خانهاخبار
مقایسه گلکسی نوت 8 و وان پلاس 5

مقایسه گلکسی نوت 8 و وان پلاس 5

در این مطلب از وب‌سایت جی اس ام قصد داریم دو گوشی پرچمدار گلکسی نوت 8 سامسونگ و وان پلاس 5 را با یکدیگر مقایسه کنیم.
۱۳۹۶/۶/۵

همان‌طور که چندی پیش در جی‌اس‌ام خواندید، کمپانی سامسونگ از جدیدترین محصول سری نوت خود با نام «گلکسی نوت 8» رونمایی کرد. این گوشی از برخی جهات، از گلکسی اس 8 برتر است و در برخی ویژگی‌ها نیز تفاوتی با خانواده اس 8 ندارد. در همین فرصت کوتاه مقایسه‌های زیادی بین نوت 8 و سایر پرچم‌داران انجام گرفته است. اما برچسب قیمتی 930 دلاری نوت جدید، شاید بسیاری را از خرید این گوشی منصرف کند.

اما رقیبی سرسخت در طرف دیگر میدان منتظر رویارویی با نوت 8 است. این چینی که «وان پلاس 5» نام دارد، می‌تواند با قیمتی به‌مراتب کمتر، قابلیت‌هایی در حد و بعضا بیشتر از گوشی‌های پرچم‌دار رایج بازار را ارائه کند. در این مطلب از وب‌سایت جی‌اس‌ام می‌خواهیم گلکسی نوت 8 را از جهات گوناگون با وان پلاس 5 مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد.

طراحی و نمایشگر

ازلحاظ طراحی، بدون اغراق باید گفت که نوت 8 یکی از بهترین و زیباترین گوشی‌هایی است که تاکنون به بازار عرضه‌شده است. ترکیب فلز و شیشه در ساخت بدنه و نمایشگر نسبتا خمیده آن‌چیزهایی است که نوت 8 را در مقایسه با طراحی سنتی و ساده وان پلاس 5، یک پله بالاتر قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، پرچم‌دار سامسونگ ضدآب بوده ولی وان پلاس از این قابلیت بی‌بهره است.

image

البته با توجه به بررسی کوتاهی که ما از نوت 8 داشتیم، باید بگوییم که کهکشانی جدید، از وان پلاس 5 سنگین‌تر بوده و قرار دادن آن در جیب نیز سخت است و متاسفانه همانند برخی گوشی‌های وطنی نمی‌توان آن را راحت از جیب خارج نمود.

البته این وزن بیشتر نوت 8 را باید به نمایشگر بزرگ‌تر آن مرتبط دانست که فضای مانور بیشتری به شما می‌دهد. طراحی نوت 8 کاملا زرق‌وبرق دار است و از مقداری شیشه در طراحی آن بهره گرفته شده است. البته خشاب وان پلاس 5 در برابر نوت 8 هم چندان خالی نیست و ویژگی‌هایی مانند سنسور اثرانگشت در پایین نمایشگر و کلیدهای کشویی ازجمله مزیت‌های غول‌کش چینی است.

نرم‌افزار، رابط کاربری و ویژگی‌ها

یکی از نقاط برجسته نوت 8، قلم S Pen است. این قلم که اکنون نسبت به نسخه‌های پیشین خود پیشرفته‌تر شده است به شما اجازه می‌دهد تا در نوت خود یادداشت‌برداری کنید، نقاشی بکشید و بسیاری اعمال دیگر را انجام دهید. البته قطعا این قلم به درد همه نخواهد خورد و کاربران خاص خودش را دارد. بنابراین نبود قلم در وان پلاس 5 را نمی‌توان یک نقطه‌ضعف برای این محصول قلمداد کرد. اما به‌هرحال، قلم اس پن طرفداران خاص خودش را دارد و می‌توان آن را یک مزیت دانست.

اما فارغ از قلم S Pen، وان پلاس و سامسونگ در زمینه نرم‌افزاری رویکردهای خاص خود را در پیش‌گرفته‌اند. پیش‌تر در جی‌اس‌ام در مورد قابلیت‌های نرم‌افزاری نوت 8 صحبت کرده‌ایم، اما از قابلیت‌های شاخص نرم‌افزاری این گوشی می‌توان به نمایشگر همیشه روشن و پشتیبانی از محتوای HDR اشاره کرد.

image

همچنین در نوت 8 قابلیت‌های امنیتی بیشتری اعم از اسکنر عنبیه، تشخیص چهره و سنسور اثرانگشت نیز یافت می‌شود. همچنین به لطف نمایشگر بزرگ‌تر و بلندتر، قابلیت چندوظیفگی یا مولتی‌تسکینگ در نوت 8 از وان‌پلاس 5 بهتر است. البته از یاد نبرید که نوت 8 عضوی از اکوسیستم گلکسی است و برای آن می‌توانید به طیف وسیعی از وسایل جانبی مانند هدست Gear VR و داک DeX دسترسی داشته باشید.

در مقابل، وان پلاس 5 گوشی ساده‌ای است. اما این عبارت «ساده بودن» را نباید به معنای بد آن به ذهن سپرد. زرق‌وبرق وان پلاس 5 نسبت به نوت 8 کمتر است. روابط کاربری این گوشی قطعا زیباترین نیست و به پولیش‌کاری نیاز دارد. البته این رابط کاربری به ویژگی‌های قدرتمندی مانند امکان شخصی‌سازی زیاد دکمه‌های ناوبری و اضافه کردن ویجت‌ها به اسلاید عمودی نیز مجهز است.

سخت‌افزار

هرچند که نوت 8 سامسونگ از وان پلاس 5 بزرگ‌تر و زیباتر است، اما ازلحاظ سخت‌افزاری نمی‌توان آن را بالاتر از غول کش چینی دانست. هر دو این گوشی‌ها با پردازنده‌هایی یکسان و مقدار برابری حافظه رم به بازار عرضه می‌شوند. اما تنها نکته‌ای که شاید باعث عقب افتادن یکی از این دو از رقیب خود می‌شود، نرم‌افزار قابل‌اجراست. همه میدانیم که نرم‌افزار اجراشده سامسونگ روی گوشی‌های این کمپانی چندان به سبکی و روانی شهره نیست و نرم‌افزار وان پلاس 5 باعث می‌شود که این گوشی چینی در زمینه سخت‌افزار یک سر و گردن بالاتر از نوت 8 قرار بگیرد.

image

همچنین قابل‌ذکر است که هر دو این گوشی‌ها با 64 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شوند. اما در نوت 8 می‌توان با تکیه‌بر پشتیبانی از کارت اس دی، حافظه دستگاه را افزایش داد. اما در وان پلاس 5 امکان استفاده از کارت اس دی با اسلات سیم‌کارت گره‌خورده است.

هم وان پلاس 5 و هم نوت 8 از یک باتری 3300 میلی‌آمپری بهره می‌برند و قابلیت شارژ سریع نیز در هردو آن‌ها یافت می‌شود. البته با توجه به نمایشگر بزرگ‌تر نوت 8، عملکرد باتری آن شاید یک پله پایین‌تر از وان پلاس 5 قرار بگیرد. البته هنوز باید منتظر بنچمارک‌های رسمی بمانیم. مورد آخرین نیز که باید بدانید این است که نوت 8 از قابلیت شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین

هر دو این محصولات به دوربین‌هایی دوگانه در پشت مجهز هستند و نحوه عملکرد آن‌ها نیز تقریبا مشابه است. یکی از این دو دوربین یک دوربین معمولی است که برای شکار صحنه‌هایی معمولی به کار می‌رود و دوبین دوم نیز یک شاتر ثانویه است که قابلیت‌هایی مانند زوم اپتیکال و امکان تارکردن پس زمینه را فراهم می‌کند. اما ازلحاظ فنی، نوت 8 را می‌توان جلوتر از وان پلاس 5 دانست. دوربین دوم نوت 8 نه‌تنها می‌تواند زوم اپتیکال بهتری را ارائه دهد، بلکه امکان دسترسی به تثبیت‌کننده تصویری اپتیکال (OIS) نیز در این دوربین وجود دارد. اما در وان پلاس 5 متاسفانه قابلیت OIS یافت نمی‌شود، درحالی‌که سامسونگ حتی دوربین سلفی را نیز به این قابلیت مجهز کرده است.

با توجه به اینکه هنوز نوت 8 برای تست در اختیار وب‌سایت‌های فناوری قرار نگرفته است بنابراین نمی‌توانیم مقایسه دقیقی بین دوربین این گوشی و وان پلاس 5 داشته باشیم. اما ازآنجایی‌که دوربین اصلی این گوشی با اس 8 برابر است، می‌توان عکس‌های گرفته شده با دوربین اس 8 را با وان پلاس 5 در کفه ترازو قرار داد.

قیمت و انتظارات

هرچند که ما فقط چند ساعت را با نوت 8 گذراندیم، اما می‌توان گفت که کهکشانی جدید سامسونگ از جهاتی از پرچم‌دار چینی برتر است. اما اگر تصمیم به خرید نوت 8 گرفته‌اید، باید بدانید که قیمتی 930 تا 960 دلاری پیش روی شماست و پیش‌بینی می‌شود که مدل پایه نوت 8 در بازار ایران قیمتی بیش از 3 میلیون تومان داشته باشد. قیمت پایه وان پلاس 5 در حال حاضر 480 دلار است و این گوشی در بازار ایران حدود 2 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت دلاری وان پلاس 5 تقریبا نصف نوت 8 است و قیمت ریالی آن نیز از نوت 8 کمتر است. اما اگر نوت جدید برایتان دلبری می‌کند و جیبتان هم یاری می‌دهد، هشتیمن سری از گوشی‌های سری نوت بهترین محصولی است که می‌توانید خریداری کنید. برای آشنایی بیشتر، منتظر بررسی کامل جی‌اس‌ام از گلکسی نوت 8 باشید.

شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ نوت 8 یا وان پلاس 5؟

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (42 نظر)

نصیر

۱۳۹۷/۱۱/۱۸
واقعا که وان پلاس تی 5 بهتر من هر دو را داشتم البته حالا وان را دارم. خدایش سر عت وان بهتر است باطریش هم بهتر

جواد

۱۳۹۶/۱۰/۷
گوشی ای سامی بدرد نمی خورن پول دور نریزین

ش

۱۳۹۶/۱۰/۷
سامسونگ ارزش خرید نداره و گوشی بی کیفیتی است

Soroosh F

۱۳۹۶/۹/۲۷
داداش وان پلاس و شیائومی تو چین فولن واسه خودشون.الان همه چی به برند نیست که

ho3in

۱۳۹۶/۸/۳
با سلام
دوستان چرا انقدر بحث و جدل؟؟
هر دو گوشی قابلیت‌های خودشون رو دارن!
ی ضرب المثل هست که میگه هرچه پول بیشتری بدی آش بیشتری میخوری!!
اگه نمیخواین زیاد پول خرج کنید و ی سخت افزار قوی براتون کافیه گوشیه oneplus 5 بهترین گزینه‌اس ولی اگه پولی بیشتری دارید میتونید از note 8 با صفحه نمایش Qfullhd ، قلم ، بدنه شیشه‌ایی و فلزی و... بهرمند شید.