خانهاخبار
با ویژگی‌های جدید اندروید 8 اوریو آشنا شوید

با ویژگی‌های جدید اندروید 8 اوریو آشنا شوید

بعد از مدت‌ها انتظار و بیست سوالی برای نام اندروید جدید، گوگل اول شهریور هشتمین ورژن اصلی اندروید را با نام اوریو معرفی کرد. در ادامه این مطلب به ویژگی‌ها و تغییرات جدید این نسخه را مفصل شرح می‌دهیم.
۱۳۹۶/۶/۳

تغییرات اوریو به‌طور کلی شامل تکامل و بهبود جزیی ظاهر و تغییرات زیرپوستی بسیار بوده. به عقیده بسیاری اوریو یک آپدیت کسل کننده است و رسما هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارد؛ فارغ از درست یا غلط بودن این گفته، باید توجه داشت تمرکز اصلی اوریو بر افزایش سرعت و امنیت سیستم عامل و گسترش APIها برای توسعه‌دهندگان بوده است.

image

پیشرفت سیستم و باتری

اندروید اوریو تقریبا در تمام قسمت‌های سیستم‌عامل تغییراتی هرچند کوچک به‌وجود آورده و بیشتر این تغییرات مربوط به سیستم و مدیریت منابع دستگاه است که بی‌شک در تجربه کاربری شما و مصرف باتری اثرات قابل توجهی خواهد داشت. اغراق نخواهد بود اگر اوریو را شبیه‌ترین اندروید به iOS بدانیم، چراکه iOS همواره به کنترل صحیح منابع سیستم و مصرف باتری پایین در حالت آماده به کار مشهور بوده است.

image

حرکتی که با Doze و Doze on the Go آغاز شد در اندروید 8.0 پیشرفت کرده و فرایند‌های پس‌زمینه را بهتر مدیریت و محدود می‌کند. به زبان ساده‌تر اپ‌هایی مثل فیسبوک که تا امروز مسئول هدر رفتن بخش عظیمی از باتری گوشی شما بودند، دسترسی کمتری به منابع خواهند داشت.

علاوه بر این اپ‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند دسترسی کم‌تری به سرویس‌ها و قابلیت‌های موبایل خواهند داشت. به عنوان مثال اپ‌ها موقعیت مکانی شما را در فواصل زمانی بیشتری دریافت خواهند کرد و خوشبختانه این تغییر شامل Google Playe Services هم می‌شود که به‌خاطر استفاده بی‌جا از سرویس موقعیت مکانی گوشی مشهور است.

هر دو این تغییرات به عقیده بسیاری اهمیت چندانی ندارند، اما می‌توانند مهمترین تغییرات اوریو باشند.

تنظیمات سریع و استاتوس بار

در اوریو هر بار که نوار تنظیمات سریع یا اعلانات را پایین می‌کشید یک‌سری تنظیمات و اطلاعات حیاتی در بالا باقی خواهند ماند و شما را از روشن بودن وای‌فای، بلوتوث، درصد باتری و... مطلع می‌کنند.

image

علاوه براین، تنظیماتی که با نگه‌داشتنشان در منو جداگانه باز می‌شوند، مثل وای‌فای و بلوتوث، با خطی در زیر آیکونشان مشخص شده‌اند.

image

آیکون‌گرافی بهبود یافته

آیکون‌های تطبیق‌پذیر به آیکون‌های قدیمی و ثابت جان می‌دهند و با انیمیشن‌های نسبتا ساده، مثل افکت ضربان قلب و... ، به آیکون‌های دینامیک تبدیلشان می‌کند. متاسفانه این ویژگی که Adaptive Icons نامیده می‌شود فعلا در دسترس نیست.

image
image

همچنین آیکون‌های جدید می‌توانند فریم‌های متفاوتی داشته باشند. امکان انتخاب فریم ترکیبی مربع-دایره، مربع با لبه‌های گرد و دایره وجود دارد که می‌تواند تنوع ظاهری و انتخاب کاربر را بالاتر ببرد. آیکون‌ها در اندروید O با هر رابط کاربری جور می‌شوند.

image
image

در کنار تصویر پس‌زمینه جدید، یکی از اولین تغییراتی که پس از نصب اندروید اوریو چشمتان را می‌گیرد شورت‌کات‌های آیکون جذاب‌تر است. قابلیتی که با اندروید نوقا به عنوان راه جدیدی برای تعامل با گوشی معرفی شد، چیزی شبیه به 3D تاچ اپل که امکان میان‌بر به برخی فعالیت‌های درون اپ را می‌دهد، مثل ارسال توییت در اپ توییتر.

اعلانات بهبود یافته

گوگل هرگز از اعلانات اندروید راضی نبوده و هموراه در تلاش برای بهبود آن بوده است. سال گذشته و در راستای همین تلاش Notification Bundle معرفی شد، تغییری مناسب که اعلانات را بسیار کارآمد‌تر کرد. در اندروید اوریو کاربران کنترل بیشتری روی نوع نوتیفیکیشن‌ها خواهند داشت.

تغییر اوریو در این زمینه Notification Channels نام دارد که چیزی نیست جز فیلتر‌های محتوایی برای اعلانات که امکان فعال و غیرفعال کردنشان وجود دارد. کانال‌های اعلانات را در یک مثال بررسی می‌کنیم: تصور کنید اعلانی مبنی بر کم بودن حافظه دریافت کرده‌اید.

image
 
image

زمانی که اعلان را فشرده و نگه می‌دارید شما را از ارسال کننده آن که System UI است مطلع می‌کند و منو تنظیمات نوتیفیکیشن این اپ باز می‌شود و می‌بینید که این برنامه می‌تواند نوتیفیکیشن‌ها را در پنج موضوع نشان دهد؛ اخطار، پیام‌های اصلی، متفرقه، اسکرین شات و حافظه. موضوعات دیگری هم وجود دارد. اگر نمی‌خواهید دیگر اعلانی با مضمون کم بودن حافظه ببینید، به‌راحتی Storage را روی حالت غیرفعال قرار دهید. این فرآیند در مورد بقیه اپ‌ها و موضوعات هم صدق می‌کند.

جالبتر این‌که می‌توانید مشخص کنید از هر کانال اعلان چگونه مطلع شوید. برای مثال اگر زیاد با آپ System UI کار می‌کنید می‌توانید نوتیفیکیشن‌های مربوط به اسکرین‌شات را به‌طور کل غیرفعال کنید و یا برای اعلانات صدا و ویبره خاص تعریف کنید.

image
 
image
 
image

این تغییرات اعلانات در عین سادگی، تجربه استفاده از اندروید را شیرین‌تر می‌کنند. غیر از اپ‌های خود گوگل در حال حاضر اپ‌های کمی از نوتیفیکیشن چنلز پشتیبانی می‌کنند و باقی تنها دسته متفرقه را دارند، احتمالا در آینده اپ‌های بیشتری از این قابلیت استفاده خواهند کرد.

در اوریو همچنین می‌توان اعلانات را به تعویق انداخت، قابلیتی شبیه به Snooze زنگ ساعت که هر صبح از آن استفاده می‌کنید و چند دقیقه‌ای بیشتر چرت می‌زنید! با سوایپ یا کشیدن اعلان به سمت راست یا چپ آیکون ساعت کنار آن نمایش داده می‌شود که با فشردن آن می‌توانید اعلان را بین 15 30 یا 60 دقیقه به تعویق بیاندازید.

image
 
image
 
image

منو تنظیمات جدید... دوباره

منو همبرگری تنظیمات اندروید نوقا را به‌یاد دارید؟ زمانی که نسخه پیش‌نمایش توسعه دهندگان اندروید O عرضه شد، همه از حذف این منو کمکی خوشحال شدیم، چراکه نه‌تنها تغییر چندانی در تجربه کاربر ایجاد نمی‌کرد، بلکه منوها را درهم ریخته و پیچیده‌تر نشان می‌داد. تمرکز گوگل در اوریو روی سادگی و کارآمدی هرچه بیشتر تنظیمات بوده.

گوگل در کنار تغییر طراحی و ترتیب منوی تنظیمات، با ترکیب منو‌های شبیه به هم از پیچیدگی منوها کاسته. برای این‌که دید بهتری نسبت به تغییرات داشته باشید اوریو را با نوقا مقایسه می‌کنیم. اگر روی موبایلتان با اندروید خالص نوقا به تنظیمات بروید دسته‌کم 24-25 منو خواهید دید، در حالی که در اوریو این تعداد به 12 عدد رسیده است. این تغییر تنظیمات را بسیار ساده‌تر می‌کند، اما پیدا کردن منو مورد نظرتان کمی سخت‌تر خواهد شد که برای حل این مشکل هم قابلیت جستجو وجود دارد و حلال مشکلات است.

image
 
image

سایر پیشرفت‌ها

ویژگی کوچک و جذاب دیگر اوریو که بسیاری را خوشحال کرده، امکان تغییر کلید‌های میان‌بر قفل صفحه است که می‌توانید دوربین و گوگل اسیستنت را به هر اپ و یا حتی فعالیت خاصی درون اپ تغییر دهید.

image
 
image

همچنین می‌توانید نوار ناوبری را شخصی‌سازی و به ناحیه خاصی محدود کنید. جدای از کوچک کردن، متمایل کردن به راست یا چپ، می‌توان دو کلید جدید هم به این نوار اضافه کرد که البته این ویژگی فعلا در دسترس نیست، اما می‌دانیم که گوگل مشغول توسعه این ویژگی است.

image
 
image
 
image

پیش از این به مقایسه تصویری اندروید اوریو و نوقا پرداختیم اگر علاقه‌مند به دیدن تغییرات در قاب تصویر هستید، این مطلب را از دست ندهید.

نظر شما در مورد اندروید اوریو چیست؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

Peyman

۱۳۹۷/۷/۱۱
با سلام‌. میخواستم بدونم اندروید ۸ واسه گوشی سامسونگ جی ۷ پرو ۲۰۱۷ میاد یا نه ‌؟

بهنام

۱۳۹۷/۵/۲
سلام. من تو اندروید 8 وقتی صفحه نمایش قفله برام مسیج میاد نمیتونم مثل قبل با لمس و پایین کشیدن پیام متن و کامل بخونم. تو 7 کامل نمایش میداد. علت؟

Mohammad ht

۱۳۹۷/۴/۱۲
سلام من هوآوی p smart دارم. من متوجه شدم برای اینکه بخواهیم محتوای اعلانات اپی مثل تلگرام رو در صفحه قفل مخفی کنیم یا اصلا به نمایش در نیاد. باید تک تک پی وی هارو یا کانال ها یا ربات ها رو غیر فعال کنیم. شما اینجا گفتین برنامه مورد نظر در 5 مورد اعلان میفرسته که میشه هر کدوم رو شخصی سازی کرد. ولی برای تلگرام چند تا مخاطب یا کانال رو که تعداشونم بالاس نشون میده و حالت کلی نداره. و باید تک تک انجام داد. و اگه فرد جدیدیم پیام بده بازم باید برای اون فرد اعلان رو شخصی کرد از طریق تنظیمات. واقغا مسخرست. قبلا اندروید 6 داشتم و این مشکلو نداشتم

a.a

۱۳۹۷/۳/۳۰
نه داداش اشتباه می کنی من میت 10 لایت دارم به خاطر وضوح صفحه زیاد و اندازه صفحه شارژ زیادی مصرف می کرد اما اندروید 8 این قابلیتو داره که تراکم پیکسلی گوشی رو بیاری پایین تا شارژ کم تری مصرف شه الان من به هیچ وجه نگران شارژ گوشی نستم خیلی دیر تموم میشه

سعید

۱۳۹۷/۳/۱۲
سللام من گوشی a5۲۰۱۷دارم وقتی اندروید هشتو وصل کردم شریت خراب شدهمیگه موقعیت مکانی روشن کنین روشن میکنم میزنم دریافت گوشی طرف مقابلو پیدا نمیکنه نقطه اتصال هم روشن میکنم باز نمیشه دلیلش چیه؟؟؟