خانهاخبار
نکاتی که در تهیه رزومه باید از آن‎ها پرهیز کنید

نکاتی که در تهیه رزومه باید از آن‎ها پرهیز کنید

جویندگان کار قطعا می‌دانند که رزومه مناسب، شانس یافتن کار را افزایش می‌دهد، به همین سبب باید برخی نکات را در تهیه رزومه رعایت کرد. در ادامه جی اس ام به مطالبی می‌پردازد که بهتر است در تهیه رزومه از آن‌ها دوری کرد.
۱۳۹۶/۷/۱۰

بعضی افراد بر اساس شنیده‎ها شروع به تهیه رزومه با موارد نامربوط می‌کنند، اما تنظیم رزومه و افزودن هرچیزی به آن، روش مناسبی نیست و آنچه برای کارفرمایان اهمیت دارد کیفیت رزومه است و نه کمیت آن. بنابراین بهتر است برای تهیه رزومه‎ای مناسب به طور مستقیم به مهارت‎هایتان اشاره کنید و از گزاف گویی پرهیز کنید.

با پرهیز از اشتباه‎های که در ادامه به آن اشاره می‌شود، رزومه‌ای درخور توجه تهیه کنید.

زبان‎هایی که تنها در مدرسه آموزش داده شده‌اند

تحصیل یک زبان زنده دنیا (مثل زبان فرانسه) در دوران مدرسه، لزوما مهارت به شمار نمی‌رود. باید دید که آیا فرد توانایی مکالمه با فرانسوی زبانان را دارد و یا از پس مطالعه متن‌های زبان فرانسه برمی‌آید در غیر این صورت جزو مهارت‌های محسوب نمی‌شود و نباید در لیست مهارتهای زبانی در رزومه قرار گیرد.

به عقیده یکی از متخصصان کاریابی، درک نسبی از یک زبان در تنظیم رزومه اهمیت ندارد، آنچه مهم است تسلط و به کارگیری آن زبان است. به طور مثال اگر کارفرما، شما را به گفتمان دعوت نماید و شما قادر به برقراری ارتباط با دیگران نباشید، قطعا آن فرصت شغلی را از دست خواهید داد.

مهارت‎های اولیه کامپیوتری

مهارت‌های اولیه کامپیوتری مثل مهارت خواندن و نوشتن است و در لیست مهارت‌ها قرار نمی‌گیرند.

به گفته Peter Riccio(از پایه‌گذاران موسسه کاریابی Atlas Search)، برشمردن «مایکروسافت ورد» و یا «ایمیل» در زمره مهارت‌های کامپیوتری، بدین معناست که فرد مهارت کافی در زمینه کامپیوتر ندارد. اما در صورت داشتن مهارت‌هایی در دیگر برنامه‎های کامپیوتری همچون Excel، بهتر است که در رزومه به آن اشاره شود.

قید نام شبکه‎های اجتماعی در رزومه بدون هیچ‎گونه سابقه فعالیت در آن شبکه‎ها

فاصله زیادی میان افرادی که عضو مطرح و پرطرفدار رسانه‌های جمعی(مثل اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر)هستند با کارمندان متخصص این شبکه‎های اجتماعی وجود دارد. بنابراین باید در نظر داشت که  ارسال و به اشتراک گذاشتن مطلب در شبکه‌های اجتماعی با تحلیل مطالب برای شبکه‌های اجتماعی کاملا متفاوت است، از این رو داشتن Follower، Friend و Likeهای بیشمار مهارت به شمار نمی‌رود.

کلی گویی در مورد مهارتهای اجتماعی

در این مورد باید کمی هوشمندانه عمل کرد چرا که بسیاری از کارفرمایان علاقه‌مند به استخدام افراد توانمند هستند، اما اغلب جویندگان کار در رزومه خود به این موضوع به صورت کلی اشاره می‌کنند. در صورتی که موفقیت از آن افرادی است که به جزئیات اشاره دارند. از جمله این موارد باید به مهارت در ارتباطات، multitasking، راهنمای گروه و یا مشاوره اشاره کرد. با این وجود باید توجه داشت که لیست کردن این مهارت‌ها در رزومه نیز کافی نیست و باید جزئیتر به مسئله نگاه کرد. مثلا به جای به کاربردن عبارت “multitasking” بهتر است به «مدیریت چند پروژه به صورت همزمان» اشاره داشت.

مبالغه گویی و لاف زنی

گاهی اوقات برخی جویندگان کار در بیان مهارت‌ها زیاده‌روی می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا یک فرصت شغلی را از دست بدهند. بنابراین توصیه می‌شود به اندازه‌ای به یک مهارت بپردازید که از عهده آن برمی‌آیید.

به طور مثال اگر به فنون ارتباطات جمعی آشنایی ندارید هرگز آن را در لیست مهارت‌هایتان قرار ندهید.

البته هیچ کارفرمایی انتظار ندارد که جویندگان کار به تمامی مهارت‌های لیست شده در رزومه مسلط باشند و تسلط به 80 تا 90 درصد از مهارت‌ها رضایت بخش به نظر می‌رسد.

اشاره به تکنولوژیهای تاریخ گذشته

همانطور که می‌دانید دنیای تکنولوژی با سرعتی باور نکردنی رو به پیشرفت است که باید پا به پایش پیش رفت. اما شرکت‌های وابسته به این صنعت به دنبال افرادی آگاه، منعطف و آشنا به این صنعت، هستند. در صورتی که مهارت‌های تکنولوژیکی شما به گذشته مربوط باشد، اثر منفی بر ذهن کارفرما خواهد داشت. فراموش نکنید که کارفرمایان به افرادی مطلع و باهوش نیاز دارند. بنابراین از توجه به تکنولوژی منسوخ و نامربوط دست بکشید.

مهارت‌های نامربوط و مضحک

شاید باورکردنی نیست اما بسیاری افراد در رزومه به مهارت‌هایی اشاره می‌کنند که هیچ ارتباطی با شغل مورد درخواستشان ندارد. مثلا این افراد هنگام  تهیه رزومه برای یک شرکت تولید گوشی‌های هوشمند  از مهارت‌های تهیه سالاد و یا ورزش پینگ پنگ می‌نویسند. با این حال ممکن است برخی کارفرمایان این مهارت‌ها را تحسین کنند، اما بهتر است با رعایت رفتار حرفه‌ای، از موارد نامربوط دوری نمود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

دانیال

۱۳۹۶/۷/۱۱
ممنون بابت مقاله
مفید واقع شد

kk

۱۳۹۶/۷/۱۰
ku kar k hala ma negarane jam o jur kardane rezume bashim