خانهاخبار
همه چیز درباره موتور عصبی آیفون 10

همه چیز درباره موتور عصبی آیفون 10

iPhone X پر است از نوآوری‌هایی که اپل به تازگی به آن‌ها دست پیدا کرده است یا اگر هم پیش از این به آن‌ها دسترسی داشته به تازگی آن‌ها را رو کرده است. در این مقاله با موتور عصبی این گوشی که داخل پردازنده‌اش قرار دارد آشنا می‌شویم.
۱۳۹۶/۷/۴

آیفون 10 ساخته شده تا آینده گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد. در این گوشی ردپاهایی از هوش مصنوعی در بخش تشخیص چهره و واقعیت افزوده دیده می‌شود؛ اما این ویژگی‌ها زمانی معنی پیدا می‌کنند که بدانید داخل پردازنده کوچک A11 Bionic این گوشی چه خبر است و اپل از چه تکنولوژی‌هایی استفاده کرده.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های پردازنده جدید اپل neural engine یا همان موتور عصبی نام دارد. در حقیقت موتور عصبی مجموعه‌ای از چند هسته پردازشی است که نوع خاصی از الگوریتم یادگیری ماشینی را مدیریت می‌کنند. این الگوریتم منبعی است که آیفون از آن برای کارهای متفاوت مانند تشخیص چهره، اموجی های متحرک و واقعیت افزوده قدرت می‌گیرد. بر اساس ادعای اپل موتور عصبی می‌تواند تا 600 میلیارد محاسبه را در هر دقیقه انجام دهد تا کمکی باشد برای سرعت بخشیدن به اعمال هوش مصنوعی. (البته باید روی این موضوع تاکید کنیم که میزان محاسبه یک پردازنده در ثانیه به‌تنهایی نشان دهنده قدرت و کارایی آن نیست).

در مورد موتور عصبی مشهود است که اپل توانسته به دستاوردهای خوبی در بخش هوش مصنوعی دست پیدا کرده. هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به هسته مرکزی گوشی‌های هوشمند است و ردپای آن را در تشخیص صدا گرفته تا ترفندهای نرم‌افزاری متفاوت می‌توان مشاهده کرد. تا امروز تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی از طریق کلاد و توسط سرورهای کمپانی‌ها کنترل می‌شد. این طریقه کارکرد هوش مصنوعی کمک می‌کند تا انرژی کمتری از گوشی هوشمند به سبب تامین نیروی پردازشی گرفته شود اما به سبب اینکه کاربر باید همیشه به اینترنت متصل باشد راحت نیست و به سبب اینکه اطلاعات در جایی خارج از گوشی هوشمند خودمان تجزیه‌وتحلیل می‌شوند امن نیست.

image

اپل همیشه به امنیت کاربران اهمیت می‌داده یا حداقل این‌گونه نشان داده که امنیت کاربرانش برایش مهم است. استفاده از موتور عصبی در راستای همین تامین امنیت صورت گرفته است و اپل با به کارگیری یک قطعه مشخص در آیفون می‌خواهد اتکای گوشی را به سرورهایش کمتر کند تا حریم شخصی بهتر رعایت شود.

این موضوع را نباید از یاد ببریم که اپل تنها کمپانی‌ای نیست که دنباله‌رو این هدف است. غول تکنولوژی چینی، یعنی هوآوی، از واحد موتور عصبی در پردازنده کایرین 970 خودش استفاده کرده است و ادعا می‌کند پردازنده‌اش با اتکا به این موتور عصبی می‌تواند 20 برابر سریع‌تر از دیگر پردازنده‌ها چهره را تشخیص دهد. گوگل هم روش خودش را در این زمینه به کار گرفته و از روش هوش مصنوعی داخل گوشی هوشمند با نام "یادگیری فدرال" پیروی می‌کند. علاوه بر این‌ها ARM و کوآلکام هم پردازنده‌هایی با تجهیز به چیپ‌های هوش مصنوعی معرفی کرده بودند.

با معرفی اپل و قدم گذاشتنش در این عرصه به‌طور حتم بعد از این بیشتر در مورد این تکنولوژی جدید خواهیم شنید و شاهد متحول شدن صنعت موبایل خواهیم بود. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

tiam

۱۳۹۶/۷/۴
سامسونگ هم خیلی رفته در عرصه هست که در s8 دستیار صوتی بیکسبی رو گذاشته.