خانهاخبار
اپل و شیائومی در صدر جدول عرضه‌کنندگان پوشیدنی‌های هوشمند

اپل و شیائومی در صدر جدول عرضه‌کنندگان پوشیدنی‌های هوشمند

گجت‌های هوشمند هر روز در حال پیشرفت هستند و به‌تدریج به ملزومات زندگی روزمره ما تبدیل می‌شوند. نتایج تحقیقات موسسه IDC نشان می‌دهد که عرضه پوشیدنی‌های هوشمند در 3 ماهه دوم سال 2017 نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.
۱۳۹۶/۶/۱۱

طبق نتایج تحلیل‌های شرکت تحقیقاتی IDC، عرضه جهانی دستگاه‌های پوشیدنی در سه ماهه دوم سال 2017 میلادی نسبت به سال گذشته حدودا 10.3% افزایش یافته است. در این سه ماه از آوریل تا ژوئن، سازندگان تعداد 26.3 میلیون دستگاه وارد بازار کرده‌اند. دستگاه‌های پوشیدنی ساده و ابتدایی که از اپلیکیشن‌های جانبی هم پشتیبانی نمی‌کنند، حالا برای اولین بار با رشد 9- درصد مواجه شده‌اند. از طرف دیگر عرضه ساعت‌های هوشمند در این سه ماهه حدودا 60.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

image

جیتش اوبرانی، تحلیل‌گر ارشد موسسه IDC، می‌گوید که کاربران در حال تغییر دادن دستگاه‌های پوشیدنی‌شان هستند و بیش از گذشته مایل‌اند تا گجت‌های ابتدایی‌شان را با گجت‌های تازه عوض کنند. امروزه ویژگی‌هایی مانند GPS و پایش سلامت در اغلب گجت‌ها و ساعت‌های هوشمند تعبیه می‌شود؛ مثلا تنها 24.5% ساعت‌های هوشمند سال گذشته از GPS پشتیبانی می‌کردند اما این رقم امسال به 41.7% افزایش پیدا کرده است.

کمپانی شیائومی با عرضه 3.5 میلیون دستگاه گجت پوشیدنی هوشمند در سه ماهه دوم سال 2017 در صدر سازندگان قرار گرفته و اپل هم با عرضه حدودا 3.4 میلیون، در جایگاه دوم است. پرفروش‌ترین و اصلی‌ترین پوشیدنی هوشمند شیائومی، دستبند هوشمند Mi Band به قیمت 20 دلار است. این گجت گواهینامه مقاومت در مقابل آب IP67 دریافت کرده است و باتری آن حدودا 20 روز دوام می‌آورد. Mi Band شیائومی به ویژگی‌های ورزشی و تناسب اندام، کنترل ضربان قلب و وضعیت خواب کاربر مجهز شده است. عرضه این دستبند هوشمند 13.7% نسبت به سال گذشته افزایش یافت تا سهم شیائومی هم در بازار گجت‌های پوشیدنی 13.4% شود.

همان‌طور که گفتیم، کمپانی اپل در بازه زمانی آوریل تا ژوئن امسال با ارسال 3.4 میلیون دستگاه ساعت هوشمند Apple Watch پس از شیائومی در رده دوم قرار گرفت. اپل بااین‌وجود توانسته است نرخ ارسال ساعت‌های هوشمندش را نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2016 که 2.6 میلیون دستگاه عرضه کرده بود، حدودا 49.7% افزایش دهد. این کمپانی در حال حاضر 13% در بازار گجت‌های پوشیدنی سهم دارد. انتظار می‌رود که این کمپانی ساعت هوشمند تازه‌اش را با ویژگی‌های نوینی 12 سپتامبر (21 شهریور) رسما معرفی کند. گفته شده است که این نسخه تازه از شبکه ارتباطی LTE پشتیبانی می‌کند و به یک سیم‌کارت داخلی مجهز می‌شود. بدین ترتیب، این ساعت هوشمند قادر خواهد بود بدون نیاز به اتصال با آیفون، تماس برقرار کند و به اینترنت متصل شود. ممکن است میزان تقاضا و فروش این Apple Watch تازه به‌قدری زیاد باشد که اپل در سهم بازار و فروش از شیائومی هم پیشی بگیرد و به صدر رتبه‌بندی سازندگان گجت‌های پوشیدنی پرفروش بازار صعود کند.

کمپانی نام‌آشنای Fitbit پس از اپل و در جایگاه سوم این رده‌بندی قرار گرفته است. تعداد گجت‌های هوشمندی که این کمپانی در سه ماهه دوم 2017 عرضه کرد، تقریبا به‌اندازه تعداد گجت‌های اپل در بازه زمانی مشابه بود اما در این رده‌بندی با سهم 12.9% در جایگاه سوم و پس از اپل قرار گرفت. البته این تعداد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این کمپانی در سه ماهه دوم امسال 3.4 میلیون دستگاه گجت پوشیدنی هوشمند وارد بازار کرده است درحالی‌که سال گذشته در بازه زمانی مشابه موفق شده بود 5.7 میلیون دستگاه پوشیدنی عرضه کند. کمپانی Fitbit در بازه زمانی آوریل تا ژوئن امسال با 40.9% کاهش در عرضه گجت‌های پوشیدنی مواجه شده است. این کمپانی در تلاش است خط گجت‌های پوشیدنی‌اش را با معرفی و عرضه ساعت‌های هوشمند گسترش دهد. Fitbit در همین راستا به‌تازگی اولین ساعت هوشمندش را به نام Fitbit Ionic معرفی کرد. این تغییر به معنی کاهش تمرکز کمپانی مذکور روی طراحی و تولید دستبندهای سلامتی است و این موضوع را می‌توان توجیهی منطقی در کاهش میزان عرضه پوشیدنی‌های Fitbit تلقی کرد.

کمپانی Garmin با عرضه 1.4 میلیون دستگاه پوشیدنی هوشمند در این بازه زمانی در جایگاه چهارم قرار گرفته است و 5.4% از این بازار سهم دارد. البته این تعداد معادل 6.6% کاهش در عرضه پوشیدنی‌های این کمپانی در سه ماهه دوم سال 2016 است. بیشترین درصد پیشرفت در میان این سازندگان به Fossil تعلق دارد که در حال حاضر در رتبه پنجم رده‌بندی قرار گرفته است. Fossil که سال گذشته در سه ماهه دوم تعداد 300000 دستگاه پوشیدنی عرضه کرده بود، امسال توانست این تعداد را به میلیون دستگاه برساند. نرخ پیشرفت این سازنده حدودا 217.9% گزارش شده و سهمش هم در این بازار از 1.4% به 4% افزایش یافته است. این کمپانی در برندینگ ساعت‌هایش تلاش کرده است تا بازار مد و فشن را هدف قرار دهد. به گفته کارشناسان، همکاری فسیل و برندهای لوکسی مانند مایکل کورس یکی از عوامل فروش ساعت‌های این کمپانی به شمار می‌آید.

جیتش اوبرانی، تحلیل‌گر ارشد IDC می‌گوید که دنیای گجت‌های پوشیدنی در حال تغییر و روبه‌پیشرفت است. این روزها اغلب کاربران ترجیح می‌دهند که پوشیدنی‌شان فوق هوشمند باشد و از ویژگی‌های متعددی پشتیبانی کند. دستبندهای سلامت اولیه با امکانات ابتدایی درواقع راه ورود به دنیای ساعت‌های هوشمند بودند و حالا در موقعیتی قرارگرفته‌ایم که برندها و کاربران هم دیگر در پی طراحی و تهیه گجت‌های مدرن و پیشرفته هستند. جای ویژگی‌های مفید و مختلفی در دستبندهای قدیمی خالی بود. حالا GPS و قابلیت‌های متعدد پایش سلامت و ورزش به ویژگی‌های اصلی پوشیدنی‌های امروزی تبدیل شده‌اند. سال گذشته تنها 24.5% از این گجت‌ها از ویژگی GPS پشتیبانی می‌کردند اما حالا حدودا 41.7% آن‌ها به این ویژگی مجهز شده‌اند. ویژگی‌های مفید دیگری هم ازجمله الگوریتم‌های پایش و کنترل فعالیت‌های ورزشی و سلامتی وجود دارند که وجودشان در پوشیدنی‌های هوشمندمان ضروری به نظر می‌رسد. کارشناسان صنعت پزشکی هم علاقه‌مند هستند که از این گجت‌های مفید در پزشکی بهره ببرند. همچنین تقاضا و انتظارهای کاربران هم از این دستگاه‌های هوشمند روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در همین موقعیت است که درمی‌یابیم سازندگانی مانند اپل و Fitbit قادر هستند با تولید و معرفی ساعت‌های هوشمند با قابلیت‌های پایش سلامت، پیشتاز این عرصه باشند. این دو کمپانی می‌توانند ساعت‌های هوشمندی تولید کنند که در مقایسه با سایر پوشیدنی‌های معمول و البته ارزان‌قیمت بازار، به تشخیص بیماری و مشکلات سلامتی هم کمک کند.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)