خانهاخبار
7 ترند مهم بازاریابی دیجیتال در سال 2018

7 ترند مهم بازاریابی دیجیتال در سال 2018

امروزه بازاریابی محتوا به یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین روش‌های بازاریابی تبدیل شده است. در این مطلب هم به 7 ترند پرطرفدار این روش بازاریابی در سال جاری اشاره شده که باید آن‌ها در تهیه استراتژی محتوای سال آینده هم لحاظ کرد
۱۳۹۶/۵/۲۷

بیش از نیمی از سال 2017 سپری شده و زمان برنامه‌ریزی و تعیین بودجه بازاریابی محتوا برای سال آینده، فرا رسیده است. فرقی نمی‌کند که شما مدیر ارشد، رهبر بازاریابی یا کارشناس محتوا باشید، این 7 ترند مهم بازاریابی محتوا را باید برای سال 2018 بدانید:

۱- سرمایه‌گذاری در محتوا، قطعا موفقیت‌آمیز خواهد بود

بیش از 60% از بازاریاب‌های محتوا در زمینه بازاریابی شرکتی (B2B) معتقدند که موفقیتشان در سال 2017 نسبت به سال گذشته، موفق‌تر بوده است. این بازاریاب‌ها می‌گویند که تلاش‌هایشان حالا به نتایج بهتری می‌انجامد و وضعیت اغلب آن‌ها رو به بهبود است.

بسیاری از مردم و کارشناسان از دیدن این نتایج کاملا شگفت‌زده شده‌اند، اما اجازه دهید کمی منطقی‌تر به آن نگاه کنیم. این رویکرد علی‌رغم سایر تاکتیک‌های بازاریابی، مستلزم سرمایه‌گذاری و تعهد بلندمدت به بازاریابی محتواست و برای مشاهده نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در مقیاس قابل‌توجه، باید کمی صبر کنید. متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها پیش از اینکه زمان مناسبی را در انتظار به بار نشستن محتوایشان صرف کنند، پروژه مذکور را به‌کلی متوقف می‌کنند. از طرفی همه کسب‌وکارهایی که محتوای باکیفیت تولید می‌کنند و به‌صورت پیوسته و در مدت زمانی طولانی به انتشار آن‌ها می‌پردازند، به‌تدریج شاهد نتایج مثبتش خواهند بود.

۲- روش‌های توزیع محتوا، تفاوت میان سرمایه‌گذاری ارزشمند و بدون ارزش را تعیین می‌کند

حجم محتوایی که هر روز منتشر می‌شود، بسیار زیاد است اما روش‌های توزیع محتوا به مخاطب صحیح و بازار هدف، از حجم آن مهم‌تر است. شما تنها در صورتی موفق می‌شوید که محتوای صحیح را در دسترس مخاطب واقعی‌اش قرار دهید.

برای این منظور باید نقشه توزیع اجتماعی صحیح را برای محتوایتان برنامه‌ریزی کنید و بعد از تعیین مخاطب هدف، محتوای مرتبط به آن‌ها را ارائه کنید. سعی کنید در این مسیر اصلا گرفتار حاشیه‌ها و ناامیدی‌های گاه‌وبیگاه نشوید. به خاطر داشته باشید که ممکن است گاهی هزینه‌های توزیع محتوا از بودجه‌ای که قبلا تعیین کرده‌اید هم بیشتر شود.

image

۳- انتشارات آنلاین، تمرکز بیشتری پیدا کرده‌اند

با رشد و توسعه بازاریابی محتوا، انواع انتشارات آنلاین مانند وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری هم در تلاش‌اند تا مدل بازاریابی‌شان را با این تغییر سازگار کنند. بسیاری از این وب‌سایت‌ها در خلال سال گذشته تغییر رویه پیدا کرده‌اند و به‌جای انتشار مطالب در موضوعات مختلف، به محتوای خاص و محدود روی آورده‌اند و در تلاش‌اند تنها روی همین موضوعات تمرکز کنند. برای مثال وب‌سایت Kissmetrics حالا فقط به موضوعاتی مانند داده، توسعه و تحلیل می‌پردازد.

ممکن است برخی از بازاریاب‌ها تصور کنند که این موضوع باعث محدودیت یا ایجاد چالش در بازاریابی محتوا می‌شود اما ما معتقدیم که تمرکز روی موضوعات معدود، یک فرصت استثنایی برای شکوفاییست. این وب‌سایت‌ها با ارائه موضوعات خاص، مخاطبان خاصی را هم جذب می‌کنند. وقتی شما به‌عنوان نویسنده میهمان محتوایی را در این وب‌سایت‌ها منتشر می‌کنید، مخاطب خاص و شایسته مطلبتان را هم می‌یابید.

۴- روند تکامل محتوا به سایر بخش‌های شرکت هم سرایت می‌کند

شرکت‌ها در طی زمان متوجه می‌شوند که محتوایشان موفق‌تر از گذشته شده است، اما تصور این موضوع که گذشت زمان دلیل موفقیت آن بوده، به‌کلی اشتباه است. البته همان‌طور که گفتیم، بازاریابی محتوا نیازمند یک استراتژی بلندمدت است اما نباید نقش بازاریاب‌ها را در طی این مدت نادیده گرفت؛ درواقع همین فعالیت‌هاست که محتوایتان را ارزشمند می‌کند. محتوای باکیفیت شما باید به سایر بخش‌ها و دپارتمان‌های شرکت هم راه پیدا کند و شما هم اجازه دهید که روند تکاملش در میان تمام این بخش‌ها به‌صورت طبیعی طی شود. همچنان که کسب‌وکار و صنایع شرکت رشد می‌کند، شاهد اهمیت این موضوع هم خواهید بود.

شاید بپرسید که ورود محتوا به داخل شرکت اصلا چه اهمیتی دارد؟ پاسخ شما ساده اما کلیدیست. درگیر کردن مخاطب و جذب او در تمام بخش‌های شرکت شما مهم است. مهم نیست که در شرکتتان قصد دارید مشتری تازه، شریک تجاری یا کارمند جذب کنید؛ برای تمام این موارد لازم است که مخاطبتان را نسبت به شرکت متوجه کرده و او را به سوی خودتان جذب کنید. نکته مهم این است که محتوا می‌تواند کلید جلب‌توجه دیگران به شرکت شما باشد. بسیاری از شرکت‌ها برای اثبات تأثیرگذاری و اهمیت محتوایشان، از شیوه‌های بازاریابی محتوا در استخدام، روابط داخلی، روابط سرمایه‌گذاران، فروش و بسیاری امور دیگر استفاده می‌کنند.

۵- وقتی می‌خواهید شرکتتان در رأس اهمیت قرار گیرد

تصور کنیم که می‌خواهید شرکتتان درزمینه حرفه‌ای خودش در رأس اهمیت قرار گیرد و دیگران دائما برای دستیابی به منابع اصلی و اطلاعات موردنظرشان، به شما مراجعه کنند. برای این منظور باید از مناسب‌ترین ابزارهای بازاریابی محتوا استفاده کرده و رسانه مخصوص خودتان را راه‌اندازی کنید. این رسانه ممکن است کانال اجتماعی، وبلاگ یا خبرنامه ایمیلی باشد. همین کار می‌تواند برند و محتوای شما را به یک منبع موثق و غنی برای دیگران تبدیل کند.

این منبع قوی علاوه بر ایفای نقش به‌عنوان منبع عمومی در صنایع مخصوص شما، می‌تواند پیام برندتان را هم به طرفداران انتقال دهد.

۶- نفوذ گران کم‌اهمیت هم در بازاریابی محتوا مهم می‌شوند

شبکه‌های اجتماعی و ترندهای موبایلی، دید ما را نسبت به بازاریابی نفوذی و افراد نفوذ گر عوض کرده‌اند. حالا دیگر این سلبریتی‌ها نیستند که در شبکه‌های اجتماعی دنبالشان می‌کنیم بلکه نفوذ گران می‌توانند هر شخصیتی از هر جای دنیا و با هر شغل و سطح تحصیلاتی باشند. همه افراد در این دنیای دیجیتال می‌توانند پیامشان را کاملا برجسته منتشر کرده و مخاطبان خاص خودشان را تحت تأثیر قرار دهند.

گاهی تنها کافیست که یک نفر، محتوای را برای مخاطب صحیح آن منتشر کند تا شاهد باشیم که چگونه این محتوا به‌درستی مورد اهمیت قرار می‌گیرد و دیده می‌شود. امروزه همه مردم به نحوی به پلتفرم یا کانالی دسترسی دارند و قادر هستند محتوا را به مخاطب مخصوصش راهنمایی کنند.

۷- وبلاگ برندها هم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند

وبلاگ‌ و وب‌سایت برندها و شرکت‌های مختلف تابه‌حال میزبان اخبار ویژه و مخصوص داخلی بوده که تنها کارمندان و کارکنانش به آن‌ها اهمیت می‌دادند اما حالا استراتژی محتوا وسیع‌تر شده و اغلب شرکت‌ها در تلاش‌اند تا این وبلاگ‌ها را به مجله‌های آنلاین تبدیل کنند. آن‌ها برای بهبود این صفحات از محتوای باکیفیت بهره می‌برند تا مخاطب هدفشان را برای همیشه جذب کنند.

این تغییر احتمالا برای مخاطبان عام و همچنین برای بازاریاب‌های محتوا، خبر خوبیست. وبلاگ‌های شرکت‌های مختلف را در فهرست همکارانتان قرار دهید تا محتوایتان را توسعه بخشیده و به مخاطبان هدف هم دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این موارد می‌توانید با کار کردن در کنار برندها و شرکت‌ها، فرصت‌های همکاری را در جهت تولید محتوا و انتشار آن برای مخاطبان مشترکتان فراهم کنید.

همان‌طور که از ابتدای سال تابه‌حال گذشته، ماه‌های باقی‌مانده هم به‌سرعت سپری می‌شوند و وارد سال 2018 خواهیم شد. همچنان که استراتژی بازاریابی محتوا را برای سال آینده مهیا می‌کنید و به بودجه و سایر موارد موردنیاز آن می‌اندیشید، این 7 ترند مهم را هم در نظر بگیرید. شما چه ترندهای دیگری در این زمینه مشاهده کرده‌اید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

reza.91

۱۳۹۶/۵/۲۷
من کلا هیچی نفهمیدم