خانهاخبار
نگاهی به 2 سال ریاست ساندار پیچای بر گوگل؛ روزهای سخت بیشتر برای مرد هندی

نگاهی به 2 سال ریاست ساندار پیچای بر گوگل؛ روزهای سخت بیشتر برای مرد هندی

چندی پیش ریاست ساندار پیچای بر کمپانی گوگل 2 ساله شد. اما این مدیرعامل هندی قطعا روزهای سخت بیشتری را نیز پیش روی خود خواهد داشت.
۱۳۹۶/۵/۲۳

در دهم آگوست سال 2015 بود که اعلام شد لری پیج و سرگی برین به‌عنوان موسسان کمپانی گوگل، ازاین‌پس به‌عنوان مدیران ارشد هلدینگ آلفابت، کمپانی مادر گوگل، فعالیت خواهند کرد و ساندار پیچای به سمت ریاست گوگل منصوب خواهد شد.

در طول 2 سال گذشته، این مرد هندی تبار رخدادهایی مانند معرفی گوشی‌های پیکسل، رشد سهم اندروید از بازار و پردازش ابری را پشت سر گذاشته است. در این مطلب از وب‌سایت جی اس ام می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به دو سال ریاست ساندار پیچای هندی بر مسند یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان.

image

در همه‌چیز اولین باش!

میراثی لری پیچ و سرگی برین برای ساندار پیچای را شاید بتوان یکی از بهترین میراثی دانست که از یک مدیرعامل ممکن است به مدیر بعدی ارث برسد. هرچند که در طول دو سال گذشته، ساندار پیچای برای ایجاد تمایز و خارج شدن از زیر سایه مدیران پیشین، تغییراتی را در گوگل ایجاد کرده است. گوگل پیش‌تر از یک موتور جستجوی صرف به سمت موبایل دگردیسی کرده بود، اما در زمان رهبری ساندار پیچای، سیاست‌های این کمپانی به سمت تمرکز روی «اولین در همه‌چیز» سوق پیدا کرده است. 

این دقیقا همان نکته‌ای بود که ساندار پیچای در مراسم Google I/O نیز بسیار روی آن تاکید داشت. اگر نگاهی به مراسمات اخیر گوگل بی‌اندازید، می‌بینید که از هر دری در آن‌ها سخن گفته می‌شود. از نسل جدید چیپ‌های سخت‌افزاری TPU برای پردازش ابری گرفته تا بهبود الگوریتم‌های تصویری برای گوگل فوتو و بهبود دوربین و قدم‌گذاشتن این کمپانی در راه خانه‌های هوشمند. هرچند این دگردیسی‌ها به صورتی یک‌باره نخواهند بود و در یک بازه زمانی و به‌صورت تدریجی رخ خواهند داد. برای مثال کسب‌وکار پردازش ابری گوگل در سال 2011 و تحت رهبری همین ساندار پیچای پا گرفت.

رشد گوگل در زمینه پردازش ابری و شبکه عصبی مصنوعی، این کمپانی را بر آن داشت تا در سال 2016 با واحدهای سخت‌افزاری TPU وارد گود رقابت با غول‌های حوزه سخت‌افزار شود. گوگل اکنون از پتانسیل‌های شبکه عصبی مصنوعی خود برای تشخیص تصاویر، آنالیز ویدئوها، تشخیص سخنرانی‌ها، ترجمه، یوتیوب و پیشنهاد تبلیغات استفاده می‌کند و حتی قصد دارد برای کمک به علم پزشکی در زمینه DNA و بسیاری کاربردهای دیگر، از این فناوری بهره بگیرد. این تمرکز روی شبکه‌های عصبی، هوش مصنوعی و نرم‌افزار باعث می‌شود تا پیشنهادات برای خرید سخت‌افزارهای تولیدی گوگل با رشدی چشم‌گیر مواجه باشد.

اما یکی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های گوگل در این دو سال ریاست ساندار پیچای بر این کمپانی، محصولاتی به نام «پیکسل» و «پیکسل ایکس ال» هستند که حدودا یک سال پیش به بازار معرفی شدند. این دو گوشی پرچم‌دار به این هدف ساخته و طراحی شده بودند که بتوانند با محصولاتی از اپل و سامسونگ زورآزمایی کنند. البته گوگل چندان هم با بازار گوشی‌های هوشمند و سخت‌افزار غریبه نیست و پیش‌تر با کمک کمپانی‌های شخص ثالث، محصولات سری نکسوس را روانه بازار کرده بود؛ اما در گوشی‌های سری پیکسل، گوگل تصمیم گرفت تا به صورتی نیمه مستقل وارد گود رقابت شود که این حرکت را می‌توان به‌نوعی غیرعادی و جسورانه داشت.

image

هرچند بسیاری از کاربران از پایان گوشی‌های سری نکسوس ناراحت بودند، اما گوشی‌های سری پیکسل توانست ستایش همگان را برانگیزد و ذهنیت مخاطبان از سخت‌افزار و نرم‌افزار گوگل را بهبود دهد. قمار در بازار گوشی‌های هوشمند را می‌توان بزرگ‌ترین قمار گوگل در چند سال گذشته دانست و اگر این کمپانی بتواند موفقیت‌هایش را در Pixel 2 نیز تکرار کند، می‌توان گوگل را در زمره بهترین سازندگان گوشی‌های هوشمند در جهان قرار داد.

اعداد گوگلی

گوگل در چند سال اخیر مدام در پیچ‌وخم دعواهای حقوقی درگیر بوده است. این شرکت در ایالات‌متحده آمریکا، دادگاه‌های اروپایی و خارج از دادگاه مداوم به نقض حقوق پتنت‌های سایر کمپانی‌ها و سو استفاده از قدرت خود متهم شده است. به‌تازگی نیز کمیسیون اروپا، گوگل را به دلیل رقابت غیرقانونی به 2.7 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. این شرکت همچنین مجبور شد تا در روسیه، فناوری جستجوی خود را در مرورگر کروم از حالت پیش‌فرض خارج کند. گوگل همچنین نتوانسته است در تغییر نگرش چینی‌ها نسبت به خدمات خود تغییرات زیادی حاصل کند. بسیاری از سرویس‌های گوگل در کشور چین مسدود هستند.

البته به‌جز گوشی‌های پیکسل، گوگل مالکیت بسیاری از سرویس‌های بزرگ دنیای تکنولوژی مانند یوتیوب، نقشه، اپلیکیشن‌های مختلف، تبلیغات و البته سیستم‌عامل اندروید را در اختیار دارد. در طول سالیان گذشته نیز تغییرات و بهبودهای متعددی در این سرویس‌ها و خدمات ایجاد شده است؛ اما گوگل در 2 سال ریاست ساندار پیچای بر این کمپانی به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست‌یافته است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • اعلام خبر 2 میلیارد دستگاه فعال مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید در ماه مه سال 2017. این رقم در سپتامبر 2015 حدود 1.4 میلیارد بوده است.
  • 5 میلیارد تماشای ویدئو در یوتیوب به‌صورت ماهیانه. 80 درصد از این بازدیدکنندگان در خارج از ایالات‌متحده هستند. درآمد گوگل از این بخش نیز به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته است.
  • در سال 2015، رقم تصاویر و ویدئوهای Google Photos حدود 50 میلیارد برآورد می‌شد؛ اما اکنون فقط روزانه 1.2 میلیارد عکس در این سرویس بارگذاری می‌شود.
  • برای اولین بار از سال 2015، جستجوهای موبایلی از دسکتاپ پیشی گرفت و به بیش از 60 درصد در سال 2016 رسید.
  • در سال 2016، کمپانی گوگل توانست به رکورد درآمدی 63.11 میلیارد دلار دست یابد که نسبت به سال 2015، رشدی 19 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان تقریبا 32 درصد از بازار آگهی‌های دیجیتال در جهان است!
  • در چهارماهه سوم سال 2016، گوگل توانست به درآمد 25.8 میلیارد دلار دست یابد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود 21.2 میلیارد دلار بود.

همان‌طور که بالاتر هم گفتم، گوگل در چند سال گذشته و هم‌زمان با رشد کاربران اینترنت و خدمات کسب‌وکار در کشورهایی مانند هند، سعی کرده است تا قلمرو کاری خود را گسترش دهد. پرواضح است که گوگل اکنون و تحت رهبری ساندار پیچای نسبت به سال‌های پیش بزرگ‌تر، قدرتمندتر و سودمندتر شده است.

روزهای پرتنش برای ساندار

لااقل از بیرون که می‌بینیم، همه‌چیز در گوگل خوب و روی روال به نظر می‌رسد و این کمپانی مسیر رو به رشد خود را طی می‌کند. اما در روزهای اخیر، مسائل مربوط به یکی از کارمندان گوگل به نام James Damore که با انتشار یک سند ده برگی خواستار توقف استخدام زنان در گوگل شده بود، اوضاع گوگل را تا حدودی متلاطم کرده است.

سیلیکون ولی معمولا نسبت به چنین مسائلی بسیار حساس است و خود ساندار پیچای نیز این موضوع را محکوم و آن را توهین‌آمیز خواند. به گفته او، چنین یادداشت‌هایی نقض سیاست‌های خود گوگل است. البته جیمز دیمور، نویسنده این یادداشت، چند روز بعد از گوگل اخراج شد تا موضوع بیش از این بیخ پیدا نکند. ساندار پیچای قصد داشت در مورد این موضوع با 60.000 کارمند گوگل در سرتاسر جهان جلسه‌ای را برگزار کند، اما بعد از درز هویت و سوالات کارکنان، این جلسه لغو شد.

image

صرف‌نظر از دیدگاه شما در مورد این قضیه، اما چنین وقایعی برخی مشکلات فرهنگی ناگوار در گوگل را به نمایش می‌گذارد و برخی از کارمندان گوگل به دلیل ترس از آزار و اذیت و از دست دادن شغل خود، نمی‌توانند نظرات خود را آزادانه ابزار کنند و برخی از کارمندان نیز نگران این هستند که نتوانند در کنار کسانی با دیدگاه‌های متفاوت کار کنند. درز چنین تصاویری از گوگل بسیار به‌دوراز وجهه‌ای است که از این شرکت به‌عنوان یک شرکت نوآور، باز و آرام در ذهن داریم.

مسائلی ازاین‌دست باعث آسیب رساندن به توانایی‌های گوگل در استخدام بهترین و درخشان‌ترین استعدادها می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر ساندار پیچای این است که این تقسیم‌های فرهنگی را به نحوی حل کند و قطعا کنار گذاشتن یکی از کارمندان کفایت نخواهد کرد.

البته این پرونده تنها پرونده جنسیتی نیست که در دوران ریاست ساندار پیچای در گوگل مطرح‌شده است و در سال 2016 نیز بعدازآنکه یکی از سرمایه‌گذاران گوگل به نام Ruth Porat از عبارت «the lady CFO» استفاده کرد، 800 نفر از کارمندان گوگل، کلمه «Lady» را به عناوین شغلی خود اضافه کردند. کمپین‌های تبلیغاتی زیادی نیز در استرالیا به نام «بازتعریف» زنان به راه افتاد و بسیاری نیز لغات مورد استفاده در کمپانی گوگل را سرزنش می‌کردند.

البته کمپانی گوگل هم‌اکنون نیز به علت «تفاوت در جبران خسارت» بین زنان و مردان، تحت بررسی وزارت کار ایالات‌متحده قرار دارد. گوگل تا به امروز هرگونه شکاف در پرداختی بین زنان و مردان را انکار کرده است، اما اکنون پرونده‌ای در این زمینه به نیابت از کارمندان زن فعلی و سابق گوگل از طرف شرکت حقوقی Altshuler Berzon LLP برعلیه این کمپانی به جریان افتاده است.

قدم بعدی گوگل چیست؟

هرچند که تلاش‌های گوگل در زمینه محاسبات ابری، شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی به‌تدریج در حال ثمر دادن است، اما این کمپانی هنوز در ابتدای راه قرار دارد و چنین فناوری‌هایی قطعا سهم زیادی از فناوری‌های مصرفی آینده را به خود اختصاص خواهند داد و به همین دلیل نیز هست که گوگل آینده را فقط در قاب گوشی‌های هوشمند نمی‌بیند. هرچند که ساندار پیچای هم‌اکنون مدیر نسبتا موفقی است و توانسته درآمدها و تعداد مشترکان سرویس‌های گوگل را افزایش دهد، اما میراث واقعی او برای مانتین ویو در آینده و از طریق فناوری‌هایی که در زمان ریاست او به جهان معرفی می‌شوند، مشخص خواهد شد.

واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، خودروهای خودران، پروژه تانگو، پروژه لوون، Fibre، Fi و بسیاری دیگر از طرح‌ها ازجمله مواردی هستند که گوگل به‌صورت هم‌زمان روی آن‌ها کار می‌کند و هرکدام از آن‌ها ممکن است سهمی عمده‌ای از فناوری‌های آینده را به خود اختصاص دهند.

شما 2 سال ریاست ساندار پیچای بر گوگل را چگونه می‌بینید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۵/۲۴
نظری که کارمند گوگل ارائه داد تا حد زیادی منطقی بود، اما واکنشی که گوگل نشان داد واقعا دور از انتظار بود و به قول نوشته این مقاله باعث ترس از ابراز عقیده و دیدگاه های مختلف میشه.