تست همراه اول

سرویس خبر
31 مرداد 1396 ساعت 20:00
5 نظر

 

5 توصیه برای استفاده از خودروهایی با دنده دستی

در این مقاله راه‌های پیشگیری از خرابی جعبه‌دنده و کلاچ خودرو را‌هایی را شرح می‌دهیم که دنده دستی دارند. پس اگر نگران سلامت قطعات خودرو خود هستید خوب استبه این توصیه‌ها عمل کنید.

اگر به سن قانونی رسیده‌اید و در ایران زندگی می‌کنید، یا قبلا در ایران رانندگی کرده‌اید قطعا سعادت رانندگی با خودروهای دنده‌‌ای را داشته‌اید. اکثر ما ایرانی‌ها رانندگی را با خودروهای دنده‌ای یاد گرفتیم که اکثرا پراید یا پیکان بودند اما به دلیل بی‌حوصلگی یا خستگی برخی مربیان رانندگی نکته‌های ریز رانندگی با خودروهای دنده دستی از قلم می‌افتاد.

در این مقاله سعی شده است تا نبایدهای رانندگی با خودروهای دنده‌ای را به شما توضیح دهیم؛ خوب است این نکات را برای حفظ سلامت قطعات خود رو رعایت کنید.

۱. اهرم دنده جای مناسبی برای استراحت دست نیست

تنها چیزی که ما از سیستم گیربکس خودرو می‌بینیم دسته دنده است و اینکه در واقع چه اتفاقی در جعبه‌دنده رخ می‌دهد بر ما پوشیده است.

وقتی دنده را عوض می‌کنیم، حرکت دادن اهرم دنده باعث حرکت چرخ دنده کوچکی در گیربکس می‌شود که دنده مورد نظر را درگیر می‌کند. استراحت دادن دست روی آن باعث درگیر شدن بیهوده این چرخ دنده می‌شود و به گیربکس ماشین خسارت وارد می‌کند.

۲. پای خود را روی پدال کلاچ استراحت ندهید

سیستم کلاچ به گونه ای است که با فشار دادن پدال آن، سیستم هیدرولیکی موجود، خورشیدی کلاچ را فشار می‌دهد و دیسک و صفحه را از هم جدا می‌‌کند و با رها کردن پدال، دیسک و صفحه با هم درگیر و قدرت موتور به جعبه دنده منتقل می‌گردد. با استراحت دادن پا روی پدال کلاچ فشار اندکی به پدال وارد می‌شود و موجب می‌گردد دیسک و صفحه محکم درگیر نشوند و روی هم بلغزند این در نهایت موجب ساییده شدن صفحه کلاچ می‌شود.

۳. پشت چراغ قرمز کلاچ را نگه ندارید

اگر مایل نیستید پشت چراغ قرمز خودرو خود را خاموش کنید، بهتر است تا دنده را خلاص کنید، چرا که سیستم کلاچ و ادوات آن در حالت نرمال برای درگیر ماندن طراحی شده‌اند و نگه داشتن کلاچ برای مدت طولانی ممکن است موجب آسیب‌های پرخرج به شود.

۴. کمتر از نیم‌کلاچ استفاده کنید

اکثر مردم در سربالایی‌ها از نیم کلاچ برای جلوگیری از عقب رفتن خودرو استفاده می‌کنند اما این باعث سایش زودرس صفحه کلاچ می‌شود. در خودروهایی که از سیستم کمکی شروع حرکت از سراشیبی بهره می‌برند خودرو تا 2-3 ثانیه بعد از رها کردن پدال ترمز ثابت می‌ماند و این فرصت کافی را برای گازدادن فراهم می‌کند. بهتر است از ترمز دستی برای نگه داشتن خودرو در سربالایی‌ها استفاده کرد.

۵. در هر سرعتی از دنده مناسب آن سرعت استفاده کنید

شاید این جمله خیلی بدیهی به نظر برسد اما بدانید موفقیت در پی عمل کردن به همین بدیهی‌ها حاصل می‌شود. هرچه شماره‌ی دنده بالاتر می‌رود گیربکس سرعت بیشتری را در عین دور موتور کمتر به چرخ ها می‌دهد اما برای اینکه بتوانید شتاب و سرعت خوبی به خودرو خود بدهید نیاز است تا مدام دنده را عوض کنید تا فشار کمتری به موتور خودرو بیاید. دو رفتاری که موجب فشار زیاد به موتور می‌شود استفاده از دنده سبک در سرعت‌های پایین و بالعکس است. راهکار دیگر برای تعویض دنده این است که قبل از فشار دادن کلاچ پدال گاز را رها کنید و بعد از گرفتن کلاچ لحظه‌ای صبر کنید و بعد اهرم دنده را تکان دهید. 


 




نظرات کاربران

در حال بارگذاری