خانهاخبار
همه چیز درباره جگوار XJ220 افسانه‌ای

همه چیز درباره جگوار XJ220 افسانه‌ای

سوپر اسپرت افسانه‌ای جگوار، که روزگاری رکوددار سرعت در میان خودروها بود، اکنون به 25 سالگی خود رسیده و قصد داریم نگاهی به آن بیندازیم.
۱۳۹۶/۷/۱۶

کمپانی انگلیسی جگوار از یک تاریخچه غنی در بخش موتور اسپرت برخوردار است. این کمپانی در دهه 80 میلادی قصد داشت تا یک محصول ویژه به مناسبت جشن گرفتن موفقیت‌های خود داشت به همین دلیل تصمیم به ساخت XJ220 گرفت که موفقیت‌های بی نظیری را برای جگوار رقم زد.

در این مقاله همه آنچه لازم است درباه آن بدانید را آورده‌ایم.

برنامه

image

هیچ برنامه‌ای وجود نداشت. مهندسین و طراحان جگوار پس از هم فکری، به این نتیجه رسیدند که فاصله بین قدرتمندترین خودروی خیابانی آنها با محصول مخصوص پیست جگوار، زیاد است و لازم است که این فاصله کمتر شود. در واقع مهندسین آرزو داشتند که خودرویی بسازند تا شما با C-Type خود در مسابقه شرکت کنید و پس از آن با خودروی جگوار خود که قابلیت حرکت در خیابان را داشت، به منزل بازگردید!

برای این منظور، پروتوتایپ یا نمونه اولیه محصول مورد نظر، باید تصویری از آینده یک خودروی خیابانی و مخصوص پیست ارائه می‌کرد. در نهایت تصمیم بر این شد که خودرو در گروه B مسابقه‌ای قرار گیرد و یک سوپر اسپرت چهار چرخ متحرک با موتور 12 سیلندر خورجینی باشد.

نام طراح این خودرو، جیم رندل است و در آن زمان از سازندگان و تامین کنندگان خواست که یک کانسپت را بسازند. بنابراین اعلام رسمی برای ساخت این خودرو جود نداشت و کمپانی جگوار اعلام کرد که نسخه کانسپت، تنها یک هفته قبل از معرفی اصلی و عرضه آن به بازار رونمایی خواهد شد.

کار ساخت جگوار XJ220 در 18 اکتبر 1988 به پایان رسید و بنا بر این شد که در نمایشگاه خودرو بین‌المللی برتانیا در شهر بیرمنگام رونمایی شود.

نام آن چیست؟

image

نام گذاری XJ220 هم مانند جگوار XK120 صورت گرفت. عدد 220 اشاره به حداکثر سرعت این خودرو دارد که معادل 220 مایل بر ساعت (354 کیلومتر بر ساعت) است.

موفقیت در زمان کوتاه

image

پس از نمایش در میان عموم، جگوار XJ220 به سرعت تبدیل به ستاره نمایشگاه بیرمنگام شد. فراری هم در این ضیافت، محصول افسانه‌ای خود یعنی F40 را تدارک دیده بود که وجود این دو خودرو در این بین، یک نمایشگاه خودرو رویایی را پدید آورده بود.

در ابتدا جگوار قصد نداشت XJ220 را به فروش برساند و چند نمونه از آن را تولید کند اما وقتی درخواست برخی از ثروتمندان و چک‌های سفید امضا آنها را دید، نظرش تغییر کرد.

پس از بررسی‌های زیاد، جگوار تصمیم گرفت تنها چند نمونه با تعداد محدود را از XJ220 به تولید برساند تا بتواند بخشی از این درخواست‌ها را پاسخ دهد.

قیمت جگوار XJ220 در سال 1989 و در بریتانیا معادل 290 هزار یورو بود که خریداران برای اطمینان حاصل کردن کمپانی، باید بیعانه 50 هزار یورویی می‌پرداختند. با وجود قیمت بسیار بالا، جگوار 1000 درخواست برای ابر خودروی خود دریافت کرد که همه این 1000 نفر علاقه شدیدی به داشتن یکی از این خودروها داشتند.

واقعیت

image

آینده جگوار XJ220 بسیار روشن به نظر می‌رسید اما در پشت صحنه، یک جریان منطقی در حال پیشروی بود.

جگوار منابع کافی برای توسعه این خودرو را در اختیار نداشت چراکه هدف کمپانی در ابتدا تنها نمایش توانایی‌ها و ارائه یک یا چند نمونه مفهومی بود. خوشبختانه وجود یک جوینت ونچر میان جگوار اسپرت و تام ویلکینشاور ریسینگ، این مشکل را حل کرد. البته این همکاری به همین سادگی‌ها نبود و قیمت نهایی تولید هر جگوار XJ220 را به 470 هزار یورو رساند.

برای ساخت خودرو، مهندسین کار خود را با مطالعه موفقیت رقبایی مانند پورشه 959 را بررسی کردند. پس از مطالعات قرار شد که خودرو به جای چهار چرخ متحرک، دیفرانسیل عقب باشد. همین موضوع وزن نهایی خودرو را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

یک تغییر بزرگ دیگر که در مقایسه با طراحی اصلی به وجود آمد، جایگزینی یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر به جای موتور 6.2 لیتری 12 سیلندر بود. این کار علل مختلفی داشت از جمله وزن خودرو، جایگیری و قرار گرفتن موتور در خودرو و آلایندگی.

همین تغییرات زیاد در مقایسه با نمونه اصلی باعث شد که بسیاری از خریداران، از خرید خود منصرف شوند و پول خود را باز پس بگیرند.

نید فور اسپید

image

درست است که جگوار XJ220 مطابق انتظاری که وجود داشت، از موتور 12 سیلندر استفاده نکرد، اما با این وجود همچنان یک خودروی بسیار جذاب محسوب می‌شد. جگوار رسما اعلام کرد که محصولش برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون به 3.6 ثانیه زمان نیاز داشت اما آزمون‌های جاده‌ای خلاف این موضوع را ثابت کرد و مشخص شد که خودرو برای انجام این کار، به 4.8 ثانیه زمان نیاز دارد.

یکی از رانندگان فرمول 1 یعنی مارتین براندل موفق شد خودرو را تا حداکثر سرعت 342 کیلومتر بر ساعت پیش ببرد اما گفت که وجود محدود کننده مانع رسیدن خودرو به سرعت‌های بالاتر شده است.

اما برخی بهبودها از جمله حذف کاتالیزور، موجب شد که خودرو بتواند تا مرز 350 کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد. از آنجا که در آن زمان در قاره اروپا وجود کاتالیزور و مبدل‌ها الزامی نبود، این رکورد قانونی بوده و تا به امروز هم مورد قبول همگان است.

جگوار XJ220 تا قبل از ظهور مکلارن F1 رکوددار سرعت خودروها بود تا اینکه این خودرو هموطنش موفق شد سرعت 386 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند.

رکورد در نوربرگ رینگ

image

جگوار XJ220 در سال 1991 با حضور در پیست نوربرگ رینگ آلمان، توانست رکورد 7 دقیقه و 36.46 ثانیه را ثبت کند که سریعتر از هر خودروی دیگری بود که تاکنون در این پیست حضور داشته است.

این پیست همچنان به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد خودروها محسوب می‌شود.

پیروزی و شکست در مسابقات لمانز

image

در سال 1993 جگوار سه عدد XJ220-C را روانه مسابقات لمانز 24 ساعته کرد. جگوار رقابت شدیدی به پورشه داشت تا بتواند در کلاس GT به مقام اول برسد. همین اتفاق هم رخ داد. اما این پایان داستان XJ220 نبود.

کمی بعد مشخص شد که جگوارهای حاضر در مسابقات فاقد کاتالیزور بودند که طبق قوانین، باید در خودرو حضور می‌داشت. همین موضوع باعث شد که خودروهای جگوار به کلی از گردونه مسابقات و جداول خارج شوند.

بحران اقتصادی

image

در اوایل دهه 90 میلادی، یک بحران اقتصادی بزرگ به وجود آمد که موجب کاهش ارزش جگوار XJ220 شد. ارزش نمونه‌های کلکسیونی روزبه‌روز پایین‌تر می‌آمد. به عنوان مثال در آن زمان یک فراری 250 GTO با قیمتی 8.5 میلیون یورو کمتر از آن چیزی به فروش رفت که سه سال قبل خریداری شده بود.

در مجموع 271 نسخه از XJ220 به تولید رسید که بسیار کمتر از هدف گذاری جگوار بود. البته چند دستگاه هم پیش جگوار ماند تا در سال‌های آینده به فروش برسد.

ققنوسی برخاسته از خاکستر

image

شاید در زمانی که XJ220 عرضه شد، با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود اما این خودرو اکنون یک خودروی کلاسیک بسیار با ارزش است. با اطمینان می‌گوییم که این، یک معجزه مهندسی است که فراتر از زمان خود حرکت کرد.

خاص بودن و تعداد نسخه‌های کم، تاریخ و سرگذشت و نیز سختی‌هایی که بر جگوار XJ220 گذشته است، آن را به یک خودروی ارزشمند برای کلکسیونرها و برای علاقه مندان به خودرو تبدیل می‌کند. در حال حاضر شما می‌توانید یک نسخه تمیز از این خودرو را با قیمتی معادل 391 هزار دلار خریداری کنید که در مقایسه با فراری F40 می‌توان آن را یک خودروی ارزان قیمت دانست. فراموش نکنید که قیمت این خودروها نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه هر روز بر ارزش آنها افزوده می‌شود.

سال 2017، 25 امین سالگرد تولید جگوار XJ220 است و می‌تواند نشان دهنده تاریخ غنی این کمپانی خودروساز باشد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)