خانهاخبار
نحوه کار فیس آی‌دی (Face ID) در آیفون 8

نحوه کار فیس آی‌دی (Face ID) در آیفون 8

به احتمال زیاد در آیفون 8 دیگر خبری از حسگر اثر انگشت یا همان تاچ آی‌دی نخواهد بود و اپل در آخرین پرچم‌دار خود از فناوری منحصر به فرد اسکن سه بعدی چهره برای احراز هویت کاربر استفاده خواهد کرد.
۱۳۹۶/۶/۲۰

کاربران کنجکاو آیفون با زیر و رو کردن آخرین نسخه افشا شده از سیستم عامل موبایلی اپل یعنی iOS 11 GM توانسته‌اند جزییات بیشتری از سیستم بازشناسی چهره آیفون 8 به چنگ بیاورند. مطابق شایعاتی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، این سیستم قرار است نقش تاچ آی‌دی یا همان حسگر اثر انگشت آیفون‌های کنونی را در پرچم‌دار بعدی اپل ایفا کند. در واقع، وظیفه این سیستم که احتمالا فیس آی‌دی (Face ID) نام دارد، احراز هویت مالک آیفون است.

در هفته جاری، سایت‌های خبری شروع به انتشار تصاویر و ویدئوهایی کردند که از آخرین نسخه افشا شده iOS 11 به دست آورده بودند. یکی از این ویدئوها، کلیپی چند ثانیه‌ای است که در آن یک جستجوگر چهره که به شکل یک صورتک سه بعدی طراحی شده به چشم می‌خورد. علاوه بر این کاربران کنجکاو توانسته‌اند با کمی جستجو، نشانه‌های بیشتری برای سر درآوردن از نحوه کار فیس آی‌دی پیدا کنند.

همانند تاچ آی‌دی، کاربران باید برای مواقعی که فیس آی‌دی در دسترس نیست، یک رمز عبور برای دستگاه ایجاد کنند. هنگامی که رمز عبور ایجاد شد، سیستم عامل iOS کاربر را راهنمایی می‌کند تا چهره خود را در برابر دوربین آیفون قرار دهد تا بتواند آن را شناسایی کند.

image

در گام اول، ابتدا از کاربر خواسته می‌شود که سر خود را در حالی که به صفحه نمایش گوشی نگاه می‌کند، به آرامی درون یک دایره نمایش داده شده روی آن جابجا کند. سپس دستورالعمل‌های نمایش داده شده روی صفحه به کاربر توضیح می‌دهند که فیس آی‌دی زمانی درست کار می‌کند که تمامی زوایای چهره کاربر توسط دوربین ثبت شود. برخلاف تاچ آی‌دی، اگر فیس آی‌دی قادر نباشد تمامی زوایای چهره را ثبت کند، به کاربران اجازه می‌دهد که از آن خارج شوند و از رمز عبور برای باز کردن گوشی خود استفاده کنند. پس از اینکه فیس آی‌دی دو بار تصویر چهره کاربر را ثبت کرد، فرآیند بازشناسی و احراز هویت کامل می‌شود.

image

هنگام تنظیم فیس آی‌دی، نکات لازم برای راهنمایی کاربر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. این نکات در قالب پیام‌هایی به کاربران می‌گویند که به طور مثال «آیفون خود را در فاصله 25 تا 50 سانتی متری صورت خود قرار دهید» یا «سر خود را به پایین/راست/چپ/بالا کج کنید». همچنین فیس آی‌دی زمانی که چهره کاربر واضح نباشد، خارج از محدوده پوشش دوربین باشد یا چهره دیگری در دوربین حاضر باشد، به کاربر اخطار می‌دهد.

آن طور که از رشته کدهای به دست آمده از iOS 11 پیداست، به نظر می‌رسد که هنوز کار پیکره بندی فیس آی‌دی به اتمام نرسیده است؛ چرا که در یکی از خطوط آمده: «این عبارات برای پیش نویس تنظیمات حریم خصوصی در نظر گرفته شده است». در زیر این خط، عبارات و رشته‌های مربوط به تنظیمات فیس آی‌دی ذکر شده است. احتمالا این عبارات بر روی صفحه‌ای با عنوان «فیس آی‌دی و رمز عبور» ظاهر خواهد شد. همچنین در این عبارات از گزینه‌ای برای «ثبت بخشی از چهره» نام برده شده است. به نظر می‌رسد که این قسمت مربوط به وقتی است که کاربر به طور کامل نتوانسته کار ثبت تصویر از چهره خود را به اتمام برساند، اما همچنان اصرار دارد که فیس آی‌دی با همان تصاویری که ثبت کرده کار احراز هویت را انجام بدهد.

image

نکته جالبی که در این عبارات و رشته کدها به چشم می‌خورد این است که فیس آی‌دی زمانی که کاربر به نمایشگر گوشی نگاه می‌کند، از خاموش کردن یا کم نور کردن نمایشگر جلوگیری می‌کند. در بخشی از این عبارات آمده:

زمانی که به صفحه نمایش نگاه می‌کنید یک علامت دریافت می‌شود. زمانی هم که علامت دریافت شد، آیفون از کم نور کردن نمایشگر خودداری می‌کند.

از این نکته می‌توان نتیجه گرفت که آیفون جدید به اندازه کافی هوشمند خواهد بود تا زمانی که شما به آن نگاه می‌کنید روشن بماند و هنگام مطالعه از خاموش کردن نمایشگر جلوگیری کند.

توسعه دهندگان و کاربران کنجکاو با حلاجی کدها و رشته‌های iOS 11 GM به اطلاعات و جزییات زیادی در مورد محصولات جدید اپل دست یافته‌اند. اطلاعاتی که صحت و سقم آن‌ها تا ساعاتی دیگر با به صدا درآمدن زنگ‌های آغاز رویداد بزرگ اپل معلوم می‌شود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حجت

۱۳۹۶/۱۰/۱۹
با اینکه خودم از طرفداری آیفون هستم ولی دقیقا دوستمون درست میگن، همین روشن بودن صفحه نمایش دقیقا از زمانی که اس 4 سامسونگ معرفی شد این قابلیت رو داشت. نمیدونم چرا اون زمان به سامی نمیگفتید هوشمند ولی الان به آیفون میگید هوشمند.
خودم از طرفداری آیفون هستم و الان هم یه آیفون ایکس دارم ولی یه سری چیزارو باید منطقی بود درموردش :)

sink

۱۳۹۶/۶/۲۲
از این نکته می‌توان نتیجه گرفت که آیفون جدید به اندازه کافی هوشمند خواهد بود تا زمانی که شما به آن نگاه می‌کنید روشن بماند.....
..
پنج شش ساله که این قابلیت روی گوشی های حتی پایینرده اندروید هست ‌. آیفون تازه داره هوشمند میشه ... ؟!...