خانهاخبار
شارژ وایرلس چگونه کار می‌کند؟

شارژ وایرلس چگونه کار می‌کند؟

فناوری شارژ وایرلس اگرچه فناوری جدیدی نیست اما در گوشی‌های هوشمند انگشت شماری مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه این مطلب نحوه کار فناوری شارژ وایرلس را شرح داده‌ایم.
۱۳۹۶/۷/۱۱

چند سالی است که ویژگی شارژ وایرلس به گوشی‌های هوشمند اضافه شده است؛ با این حال این ویژگی آنطور که باید میان سازندگان و کاربران جای خود را باز نکرده. دلیل این امر را شاید بتوان در عملکرد فعلی شارژرهای وایرلس فعلی جستجو کرد، که بر خلاف اسمشان، کاملا بدون سیم نیستند و نمی‌توانند انتظار کاربران را برآورده سازند.

اخیرا برخی از شرکت‌ها ترجیح داده‌اند ویژگی شارژ وایرلس را از محصولات خود حذف کنند و به جای آن لذت استفاده از گوشی تمام فلزی را به کاربر دهند؛ اما با مجهز شدن آیفون‌های جدید اپل به شارژ وایرلس انتظار داریم موج جدیدی در ارتقا و تکمیل این فناوری به راه بیفتد.

در این مطلب شما را با نحوه کار شارژرهای وایرلس، یا بی‌سیم، آشنا می‌کنیم تا بیشتر با این فناوری آشنا شوید و دریابید چگونه انرژی الکتریکی، بدون استفاده از سیم، از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل می‎شود.

القای الکترومغناطیسی چیست؟

image

برای اینکه متوجه نحوه کار کردن شارژ وایرلس شوید نیاز است تا با مفهوم میدان الکترومغناطیسی و القای الکترومغناطیسی آشنا شوید؛ مفاهیمی که احتمالا در مدرسه درموردشان خوانده‌اید.

با اتصال سیم‌پیچ به منبع الکتریکی، میدان مغناطیسی حول سیم‌پیچ ایجاد می‏شود. حال اگر سیم‌پیچ دیگری را وارد این میدان کنید، جریان الکتریکی وارد سیم‌پیچ دوم نیز می‏شود و می‌توان از آن استفاده کرد.

تصور کنید شما ابتدای طنابی را گرفته باشید و دوست شما انتهای همان طناب را گرفته باشد. حال اگر با حرکت دست موجی در طناب ایجاد کنید این موج طول طناب را طی می‌کند و به دوست شما می‌رسد.

عملکرد شارژ وایرلس نیز به همین شکل است. صفحه شارژ وایرلس انرژی الکتریکی را توسط میدان مغناطیسی به گوشی منتقل می‌کند و گوشی‌ نیز این انرژی را دریافت و در باتری خود ذخیره می‌کند.

هرچه میدان مغناطیسی بزرگ‌تر باشد انرژی با سرعت بیشتری منتقل می‌شود؛ اما مشکل این است که به دلیل اندازه کوچک گوشی‌های هوشمند، و فلز به کار رفته در ساخت آنها، محدودیت‌هایی وجود دارد. همچنین سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز محدودیت‌هایی بر ولتاژ دریافتی وضع می‌‌کنند تا ایمنی دستگاه و کاربر به خطر نیفتد.

Qi چیست؟

image

Qi محبوب‌ترین فناوری شارژ وایرلس است که همه سازندگان می‌توانند از آن در محصولات خود استفاده کنند. Qi به دنبال استانداردسازی فناوری شارژ وایرلس است که مجموعه‌ای از قوانین ایمنی را در بر دارد. دو شرکت سامسونگ و اپل نیز از همین فناوری در محصولات خود استفاده می‌کنند.

به لطف Qi، فناوری شارژ وایرلس در چند سال اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است و سرعت شارژ با آن افزایش چشم‌گیری پیدا کرده؛ آنطور که امروزه می‌توان با شارژرهای وایرلس گوشی‌های هوشمند را سریع شارژ کرد و نگران داغ شدن باتری نبود.

کدام گوشی‌ها از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند؟

اگر گوشی شما مجهز به فناوری شارژ وایرلس باشد روی جعبه و در جدول مشخصات آن این مورد ذکر شده است. در فهرست زیر می‌توانید نام گوشی‌های هوشمندی که در چند سال اخیر به بازار آمده‌اند، و از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند، را ببینید.

  • iPhone X
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 8
  • Galaxy Note 8
  • Galaxy S8+ / S8
  • Galaxy S7 / S7 edge
  • Galaxy note 5
  • Galaxy S6 / S6 edge / S6 edge+
  • LG G6
  • Lumia 950 / 950 XL
  • Blackberry Prive

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

S9

۱۳۹۷/۳/۱۹
چرا برای s9 و s9+ ننوشتین من دارم تازه از نمایندگی هم یه وایرلس شارژر هدیه گرفتم کار هم میکنه

farfar1993

۱۳۹۶/۷/۱۲
زیاد کاربردی نیست
اما برای سرکار خوبه میز کار رو الکی شلوغ نمیکنه و هروقت بخواد گوشی رو ادم برمیداره و به راحتی به شارژ بی سیم وصل میکنه . ولی برای خونه نه!
چیز شیکی هست بیشتر تا کاربردی .

Parham

۱۳۹۶/۷/۱۱
آل جی ویسی رو ننوشتید

hadi

۱۳۹۶/۷/۱۱
لومیا ۹۳۰و ۱۵۲۰وخیلی از لومیا های دیگه از شارژ وایرلس استفاده میکنند حالا جدیدن ایفون هم این قابلیت رو اورده دارین گندش میکنین

سپهر

۱۳۹۶/۷/۱۱
چیز خوبیه اما نسبت به قیمتش نمی ارزه واقعا
شارژر وایرلس سامسونگ ۱۵۵۰۰۰ یه سایتی میفروخت. به نظرم اگه ۴۵ تا ۵۵ هزار تومن باشه میارزه