خانهاخبار
همکاری آمازون و مایکروسافت برای ادغام کورتانا و الکسا

همکاری آمازون و مایکروسافت برای ادغام کورتانا و الکسا

آمازون و مایکروسافت قرار است دستیارهای دیجیتالی خود یعنی الکسا و کورتانا را با هم ادغام کنند تا کاربران بتوانند به طور هم‌زمان به قابلیت‌ها و امکانات هر دو دسترسی داشته باشند.
۱۳۹۶/۶/۱۰

آمازون و مایکروسافت، دو غول دنیای تجارت الکترونیک و صنعت نرم دست به دست هم داده‌اند تا دستیارهای دیجیتالی خود یعنی الکسا و کورتانا را به هم مرتبط کنند. اگر فرآیند این یکپارچه‌سازی کامل بشود، کاربران الکسا می‌توانند به کورتانا و به طور متقابل، کاربران کورتانا به الکسا روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها و گجت‌ها دسترسی داشته باشند. طبق گزارشی که نیویورک تایمز برای نخستین بار در این مورد منتشر کرده، کاربری که بخواهد با دستگاه مجهز به دستیار شخصی الکسا، کورتانا را فراخوانی کند، کافیست بگوید: «الکسا کورتانا را باز کن» و متقابلا کاربری هم که بخواهد با یک دستگاه مجهز به کورتانا، الکسا را فرا بخواند باید بگوید: «کورتانا الکسا را باز کن». به نظر می‌رسد که هم آمازون و هم مایکروسافت برای فعال‌سازی قابلیت‌های پایه یکپارچه‌سازی روی دو دستیار شخصی خود، دستورالعمل‌های ساده‌ای را ایجاد کرده‌اند تا کاربران بتوانند به سادگی هر چه تمام‌تر از توانمندی‌های هر دو پلتفرم استفاده کنند.

این یکپارچه‌سازی به کاربران الکسا اجازه می‌دهد که به شماری از قابلیت‌های منحصر به فرد کورتانا دسترسی پیدا کنند. مایکروسافت، دستیار شخصی خود را مستقیما برای استفاده در مجموعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های آفیس (از جمله تقویم‌های کاری، ایمیل و غیره‌)‌ توسعه داده است، بنابراین از این پس الکسا قادر است از طریق کورتانا این قابلیت‌ها را در اختیار کاربران خود قرار دهد. اگرچه مایکروسافت در حال حاضر به شدت توسعه‌دهندگان خود را تشویق می‌کند که مهارت‌ها و قابلیت‌های بیشتری را برای کورتانا توسعه بدهند، کاربران کنونی این دستیار شخصی پس از این یکپارچه‌سازی قادر خواهند بود که از قابلیت‌های مخصوص الکسا که فعلا روی کورتانا قابل دسترس نیست، استفاده کنند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به کنترل صوتی دستگاه‌های هوشمند خانه یا خرید از فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد.

خبر همکاری آمازون و مایکروسافت در این زمینه در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر مایکروسافت برای معرفی یک اسپیکر مجهز به کورتانا با کمپانی معروف سازنده سیستم‌های صوتی خودرو یعنی Harmon Kardon وارد مذاکره شده بود تا پای این دستیار دیجیتالی محبوب را به خودروها، ترموستات‌ها و دستگاه‌های دیگر باز کند. آمازون، مایکروسافت، اپل و گوگل هر یک در حال توسعه دستیار دیجیتالی خود هستند و پیش‌تر این طور به نظر می‌رسید که تمایلی برای باز کردن درهای پلتفرم‌های خود به روی دیگری ندارند. با پیش‌قدم شدن آمازون و مایکروسافت برای آغاز همکاری مشترک در این زمینه می‌توان در آینده شاهد اتفاقات خوب و هیجان‌انگیزی در مورد دستیارهای دیجیتالی هوشمند بود.

image

مطابق گزارش نیویورک تایمز، همکاری مایکروسافت و آمازون در این زمینه به ماه مه سال میلادی گذشته برمی‌گردد، زمانی که جف بزوس، مدیرعامل آمازون در یک گردهمایی این ایده را با مدیرعامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا مطرح کرده بود. علاقه آمازون به شراکت و همکاری نزدیک‌تر با مایکروسافت قابل درک است، چرا که هر دوی آن‌ها بدشان نمی‌آید که دستیار شخصی گوگل را از گردونه رقابت حذف کنند. از آن طرف مایکروسافت هم ‌می‌تواند به کمک موتوری جستجوی خود یعنی Bing و اطلاعات استخراج شده از آن به افزایش قابلیت‌های الکسا سرعت ببخشد.

در حالی که مایکروسافت و آمازون رسما وارد یک مشارکت راهبردی شده‌اند، بزوس گفته است که با آغوش باز، پذیرای اقدام مشابه اپل و گوگل در این زمینه خواهد بود. وی در یک نشست رسانه‌ای گفته است:

ما در حال توسعه چندین دستیار هوشمند موفق هستیم که هر یک به مجموعه داده‌های متفاوتی دسترسی دارد و قابلیت‌های متفاوتی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر همه این دستیارها در کنار هم قرار بگیرند، قدرت آن‌ها یکدیگر را تقویت و تکمیل خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که نادلا، مدیرعامل مایکروسافت هم از ایده همکاری با اپل و گوگل در این زمینه استقبال کرده و طی مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته:

امیدوارم این کمپانی‌ها نیز همانند من از این ایده به وجد بیایند

به‌روزرسانی جدیدی که به کمک آن بتوان از کورتانا و الکسا به طور یکپارچه استفاده کرد به زودی در دسترس قرار می‌گیرد. پس از انتشار این بسته به‌روزرسانی، کاربران ویندوز 10 می‌توانند از کامپیوتر شخصی خود و از طریق کورتانا به الکسا متصل شوند و کمی بعدتر کاربران اندروید و iOS هم به چنین قابلیتی دسترسی پیدا خواهند کرد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)