خانهاخبار
شاید گوشی هوشمند آینده شما بتواند بیماری‌های قلبی را تشخیص دهد

شاید گوشی هوشمند آینده شما بتواند بیماری‌های قلبی را تشخیص دهد

گوگل با خرید یک استارت آپ در حوزه سلامت، به بهبود وضعیت انسان‌ها توسط گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند.
۱۳۹۶/۵/۲۷

کمپانی گوگل، قصد دارد با نگاه ویژه‌تری در حوزه سلامت عمل کند و در این راستا یک استارت آپ در حوزه پایش سلامتی توسط یک اپلیکیشن در گوشی هوشمند را خریداری کرده است.

این استارت آپ در ساتل آمریکا و توسط Shwetak Patel تاسیس شده و Senisos نام دارد. این شخص، یک پروفسور در علم کامپیوتر و مهندسی برق است که تحصیلات خود را در دانشگاه واشنگتن گذرانده است. این کمپانی، اپلیکیشنی را توسعه می‌دهد که با استفاده از سنسورهای موجود در گوشی هوشمند شما، وضعیت سلامت را پایش می‌کند و اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در کنار این سنسورها، اپلیکیشن BiliCam است که می‌تواند بیماری زردی یا یرقان را در کودکان تازه متولد شده تشخیص دهد. این بیماری بیشتر به خاطر تغییر در رنگ کودک بیمار اینگونه نام گرفته چراکه رنگ پوست در اثر این بیماری، به زرد تغییر می‌کند.

این اپلیکیشن با استفاده از دوربین گوشی هوشمند و فلاش آن، میزان بیلیروبین (ماده‌ای در خون که باعث به وجود آمدن یرقان می‌شود) موجود در خون را اندازه گیری می‌کند و روش کار آن هم، سنجیدن طول امواجی است که توسط پوست جذب می‌شود.

image

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های این استارت آپ، HemaApp نام دارد که میزان هموگلوبین موجود در خون را می‌سنجد. این پروتئین، وظیفه انتقال اکسیژن را بر عهده دارد. یک اندازه گیری صحیح از میزان هموگلوبین، می‌تواند تخمین خوبی از وضعیت کلی سلامت مانند وجود کم خونی، سوءتغذیه و بیماری‌های قلبی را در اختیار ما قرار دهد.

توجه ویژه به بخش سلامت

دوربین، تنها بخشی نیست که Senosis از آن در گوشی هوشمند بهره می‌گیرد. آنها اپلیکیشن دیگری دارند که نام آن SpiroSmart است و با استفاده از میکروفون موجود در گوشی، قدرت نفس‌های شما را اندازه می‌گیرد. اگر این ابزار دقت کافی داشته باشد، قادر خواهد بود تا وضعیت بیماری‌هایی چون آسم، فیبروز کیستیک و بیماری قلبی را مشخص کند.

البته گوگل تاکنون در رابطه با خرید این استارت آپ اظهار نظر نکرده است. این اتفاق آخرین قدمی است که گوگل در زمینه پایش سلامتی دیجیتالی برداشته است. Google Fit، سیستم پایش ورزش گوگل، و آنهایی که مربوط به آلفابت هستند از جمله Verily و Calico برخی از اقدامات این کمپانی در راستای حفظ سلامتی از طریق گجت‌های هوشمند هستند.

یکی دیگر از برنامه‌های گوگل در این زمینه، پروژه هوش مصنوعی DeepMind و بخش DeepMind Health (مربوط به حوزه سلامت) است که اپلیکیشنی به نام Streams دارد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)