خانهاخبار
نگاهی به نقاط قوت و ضعف سری پیکسل 2 گوگل

نگاهی به نقاط قوت و ضعف سری پیکسل 2 گوگل

تازه‌ترین گوشی‌های کمپانی گوگل چندی پیش رسما معرفی شدند. در این مطلب قصد داریم به همه نقاط قوت، ضعف و همچنین بدترین موارد درباره آن‌ها بپردازیم.
۱۳۹۶/۷/۲۲
image

کمپانی گوگل 4 اکتبر (12 مهر) نسل جدید گوشی‌هایش را رسما معرفی کرد. این دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال نام دارند و به دنبال نسل قبلی که پیکسل و پیکسل ایکس ال نام‌گذاری شده بودند، رونمایی شدند. البته این ترتیب در نام‌گذاری گوشی‌های تازه به خاطر شباهت در میان این دو نسل نیست. درواقع تفاوت میان این دو نسل کاملا آشکار است و همین تفاوت‌ها در بسیاری موارد گویای نقاط قوت و ضعف سری تازه پیکسل هستند.

نقاط قوت

image

وقتی نوبت به بررسی این گوشی‌ها می‌رسد باید اعتراف کنیم که پیکسل 2 ایکس ال گوشی خوبی است و در مقابل نسخه سال گذشته پیکسل ایکس ال واقعا مانند یک قدم انقلابی و روبه پیشرفت به نظر می‌رسد. یکی از جالب توجه‌ترین تغییرات در طراحی این نسخه تازه بدون شک تصمیم گوگل برای طراحی بدون حاشیه آن است. البته شاید نتوان این گوشی را در مقابل سایر گوشی‌های بدون حاشیه که توسط دیگر سازندگان معرفی شده‌اند، کاملا بدون حاشیه دانست اما کاهش حاشیه‌های آن نسبت به نسخه سال گذشته به وضوح دیده می‌شود چراکه حاشیه‌های بالا و پایین پنل نمایش در پیکسل ایکس ال بسیار پهن طراحی شده بودند. علاوه بر این شاهد هستیم که گوگل از نسبت نمایش محبوب 18:9 هم در صفحه نمایش این گوشی بزرگ بهره برده است. همان‌طور که می‌دانید، این ویژگی هم از پرطرفدارترین ترندهای سال 2017 شناخته می‌شود و جالب است که گوگل با بهره گرفتن از آن سعی کرده در زمینه طراحی ظاهری هم در حد رقیبانش ظاهر شود. یکی از انتقادهای اصلی درباره گوشی‌های قبلی این سازنده ازجمله نسل قبلی پیکسل و سری نکسوس همین مورد بوده است.

نکته مثبت دیگر درباره سری پیکسل 2 این است که این گوشی‌ها حالا از ویژگی‌های OTT هم برخوردارند. اغلب سازندگان حالا به دنبال یافتن راهی برای متمایز ساختن گوشی‌های هوشمندشان از سایر گوشی‌های بازار هستند اما وقتی پای عملکردها و ویژگی‌های جانبی و افزوده به میان می‌آید، باید بگوییم هیچ‌کدام از گوشی‌های قبلی گوگل ازجمله خانواده نکسوس و نسل قبلی پیکسل نتوانستند با ارائه ویژگی‌ یا کارکردی منجصربه‌فرد از سایر محصولات بازار متمایز شوند. البته درست است که همیشه تازه‌ترین نسخه سیستم عامل اندروید روی گوشی‌های این سازنده به‌صورت پیش‌فرض نصب می‌شود و قادر خواهید بود به همه ویژگی‌های آن دسترسی پیدا کنید (هرچند این نسخه‌ها با فاصله زمانی برای سایر پرچم‌دارها هم منتشر می‌شوند) اما به عقیده کارشناسان و کاربران، اندروید گوشی‌های نکسوس و پیکسل بیش از حد خالص است و از ویژگی‌هایی فراتر از این نوع سیستم عامل پشتیبانی نمی‌کنند. این موضوع حالا با ورود نسل تازه پیکسل تغییر و بهبود یافته است. پیکسل 2 ایکس ال علاوه بر نسبت نمایش 18:9 از ویژگی جالب Active Edge هم پشتیبانی می‌کند. البته نمی‌توان مدعی شد که این ویژگی لمسی کاملا تازه است چراکه HTC پیش از این در U11 از آن بهره برد اما همان‌طور که مطلع هستید، ویژگی فشار کناره‌های فریم فعلا در گوشی‌های متعددی اعمال نشده است. این ویژگی نه تنها تجربه نرم‌افزاری پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال را بهبود می‌بخشد بلکه به ارزش این گوشی‌ها هم می‌افزاید.

در ادامه برشمردن مزیت‌ها از نظر تجربه کاربری باید به این نکته هم اشاره کنیم که کیفیت دوربین و ثبت تصاویر درواقع نقطه عطف مزایای پیکسل و پیکسل ایکس ال به شمار می‌رفت. ممکن است این نتیجه‌گیری کمی شتاب‌زده به نظر برسد اما اجازه دهید بگوییم دوربین نسل تازه پیکسل از نسل قبلی هم قوی‌تر است. این موضوع درواقع با توجه به نتایج بررسی وب‌سایت DxOMark بیان شده است. ظاهرا دوربین پیکسل 2 ایکس ال توانسته است با فاصله زیادی از سایر رقیبانش پیشی بگیرد. سایر رقیبان این گوشی در بررسی تخصصی وب‌سایت مذکور، گوشی‌های پرچم‌دار محبوبی ازجمله Galaxy Note 8  سامسونگ و آیفون 8 پلاس اپل هستند که به دوربین اصلی با لنز دوگانه مجهز شده‌اند و نکته جالب توجه اینجاست که دوربین اصلی پیکسل 2 ایکس ال تنها به یک لنز مجهز شده است. ظاهرا این دوربین موفق شده است تنها با یک لنز در مقابل حریفانش با لنز دوگانه موفق شود و تجربه‌ای فراتر از دوربین دوگانه ارائه کند. واضح است کمپانی گوگل در خلال سال گذشته مخصوصا به بهبود تجربه نرم‌افزاری در نسل تازه پیکسل توجه کرده است. این غول تکنولوژی همچنین Google Lens را روی هر دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال معرفی کرد و دستیار هوشمند گوگل را هم بهبود بخشید. علاوه بر این موارد، تغییراتی هم مخصوصا به خاطر گوشی‌های مذکور در لانچر آن‌ها ایجاد کرد، امکان تهیه نسخه باکیفیت بکاپ از تصاویر گوشی را به‌صورت کاملا رایگان ارائه داد. در کنار همه موارد ذکر شده، به‌روزرسانی نرم‌افزاری سیستم عامل هم به مدت سه سال برای این گوشی‌ها تضمین شده است. این مزیت‌ها نه تنها نقاط مثبت پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال برای تشویق به خرید به‌شمار می‌روند، بلکه اهمیت بهبود تجربه کاربری را هم نشان می‌دهند.

گوپل دو گوشی متفاوت را در این دوگانه معرفی کرده است اما معتقدیم در ورای این پوسته متفاوت، پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال در بسیاری موارد مشابه هستند. همین تشابه در میان دو نسخه نسل قبلی هم دیده می‌شد و جالب است که گوگل همین رویکرد را در طراحی و ساخت نسل تازه هم ادامه داده است. صرف‌نظر از اینکه کدام نسخه را انتخاب می‌کنید (به جز تفاوت در اندازه صفحه، وضوح تصویر و ظرفیت باتری)، تجربه کاربری هر دو احتمالا بسیار مشابه خواهد بود. به عبارت دیگر تنها سوال درباره انتخاب میان پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال این خواهد بود که شما پیکسل 5 اینچی را می‌پسندید یا 6 اینچی؟

نقاط ضعف

image

در موارد موثبت درباره این نسل تازه اشاره کردیم که گوگل دو گوشی تازه پیکسل معرفی کرده است که سطح یکی از آن‌ها از برخی جهات بالاتر است. حالا باید بگوییم که این مورد  ممکن است از نظر برخی مردم از نقاط ضعف این دوگانه تازه محسوب شود. همچنان که گوگل این دو گوشی را از نظر ابعاد کاملا متفاوت طراحی کرده است و کاربران را وادار می‌کند بر همین اساس میان آن‌ها انتخاب کنند، کیفیت پنل نمایش هم میان آن‌ها متفاوت است. یکی از بهترین نقاط این گوشی‌ها اینجاست که هر دو تجربه کاربری تقریبا مشابهی از نظر عملکرد داخلی ارائه می‌کنند اما این موضوع در مورد ظاهر آن‌ها صدق نمی‌کند. پیکسل 2 ایکس ال نه تنها از نظر تئوری بهتر از پیکسل 2 است بلکه عملا از نظر ظاهری هم با اختلاف زیادی بهتر به‌نظر می‌رسد.

ظاهرا در طراحی گوشی پیکسل 2 ایکس ال به همه ترندها و ویژگی‌های صفحه نمایش در سال 2017 توجه شده است اما پیکسل 2 بسیار شبیه شمایل کلی و پوسته اصلی پیکسل اصلی سال گذشته به نظر می‌رسد. البته کناره‌های فریم پیکسل 2 حالا میزبان ویژگی Active Edge شده‌اند و نمای پنل پشتی آن هم مانند پیکسل 2 ایکس ال طراحی شده است اما نمای پنل جلو نه تنها شبیه پیکسل قبلی بلکه بسیار قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد. به همین خاطر همه کاربرانی که ترجیح می‌دهند پیکسل با اندازه کوچک‌تر را تهیه کنند، مجبور هستند طراحی ظاهری قدیمی آن را هم بپذیرند. از طرفی می‌توان ادعا کرد اگر تنها یکی از این دو گوشی قرار بود به صفحه نمایش بزرگ درون فریم کوچک مجهز شود، گوگل باید نسخه کوچک‌تر یعنی پیکسل 2 را انتخاب می‌کرد. درواقع کاربرانی که صفحه نمایش 5 اینچی را انتخاب می‌کنند باید با گوشی‌ای مواجه شوند که تفاوت فاحشی میان اندازه فریم و پنل نمایش آن دیده نشود. برای مثال، پنل نمایش 6 اینچی در پیکسل 2 ایکس ال باعث شده است طول و عرض این گوشی به‌ترتیب 6.2 و 3 اینچ باشد. در مقایسه با این نسخه، صفحه نمایش 5 اینچی پیکسل 2 درون فریمی با ابعاد 5.7 و 2.7 اینچ قرار گرفته است. با توجه به ابعاد پنل‌ها ممکن است ابعاد این نسخه‌ها را با اندازه‌های دیگری پیش‌بینی کنید اما حقیقت امر این است که اندازه فریم‌ها علی‌رغم تفاوت زیاد در اندازه پنل‌ها، بسیار نزدیک هستند. در ادامه باید دوباره به نسبت نمایش مدرن 18:9 در پیکسل 2 ایکس ال اشاره کنیم و بگوییم وضوح تصویر صفحه نمایش این گوشی کواد اچ‌دی است اما پیکسل 2 با ابعادی که چندان کوچک‌تر نیست، از وضوح تصویر فول اچ‌دی بهره می‌برد.

منظور از اشاره به تفاوت دوگانه پیکسل 2 اصلا این نیست که معرفی دو نسخه از سوی گوگل یک نکته منفی تلقی می‌شود بلکه می‌خواهیم بگوییم تفاوت ظاهری میان این دو نسخه از آنچه این سازنده در رویداد معرفی آن‌ها بیان کرد، بیشتر است. پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال از نظر عملکرد و مشخصات فنی داخلی مشابه هستند و باید تجربه یکسانی ارائه کنند اما این مورد تنها نیمی از موضوع اصلی است. زیبایی ظاهری گوشی‌های هوشمند در خلال سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در فروش آن‌ها تبدیل شده است و بسیاری از گوشی‌ها ممکن است به خاطر طراحی ظاهری‌شان به سرعت از دور رقابت خارج شوند. پیکسل 2 هم متاسفانه نمونه بارز این موضوع است. در طراحی ظاهری این گوشی از الگوهای کاملا قدیمی و تاریخ گذشته‌ای استفاده شده است که متاسفانه محصول نهایی را پیش از معرفی رسمی هم کاملا قدیمی نشان می‌دهد.

بدترین نقاط منفی درباره دوگانه پیکسل 2

image

بدترین نکته منفی درباره این گوشی‌ها مخصوصا در مورد خرید پیکسل 2 ایکس ال، هزینه گزافیست که باید بپردازید. البته نسل قبلی سال گذشته هم به قیمت کمی عرضه نشدند ( برای مثال گوشی پیکسل هم تقریبا به قیمت پیکسل 2 وارد بازار شد). بازار موبایل در خلال سال‌های اخیر و حتی طی 12 ماه گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است و به عنوان یک سازنده موبایل نمی‌توانید به آسانی کاربران را وادار کنید برای خرید محصولاتتان 650 یا 850 پرداخت کنند. البته ممکن است بسیاری از کاربران وفادار مایل باشند این هزینه را به‌راحتی بپردازند اما در نظر داشته باشید که در بازار رقابتی امروز قادر هستید گوشی‌های مشابه را با پرداخت حتی کمتر از نصف این مبلغ هم تهیه کنید. به همین خاطر باید پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال را با این قیمت‌های نجومی بیش از پیش زیر ذره‌بین بررسی بگذارید. آیا بهتر نبود کمپانی گوگل به جای معرفی دو پرچم‌دار متفاوت و قیمت‌گذاری آن‌ها در حد «پرچم‌دار سطح پایین» و «پرچم‌دار سطح بالا» به رویکرد قیمت‌گذاری میان رده هم توجه می‌کرد؟ البته این گوشی‌ها قرار است به‌صورت انلاک هم عرضه شوند اما سازنده آن‌ها اعلام کرده است که کاربران برخی اپراتورها قادر خواهند بود پیکسل 2 ایکس ال را به قیمت کمتری تهیه کنند. به نظر می‌رسد اغلب کمپانی‌ها در تلاشند به عرضه انحصاری گوشی‌هایشان توسط اپراتورها پایان دهند و به همین خاطر تصمیم گوگل آن هم در این بازه قیمت چندان جالب نیست.

شاید برای بیان این نکته کمی زود باشد اما قصد داریم با توجه به نحوه عرضه نسل اول پیکسل، به مشکل موجودی و عرضه نسل تازه هم انتقاد کنیم. همان‌طور که می‌دانید، گوگل سال گذشته در عرضه پیکسل و پیکسل 2 ایکس ال کاملا ضعیف عمل کرد و نه تنها آن‌ها را در بازارهای معدودی به عرضه رساند بلکه موجودی واقعی آن‌ها به‌قدری کم بود که نتوانست پاسخگوی نیاز همه علاقه‌مندان باشد. انتظار می‌رود این غول تکنولوژی از مشکل سال گذشته درس گرفته باشد اما اجازه دهید این احتمال را هم در نظر بگیریم که سازنده مذکور هیچ تمهیدی برای حل آن نیندیشیده باشد. البته این اتفاق هنوز رخ نداده است اما همه نشانه‌ها از احتمال وقوع آن خبر می‌دهند. گوشی پیکسل 2 از ابتدای عرضه در سه رنگ مختلف در دسترس قرار گرفت اما موجودی نسخه آبی آن درحال‌حاضر تمام شده است. البته پیکسل 2 ایکس ال ظاهرا محبوب‌تر واقع شده اما بخش نگران‌کننده ماجرا اینجاست که موجودی رنگ مشکی/ سفید این گوشی هم به پایان رسیده است. علاوه بر این به نظر می‌رسد موجودی نسخه 64 گیگابایتی این گوشی به رنگ کاملا مشکی هم دائما به پایان می‌رسد و دوباره از سوی سازنده تامین می‌شود. از طرفی این گوشی‌ها هنوز به شکلی که باید به عرضه عمومی نرسیده‌اند و البته حدس می‌زنیم گوگل هم آن‌ها را به تعداد گوشی‌های سامسونگ یا اپل وارد بازار نکند. پیکسل 2 ایکس ال در حال حاضر تنها در رنگ کاملا مشکی و نسخه 128 گیگابایتی موجود است که بدون اعمال هزینه مالیات حدودا 949 دلار قیمت دارد.

کلام آخر

image

هر دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال به مشخصات فنی بسیار خوبی مجهز شده‌اند و از بهترین گوشی‌های پرچم‌دار سال 2017 به‌شمار می‌روند یا حداقل می‌توان گفت یکی از آن‌ها از بهترین انتخاب‌های موجود در بازار است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، مشکل موجودی و عرضه تعداد محدود معمولا گریبان‌گیر گوگل می‌شود. تبلیغات و تشویق مردم به خرید گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت در سال 2017 یکی از چالش‌های مهم سازندگان است. حالا تصور کنید گوگل علاوه بر این چالش با مشکل اتمام موجودی هم مواجه شود. دیگر زمان ان فرا رسدیه است که این غول تکنولوژی در عرضه گوشی‌هایش بهتر ظاهر شود و تعداد دستگاه‌های تولید شده را افزایش دهد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

yashar2080

۱۳۹۶/۷/۲۴
مگه سام هنگه نقش کارگر اینو اونو بازی کنه..... قسمت طراحی HTC رو بخشی رو گوگل افتخار مال خودش کرده... تو کی میخوای بفهمی ...؟!!!

سعید

۱۳۹۶/۷/۲۴
کی میخوای بفهمی که هنگ تی سی فقط نقش کارگر رو در پیکسل انجام داده کاری که ال جی در پیکسل 2 ایکس ال انجام داد.باز خوبه ال جی صفحه نمایشش رو خودش زد .هنگ تی سی که نقش هویج رو داشت
البته از نظر قیافه که بسیار داغونه

yashar2080

۱۳۹۶/۷/۲۴
هنر و تکنولوژی اتاق فکر HTC....

محمد صادق

۱۳۹۶/۷/۲۳
یکی که نسل گذشته این گوشی رو داشته
بیاد تلگرامم به آیدی
rainboy71717
میخوام چند تا سوال راجب اندروید خام بپرسم
که چه تفاوتی داره؟ و این تفاوتا خوبه یا بد؟

شاهین شادکامی

۱۳۹۶/۷/۲۳
با سلام خدمت مدیریت جی اس ام عزیز
همونطور که عرض کردید گوگل در عرضه گوشی هوشمند سال پیش ضعیف کار کرد.
اگر امکانش هست امسال پس از عرضه در مورد موجودی فروشگاه های داخل تهران در ارتباط با این محصول اطلاع رسانی کنید.