه می‌دهند.
۱۳۹۶/۷/۲۸

مرادقلی در ابتدای سخنان خود در دانشگاه شریف به مخاطبان جوان و نخبه حاضر در سالن از روزهای ابتدایی فعالیت گروه فنی اسنپ گفت و به این موضوع پرداخت که چطور حدود سه سال پیش تیم فنی اسنپ در یک اتاق کمتر از ۳۰ متر با پنج نفر آغاز به کار کرد. امروز این گروه بعد از پشت سر گذاشتن دشواری‌های بسیار به یکی از قدرتمندترین گروه‌های فنی کشور تبدیل شده است.

image

اکنون اسنپ در ۶ شهر به صورت عملیاتی فعالیت می‌کند و به سرعت در حال گسترش خدمات‌رسانی خود به سایر شهرهای ایران است. بیش از ۷ میلیون کاربر مسافر در سطح ایران به صورت روزانه بیش از ۷۰۰ هزار سفر با اسنپ انجام می‌دهند. به این ترتیب اسنپ نه تنها بزرگترین سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند ایران بلکه هفتمین سیستم بزرگ در سرتاسر دنیا -از نظر تعداد سفر روزانه- است.

صدها هزار هم‌راه (راننده) متعهد و سختکوش با فعالیت در این سامانه به کسب روزی می‌پردازند و در صورت حذف این نرم‌افزار یا بهینه نبودنش تبعات زیادی متوجه جامعه می‌شود. همانطور که چندی پیش شهرام شاهکار، مدیر اجرایی اسنپ، اشاره کرده بود، این سامانه در نظر دارد به امن‌ترین سرویس هوشمند حمل‌و‌نقل در ایران تبدیل شود و در راستای تحقق این امر تغییر و توسعه‌ای اساسی را در پیش دارد، که در دانشگاه شریف به گوشه‌ای از آن اشاره شد:

۱. امنیت سفر برای هم‌راهان و مسافران

امنیت کاربران مسافر و هم‌راه همیشه مهمترین اولویت اسنپ بوده است. این سامانه طبق وعده‌ای که به کاربران خود داده بود در آخرین روز از سومین دوره مسابقات برنامه‌نویسی کدکاپ از طرح‌های متنوعش برای امن‌‌‌ترسازی سرویس‌هایش خبر داد.

  • سیستم احراز هویت تصویری هم‌راهان

اتصال هم‌راهان به سیستم اسنپ از طریق تلفن‌های همراه هوشمند صورت می‌گیرد. اسنپ راه‌حلی اندیشیده است که اگر به هر دلیلی این تلفن همراه در اختیار شخصی غیر از هم‌راه (راننده) مورد تاییدش قرار گرفت بتواند مانع فعالیت شخص شود. سیستم جدید احراز هویت هم‌راهان اسنپ برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در نظر گرفته شده است که قادر به تشخیص چهره هم‌راه مورد تاييد این سامانه است.

ثبت عکس پرسنلی از هفته گذشته در فرآیند ثبت‌نام‌ هم‌راهان جدید اسنپ اجباری شده است و عکس کلیه هم‌راهان جدید و سابق اسنپ یک به یک با مدارک شناسایی آنها تطبیق داده می‌شود. در سیستم احراز هویت تصویری اسنپ، چهره هر شخص با جزییاتش همانند اثر انگشت در نظر گرفته شده و مهم‌ترین ابزار احراز هویت است. اسنپ از امکان یکتا بودن جزئیات چهره بهره برده و در نسخه جدید برنامه هم‌راهان، آنها را -به صورت انتخابی- ملزم می‌کند که پیش از هر بار آنلاین شدن یک سلفی از خودشان بگیرند. این سلفی به صورت خودکار با تصویر اصلی‌ای که از هم‌راه موجود است تطبیق داده می‌شود. به این ترتیب می‌توان اطمینان حاصل کرد هم‌راهی که سفر اسنپ را انجام می‌دهد دقیقا همان شخصی است که مدارکش را به مسئولان این سامانه تحویل داده است. اسنپ با این راهکار تا حد زیادی می‌تواند از سواستفاده‌های احتمالی پیشگیری کند.

  • سیستم اعلام وضعیت اضطراری برای هم‌راه (راننده)

اسنپ علاوه بر امنیت مسافران، امنیت هم‌راهان را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این سامانه هم‌راهان را به عنوان بازوهای اجرایی خود در نظر می‌گیرد و برای تامین امنیت آنها در سفر گزینه SOS را در نظر گرفته است. سیستم اعلام وضعیت اضطراری برای هم‌راه در نسخه جدید نرم‌افزار اسنپ منتشر خواهد شد. این سیستم گزینه‌ای در اختیار هم‌راه قرار می‌دهد که در صورت بروز خطر یا موارد اضطراری نیاز به کمک خود را به پشتیبانی اعلام کند. در صورت اعلام وضعیت اضطراری از سوی هم‌راه، بخش پشتیبانی اسنپ به سرعت اقدامات لازم را برای رسیدگی به مشکل او انجام می‌دهد.

به گفته مدیر فنی اسنپ، امکانات فوق در اواسط آبان‌ماه با انتشار نسخه جدید نرم‌افزار هم‌راهان اسنپ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

۲. پنهان‌سازی شماره تلفن مسافران

در نسخه جدید نرم‌افزار مسافران اسنپ، نیز امکانی به بخش تنظیمات برنامه اضافه خواهد شد. مسافران با استفاده از این امکان تازه می‌توانند شماره تلفن همراه خود را از معرض دید هم‌راهان پنهان کنند.

برای پنهان‌سازی شماره تلفن مسافر دو راهکار اندیشیده شده است:

  • استفاده از پیام‌های نوشتاری به جای مکالمه صوتی

پیام‌های کوتاهی همچون: «شما اسنپ خواستید؟»، «آدرستون کجاست؟»، «شما کی می‌رسید اینجا؟»، «امکانش هست لغو کنید؟»، «۵ دقیقه دیگه می‌رسم؟» و ... برای این بخش در نظر گرفته شده است.

  • تماس امن اسنپی

گزینه جدیدی نیز با نام «تماس امن اسنپی» به نرم‌افزار اسنپ اضافه خواهد شد. با این گزینه مسافران و هم‌راهان روی شبکه اینترنت با یکدیگر تماس صوتی برقرار می‌کنند و شماره تلفن مسافر از دید هم‌راه محفوظ می‌ماند. علاوه بر این کیفیت تماس به مراتب بالاتر و تا پنج برابر ارزانتر از تماس‌های عادی تلفنی برای مسافر و هم‌راه خواهد بود.

به گفته مدیرفنی اسنپ، امکانات فوق در ماه‌های آینده با انتشار نسخه جدید نرم‌افزار اسنپ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

۳. راهکاری برای کاهش سفرهای تکراری

اسنپ تنها در شهر تهران بیش از نیم میلیون سفر روزانه، یعنی ماهانه بیش از ۱۵ میلیون سفر، انجام می‌دهد. هر کدام از این سفرها نیازمند یک خودرو هستند که افراد را از یک مبدا به یک مقصد برسانند. اما درصد خیلی زیادی از آنها تکراری هستند. سفر تکراری به سفرهایی اطلاق می‌شود که در بازه زمانی خیلی کوتاه با مبدا و مقصدهای نزدیک به هم صورت می‌گیرد. اسنپ به دنبال راهکاری است که با استفاده از آن بتوان بار ترافیکی خودروها را تا ۳۰ درصد کاهش داد. این رویا چندان دور از ذهن نیست و اسنپ تا دو ماه آینده راهکار خود را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

image

کاربر سرویس تازه اسنپ در یک بازه زمانی مشخص با درخواست یک شخص دیگر متصل می‌شود و هم‌راه (راننده) آنها را از یک مبدا بهینه‌شده -که به صورت پیاده کمتر از پنج دقیقه با آنها فاصله دارد- سوار می‌کند. جامعه هدف این سرویس‌ دانشجویان و کارمندان هستند. هزینه این سرویس تا ۳۰ درصد ارزان‌تر خواهد بود و این به معنای ۳۰ درصد خودروی کمتر، آلودگی کمتر و وقت تلف‌شده کمتر است. از آنجایی که هر کدام از این سفرها، به ازای دو سفر برای هم‌راه در نظر گرفته می‌شود درآمد هم‌راهان در این سرویس افزایش ۴۰ درصدی خواهد داشت. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Samuel1987

۱۳۹۶/۷/۳۰
خیلی خوب بود اگه سازمان دهی میشد با نه به اصطلاح ارزان فروشی شبیه اسنپ در واقع باارزانی واقعی برای فروش موارد غذایی و غیر غذایی و فروش منزل و اجاره منزل و راحت کار پیدا کردن اما حقوقی بالا و خوب و غیره... قانون گذاران و اجرا کنندگان قانون راست میگن به آن هایی که پول ندارن خرج درمان بیماری خودشون که بعضی وقت ها چندین و چند میلیون هست را کمک کنن نه با وام که فقط بدهکار شدن هست در واقع با پرداخته شدن کل هذینه عملی حساس و مهم امثال پیوند وغیره... و در این موارد تخفیف های اساسی به نفع استفاده کنندگان(مردم) خدمات رو در نظر بگیرن
??
نه با ضربه به کاروکسب عده ای دیگر مانند تاکسی دارها که قانونن از مدت های دور حق مسافرکشی دارن و تاکسی تلفنی ها و ... با ارزان فروشی و بهم ریختن نظم و... کار کنن و به اصطلاح خدمت رسانی
???
در گذشته گفتم در خبرهای قبلی مربوط به اسنپ در همین سایت پربار و خوب GSMو لازم نیست تکرار کنم، آنقدر هنوز وجدان خیلی ها بیدار هست و عاقل هستند که بفهمن و طلب کنن نظم و صحیح خدمات گرفتن و ارزانی و رفع دیگر مشکلات را از قانون گذاران و اجرا کنندگان قانون و مسئولین محترم ...
امیدوارم مشکلات رفع بشه
?
Amen