خانهاخبار
از وزیر ارتباطات دولت دوازدهم چه انتظاراتی داریم؟

از وزیر ارتباطات دولت دوازدهم چه انتظاراتی داریم؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم در 4 سال گذشته کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کرد با این حال کاربران ایرانی انتظارات بیشتری از این وزراتخانه و وزیر جدید آن دارند که امیدواریم در دولت دوازدهم این انتظارات محقق شوند.
۱۳۹۶/۵/۱۵

رئیس جمهور روحانی تا چند روز دیگر اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. بر اساس شنیده‌ها حدود نیمی از وزرای کابینه دولت یازدهم در دولت جدید تغییر خواهند کرد که احتمالا وزیر ارتباطات نیز یکی از آنها باشد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دوره اول دولت حسن روحانی یکی از موفق‌ترین وزراتخانه‌های 4 سال گذشته بود. افزایش سرعت و ضریب نفوذ اینترنت در کشور، میدان دادن به استارتاپ‌ها و آزادی بیشتر به کاربران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی از محسوس‌ترین اقدامات دوران وزارت محمود واعظی بود.

درحالی که کارنامه وزرات ارتباطات در دولت یازدهم در مجموع مثبت ارزیابی می‏شود، انتظارات بیشتری از این وزراتخانه در دولت دوازدهم داریم که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

image

بهبود کیفیت و کاهش قیمت اینترنت

بی شک اولین انتظاری که مردم از وزیر جدید ارتباطات دارند بهبود وضعیت دسترسی به شبکه اینترنت است.

آمارها نشان می‌دهند سرعت اینترنت در کشور ما بسیار پایین‌تر از دیگر کشورها است در حالی که ایرانی‌ها هزینه بیشتری در مقایسه با کاربران دیگر کشورها می‌پردازند.

متاسفانه هر سال به بهانه افزایش سرعت اینترنت، بخشنامه‌های عجیبی ابلاغ می‏‌شود که نتیجه آن نه تنها افزیش سرعت نیست بلکه گران‌تر شدن خدمات شرکت‌های سرویس دهنده است؛ آخرین نمونه آن طرح اینترنت نامحدود بود که خوشبختانه اجرای آن فعلا متوقف شده است.

انتظار داریم دولت دوازدهم درک درستی از خواسته‌های کاربران پیدا کند و با در نظر گرفتن منافع واقعی آنها، علاوه بر افزایش سرعت اینترنت، آن را با قیمت مناسب به دستشان برساند.

توقف فیلترینگ سلیقه‌ای

اساس فیلترینگ برای جلوگیری از انتشار و گسترش محتوای مجرمانه پایه‌گذاری شد اما در سال‌های اخیر شاهد بودیم فیلترینگ سلیقه‌ای جلوی دسترسی کاربران را به برخی از پایگاه‌های علمی نیز گرفته است که البته امیدواریم وزیر جدید درایت بیشتری در این کار داشته باشد.

در حال حاضر دسترسی کاربران ایرانی به تعداد متعددی از سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی مسدود است و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌‏شود؛ در صورتی که هیچ توجیهی برای فیلتر بودن بسیاری از این سایت‌ها وجود ندارد.

با اینکه تصمیم به فیلتر کردن سایت‌ها در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه (بخواند کمیته فیلترینگ) گرفته می‌شود اما وزارت ارتباطات، به عنوان یکی از اعضای این کمیته، می‌تواند نقش تاثیرگذاری در مقابله با فیلترینگ سلیقه‌ای داشته باشد.

فرهنگ‌سازی و آموزش

یکی از موارد که در حوزه فناوری نادیده گرفته میشود مقوله فرهنگ سازی است. در زمانه‌ای که هر روز یک فناوری و سرویس جدید در دسترسی کاربران قرار می‌گیرد آموزش صحیح می‌تواند تا حد زیادی رفتارهای نادرست در فضای مجازی و استفاده‌های غلط از فناوری‌های جدید را کاهش دهد.

اگر دولت تنها بخشی از هزینه هنگفتی که سالیانه صرف فیلترینگ می‌کند را به فرهنگ سازی و آموزش کاربران اختصاص دهد، به مراتب نتیجه بهتری می‌گیرد که اثرات آن در نسل‌های آینده نیز به جای خواهد ماند.

image

حمایت از استارتاپ‌های ایرانی

استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در 4 سال گذشته ثابت کرده‌اند، اگر به آنها میدان داده شود، می‌توانند در حوزه فناوری اطلاعات کشور تاثیرگذار باشند و ضمن توسعه این حوزه به افزایش اشتغال کمک کنند.

در شرایط فعلی بعضا شاهد هستیم که برخی از استارتاپ‌ها به دلایل حقوقی و مالیاتی مجبور به توقف فعالیتشان می‌شوند و به‌ناچار بازار را ترک می‌کنند. انتظار داریم وزیر جدید ارتباطات حمایت خود را از استارتاپ‌های بیشتر کند و شرایط تشکیل و فعالیت این شرکت‌های را تسهیل ببخشد. امیدواریم با حمایت دولت دوازدهم شاهد حضور استارتاپ‌های ایرانی در بازار جهانی و رقابت با نمونه‌های موفق خارجی باشیم.

شکستن انحصار و تسهیل در ورود فناوری‌های جدید

تجربه نشان داده است حضور شرکت‌های خارجی در ایران و آمدن فناوری‌های جدید به ضرر هیچ کس نیست. انتظار داریم وزیر جدید انحصار شرکت‌های خصولتی در کشور را بشکند و زمینه را برای ورود شرکت‌های خارجی، که از فناوری‌های روز برخوردارند، تسهیل ببخشد.

این اتفاق علاوه‌ بر اینکه پیشرفت ایران در حوزه فناوری اطلاعات را سرعت می‌بخشد، اجازه می‌دهد تا کاربران ایرانی از امکانات و فناوری‌هایی هم‌تراز با کاربران کشورهای پیشرفته استفاده کنند؛ ضمن اینکه شرکت‌ها ایرانی نیز برای ماندن در رقابت مجبور میشوند خدمات خود را همگام با جهان به‌روز نمایند.

image

رفع تحریم‌های ظالمانه

دولت یازدهم ثابت کرد با تعامل و گفتگو می‌توان تحریم‌ها را برداشت. در حال حاضر کاربران ایران با تحریم‌های متعددی در حوزه فناوری اطلاعات روبه‌رو هستند که چیزی از تحریم‌های هسته‌ای کم ندارد.

ایرانی‌ها از یک طرف با فیلترینگ سلیقه‌ای سایت‌ها و سرویس‌های خارجی مواجه‌اند و از سوی دیگر شرکت‌های خارجی، به بهانه تحریم، اجازه استفاده ایرانی‌ها از خدماتشان را نمی‌دهند.

امیدواریم دولت دوازدهم همانقدر که در رفع تحریم‌های هسته‌ای موفق بوده است، فکری هم به حال برطرف کردن تحریم‌های اینترنتی کند تا ایرانی‌ها، همچون کاربران سایر کشورها، بدون دغدغه بتوانند از خدمات شرکت‌های کوچک و بزرگ بین‌المللی بهره‌مند شوند.

گسترش شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه‌های است که اگر درست اجرا شوید سود زیادی برای کاربران و سرویس دهندگان به همراه دارد. متاسفانه در سال‌های گذشته اطلاعات درستی از شبکه ملی اطلاعات به کاربران داده نشد به همین دلیل اکثر کاربران در برابر اجرای آن جبهه گرفتند.

با عملیاتی شدن فاز سوم شبکه ملی اطلاعات و انتقال سرور سایت‌ها و سرویس‌هایی که نیاز به میزبانی در خارج از کشور ندارند، این امکان برای کاربران ایرانی فراهم شد تا با سرعت بسیار بالاتر و هزینه کمتری از خدمات سایت‌های داخلی استفاده کنند.

نیم بها حساب شدن ترافیک بازدید از سایت‌های پربازدید ایرانی، رایگان بودن ترافیک تماشای آنلاین فیلم‌ها و سریال‌ها و ایجاد بستر امن برای خدمات بانکی تنها چند نمونه از مزایای اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات است که امیدواریم در دولت دوازدهم با سرعت بیشتری گسترش یابد و پای IPTV، VOIP و غیره را به خانه ایرانی‌ها باز کند.

 

شما به عنوان کاربر ایرانی چه انتظاری از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم خواسته‌ها و نظرات خود را در کامنت‌ها مطرح کنید.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

mm2

۱۳۹۶/۵/۱۷
داداش میشه بگی کجای انگلیس به یورو پول میدن؟

خخ

۱۳۹۶/۵/۱۶
فک نمیکردم درزمان کار یکی از دولت ها مطالب سیاسی در یکی از سایت های فناوری و اطلاعات ببینم حتی برجام روهم تواین مطلب نویسنده گنجانده بود....
فک کنم بجای انتظار داشتن برای فرهنگ سازی برای مردم بهتر باشه انتظار داشته باشین که دولت برای طرفدارای افراطی فرهنگ سازی کنه امیدوارم جنبه نقد داشته باشید

علی

۱۳۹۶/۵/۱۶
دقیقا ... وقتی وزارت فرهنگ که مثلا بالاترین مرجع برای مجوز دادن برای فیلم و کنسرت هست , مجوز هاش یک قرون ارزش نداره توقع دارید وزیر اطلاعات چقدر قدرت داشته باشه

علی

۱۳۹۶/۵/۱۶
واحد پول انگلیس یورو نیست.

vg

۱۳۹۶/۵/۱۶
آقا همین که اختلاس میلیاردی نکنه ما راضییم??