خانهاخبار
هر آنچه از رویداد بزرگ امروز اپل انتظار داریم

هر آنچه از رویداد بزرگ امروز اپل انتظار داریم

تا ساعاتی دیگر شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد اپل در سال 2017 خواهیم بود. با هم نگاهی گذرا داریم به آنچه که احتمالا قرار است در این رویداد معرفی شود.
۱۳۹۶/۶/۲۱

تنها چند ساعت به صدا در آمدن زنگ آغاز رویداد بزرگ سال2017 اپل باقی مانده است. آن طور که وعده داده شده قرار است این رویداد، هیجان‌انگیزترین رویداد اپل از زمان معرفی آیفون 6 در سال 2014 باشد. آیفون جدید برای اولین بار در 10 سال اخیر، دستخوش تغییرات اساسی شده و اجزای سازنده و شکل و شمایل این پرچم‌دار محبوب، پیشرفته‌ترین فناوری‌های اپل را به خدمت گرفته‌اند.

هرچند آیفون جدید، ستاره این رویداد بزرگ خواهد بود، ما انتظار داریم که نسخه‌های جدیدی از اپل واچ و اپل تی‌وی نیز با به‌روزترین امکانات و قابلیت‌های ممکن در این رویداد معرفی شوند. اگر می‌خواهید بدانید که در رویداد امروز قرار است چه اتفاق‌هایی رخ بدهد، این مقاله را از دست ندهید. گفتنی است که آنچه در این مقاله آمده، بر اساس شایعاتی است که از مدت‌ها قبل در مورد این رویداد از گوشه و کنار فضای مجازی شنیده می‌شد.

image

آیفون OLED 5.8 اینچی

10 سال از زمان معرفی اولین آیفون سپری شده و اپل برای بزرگداشت دهمین سالگرد معرفی دستگاهی که جهان را دستخوش تغییر کرد، روحی تازه در طراحی و ساخت آیفون دمیده تا چیزی در خور توسعه یک دهه‌ای آیفون به رخ همگان بکشد.

اولین شایعات پیرامون باز-طراحی آیفون در اوایل سال 2016 در فضای مجازی شنیده شد. در مارس امسال نیز شایعات از این حکایت داشت که قرار است آیفون جدید به صفحه نمایش OLED مجهز شود و در ماه مه هم، جان گرابر (John Gruber) در وبلاگ خود از این خبر داد که آیفون جدید به یک نمایشگر لبه به لبه (edge-to-edge) مجهز خواهد شد.

اپل در روند توسعه و طراحی آیفون جدید، بیش از 10 نمونه اولیه را تست کرده و همین امر سردرگمی طرفدارانش را به دنبال داشته است. اما در یکی دو ماه گذشته، شایعات کم‌کم تثبیت شده و تصویری شفاف از آنچه قرار است معرفی شود، ارایه داده است.

آیفون جدید که احتمالا آیفون X، آیفون پرو، آیفون ادیشن یا هر چیز دیگر نام دارد، دارای یک نمایشگر OLED 5.8 اینچی خواهد بود که بلندتر و کمی باریک‌تر از نمایشگر آیفون 7 پلاس است. در این آیفون دیگر خبری از حاشیه‌های بزرگ نیست و هر چهار طرف آن، حاشیه‌های بسیار باریکی دارد. در بالای این گوشی هم که Notch نام گرفته، دوربین سلفی و سنسورهای مربوطه جا خوش کرده‌اند.

image

یک مدل فرضی از آیفون X بر اساس طراحی‌های افشا شده

بی‌تعارف می‌توان گفت که آیفون جدید مانند یک نمایشگر بزرگ است. در قسمت پایین این آیفون، هیچ حاشیه‌ای وجود ندارد و فضایی هم برای دکمه هوم در نظر گرفته نشده است، چرا که گفته شده که اپل به طور کامل از کانسپت طراحی مبتنی بر دکمه هوم فاصله گرفته است. آیفون جدید به جای یک دکمه هوم مجازی، احتمالا دارای یک سیستم ژست (gesture system) مشابه با آنچه برای آیپد در iOS 11 مورد استفاده قرار گرفته، خواهد بود.

یک نوار باریک در پایین نمایشگر نشان داده خواهد شد که امکان دسترسی به صفحه هوم را فراهم می‌کند. با بالا کشیدن این نوار هم منوی چندوظیفگی به نمایش در می‌آید. در بالای صفحه نمایش هم که از آن با نام Notch یاد می‌شود، آیکون‌های نوار وضعیت سنتی مانند زمان، قدرت سیگنال و باتری از هم جدا شده و در قسمت‌های چپ و راست بریدگی صفحه نمایش جای گرفته‌اند.

image

یک مدل فرضی از آیفون X با نوار ژست و قسمت Notch در بالا

نمایشگر OLED آیفون X از برتری‌های قابل توجهی نسبت به نمایشگر LCD سنتی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ‌های روشن‌تر، زنده‌تر و واقعی‌تر، زاویه دید بهتر، کنتراست بهتر برای رنگ‌های سیاه و سفید، نرخ رفرش سریع‌تر و قابلیت صرفه جویی در مصرف باتری اشاره کرد.

این نمایشگر OLED توسط یک بدنه شیشه‌ای محصور شده و دیگر شاهد بدنه آلومینیومی که پیش‌تر در آیفون‌های قبلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، نخواهیم بود. طراحی آیفون X بسیار شبیه به آیفون 4 و 4 اس است و از یک بدنه شیشه‌ای که درون قابی از فولاد ضد زنگ جا خوش کرده، بهره می‌برد. در این قاب، برش‌های کوچکی برای افزایش توان آنتن دهی گوشی ایجاد شده است. از نظر اندازه هم این گوشی در قد و قواره آیفون 7 است، منتها کمی بلندتر و باریک‌تر و طراحی کلی بدنه آن هم شبیه آیفون 7 است.

در پشت این گوشی، یک دوربین عمودی با لنز دوگانه همراه با یک فلش LED تعبیه شده است. دکمه‌های کنترل ولوم و صدا خفه کن هم در کناره‌های گوشی قرار گرفته‌اند. در طرف دیگر گوشی هم یک دکمه خواب/بیدار کشیده تعبیه شده که به راحتی می‌توان با یک دست، آن را کنترل کرد و آن طور هم که از شواهد و قرائن پیداست از این دکمه برای فعال کردن دستیار صوتی سیری نیز استفاده خواهد شد.

image

مدل فرضی آیفون X با سه رنگ احتمالی

شایعات از این حکایت دارد که اپل، آیفون X را با رنگ‌های محدودی روانه بازار خواهد کرد و انتظار داریم که این گوشی در رنگ‌های نقره‌ای، سیاه و یک رنگ دیگر با نام «طلایی سرخ فام» که مانند سایه‌ای مسی رنگ از طلاست، معرفی شود. مدل‌های ساختگی آیفون X در تمامی رنگ‌ها و با هر دو حاشیه سفید و سیاه دیده شده‌اند، اما شایعات به این داستان که اپل قصد دارد برای پرچم‌دار جدید خود از چهره‌ای سفیدرنگ استفاده کند، چندان خوش بین نیستند، چرا که یک چهره سفید، اثر نامطلوبی روی طراحی آیفون 8 گذاشته و باعث برجسته شدن حاشیه‌های باریک آن خواهد شد.

مشابه آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، آیفون X هم ضدآب خواهد بود و در برابر پاشش قطرات آب، باران یا تماس تصادفی با مایعات مقاوم است. همچنین این گوشی همانند  نسلهای قبلی خود فاقد جک هدفون خواهد بود.

اپل از بدنه شیشه‌ای برای آیفون X استفاده کرده تا بتواند قابلیت شارژ بی‌سیم را به پرچم‌دار جدید خود اضافه کند. گفته شده که این قابلیت بر اساس استاندارد شارژ بی‌سیم Qi پیاده سازی شده است. با شارژ بی‌سیم می‌توان آیفون 8 را بدون سیم‌های مزاحم و تنها با استفاده از یک پایه شارژر، شارژ کرد. البته گفتنی است که باید بین بدنه ‌آیفون و پایه شارژر اتصال فیزیکی برقرار باشد.

آیفون X احتمالا برای شارژ به توانی برابر با 7.5 وات نیاز دارد و هنوز نمی‌دانیم که آیا با سایر پایه‌های شارژر بی‌سیم Qi سازگار است یا خیر. Qi یک استاندارد باز برای شارژ بی‌سیم است که در حال حاضر توسط بسیاری از سازندگان گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپل اما ممکن است از سازنده شارژر بی‌سیم خود خواسته باشد که یک نسخه انحصاری برایش توسعه بدهد. بسته به برنامه ریزی‌های اپل، احتمالا شارژر بی‌سیم در ملحقات داخل جعبه گوشی جای نخواهد گرفت، شایعات هم از این خبر داده‌اند که اپل، معرفی شارژر بی‌سیم را تا اواخر سال میلادی جاری به تاخیر خواهد انداخت.

image

یک پایه شارژ بی‌سیم Qi برای گوشی‌های اندرویدی

علاوه بر تغییر قابل توجه شکل و شمایل آیفون X، داخل آن هم شاهد بهبودهای چشم گیری خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم بیومتریک احراز هویت فیس آی‌دی (Face ID) اشاره کرد که قرار است جایگزین تاچ آی‌دی شود. فیس آی‌دی یک سیستم احراز هویت بر پایه بازشناسی چهره است و شایعاتی که در ماه‌های گذشته منتشر شد، از این حکایت داشت که این قابلیت در کنار سیستم فعلی تاچ آی‌دی روی آیفون X خواهد نشست. چیزی که با نزدیک شدن به موعد معرفی آیفون 8 کم‌کم رنگ باخت و شایعات از حذف کامل تاچ آی‌دی خبر دادند.

به نظر می‌رسد که اپل، در نمونه‌های آزمایشی آیفون X قرار دادن تاچ آی‌دی در زیر نمایشگر و پشت گوشی را مورد امتحان قرار داده اما نتیجه هیچ کدام رضایت بخش نبوده است. آیفون X به جای استفاده از یک سیستم احراز هویت مبتنی بر اثر انگشت، از یک سیستم جدید بازشناسی چهره برای باز کردن آیفون بهره خواهد برد.

image

سیستم بازشناسی چهره سه‌بعدی فیس آی‌دی (Face ID)

این سیستم بازشناسی چهره که قرار است جایگزین حسگر اثر انگشت سنتی شود، بسیار بحث برانگیز بوده و باعث طرح سوالات زیادی در میان کاربران شده است. مطابق شایعات، این سیستم از سایر روش‌های احراز هویت، بسیار کارآمدتر بوده و سدی محکم در برابر نفوذ غیرمجاز به آیفون ایجاد خواهد کرد.

آیفون X دارای یک سیستم بازشناسی چهره سه بعدی خواهد بود که می‌تواند در عرض چند صد میلی ثانیه، قفل گوشی را باز کند. همچنین این سیستم در زوایای مختلف و متفاوت از جمله هنگامی که گوشی را روی میز گذاشته‌اید، یا می‌خواهید با اپل پی پرداخت مورد نظر خود را انجام بدهید، کار می‌کند. سنسورهای سه بعدی این سیستم، توپوگرافی چهره را اسکن کرده و دیتاهای بیشتری به نسبت حسگر اثر انگشت استخراج می‌کنند، بنابراین نمی‌توان آن را با عکس فریب داد.

از آنجا که آیفون X به منظور ایجاد یک نقشه سه بعدی از چهره از یک سنسور مادون قرمز برای نوردهی به محیط استفاده می‌کند، می‌توان در محیط‌های تاریک یا کم نور هم از این سیستم استفاده کرد. هنوز مشخص نیست که اپل چگونه می‌خواهد چهره مالک آیفون را با عینک آفتابی یا کلاه تشخیص بدهد، اما در این مورد هم چندان جای نگرانی نیست چرا که سیستم‌های بازشناسی چهره کنونی به اندازه کافی هوشمند هستند تا بتوانند از پس این چالش بربیایند. یادگیری ماشین، تصویربرداری حرارتی و تشخیص پاره‌ای، تکنیک‌هایی است که می‌توان از آن‌ها برای کم اثر کردن عوامل مسدود کننده چهره استفاده کرد.

گذشته از سنسورهای سه بعدی پنل جلویی آیفون X، هنوز اطلاعات زیادی در مورد دوربین‌های این گوشی در اختیار نداریم. به نظر می‌رسد که این سنسورهای سه بعدی قرار است پای واقعیت افزوده را به آیفون X باز کنند و ویژگی‌هایی منحصر به فردی را نیز به دوربین‌های پشت گوشی اضافه نمایند. لنزهای دوگانه دوربین پشتی آیفون X نیز به صورت عمودی کنار هم قرار گرفته‌اند و این نوع چینش احتمالا برای مقاصد واقعیت افزوده انتخاب شده است. هر دو لنز دوربین پشتی آیفون X دارای تثبیت کننده تصویر اپتیک هستند و احتمالا قابلیت‌های دیگری نیز در آن‌ها گنجانده شده که اطلاعات چندانی از آن‌ها در دست نداریم.

image

مدل فرضی آیفون X در کنار آیفون‌های 7 و 7 پلاس

آیفون X به یک تراشه A11 جدید مجهز خواهد بود که از فناوری 10 نانومتری TSMC برای ساخت آن استفاده شده تا توان بیشتر، کارایی بهتر و اندازه کوچک‌تری داشته باشد. همچنین مطابق شایعات، آیفون جدید دارای یک رم 3 گیگابایتی، یک برد لاجیک پشته‌ای برای استفاده بهتر از فضای ذخیره سازی و یک باتری ال-شکل برای طول عمر باتری بیشتر خواهد بود. برای فضای ذخیره سازی هم می‌توان انتظار داشت که شاهد ظرفیت‌های 64، 256 و 512 گیگابایت در آیفون جدید باشیم.

دیگر شایعات هم حاکی از آن است که آیفون جدید دارای یک ماژول لمس سه بعدی جدید، یک موتور Taptic ارتقا یافته برای بهبود تجربه لمس صفحه و ایجاد طیفی گسترده از ارتعاشات، شارژ سریع با یک آداپتور USB نوع C و اسپیکرهای قدرتمندتر با ثبات صوتی بهتر خواهد بود.

انتظار می‌رود که آیفون X چندان ارزان قیمت نباشد و قیمت گذاری برای این گوشی که عنوان یکی از باکیفیت‌ترین پرچم‌دارهای حال حاضر بازار را یدک می‌کشد، احتمالا از حدود 1000 دلار آغاز خواهد شد. همچنین شایعات از این خبر داده‌اند که به دلیل مسائل مربوط به تولید و زنجیره تامین قطعات این گوشی، عرضه آن با محدودیت روبرو شود. یکی از شایعاتی هم که اخیرا به گوش رسیده، حاکی از آن است که آیفون X تا پایان سال میلادی جاری به دست خریدارانش نخواهد رسید.

آیفون 8 و 8 پلاس

اپل قصد دارد که در کنار آیفون X دو نسخه جدید از آیفون 7 را نیز که نسخه‌های ارتقا یافته گوشی‌های فعلی آیفون 7 و 7 پلاس هستند، معرفی کند. آیفون‌های 8 و 8 پلاس (نام‌های احتمالی) دارای نمایشگر OLED یا سیستم بازشناسی چهره نخواهند بود، اما انتظار می‌رود که نسبت به نسخه پایه آیفون 7 بهبودهای قابل توجهی داشته باشند.

آیفون‌های 8 و 8 پلاس همان ویژگی‌های پیشین گوشی‌های آیفون نظیر قاب فلزی، حاشیه‌های بزرگ در بالا و پایین، دکمه هوم مجهز به تاچ آی‌دی و نمایشگر LCD استاندارد را به نمایش خواهند گذاشت. احتمالا این دو گوشی در اندازه‌های 4.7 اینچی (آیفون 8) و 5.5 اینچی (آیفون 8 پلاس) و با قیمت‌هایی مشابه با آیفون 7 (از 649 دلار) و 7 پلاس (از 769 دلار) معرفی خواهند شد.

image

مدل‌های فرضی از آیفون‌های 8 پلاس و X

احتمالا قسمت جلویی این دو گوشی شبیه به هم خواهد بود و انتظار می‌رود که برای استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم در این دو گوشی، همانند آیفون X از بدنه شیشه‌ای برای ساخت آن‌ها استفاده شود. هرچند شایعات حاکی از آن است که برای کاهش قیمت تمام شده این دو گوشی، از قاب آلومینیومی به جای قاب فولادی برای ساخت آن‌ها استفاده شده است.

از نظر اجزای سخت افزاری نیز این دو گوشی مشابه با آیفون X از پردازنده A11‌ بهره‌مند خواهند شد اما دوربین‌های جلویی و پشتی آن‌ها متفاوت خواهد بود. انتظار می‌رود که آیفون 8 پلاس و 8، به ترتیب دارای یک دوربین پشتی با لنزهای دوگانه افقی و دوربین تک لنز باشند. هیچ یک از این دو دستگاه دارای سنسورهای سه بعدی که لازمه سیستم بازشناسی چهره هستند، نخواهند بود و همانند نسل‌های قبلی آیفون از دکمه هوم فیزیکی و حسگر اثرانگشت تاچ آی‌دی برای احراز هویت استفاده خواهند کرد.

این دو گوشی احتمالا در سه رنگ نقره‌ای، سیاه و طلایی سرخ فام (مشابه با آیفون X) عرضه خواهند شد و هنوز کاملا مشخص نیست که چه ظرفیت‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین این دو گوشی فاقد جک هدفون خواهند بود و انتظار می‌رود که همانند آیفون 7 در برابر آب مقاوم باشند.

فعلا بیشتر شایعات به شدت روی آیفون X متمرکز شده است، بنابراین اگر هم شاهد بهبودهایی در آیفون 8 و 8 پلاس مانند دوربین‌های بهتر یا رم بیشتر باشیم، غافلگیر خواهیم شد.

اپل واچ LTE

نسل سوم اپل واچ هم امروز معرفی می‌شود و نکته اصلی متمایزکننده آن نسبت به نسل‌های پیشین، تراشه اختیاری LTE‌ آن است که به این ساعت هوشمند اجازه می‌دهد که مستقل از گوشی به اینترنت متصل شود. انتظار می‌رود که دو مدل از نسل سوم اپل واچ، هم با LTE و هم بدون آن معرفی شود.

علاوه بر قابلیت اتصال LTE، اپل واچ جدید ممکن است دارای طول عمر باتری بیشتر، پردازنده قوی‌تر و احتمالا اجزای سخت افزاری داخلی بهتری باشد، اما به نظر می‌رسد که این نسل از ساعت‌های هوشمند اپل شاهد هیچ تغییر عمده‌ای نخواهد بود. گزارش‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی در مورد طراحی این ساعت منتشر شده، بنابراین دور از انتظار نیست که نسبت به نسل قبلی خود کوچک‌تر و تر و تمیزتر باشد.

image

گفته می‌شود که اپل به جای طراحی ساعت، روی اجزای داخلی آن متمرکز شده تا کارایی و طول عمر باتری آن را برای اتصال LTE بهبود ببخشد.

هرچند نسل جدید اپل واچ به اتصال LTE مجهز خواهد شد، اما بعید است که بتوان از قابلیت تماس صوتی سنتی روی آن استفاده کرد. البته بدیهی است که استفاده از تماس صوتی اینترنتی روی این ساعت امکان پذیر خواهد بود.

به سیاق گذشته می‌توان انتظار داشت که نسل سوم اپل واچ با طیفی از بندهای جور واجور با رنگ‌ها و مواد سازنده مختلف عرضه شود.

اپل تی‌وی با وضوح 4K

انتظار می‌رود که اپل تی‌وی اولین به‌روز رسانی خود را از سال 2015 دریافت کند و امروز شاهد معرفی ست‌تاپ باکس جدید اپل با پردازنده سریع‌تر و پشتیبانی از ویدئوهای باکیفیت 4K باشیم.

گفته شده که این ست‌تاپ باکس جدید علاوه بر ویدئوهای 4K از قابلیت HDR نیز برای نمایش رنگ‌های روشن‌تر و دقیق‌تر بهره خواهد برد.

image

اپل هم اکنون در حال برنامه ریزی برای معرفی 4K iTunes است تا محتوای باکیفیت لازم برای اپل تی‌وی را تامین کند،‌ اما این کمپانی هنوز نتوانسته مذاکرات خود را با تولیدکنندگان محتوا به سرانجام برساند. مطابق گزارش‌ها، اپل می‌خواهد برای فیلم‌های 4K 20 دلار از کاربران دریافت کند، در حالی که استودیوها تمایل دارند که فیلم‌های خود را بین 25 تا 30 دلار بفروشند.

در کنار پشتیبانی از کیفیت 4K انتظار نداریم که شاهد تغییرات عمده‌ای در اپل تی‌وی باشیم و احتمالا با همان شکل و شمایل قبلی با ریموت دستیار صوتی سیری معرفی خواهد شد.

به‌روز رسانی نرم افزاری

در رویداد بزرگ پیش روی اپل، انتظار می‌رود که شاهد معرفی نسخه Golden Master سیستم عامل iOS 11، macOS High Sierra، watchOS 4 و tvOS 11 که آخرین نسخه‌های سیستم عامل‌های اپل هستند، باشیم.

احتمالا انتشار رسمی watchOS 4، tvOS 11 و iOS 11 چند روز پس از معرفی آیفون‌های جدید آغاز خواهد شد و نسخه High Sierra سیستم عامل macOS هم با تاخیر بیشتری منتشر می‌شود.

رویداد بزرگ اپل تا ساعاتی دیگر راس ساعت 10 صبح به وقت غرب آمریکا در سالن استیو جابز مقر جدید اپل یعنی اپل پارک آغاز خواهد شد. برای اطلاع از آخرین اخبار این رویداد با پوشش زنده جی اس ام همراه شوید تا با هم شاهد جدیدترین محصولات و دستاوردهای اپل باشیم.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۶/۲۲
خوبه صفحه نمایششو و بیشتر قطعاتشو سامسونگ زده.تو چین هم اسمبل میشه .واسه ساده لوح ها خوبه

حسام

۱۳۹۶/۶/۲۱
انتظار ی آیفون تکراری

امیر

۱۳۹۶/۶/۲۱
شاهکار دیگری از اپل که باری دیگر دنیای تلفن های همراه هوشمند را متحول میکند و باعث دست بکار شدن بدون نتیجه شرکتهای بسیار ضعیفی همچون سامسونگ و سونی و ... خواهد شد