تست همراه اول

سرویس خبر
10 بهمن 1396 ساعت 16:42
9 نظر

هرآن‌چیزی که باید درباره چراغ‌های گردان یا تطبیقی بدانید

انقلابی جدید در صنعت خودروی جهان

همانطور که می‌دانید راه زیادی تا دستیابی به خودروهای خودران نمانده و خودروسازان جهان در حال پیشی گرفتن از یکدیگر در این مسیر تازه هستند. در این مقاله سعی شده تا روش کار چراغ‌های هوشمند که عنصری از خودروهای هوشمند هستند را بطور کامل توضیح دهیم.

چراغ‌های گردان یا تطبیقی 

چراغ‌های گردان اولین نوع چراغ‌های هوشمندی هستند که پا به عرصه‌ی وجود نهاده و در خودروهای امروزی هم به کار گرفته می‌شوند.

نیمه شبی را تصور کنید که در حال برگشت از مسافرت در حال رانندگی در جاده ای پر پیچ و خم هستید. جاده دوطرفه است و هیچ چراغی ندارد. با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت به یک پیچ رسیده و مجبورید سرعت خود را کاهش دهید. حدس می‌زنید چه چیزی در پیچ جاده منتظر شماست. یک خودرو که کنار جاده ایستاده است؟ یا شتری که خرامان  خرامان در کنار جاده می رود؟

با چراغ‌های گردان دیگر نیازی به حدس زدن نیست. نور آنجایی را روشن می‌کند که به سمت آن حرکت می‌کنید. رانندگی در شب مساله ساده‌ای نیست، بیش از 46 درصد تصادفات رانندگی در شب اتفاق می‌افتد که همین بخش زیادی از رانندگی‌های شب را تشکیل می‌دهد و این یعنی احتمال تصادف در رانندگی شب به مراتب بیشتر از رانندگی در روز است.
در این مقاله به بررسی تفاوت چراغ‌های تطبیقی با چراغ‌های معمولی می‌پردازیم و دلیل اینکه چرا این چراغ‌ها رانندگی در شب را امن‌تر می‌کنند را بررسی می‌کنیم. در ادامه همچنین ابداعاتی که در این زمینه بوده را معرفی خواهیم کرد.

چراغ‌های معمولی فقط جلوی خودرو را روشن می‌کنند و اینکه خودرو به کدام طرف می‌پیچد مهم نیست. حتما تجربه کرده‌اید که در پیچ‌ها چراغ‌های معمولی اطراف جاده را بیشتراز خود جاده روشن می‌کنند. اما چراغ‌های تطبیقی تابع جهت حرکت، سرعت و شیب حرکت خودرو هستند. وقتی به راست می‌پیچید چراغ‌ها هم به راست می‌چرخند و اگر به چپ بپیچید چراغ‌ها نیز به چپ می‌گردند. این مساله فقط به راننده کمک نمی‌کند بلکه به رانندگان دیگر نیز کمک می‌کند تا بتوانند خودروی شما را ببینند و همچنین این مساله از پرتاب نور مستقیم به چشم رانندگان خودروهای مقابل جلوگیری می‌کند.

سنسورهای الکترونیکی در این چراغ‌ها سرعت خودرو و میزان گردش را محاسبه وخروجی آنها با پردازش در پردازنده‌های کوچک تبدیل به سیگنا‌ل‌های کنترلی می‌شود که به موتورهای کوچک فرمان گردش را می‌دهند.

طبق مقالات منتشرشده از چراغ‌های تطبیقی خودروهای آئودی این چراغ‌ها توانایی گردش ۱۵ درجه به راست و چپ را داشته و در مجموع ۳۰ درجه قابلیت گردش دارند.

اما ممکن است ۱۵ درجه گردش کافی نباشد، فرض کنید پیچ جاده تند بوده و یا در حال رانندگی در پارکینگ عمومی هستید. به همین منظور شرکت بی ام دبلیو از چراغ‌های اضافی کنار سپر استفاده می‌کند که در هنگام پیچیدن روشن می‌شوند. این چراغ‌ها توانایی روشن کردن تا زاویه ی 80 درجه را دارند.

سنسورهای استفاده شده در چراغ‌ها همچنین این قابلیت را دارند که در هنگام توقف خودرو یا وقتی خودرو دنده عقب حرکت می‌کند غیرفعال شده و چراغ‌ها ثابت بمانند.

چراغ‌های ماتریسی یا چندپرتو (multibeam)

شاید برایتان پیش آمده باشد که در هنگام شب که با چشمانی خسته در راه بازگشت از مسافرت هستید، نور چراغ خودروهای مقابل صبر شما را سرریز می‌کنند. عدم دید مناسب به دلیل نور خودروهای مقابل و یا نور خودروهای پشت سر در آینه عقب خودرو یکی از عوامل موثر در تصادفات برون شهری در هنگام شب شناخته می‌شود. حل این مساله سالها دغدغه‌ی خودروسازان بوده است، آینه‌هایی با روکش شیشه که می‌توان با تغییر وضعیت آنها از شدت نور خودروی پشت سر کاست جزء اولین راه‌حل‌های موجود برای این مشکل بودند که همه‌ ما با آنها آشنایی داریم. سپس آینه‌های فتوکرومیک آمدند که با تابش نور زیاد رنگ آن‌ها تیره‌تر می ‌شد اما مشکل این بود که این تغییر وضعیت قابل کنترل نبود به همین دلیل خودروسازان به دنبال آینه‌های الکتروکرومیک رفتند که تیرگی آن‌ها با جریان الکتریکی کنترل می‌شود. اما امروزه راه حل دیگری برای این مشکل پیدا شده و آن هم رفع مساله بجای حل آن است یعنی کاری بکنیم که نور خودرو در چشم کسی نیفتد!

چراغ‌های ماتریسی یا چندپرتو همانطور که از اسمشان پیداست از چندین چراغ LED با آینه‌ها و ذره‌بین‌های مخصوس بهره می‌برند و این ال‌ای‌دی‌ها و آینه‌ها به صورت مستقل قابل کنترل بوده و می‌توانید نقاط مشخصی را روشن کنید. کمپانی‌های مختلف با الگوریتم‌ها و آرایش‌های مخصوص خود انواع مختلفی از این نوع چراغ‌ها را ساخته‌اند که در شکل زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

کنترل پرتوهای نوری با استفاده از سیستم الکترونیکی مخصوصی انجام می‌شود که تصویر روبروی خودرو را با استفاده از دوربینی که پشت آینه تعبیه شده دریافت نموده و با پردازش الگوریتم‌های ادراک خودروها، حیوانات، تابلوها، انسان و یا هرچیزی را که در مقابل شما باشد را شناسایی و بسته به برنامه‌ی از پیش تعیین شده چراغ‌ها را کنترل می‌کند.

چراغ‌های فوق هوشمند دیجیتال 

شاید در فضای مجازی ویدیوهای مربوط به خودروهای آینده را دیده باشید که با پخش نور روی زمین پیام‌های مشخصی را برای راننده و یا عابرین پیاده نمایش می‌دهند. حتما با خود فکر می‌کنید که سالیان درازی تا دستیابی به این خودروها باقی مانده است ولی باید بگویم که مرسدس بنز اخیرا یکی از همین خودروها را در خیابان تست کرده است. مرسدس نام این تکنولوژی که جدیدترین فناوری در حوزه خودرو به حساب می‌آید را DIGITAL LIGHT گذاشته و قرار است به زودی آن را در شوروم‌ها به نمایش بگذارد. این چراغ‌ها از میلیون‌ها میکرومیرور (ریزآینه) تشکیل شده‌اند که به آنها توانایی نمایش هر پیامی را می‌دهد. نحوه کنترل این چراغ‌ها مشابه چراغ‌های ماتریسی است و این چراغ‌ها نیز توانایی روشن‌کردن بخش‌های مشخص را نیز دارند. در ویدیو زیر با این تکنولوژی بهتر آشنا شوید.

ویدیو شکار مرسدس بنز S-Class مجهز به تکنولوژی Digital Light را در زیر ببینید.

 



  10 بهمن 1396
9 نظر
4.74
  19 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری