خانهاخبار
نسل هشتم پردازنده‌های سری Core اینتل معرفی شد

نسل هشتم پردازنده‌های سری Core اینتل معرفی شد

اینتل روز گذشته به طور رسمی نسل هشتم پردازنده‌های سری Core خود را معرفی کرد. مطابق ادعای اینتل، این چیپ‌های جدید در مقایسه با چیپ‌های نسل هفتم پردازنده‌های سری Core موسوم به کبی لیک (Kaby Lake) تا ۴۰ درصد سریع‌تر هستند.
۱۳۹۶/۵/۳۱

این نسل جدید از پردازنده‌ها قرار است تا حدی کاربرد متفاوتی نسبت به نسل‌های پیشین خود داشته باشد. اینتل در گذشته، معماری جدید چیپ‌های خود را در قالب یک نسل جدید معرفی می‌کرد (مانند ارتقا از فناوری ۲۲ نانومتری پردازنده‌های Haswell به فناوری ۱۴ نانومتری در پردازنده‌های Broadwell) یا که دست به معرفی نسخه‌ای بهبود یافته از معماری نسل پیشین می‌زد (مانند پردازنده‌های سری Skylake که نسخه بهبود یافته فناوری ۱۴ نانومتری هستند)، اما چیپ‌های نسل هشتم برای اولین بار در خط پردازنده‌های سری Core، ترکیبی از هر دو را در اختیار دارند. در واقع اینتل در این نسل جدید، دستی به سر و روی نسل هفتم پردازنده‌ها که با فناوری 14 نانومتر پلاس ساخته شده‌اند کشیده و نسخه‌ای ارتقا یافته از معماری کبی لیک را عرضه کرده است. نسخه‌های جدید پردازنده‌های نسل هشتم هم در آینده‌ای نزدیک با فناوری‌های 14 نانومتری پلاس‌پلاس(موسوم به کافی لیک Coffe Lake) و 10 نانومتری (موسوم به کانن لیک Cannon Lake) معرفی خواهند شد.

image

در حال حاضر اما اینتل تنها دو برش نازک از خط پردازنده‌های نسل هشتم خود را معرفی کرده است: دو چیپ Core i7 جدید و دو چیپ Core i5 جدید که هر دو از پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ سری U اینتل هستند. هرچند معماری داخلی این پردازنده‌ها مشابه با لاین‌آپ پردازنده‌های نسل هفتم کبی لیک است، اما سرعت آن‌ها در مقایسه با نسل قبلی نزدیک به 40 درصد بهبود را نشان می‌دهد. مطابق گفته اینتل، این بهبود عملکرد چیپ‌های جدید، عمدتا به این دلیل است که آن‌ها دارای دو هسته پردازشی اضافه هستند، بنابراین تمام چهار مدل پردازنده‌های نسل هشتم از 4 هسته و 8 ترد بهره خواهند برد. علاوه بر این، اینتل می‌گوید برای بهبود سرعت پردازنده‌های آینده، فرآیندهای طراحی و ساخت خود را بهبود بخشیده است.

طراحی پردازنده‌های جدید اینتل به‌گونه‌ای است که برای پردازش ویدئوهای 4K، سه‌بعدی و واقعیت مجازی هم مناسب هستند. نام پردازنده گرافیکی مجتمع HD 620 هم که در آخرین نسل پردازنده‌های سری U به کار گرفته شده، برای انعکاس این تغییر به UHD 620 تغییر کرده است. اگرچه این نام جدید برای این پردازنده گرافیکی فریبنده به نظر می‌رسد، اما نسبت به مدل پیشین تغییری نکرده و بیشتر بهبود عملکرد CPU مدنظر بوده است.

image

در حالی که بسیاری انتظار داشتند در نسل هشتم پردازنده‌های اینتل شاهد حضور معماری 14 نانومتری پلاس‌پلاس موسوم به کافی لیک باشند، اما اینتل بر این باور است که از نگاه یک کاربر و نه از منظر فنی، تغییرات صورت گرفته به‌رغم عدم استفاده از فناوری کافی لیک، برای تغییر نسل کافی به نظر می‌رسد. اینتل با نسل هشتم و جدید پردازنده‌های خود، دارندگان کامپیوترهای قدیمی‌تر را نشانه گرفته است و خاطرنشان ساخته که آن دسته از کاربرانی که هم‌اکنون از پردازنده‌های سری کبی لیک استفاده می‌کنند، با پردازنده‌های جدید، بهبود عملکرد قابل‌توجهی را در کامپیوتر خود احساس خواهند کرد. آن‌هایی هم که از پردازنده‌های قدیمی‌تر مانند پردازنده‌های نسل سوم استفاده می‌کنند، بیش از دو برابر افزایش سرعت را با پردازنده‌های جدید تجربه خواهند کرد.

اینتل می‌گوید که اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید نسل هشتم از ماه سپتامبر روانه بازار خواهند شد. همان‌طور که از اینتل انتظار می‌رفت، این کمپانی در مورد سایر محصولات نسل هشتم مانند پردازنده‌های دسکتاپ، محصولات سازمانی و سایر لپ‌تاپ‌های قدرتمند فعلا سکوت پیشه کرده است. طبق گمانه‌زنی‌ها احتمالا در فصل پاییز پیش رو اطلاعات بیشتری در مورد این محصولات در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

اینتل در حال حاضر در حال مقدمه‌چینی برای معرفی نسل بعدی پردازنده‌هایش است. پردازنده‌هایی که با فناوری 10 نانومتری پلاس‌پلاس موسوم به آیس لیک (Ice Lake) ساخته شده و قرار است جانشین نسل هشتم تازه از راه رسیده شوند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)