خانهاخبار
احتمال توقف تولید موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی

احتمال توقف تولید موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی

تولید وسایل نقلیه بسیار قدیمی، برای سالیان طولانی در ایران ادامه دارد که از نمونه‌های آن می‌توانیم به تولید سواری‌های پراید و پژو 405 و نیز موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی اشاره کنیم. اما ظاهرا این روند در حال تغییر است.
۱۳۹۶/۶/۱۶

تقریبا 40 سال پیش بود که موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی با برند هوندا وارد ایران شدند. البته نمونه‌های ژاپنی این موتورسیکلت، کیفیت بسیار بالایی داشتند و مصداق این سخن، صحبت‌های دارندگان این موتورهاست. اما از زمانی که تولید آنها در ایران آغاز شد، کیفیت کم کم رو به افول رفت تا اینکه امروز، همچنان پس از گذشت 40 سال، تولید این وسیله نقلیه با پایین‌ترین کیفیت ادامه دارد در حالی که فروش و حتی تردد اینگونه وسایل نقلیه، در بیشتر کشورهای دنیا ممنوع شده است.

البته سازمان ملی استاندارد، حداقل‌هایی را برای کیفیت هر وسیله موتوری تعیین می‌کند که برای دریافت مجوز شماره گذاری، باید این استانداردها راعایت شوند. البته اگر این موضوع را در نظر بگیریم که عمر مفید هر وسیله‌ای به مقدار معلومی است، و پس از مدتی نیاز به هماهنگی با استانداردهای روز دنیا دارد، رعایت چنین استانداردهایی رنگ می‌بازد.

موتورسیکلت‌های 125 سی‌سی تا سال گذشته بیش از 95 درصد کل موتورسیکلت‌های کشور را شامل می‌شدند ولی این رقم در سال جاری باتوجه به ورود موتورسیکلت‌های جدید و بهتر به بازار و کاهش تولید نمونه‌های 125 سی سی، این رقم تا 65 تا 70 درصد هم کاهش یافت. در نهایت به نظر می‌رسد همان گونه که خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی در سایر کشورهای دنیا از مدت‌ها قبل متوقف شده باید در ایران نیز توقف خط تولید این وسیله نقلیه نیز در ایران نیز  آن در دستور کار قرار گیرد.

ابوالفضل حجازی – عضو انجمن صنعت موتورسیلکت ایران - در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه که خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی از سال‌ها قبل در دنیا متوقف شده است، اظهار کرد:

در کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه اجازه تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی داده نمی‌شود و تولید این مدل از موتورسیکلت به ۴۰ سال قبل باز می‌گردد. هرچند موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد به منظور شماره‌گذاری را اخذ می‌کنند، گفت: تعداد استانداردهای در نظر گرفته شده جهت شماره‌گذاری این مدل از موتورسیکلت بیش از ۲۰ مورد است، اما باید بدانیم علی‌رغم قبول استانداردهای تعیین شده، موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی باید به مورد زمان با توقف خط تولید مواجه شود.

image

ظاهرا برنامه تولید کنندگان این دسته از موتورسیکلت‌ها در کشور این است که سال به سال از میزان تولید آن بکاهند. در همین رابطه آقای حجازی می‌گوید:

 باید سیاست‌های تشویقی لازم برای تولید کنندگان ایجاد شود تا بتوانند محصولات جدید را با قالب‌گذاری متفاوت و کیفیت بهتر تولید کنند. سالانه 500 هزار موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود ۶۵ الی ۷۰ درصد موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور ۱۲۵ سی‌سی است که حدود ۳۵۰ هزار دستگاه در سال می‌شود و این در حالی است که از یک سال قبل کاهش تولید موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی در دستور کار تولید کنندگان قرار گرفته و میزان تولید آنها از ۹۵ درصد به ۶۵ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است. پیش بینی می‌شود خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی طی سه الی چهار سال آینده متوقف شده و جایگزین آن در بازار عرضه شود.

نمونه دیگر از تولید وسایل نقلیه تاریخ گذشته در کشور، پراید است که به اعلام شرکت سایپا، و برای هماهنگی این شرکت با سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت، قرار است تولید این خودرو تا دی ماه 1397 به طور کامل متوقف شود. به نظر می‌رسد که خروج موتورسیکلت‌های 125 سی سی قدیمی از خط تولید هم باید به طور جد مورد توجه مسئولین قرار گیرد و سازمان‌ها و وزارت خانه‌های مرتبط، در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند تا با ورود وسایل پیشرفته و به روزتر، ضمن افزایش کیفیت، آلودگی هوا هم رفته رفته بهبود یابد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

مهران

۱۳۹۹/۲/۱۸
والا ما هم دوس نداریم از این موتورا سوار بشیم خودمونم از صداش خسته ایم ولی چه کنیم موتور بخوایم بخریم باید حداقل 40 میلیون پول بدیم یه جدید کم صدا بخریم بخدا خود من از صدای این موتور خسته ام ما هم انسانیم با این فشارای اقتصادی مغزمون خسته اس فکر نکن ما از صداش خوشحالیم چه کنیم که قشر ضعیف مجبوره از این مدل اونم سال ساخت زیر 90 مثلا مدل 85 سوار بشه آرزوی من اینه میشد حداقل یه پیکانی یا پی کی میداشتم هم از صدای این موتور راحت میشدم هم زمسونا زیر بارون خیس نمیشدم و از سرما به خودم نمیلرزیدم افسوس که اینجا ایرانه و ارزوی ماشین و حتی موتور نو مونده رو دل قشر ضعیف

مانی

۱۳۹۶/۶/۲۰
انقد که اینا 125 تولیدکردنخود ژاپن تولید نکرده!
سال 85-86 اشی مشی هم موتور زده بود؟، 50تومن میدادی ماهی 20 هزارتومن
قشنگ نسل جوون نصف شد امارشون سر مرگو میر

امیر

۱۳۹۶/۶/۱۹
هم آلودگی صوتی خصوصا ظهرا و شبا که ملت خوابن و هم آلودگی دودزا که ۸ تا ۱۰ برابر خودرو آلودگی دارند.
تهران میزبان بیش از 3 میلیون موتورسیکلت است که حدود 90 درصد این دستگاه ها غیراستاندارد هستند و از سوی دیگر بیش از 20 درصد آلودگی هوا 49‍ درصد آلودگی صوتی پایتخت را بر عهده دارند.

reza.91

۱۳۹۶/۶/۱۶
بهتر چی بود اه اه با اون صدای مسخرش!
من جدیدا از کسایی هم که از این موتورا دارن بدم میاد!

رضا

۱۳۹۶/۶/۱۶
خدا کنه متوقف بشه