خانهاخبار
محبوب‌ترین گوشی‌‌های بدون حاشیه در سال 2017

محبوب‌ترین گوشی‌‌های بدون حاشیه در سال 2017

طراحی گوشی‌ها نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است. گوشی‌های جدید در یک رقابت تنگاتنگ با یکدیگر بر سر طراحی نمایشگر بدون حاشیه به سر می‌برند. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به گوشی‌هایی که از بیشترین ضریب نمایشگر به بدنه برخوردارند.
۱۳۹۶/۸/۷

سال 2017 بدون شک سال گوشی‌های بدون حاشیه بود. به طوری که اکنون به راحتی فراموش کرده‌ایم همین یک سال و نیم پیش بود که انگار بیشتر گوشی‌ها مستقیما از فیلم‌های علمی تخیلی دهه 80 آورده شده بودند. برای تفریح هم که شده نگاهی به لیست گوشی‌ها و ضریب نمایشگر تا بدنه موجود در بازار در سال 2015 بیاندازید. آن حاشیه‌ها واقعا مضحک بودند!

در حال حاضر نیز رقابتی مشابه با آن دوره در حال رخ دادن است. رقابت کنونی این بار شاید شدیدتر (و البته خوش رنگ و لعاب‌تر ) باشد. بعلاوه اینکه، سازندگان راه های بی شماری برای به حداکثر رساندن ابعاد نمایشگر در اختیار دارند که بررسی جزئيات آنها می‌تواند جالب باشد.

اما قبل از شروع به بررسی این جزئيات، این را در خاطر داشته باشید که این روزها محاسبه کردن ضریب نمایشگر تا بدنه کار سختی است، زیرا نمایشگرها اغلب از گوشه‌های خمیده برخوردارند. پس با اینکه در اندازه گیری دقیق ابعاد این دستگاه‌ها سعی زیادی شده، اما شاید در بعضی موارد در درصد حساب شده یک یا چند واحد خطا وجود داشته باشد، هرچند که چندان بر رتبه‌ بندی تاثیر نخواهد گذاشت.

 

اسنشال فون - 85 درصد

image

اسنشال فون برنده امسال جنگ بین گوشی‌های بدون حاشیه (البته اگر کسی در دقیقه نود ما را سورپرایز نکند) و همچنین یکی از دستگاه‌های متناقض امسال نیز هست. با وجود اینکه این شرکت از نظر دوربین و عملکرد گوشی ضعیف عمل کرده است، می‌توان این دستگاه را یکی از جذاب‌‌ترین محصولات امسال در نظر گرفت.

دلیل اینکه این گوشی از ضریب نمایشگر به بدنه 85 درصدی برخوردار شده شامل چند مورد است: این گوشی تنها یک حاشیه ضخیم در پایین دستگاه دارد، اما به جای قرار دادن کل سنسورهای مورد نیاز در گوشی و ضخیم تر کردن آن، از یک نمایشگر کوچک در قسمت بالا برخوردار است. گوشی جالبی که بسیاری از کاربران از کاربردپذیر بودن آن چندان احساس رضایت نکرده‌اند.

 

گلکسی اس 8، اس 8 پلاس و نوت 8 - 83 تا 84 درصد

image

درحالی، سامسونگ با گوشی Galaxy S8 جایگاه دوم را در اختیار گرفته است که خود یکی از اولین مواردی بود که گوشی‌های بدون حاشیه را باب کرد. اما برخلاف اسنشال، دو حاشیه‌ نازک بدون فرو رفتگی در بالا و پایین آن قرار گرفته است.

گفتن این نکته لازم است که تصمیم سامسونگ برای ساختن نمایشگرهای منحنی تاثیر مثبتی بر ضریب نمایشگر به بدنه گذاشته که منجر به کاهش حاشیه‌های جانبی شده است. همچنین، تجربه‌ بصری شگفت‌انگیزی را به کاربر ارائه می‌کند که تاثیر آن را دو چندان می‌کند (هرچند که بعضی افراد ترجیح می‌دهند نمایشگر گوشی‌شان مسطح باشد).

اما گوشی Note 8 جدا از طراحی به شدت مشابه، از نسبت نمایشگر به بدنه‌ پایینتری نسبت به دیگر افراد خانواده‌ خود برخوردار شده، هرچند که این تفاوت کمتر از یک درصد است.

 

آیفون 10 - 82 درصد

image

ظاهر می‌تواند فریبنده باشد، و آیفون 10 به خوبی این نکته را اثبات می‌کند: نمایشگر این گوشی طوری به نظر می‌رسد که انگار کل فضای جلو گوشی را در بر گرفته است، اما اعداد و ارقام چیز دیگری را می‌گویند. ضریب نمایشگر به بدنه 82 درصدی این گوشی نتیجه ترکیب فاکتورهای متعددی است. البته فرو رفتگی بالای گوشی می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد، اما حاشیه‌ها نیز وجود دارند.

فرورفتگی قرار گرفته در بالای گوشی عریض‌تر از مورد مشابه Essential Phone است که دلیل‌اش را توضیح می‌دهیم. تکنولوژی Face ID بکار رفته در این گوشی نیازمند یک دوربین اختصاصی IR و یک نقطه یاب است. همچنین دوربین معمولی سلفی و سنسورهای محیطی تعبیه شده نیز در کنار بلندگوی گوشی جا خوش کرده‌اند. هرچند که هنوز نمی‌دانیم آیا جایگزین کردن Face ID با اسکنر اثر انگشت کار ارزشمندی بود یا نه، اما می‌دانیم این طراحی کنونی آمده است که ماندگار باشد.

 

ال‌جی جی 6  و وی 30 - 79 تا81 درصد

image

در حالی که گوشی‌های بدون حاشیه سامسونگ از موفقیت چشمگیرتری برخوردار بودند، رقیبت دیرینه‌ آنها یعنی ال‌جی اولین سازنده‌ای بود که این فاکتور را با پرچمدار G6 به جهان معرفی کرد. تفاوت اندکی مابین این گوشی و گلکسی S8 مشاهده می‌شود، بخصوص از نظر طراحی. نتیجه نهایی دستگاهی شده با نسبت  نمایشگر به بدنه‌ 71 درصدی، اما به هرحال بسیار رضایت بخش.

با این حال، گوشی جدید V30 و نسبت 81 درصدی آن در سرزمین گوشی‌های ال جی از سردمداران واقعی است. دو درصد افزایش کاری بسیار شگفت انگیز است، بخصوص با در نظر گرفتن این نکته که ال‌جی هیچ حقه‌ای همچون ایجاد فرو رفتگی در نمایشگر یا نمایشگر منحنی را استفاده نکرده است. با وجود اینکه گوشی V30 بزرگتر از G6 است، حاشیه‌های آن از هر چهار جهت باریک‌تر است.

 

ال جی Q6 و مورد عجیب گوشی میان رده بدون حاشیه

image

درست مثل اغلب ایده‌های بزرگ بکار رفته در گوشی‌های هوشمند، طراحی بدون حاشیه نیز مسیر خود را به سمت گوشی‌های میان رده نیز پیدا کرده است. در حال حاضر، از این مورد تنها یک گوشی وجود دارد که در خارج از چین به فروش می‌رسد و آن ال جی Q6 است.

زمانی که به جلو این گوشی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم طراحی آن تقریبا مشابه G6 است (هرچند که پشت این گوشی کاملا متفاوت است). ریاضیات نیز این گفته ما را تایید می‌کند؛ گوشی Q6 همچون برادر بزرگ خود از همان نسبت نمایشگر به بدنه 79 درصدی برخوردار است، و تنها در یک قالب کوچکتر قرار گرفته.

آنهایی که به دنبال خرید موارد مشابه هستند اکنون با شنیدن این خبر باید خوشحال باشند که سامسونگ چندان از رقیب خود عقب نمانده است. آخرین شایعات نشان می‌دهد که سری A این گوشی حداقل دو مدل بدون حاشیه دارد. پیش‌بینی می‌شود که دیگر سازندگان نیز به زودی به این مسیر قدم بگذارند.

 

رقیبان چینی

image

گوشی‌های بسیار بیشتری وجود دارد که با طراحی بدون حاشیه زیر این چتر قرار می‌گیرند که همگی نام یک کشور را بر خود دارند - چین. بسیاری از این موارد در بازارهای غربی بطور رسمی به فروش نمی‌رسند و اغلب برای مشتریان جهانی ناشناخته هستند.

اینجا یک استثنا وجود دارد. سری میت هوآوی که با Mate 10 و Mate 10 Pro خیز بلندی برداشته، از نسبت نمایشگر به بدنه 82 درصدی برخورداراست. در حقیقت، هوآوی ادعا می‌کند که نسبت آن بیشتر از آیفون 10 است که درست هم به نظر می‌رسد هرچند تفاوت‌ بین این دو مورد کمتر از یک درصد است.

اما این مورد تنها گوشی بدون حاشیه‌ چشمگیر چین نیست. برای مثال گوشی شیائومی Mi MIX 2 را در نظر بگیرید - این گوشی دنباله‌ای است بر مدل قبلی که آن هم از طراحی بدون حاشیه برخوردار بود، اما گوشی MIX 2 در طراحی نمایشگر بدون حاشیه‌ خود بسیار منحصربه‌فرد عمل کرده است. ضریب نمایشگر به بدنه 81 درصدی این گوشی نسبت به مدل قبلی با 84 درصد، کمی پایین‌تر است.

بازیگران دیگری همچون Vivo و Oppo نیز با گوشی‌های X20 و F5 خود را سوار این واگن کرده اند - انتظار می‌رود که شرکت خواهر آنها OnePlus نیز به زودی چنین رویکردی اتخاذ کند. همچنین شرکت Sharp که در اصل یک شرکت ژاپنی است اما مدل بدون حاشیه Aquos S2 آن یک مدل انحصاری چینی به‌شمار می‌رود. بی‌شمار شرکت دیگر نیز وجود دارد که چندان معروف نیستند اما در جنگ طراحی بدون حاشیه مشارکت دارند.

 

نتیجه

با نگاه کردن به تمامی این گوشی‌ها، به نظر می‌رسد که دو رویکرد عمده در به حداکثر رساندن این مشخصه وجود دارد: ما اینجا شاهد یک متد مرسوم هستیم، که تمامی حاشیه‌ها را حذف می‌کنند و به یک یا دو حاشیه‌ افقی بسنده می‌کنند، و دیگری ایجاد یک فرو رفتگی در نمایشگر و قرار دادن دوربین جلو و دیگر سنسورها در آن ناحیه است. و یا اگر سامسونگ را در نظر بگیریم، با منحنی ساختن کناره‌های گوشی برای القای حسی بهتر رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است.

طراحی بدون حاشیه تازه وارد است و قطعا ماندگار خواهد بود، و کاربران یا آن را امتحان کرده‌اند و یا قصد دارند به زودی داشتن گوشی بدون حاشیه را تجربه کنند. پس چه خوشتان بیاید چه نه، گوشی بعدی شما نسبت به گوشی قبلی‌تان از ضریب نمایشگر به بدنه بزرگتری برخوردار خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

Amir

۱۳۹۶/۸/۲۲
لطفا نقد و بررسیxiaomi mi mix 2 رو ویدیویی قرار بدین تو سایت

مجید بوالحسنی از اراک

۱۳۹۶/۸/۹
من خودم گلکسی A3 2017 دارم ولی مغازه موبایل فروشی یکی دوستام LG Q6 رو که بهم نشون داد و روشنش کرد خداییش جالب بود و زیبا و دلربا و تصاویر Huawei mate 10 & mate 10 Porsche design رو هم دیدم واقعا عالی بود علی الخصوص mate 10 هواوی در هر سه مدلی که ارائه کرد از هیچ چیزی کم نزاشته و به تمام معنا حرف اول رو در بین گوشیهای بدون حاشیه امسال میزنه.

هیسس

۱۳۹۶/۸/۸
Mi mix 2 یک افت طراحی نسبت به mi mix بود که تو این مطلب گفته شد چون حاشیه بیشتری از نسل قبلی داره

هیسسس

۱۳۹۶/۸/۸
تو تا حالا دستت به سام s8 نرسیده حالا با همون سونی اریک واکسن(واکمن!) خودت خوش باش از تکنولوژی قرن 18 میلادی لذت ببر!

سعید

۱۳۹۶/۸/۸
حمید باز نظر کودکانه دادی؟؟
بچه جان‌سامسونگ غیر از نوت ۷ هیچوقت ضرر نکرده.اس۸ و اس۸ پلاس هم بسیار سودده بودن حالا شاید در حد اس۷ و اس۷ اج نبودن ولی مطمئنا صد برابر فروششون بیشتر ازهنگ جی بودن مخصوصا g5 ماژولار مسخره وg6 با پردازنده ضعیف
گوشی های بوت لوپی از رده خارج برد سوز ترین برند.آبروی کره رو برده با صفحه پیکسل ۲ ایکس ال که پیکسل میسوزونه.اولد پلاستیکی خخخخخ