خانهاخبار
با معرفی iOS 11 حدود 200 هزار اپلیکیشن از اپ‌استور حذف می‌شوند!

با معرفی iOS 11 حدود 200 هزار اپلیکیشن از اپ‌استور حذف می‌شوند!

زمان زیادی به معرفی پرچمداران 2017 نمانده و شایعات در بالاترین میزان خود به سر می‌برند. چیزی که این روزها زیر سایه آیفون‌ها مانده و چندان به آن پرداخته نمی‌شود آپدیت آی‌او‌اس 11 است که همزمان با آیفون 8 معرفی می‌شود. این سیستم‌عامل از معماری 64 بیتی بهره می‌برد و قرار است از اپلیکیشن‌های 32 بیتی که اکنون تعدادشان به 187هزار عدد می‌رسد دیگر پشتیبانی نکند!
۱۳۹۶/۶/۷

اپل طی چند هفته آینده نسخه یازدهم سیستم‌عامل محبوبش، iOS، را معرفی می‌کند که تغییرات بزرگی برای اپل‌دوستان به همراه دارد. کوپرتینویی‌ها برای اولین‌بار در سال 2013 عطای سیستم‌های 32 بیتی را به لقایش بخشیدند و اکوسیستم نرم‌افزاری خود را به 64 بیتی ارتقا دادند. این کمپانی تا آی‌او‌اس 10 همچنان از اپلیکیشن‌های 32 بیتی پشتیبانی می‌کرد اما حالا وقت آن رسیده که یک خط قرمز پررنگ دور این اپ‌ها بکشد! در ادامه جزئیات ماجرا را بیشتر بررسی می‌کنیم پس تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

مدت‌هاست که شایعه قطع پشتیبانی از برنامه‌های 32 بیتی به گوش می‌رسد اما کوپرتینویی‌ها تا دهمین نسخه آی‌او‌اس وجود آن‌ها را تحمل کرده‌اند ولی دیگر کافیست! اپل از سال 2013 همزمان با معرفی آیفون 5اس به نرمی از توسعه‌دهندگان درخواست کرد که اپلیکیشن‌های خود را تماما با سیستم‌های 64 بیتی همگام کنند و دست از نسخه‌های قدیمی 32 بیتی بردارند؛ حالا دیگر کار از درخواست و تذکر گذشته و تصمیم به قلع و قمع برنامه‌ها گرفته است.

image

البته کاربران هم حدود 10 ماه پیش از این موضوع مطلع شده بودند و اپل در قالب نوتیفیکیشن‌ هایی به آن‌ها اطلاع داده بود که برخی از اپ‌های نصب‌شده روی گوشی‌هایشان 32 بیتی است و به محض آپدیت به آی‌او‌اس 11 دیگر اجرا نخواهند شد. وب‌سایت Gizmodo حدود دو ماه پیش متوجه شد که عده‌ای از اپ‌های 32 بیتی از اپ‌استور حذف شده‌اند؛ البته در صورتی که لینک مستقیم دانلود آن‌ها را داشته باشید همچنان امکان دانلود و نصب آن‌ها وجود دارد در حالی که از لیست‌های اپ‌استور ناپدید شده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید بیش از سه سال از ورود آیفون 5اس می‌گذرد. شاید برایتان سوال باشد که «مگر از سه سال پیش تا کنون همچنان اپلیکیشن‌های 32 بیتی وجود دارند که آپدیت نشده‌اند؟». نه تنها جواب مثبت است بلکه باید بدانید که حدود 200 هزار اپلیکیشن در شهریور امسال از اپ‌استور حذف می‌شوند! به نقل از وب‌سایت Sensor Tower، در حال حاضر بیش از 187 هزار اپلیکیشن 32 بیتی در اپ‌استور پیدا می‌شوند که حدودا 8 درصد اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس را تشکیل می‌دهند؛ به نقل از همین وب‌سایت، در حال حاضر حدود 2.4 میلیون اپلیکیشن در اپ‌استور بارگذاری شده است.

image

اگرچه بدست آوردن آمار دقیق اپلیکیشن‌های 32 بیتی آی‌او‌اس کار مشکلی است، بیزنس‌اینسایدر و سنسور تاور اپلیکیشن‌های نسبتا مهمی را پیدا کرده‌اند که هنوز به سیستم 64 بیتی ارتقا پیدا نکرده‌اند. از جمله آن‌ها باید به YouTube Capture اشاره کرد؛ یک اپلیکیشن ضبط ویدئو که بیش از 200 هزار دانلود داشته است. بازی‌هایی نظیر iSpadez، Neo Nectaris و Infinity Blade نیز در این لیست به چشم می‌خورند که از جمله نمونه‌های پرطرفدار آی‌او‌اس هستند که به زودی از اپ‌استور حذف می‌شوند. نکته جالب این‌که در دسته‌بندی‌های مختلفی که از مارکت حذف می‌شوند اکثر آن‌ها یعنی 38619 مورد در دسته بازی‌ها جا می‌گیرند و نمونه‌های دیگر شامل آموزشی، سرگرمی و سبک زندگی می‌شوند.

در صورتی که یکی از اپلیکیشن‌های محبوبتان همچنان 32 بیتی است فعلا جای نگرانی نیست چون به محض معرفی آی‌او‌اس 11 از اپ‌استور حذف نمی‌شوند؛ تا زمانی که به این نسخه آپدیت نکرده‌اید همچنان امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد اما در نهایت از مارکت حذف می‌شوند البته در صورتی که به نسخه 64 بیتی آپدیت نشوند. خوشبختانه راه ساده‌ای برای پی‌بردن به 32 یا 64 بیتی بودن اپ وجود دارد. ابتدا وارد Settings، General شده و گزینه About را انتخاب کنید؛ در این قسمت Applications را لمس کنید؛ در صورتی که اپلیکیشن 32 بیتی داشته باشید در این صفحه نمایش داده می‌شود و در غیر این صورت همه اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی شما 64 بیتی هستند پس خیالتان از حذف‌شدن اپلیکیشن‌های مورد علاقتان راحت باشد.

نظر شما درباره آی‌او‌اس 11 چیست؟ آیا آیفون شما در حال حاضر به آخرین نسخه از آی‌او‌اس مجهز شده است؟ شما از کدام آیفون استفاده می‌کنید؟ آیا قصد دارید آیفون 8، 7اس یا 7اس پلاس را بخرید؟ به نظر شما در رقابت آی‌او‌اس 11 و اندروید اوریو کدامیک موفق به شکست دیگری می‌شود؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

خالد

۱۳۹۶/۶/۳۰
سلام دوستان من امروز ios 11 رو روی گوشیم اپدیت کردم اپدیت قبلی گوشیم 10.3.3.3 بود احساس میکنم اپدیت قبلی خیلی بهتر از این بود و‌تغییراتی هم که اعمال شده به نظر من اونقدر چشمگیر و راضی کننده نیست مثلا انتن گوشی به حالت مستطیل در اومده از اون حالت گرد قبلی اون خیلی زیبا تر بود اپستور هم یک کمی گیج کننده شده البته نظر بقییه دوستان هم باید گفته بشه من گوشیم Se هست از گوشیم هم واقعا راضی هستم باید دید در اپدیت بعدی که 11.1هست بهتر میشه یا اینکه تغییرات دیگه ای اعمال میشه دوستان همه موفق باشن

Babak

۱۳۹۶/۶/۷
من که آیپدم رو به بتای ۱۱ ارتقا دادم، این مشکل رو دارم. البته پایداری نسخه ی هفتم بتا خیلی بهتر از قبل شده ولی بعضی از اپ های مورد علاقه م با اون پیغام نیاز به ارتقا از طرف سازنده ، باز نمیشه. اپ هایی که پولی خریدم و این منطقی نیست.

مجید

۱۳۹۶/۶/۷
آیفون واقعا معرکه است از هر برندی سرتره منم آیفون 7پلاس دارم فوق العادس

نیما

۱۳۹۶/۶/۷
متاسفانه بعضی توسعه دهنده ها اصلا به پشتیبانی از نرم افزار هاشون اهمیت نمیدن و حتما باید زور بالای سرشون باشه.
مثلا همین IDM (ویندوز) هنوز که هنوزه ، 32 بیتیه !!!
ویندوز هم باید سیاست مشابهی رو پیش بگیره تا مجبور بشن برنامه هاشون رو به روز کنن.

Alireza

۱۳۹۶/۶/۷
هر چی هم باشه اپل بهتر از همه برند هاست خودم آیفون۷ پلاس دارم خیلی ازش راضیم