خانهاخبار
آیفون 10 دربرابر ال‌جی V30؛ مقایسه مشخصات و ویژگی‌ها

آیفون 10 دربرابر ال‌جی V30؛ مقایسه مشخصات و ویژگی‌ها

گوشی‌های V30 ال‌جی و آیفون 10 اپل از تازه‌ترین پرچم‌داران بازار هستند که اخیرا معرفی شده‌اند. در این مطلب این گوشی‌ها را از هر جهت مقایسه می‌کنیم تا انتخاب میان آن‌ها برای شما هم آسان شود.
۱۳۹۶/۷/۱۸
image

کمپانی ال‌جی هم مانند سامسونگ و شیائومی از اولین تولیدکنندگانی محسوب می‌شود که ترند بدون حاشیه را به طراحی گوشی‌های هوشمندش راه داد. این سازنده به‌تازگی پرچم‌دار V30 را از سری V معرفی کرد. این گوشی هنوز رسما وارد بازار نشده اما سازنده آن بارها ویژگی‌های قدرتمندش را در تیزرهای مختلف تبلیغ کرده و بسیاری از کاربران بی‌صبرانه منتظر هستند ببینند منظور ال‌جی از تجربه صوتی بی‌نظیر چیست. این گوشی به اسنپ‌دراگون 835 مجهز شده و صفحه نمایش 6 اینچی‌اش هم بدون حاشیه طراحی شده است.

اما حالا طراحی بدون حاشیه تنها به این سازندگان محدود نمی‌شود. سایر سازندگان هم در تلاش‌اند پیشکش‌های بدون حاشیه معرفی کنند و به همین خاطر مدتی است بیش‌ازپیش شاهد ورود این گوشی‌های زیبا هستیم. کمپانی اپل به‌تازگی در خلال رویدادی سه آیفون تازه معرفی کرد. iPhone X یا به عبارتی آیفون 10 نمونه طراحی بدون حاشیه این سازنده است که در خلال رویداد مذکور رسما رونمایی شد؛ گوشی مذکور درواقع اصلی‌ترین نسخه آیفون 2018 است. این گوشی با پردازنده تازه A11 Bionic، صفحه نمایش 5.8 اینچی Super Retina OLED و سایر ویژگی‌های جالب iOS ظاهرا قرار است اپل را بار دیگر به صدر بفرستد و جنگنده اصلی این غول تکنولوژی کالیفرنیایی در رویارویی با همه پرچم‌داران 2017 باشد. اما کدام گوشی برنده نبرد بدون حاشیه می‌شود و بهتر است پولتان را صرف خرید کدام‌یک کنید؟ در این مطلب قصد داریم گوشی‌های iPhone X و V30 را ازهرجهت مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات فنی

 

iPhone X

LG V30

 
ابعاد

143.6 × 70.9 × 7.7 میلی‌متر (5.65 × 2.79 × 0.30 اینچ)

151.7 × 75.4 × 7.4 میلی‌متر (5.97 × 2.97 ×0.29 اینچ)

وزن

74 گرم (6.14 انس)

158 گرم (5.57 انس)

صفحه نمایش

5.8 اینچی از نوع Super Retina OLED

6 اینچی P-OLED

وضوح تصویر

2436 در 1125 (تراکم پیکسلی 458)

2880 در 1440 (تراکم پیکسلی 537)

سیستم عامل

iOS 11

اندروید نوقا نسخه 7.1.2

حافظه داخلی

64 گیگابایت، 256 گیگابایت

64 گیگابایت، 128 گیگابایت (تنها در نسخه V30+)

پشتیبانی از کارت حافظه microSDخیر

بله، تا 256 گیگابایت

پشتیبانی از NFC

بله، فقط Apple Pay

بله
پردازنده داخلی

A11 Bionic با معماری 64 بیتی، پردازنده همراه M11 motion

کوالکام اسنپ‌دراگون 835 و پردازنده گرافیکی Adreno 540

رم

3 گیگابایت

4 گیگابایت

شبکه‌های ارتباطی

4G LTE، GSM، CDMA، HSPA+، Wi-Fi 802.11 a/ b/ g/n/ac

GSM، CDMA، HSPA، EVDO، LTE، Wi-Fi 802.11 a/ b/ g/ n/ ac

دوربین

دوربین اصلی با لنز دوگانه 12 مگا پیکسلی

حسگر سلفی 7 مگا پیکسلی FaceTime HD

دوربین اصلی با لنز دوگانه (16 مگا پیکسلی معمولی و 13 مگا پیکسلی زاویه باز)

حسگر سلفی 5 مگا پیکسلی زاویه باز

فیلم‌برداری

قابل تنظیم تا حداکثر 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه، کیفیت 1080 با سرعت 240 فریم در ثانیه

کیفیت قابل تنظیم تا حداکثر 4K و سرعت 30 فریم در ثانیه، 1080 با سرعت 30 فریم در ثانیه، 720 با سرعت 120 فریم در ثانیه

بلوتوث

بله، نسخه 5.0

بله، نسخه 5.0

حسگر اثرانگشت

خیر، فقط Face ID

بله
سایر حسگرها

شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب نما، فشار سنج هوا

ژیروسکوپ، شتاب سنج، قطب نما، حسگرهای مجاورتی

ضدآب

بله، دارای گواهی IP67

بله، گواهی IP68

باتری

2716 میلی‌آمپر

21 ساعت مکالمه، 13 ساعت مرور اینترنت، 14 ساعت پخش ویدیو و حدودا 60 ساعت پخش موسیقی

پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع – قابلیت شارژ 50% باتری در 30 دقیقه

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم (Qi)

3300 میلی‌آمپر

پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0 Quick Charge

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم (Qi)

3300 میلی‌آمپر

پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0 Quick Charge

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم (Qi)

3300 میلی‌آمپر

پورت شارژ

Lightning

USB Type-C

بازار اپلیکیشن

اپ استور

گوگل پلی استور

رنگ‌ها

زغالی و نقره‌ای

نقره‌ای، آبی

قیمت

999 دلار (قیمت پایه)

750 دلار

آیفون سال گذشته اپل یعنی آیفون 7 به پردازنده A10 Fusion همین سازنده مجهز شده بود. پیش‌ازاین مقایسه‌های متعددی ازنظر عملکرد و سرعت پردازش میان این پردازنده و کوالکام اسنپ‌دراگون 835 انجام شده است که نتایج آن‌ها را بسیار مشابه نشان می‌دهد. اپل حالا با معرفی آیفون تازه یک پردازنده قوی‌تر و جدیدتر معرفی کرده است و منطقی به نظر می‌رسد که A11 Bionic بتواند اسنپ‌دراگون 835 را شکست دهد. البته اسنپ‌دراگون 835 تازه‌ترین پردازنده کوالکام است که اغلب پرچم‌داران امسال از ـن بهره می‌برند. این پردازنده توانمند روی V30 ال‌جی هم بسیار قوی ظاهر شده است و نتایج بنچمارکش هم قابل توجه هستند، اما A11 Bionic بی‌شک قوی‌تر است. البته این موضوع بدین معنی نیست که V30 از نظر عملکرد و سرعت پردازش با مشکل مواجه است بلکه همان‌طور که گفتیم، پردازنده آن در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده موجود روی گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌رود.

میزان رم داخلی آیفون 10 در گزارش رسمی اپل 3 گیگابایت اعلام شده اما رم V30 ال‌جی 1 گیگابایت از آن بیشتر است. البته لازم است این نکته را هم بگوییم که تفاوت میان این دو رقم به‌قدری نیست که به‌راحتی متوجه آن شوید. دو سیستم عامل اندروید و iOS به شیوه‌های کاملا متفاوتی حافظه داخلی‌شان را مدیریت می‌کنند و به همین خاطر صرفا با توجه به رقم رم آن‌ها نمی‌توان درباره برتری‌شان قضاوت کرد.

همین موضوع درباره حافظه داخلی هم صدق می‌کند. اپل گوشی آیفون 10 را در دو نسخه 64 و 256 گیگابایتی معرفی کرده اما ال‌جی قرار است پرچم‌دار تازه‌اش را تنها در یک نسخه 64 گیگابایتی عرضه کند؛ البته گفته می‌شود که گوشی V30+ ممکن است در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی وارد بازار شود. متاسفانه حافظه آیفون 10 قابل ارتقا نیست اما می‌توانید حافظه داخلی V30 را در صورت تمایل با استفاده از کارت حافظه جانبی microSD تا 256 گیگابایت افزایش دهید. کاربران آیفون مجبور می‌شوند اطلاعات و فایل‌های اضافه را روی فضای iCloud یا حافظه جانبی Leef iBridge ذخیره کنند که دردسر جداگانه‌ای به نظر می‌رسد. از طرفی دارندگان V30 قادر خواهند بود هرگاه با کاهش فضای خالی در حافظه مواجه شدند، از کارت microSD استفاده کنند. البته حافظه داخلی پیش‌فرض این دو گوشی حداقل 64 گیگابایت است که احتمالا برای بسیاری از کاربران کافی خواهد بود.

وقتی این دو پرچم‌دار را صرفا از نظر مشخصات فنی مقایسه می‌کنیم، انتخاب برنده مشکل به نظر می‌رسد. میزان رم در V30 بیشتر است و می‌توانید حافظه داخلی‌اش را هم ارتقا دهید اما نمی‌توانید قدرت پردازش فوق‌العاده A11 Bionic را در آیفون 10 نادیده بگیرید.

صفحه نمایش، طراحی ظاهری و مقاومت

image

هر دو گوشی بسیار زیبا طراحی شده‌اند و به جرات می‌توان ادعا کرد ایرادی به صفحه نمایش آن‌ها وارد نیست. گوشی V30 ال‌جی صفحه نمایش always-on 6 اینچی از نوع P-OLED با وضوح تصویر 2880 در 1440 و نسبت نمایش 18:9 دارد. صفحه نمایش‌های OLED قادر هستند عمق رنگ مشکی را بسیار بیشتر و بهتر از پنل‌های LCD و LED به نمایش بگذارند. این صفحه‌ها درواقع می‌توانند همه پیکسل‌هایی را که موردنیاز نیستند، خاموش کنند. به همین خاطر نمایش تصاویر مخصوصا ویدیوهایی که با نسبت نمایش 18:9 صفحه سازگارند، روی گوشی V30 فوق‌العاده به نظر می‌رسد. از طرفی نمایش ویدیوهایی که از نسبت مذکور پشتیبانی نمی‌کنند، چندان جالب نیست. در این صورت با حاشیه‌های پهن مشکی در بالا و پایین صفحه نمایش گوشی مواجه می‌شوید.

آیفون 10 هم از صفحه نمایش فوق‌العاده‌ای برخوردار است. پنل نمایش 5.8 اینچی این گوشی از وضوح تصویر 2436 در 1125 پشتیبانی می‌کند. گوشی مذکور صرف نظر از قسمت کوکی در بالای پنل، کاملا بدون حاشیه طراحی شده است. صفحه نمایش آن از نوع AMOLED در نظر گرفته شده است و از سایر ویژگی‌های صفحه نمایش V30 هم بهره می‌برد. اپل تکنولوژی تازه‌ای به نام True Tone را با این گوشی معرفی کرده و بدین معنی است که رنگ صفحه نمایش را در جهت نور اطراف شما تغییر می‌دهد و با آن سازگار می‌کند. همان‌طور که گفتیم، قسمت از بالای صفحه برای حسگر سلفی و حسگرهای مجاورتی در نظر گرفته شده است. به همین خاطر اگر صفحه نمایش گوشی را به صورت افقی بچرخانید، احتمالا با خطوطی در این قسمت مواجه می‌شوید و محتوای تصویری هم همه صفحه را نمی‌پوشاند.

اغلب کاربران قدیمی اپل احتمالا با ورود آیفون تازه دلتنگ دکمه خانه خواهند شد. تنها گذشت زمان (و احتمالا میزان کارآمدی FaceID) این موضوع را روشن می‌کند که آیا تصمیم این سازنده مبنی بر حذف دکمه تاچ ای دی صحیح بوده است یا خیر. شاید اپل قصد دارد این حاشیه ناهمگون بالای صفحه را در سایر آیفون‌های آینده هم حفظ و آن را به امضای گوشی‌هایش تبدیل کند. این طراحی تازه باعث ابراز نظرات متفاوتی شده است و بسیاری از کارشناسان هم اصلا با آن موافق نیستند. در حال حاضر نمی‌توان نظر قطعی درباره این حاشیه صادر کرد. این قسمت که به‌صورت ناهمگونی طراحی شده، زیبایی ظاهری چنین گوشی بدون حاشیه و مدرنی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است؛ از طرفی طراحی آن به خاطر تعبیه حسگرهای مجاوری، دوربین سلفی، بلندگوی مکالمه و میکروفون کاملا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. شاید به تدریج به دیدن آن عادت کنیم اما طراحی آن در حال حاضر دقیقا همان موردی است که آیفون 10 را از سایر گوشی‌های بدون حاشیه متفاوت نشان می‌دهد.

داستان در مورد کیفیت ساخت این گوشی‌ها کمی متفاوت است. همان‌طور که از پرچم‌داران 2017 انتشار می‌رود، هر دو گوشی از جنس شیشه و فلز ساخته شده‌اند. البته آیفون 10 اولین گوشی اپل با پنل پشتی از جنس شیشه است. درواقع اپل به خاطر ارائه امکان شارژ بی‌سیم این تغییر را در طراحی ساخت گوشی‌هایش اعمال کرد. آیفون 10 نسبت به آیفون‌های 7 و 7 پلاس قدری سنگین‌تر است. وزن این گوشی حتی از V30 هم بیشتر است اما این اضافه وزن به‌قدری نیست که خسته‌تان کند.

از طرف دیگر گوشی V30 از مشکل کاملا متفاوتی رنج می‌برد. این گوشی نسبت به سایر پرچم‌داران مشابه بسیار سبک طراحی شده است. همچنین نتیجه سقوط آن از ارتفاع کم حتی نسبت به اغلب گوشی‌های شیشه‌ای هم ناامیدکننده‌تر بوده است. با این حال V30 ال‌جی در مقابل گواهی IP67 آیفون 10، گواهی ضد آب و گردوخاک IP68 دریافت کرد است. بدین ترتیب حدس می‌زنیم میزان مقاومت پرچم‌دار ال‌جی نسبت به آیفون تازه اپل در مقابل نفوذ آب و آلودگی تا حدودی بیشتر باشد، اما پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را آزمایش نکنید.

طراحی و ساخت V30 بسیار زیبا و هنرمندانه انجام شده است. کمی حاشیه در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش این گوشی (مانند G6) دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که فریم آن به‌خوبی پنل نمایش بسیار بزرگش را در بر گرفته است. این گوشی به حسگر اثرانگشت در پنل پشتی مجهز شده است و از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، پوشش خارجی پنل پشتی هر دو گوشی V30 و آیفون 10 از جنس شیشه ساخته شده و بهتر است برای محافظت از آن‌ها حتما از قاب محافظ استفاده کنید چراکه احتمالا هیچ‌کدام آن‌ها از آزمایش سقوط آزاد سربلند خارج نخواهد شد. گوشی آیفون 10 نسبت به V30 کوچک‌تر است و احتمالا کار کردن با آن تنها با یک دست بسیار آسان‌تر خواهد بود. البته این موضوع هرگز در اولویت کاربران نبوده و نیست اما بهتر دانستیم این را هم بدانید. البته آیفون 10 بدون نقص نیست و مخصوصا موضوع حاشیه صفحه آن امتیاز منفی محسوب می‌شود اما معتقدیم در این قسمت برنده میدان است.

عمر باتری و شارژ

image

تقریبا اغلب پرچم‌دارهای موجود در بازار به باتری‌هایی با ظرفیت حداقل 3000 میلی‌آمپر مجهز شده‌اند. به همین خاطر تصمیم اپل برای در نظر گرفتن باتری با ظرفیت کمتر و رقم عجیب 2716 میلی‌آمپر ممکن است برخی کاربران را ناامید کرده باشد. البته این غول تکنولوژی اعلام کرده است که هسته A11 Bionic بهبود یافته و از نظر مصرف انرژی هم نسبت به نسل قبلی مقرون به‌صرفه‌تر عمل می‌کند. به گفته این سازنده باتری گوشی آیفون 10 بیش از آنچه از ظرفیتش انتظار می‌رود، دوام می‌آورد. اپل در تولید باتری‌های باکیفیت برای گوشی‌هایش سابقه درخشانی تابه‌حال نشان داده است و به همین خاطر ادعایش هم منطقی به نظر می‌رسد.

اما باتری آیفون مذکور در مقابل باتری 3300 میلی‌آمپری غیرقابل تعویض V30 احتمالا نمی‌تواند برنده شود. همان‌طور که گفتیم این گوشی‌ها هنوز رسما وارد بازار نشده‌اند اما برخی کارشناسان موفق شده‌اند V30 را مورد بررسی و آزمایش قرار دهند. در گزارش نتیجه آزمایش باتری این گوشی گفته شده که شارژ باتری آن پس از شارژ کامل با استفاده معمولی پس از 11 ساعت حدودا 50% کاهش یافته است. سپس گوشی مذکور را تحت استفاده بیشتری قرار داده‌اند تا واکنش آن را نسبت به استفاده سنگین هم بررسی کنند. میزان شارژ باتری در این آزمایش پس از 4:30 ساعت حدودا 15% دیگر افت نشان داد. این آزمایش نشان می‌دهد باتری V30 به‌خوبی تحت شرایط استفاده معمولی و سنگین دوام می‌آورد. این گوشی درواقع یکی از بهترین پرچم‌داران امسال از نظر دوام باتری به شمار می‌رود. البته سابقه اپل هم در دوام باتری بسیار خوب است اما پیش‌بینی می‌کنیم باتری آیفون 10 نتواند قوی‌‌تر از باتری V30 ظاهر شود.

هر دو گوشی V30 ال‌جی و آیفون 10 اپل از ویژگی‌های شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. اپل ادعا می‌کند باتری آیفون تازه‌اش قادر است تنها در 30 دقیقه از 0 به 50% برسد. البته برای استفاده از این ویژگی در آیفون 10 باید کابل و آداپتور مخصوص آن را جداگانه تهیه کنید درحالی‌که کمپانی ال‌جی این اکسسوری‌ها را بدون دریافت هزینه به خریداران V30 تقدیم می‌کند (در جعبه این گوشی موجود هستند). برای صدور نتیجه نهایی درباره برتری باتری این گوشی‌ها باید منتظر ورودشان به بازار بمانیم و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهیم اما در تئوری قطعا V30 ال‌جی برنده است.

دوربین‌ها

image

توانایی ثبت تصاویر باکیفیت و فوق‌العاده در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده است. دیگر زمان ثبت تصاویر تار به پایان رسیده و انتظار ما هم از گوشی‌هایمان بالاتر رفته است. البته دوربین گوشی‌ها هم همواره در حال پیشرفت هستند تا به ایده‌آل کاربران نزدیک شوند. همان‌طور که می‌دانید، دوربین‌های دوگانه هم از ترندهای محبوب سال 2017 هستند و این طراحی جامع توانسته است بیش از پیش به کیفیت ثبت تصاویر بیفزاید. گوشی V30 هم به دوربین با لنز دوگانه در پنل پشتی مجهز شده است. لنز اصلی 16 مگا پیکسلی آن عهده‌دار ثبت تصاویر معمولی و لنز 13 مگا پیکسلی‌اش هم از نوع زاویه باز است.

اغلب سازندگان گوشی‌های همراه در طراحی ماژول دوربین دوگانه از لنز تله فوتو استفاده می‌کنند اما ال‌جی تصمیم گرفته است لنز زاویه باز را انتخاب کند. انتخاب لنز تله فوتو یا زاویه باز از نظر کاربران کاملا سلیقه‌ای است، اما با استفاده از این لنز زاویه باز قادر خواهید بود تصاویری ثبت کنید که دوربین‌های معمولی در سایر گوشی‌ها از ثبت آن‌ها ناتوان‌اند. این تصاویر در نور مناسب محیط بسیار واضح ثبت می‌شوند اما در نور کم و نامناسب از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. البته تمرکز و هدف اصلی سازنده از انتخاب لنز زاویه باز برای V30، بهبود کیفیت فیلم‌برداری است. Cine Video تازه ال‌جی به کاربر اجازه می‌دهد ویدیوها را با انتخاب از میان فیلترهای متنوع ضبط کند و عملکردهای Point و Zoom هم امکان بزرگنمایی هر نقطه دلخواه را میسر می‌سازند. پیش‌ازاین کاربر تنها قادر بود مرکز تصویر را بزرگنمایی کند، اما حالا این ویژگی جزئی می‌تواند در فیلم‌برداری مفیدتر واقع شود.

بررسی دوربین اصلی در آیفون 10 کمی مشکل است چراکه این گوشی هنوز وارد بازار نشده و کارشناسان اندکی توانسته‌اند آن را از نزدیک مشاهده کنند. البته حدس می‌زنیم دوربین این گوشی نسخه ارتقا یافته دوربین دوگانه آیفون 8 پلاس باشد که البته همین دوربین هم مانند نسخه ارتقا یافته از دوربین گوشی آیفون 7 پلاس به نظر می‌رسد. لازم است این نکته را هم بگوییم که دوربین گوشی آیفون 7 پلاس از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و یکی از بهترین دوربین‌های سال گذشته به شمار می‌رود. همچنین نتایج بررسی‌های گوشی آیفون 8 پلاس نشان می‌دهد این گوشی هم به دوربین باکیفیتی مجهز شده است و به همین خاطر می‌توان پیش‌بینی کرد که دوربین آیفون 10 هم فوق‌العاده خواهد بود. برای مثال وب‌سایت DxOMark هم آیفون 8 پلاس را مورد بررسی قرار داده و به دوربین اصلی آن نسبت به سایر گوشی‌ها بیشترین امتیاز را داده است. از طرفی آیفون 10 پرچم‌دار تازه اپل است و منطقی به نظر می‌رسد دوربین اصلی آن بهتر از آیفون 8 پلاس باشد.

در حال‌ حاضر تنها مواردی را درباره دوربین آیفون 10 می‌دانیم که اپل رسما اعلام کرده است. این دوربین قادر است ویدیوهای 4K را با سرعت 60 فریم در ثانیه (در مقایسه با کیفیت 4K در V30 با سرعت 30 فریم در ثانیه) و ویدیوهای اسلوموشن 1080 را هم با سرعت 240 فریم در ثانیه ضبط می‌کند. از طرفی دوربین V30 قادر است ویدیوهای اسلوموشن را تنها با کیفیت 720 و سرعت 120 فریم در ثانیه ضبط کند. نکته مثبت دیگر آنکه اپل سیستم تشخیص چهره Face ID را جایگزین Touch ID کرده است. در حالی که گوشی V30 ال‌جی هم از تشخیص چهره به‌عنوان روش تشخیص هویت کاربر استفاده می‌کند، سیستم Face ID اپل این ویژگی را با بهره گرفتن از حسگرهای سه بعدی و اینفرارد نوار شناور دوربین‌ها و قدرت تشخیص چهره حتی در تاریکی به شیوه نوین‌تر و پیشرفته‌تری اجرا می‌کند. اگر قابلیت‌های ARKit و وضعیت پرتره را هم به این فهرست اضافه کنید، آیفون 10 بی‌شک برنده خواهد شد.

نرم‌افزار

image

مقایسه اندروید و iOS مانند مقایسه کردن سیب با پرتغال است. کاربران نمی‌توانند به آسانی و به شیوه منطقی این دو را بررسی کنند فقط قادر هستند بگویند کدام‌یک را ترجیح می‌دهند. بااین‌حال قصد داریم برخی ویژگی‌های برجسته نرم‌افزاری این گوشی‌ها را بررسی کنیم.

گوشی V30 ال‌جی قرار است با سیستم عامل اندروید نوقا نسخه 7.1.2 عرضه شود، اما سازنده آن اعلام کرده است که این گوشی احتمالا با فاصله اندکی پس از ورود به بازار به اندروید 8 اوریو به‌روزرسانی می‌شود. به نظر می‌رسد این غول تکنولوژی سیستم عامل اندروید را دستخوش تغییرات زیادی نکرده باشد؛ اما بارزترین نکته در نرم‌افزار این گوشی، همان نوار شناور یا floating bar است. این نوار در قسمت بالای صفحه به نمایش درمی‌آید و شامل میانبرهایی به اپلیکیشن‎های پرکاربرد ازجمله ضبط صدا و ثبت تصویر صفحه است. این نوار تا حدودی شبیه Edge Bar در گوشی‌های Galaxy S8 و Note 8 است و احتمالا اغلب کاربران به آن علاقه‌مند خواهند شد؛ البته تنظیم نمایش آن قابل شخصی‌سازی است و می‌توانید آن را غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید تم رنگی نرم‌افزارها را در V30 تغییر دهید و تنظیمات هوشمندی مانند خاموش کردن بلوتوث و Wi-Fi بعد از ترک منزل را هم روی آن فعال کنید. البته این ویژگی‌ها پیش‌ازاین به کمک اپلیکیشن‌های جانبی در دسترس کاربران قرار می‌گرفت اما جالب است که امکانات شخصی‌سازی بیشتر حالا از سوی سازندگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همیشه می‌توانید برای دسترسی به قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر به گوگل پلی استور بروید و اپلیکیشن‌های جانبی دانلود کنید. گوشی V30 همچنین از Daydream، استاندارد تازه گوگل در واقعیت مجازی، پشتیبانی می‌کند.

آیفون 10 اپل قرار است مانند آیفون 8 و آیفون 8 پلاس با سیستم عامل iOS 11 وارد بازار شود. به‌جز تغییرات جزئی در روش دسترسی به برخی امکانات نرم‌افزاری، تفاوت چندانی میان آیفون 10 و آیفون 8 و 8 پلاس وجود ندارد. این موضوع ممکن است برخی کاربران را از نظر تساوی این آیفون‌های تازه خوشحال کند اما از طرفی نشان می‌دهد آیفون 10 از نظر نرم‌افزاری با دیگر نسخه‌های امسال هیچ تفاوتی ندارد. عملکرد سیستم عامل iOS 11 مثل همیشه واکنش‌گرا و پرسرعت است و می‌تواند نظر کاربران را به خودش جلب کند. یکی از ویژگی‌ای تازه و سرگرم‌کننده آن که در حال حاضر تنها روی آیفون 10 پشتیبانی می‌شود، پشتیبانی از Animoij است. Animoji درواقع ماسک‌های جالبی از حیوانات مختلف است که می‌تواند با توجه به حالت چهره کاربر به حرکت درآید. این ویژگی هم از همان سیستم دوربین مخصوص Face ID بهره می‌برد.

مثل همیشه انتخاب میان دو سیستم عامل مختلف به سلیقه کاربر وابسته است. هر دوگوشی از سیستم عامل‌های قدرتمند و سریع بهره می‌برند نمی‌توان هیچ‌کدام را برنده میدان اعلام کرد.

قیمت نهایی و تاریخ عرضه

image

هیچ‌کدام از این پرچم‌دارهای تازه هنوز رسما عرضه نشده‌اند. V30 قرار است از 5 اکتبر (13 مهر) توسط اپراتور AT& در آمریکا و از تاریخ 13 اکتبر (21 مهر) توسط T-Mobile (پیش‌فروش از 5 اکتبر) ارائه شود. پیش‌فروش گوشی آیفون 10 هم احتمالا از اواخر ماه اکتبر آغاز می‌شود و در ماه نوامبر به بازار راه می‌یابد. فاصله زمانی میان عرضه این دو گوشی بسیار کوتاه است و اگر در مورد خرید آن‌ها هنوز مردد هستید، می‌توانید کمی بیشتر منتظر بمانید.

همان‌طور که گفتیم، V30 تنها توسط 2 اپراتور ارائه می‌شود اما آیفون 10 قرار است به‌صورت عمومی و در همه شبکه‌ها به عرضه برسد. هنوز جزئیات و اطلاعاتی درباره عرضه نسخه آنلاک پرچم‌دار ال‌جی منتشر نشده و ممکن است برخی کاربران آمریکایی به خاطر مشکل اپراتور نتوانند آن را خریداری کنند.

قیمت نسخه پایه آیفون 10 حدودا 1000 دلار اعلام شده است و برای خرید نسخه دیگر آن با حافظه 256 گیگابایت باید هزینه بیشتری بپردازید. قیمت گوشی V30 هنوز رسما مورد تایید قرار نگرفته اما احتمالا حدود 750 دلار است. کاربران اپراتور At&T در صورت خرید این گوشی یک هدست Daydream گوگل هم رایگان دریافت می‌کنند. تفاوت قیمت میان این دو گوشی بسیار چشمگیر است و با توجه به این موضوع که V30 ال‌جی اصلا گوشی ارزانی به شمار نمی‌آید، باید آن را برنده میدان قیمت اعلام کنیم.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

Azita

۱۳۹۶/۹/۲۶
نه والااااا پول خوب داشته باشي همه چي اپل و بخري منظورم لب تاب آيپد و واچ و گوشيش از زندگيت با اين همه كيفيت و كاربرد لذت ميبري

میلاد

۱۳۹۶/۸/۱۷
طبق گفته اقا رضا و حمید کلا وی ۳۰ رو کردین یه گوشی میان رده دیگه میگفتین حافظه داخلی ۴ گیگابایت و دوربین ۸ و صفحه LCD?چتونه چرا Gsm با LG مشکل داره?

حمید

۱۳۹۶/۷/۲۰
خانم خیامی این مقاله چند تا اشتباه توش ذکر شده 1.حافظه داخلی وی 30 هم وی 30 پلاس هر دو هم 64 گیگ داره هم 128 گیگا بایت
2.وی 30 هم مثل آیفون 10 قابلیت فیلمبرداری 4k با نرخ 64 فریم بر ثانیه داره نه 32 داره
3.حافظه داخلی وی 30 تا 2 ترابایته نه 256 گیک
4.قیمت پایه وی 30 بین 830 تا 850 دلاره نه 730 دلار!
5.در این مقاله هیچ اشاره ای به قابلیت تشخی صدای پیشرفته و حتی قابلیت تشخیص صدای الجی وی 30 نشده!
6.سرعت وی 30 کمتز از آیفون ایکس نیست

Alireza Azizi

۱۳۹۶/۷/۲۰
اطلاعات نويسنده خوب نيس،بازهم اشتباه،ال جي دركنار سامسونگ و شيائومي از اولين هاي اين ترند نيستن،شارپ اولين بود?
اپل قبلا در آيفون ٤ از پنل شيشه اي استفاده كرده بود،اولين پنل شيشه اي آيفون ١٠ نيست? بار قبل هم پيام تأييد نشد،اشكالي نداره،ولي اقلا يكم مطالعه بيشتر بشه بهتره خانوم خيامي.موفق باشيد

Mahdi

۱۳۹۶/۷/۱۹
یکی جواب بده چرا این گوشی هیچ خبری ازش نیست ال جی صبر میکنه همه پرچمداران خوب گوشی بفروش خوب بازار اشباع کنن بعد تازه بیاد بازار نزدیک دو ماه معرفی شد اما خبری نیست ازش ایفون ۸ ۸ پلاس دو هفته بعد از معرفی دو بازار ایران بود حالا این نه چرا معلوم نیست