خانهاخبار
نرم‌افزار مشترک ام‌آی‌تی و گوگل عکس‌های‌‌ موبایل را پیش از ثبت، روتوش می‌کند

نرم‌افزار مشترک ام‌آی‌تی و گوگل عکس‌های‌‌ موبایل را پیش از ثبت، روتوش می‌کند

الگوریتم‌های جدید از یادگیری ماشینی بهره می‌برند، کم‌حجم و سریع هستند، و روی گوشی نیز بدون مکث اجرا می‌شوند.
۱۳۹۶/۵/۱۲

به نظر می‌رسد ظرفیت سخت‌افزاری دوربین‌های موبایل فعلا به نهایت خود رسیده و بیش از این نمی‌توان از آن‌ها کار کشید. ابعاد و محدودیت‌های خاص گوشی‌های موبایل اجازه نمی‌دهد اندازه حس‌گرها و قطعات بنیادی دوربین را بیش از این‌ها افزایش دهیم. همین موضوع سبب شده است شرکت‌هایی مانند گوگل به راه‌کار دیگری روی آورند که به آن عکاسی رایانشی یا computational photography می‌گوییم. عکاسی رایانشی یعنی ارتقای کیفیت تصویر با استفاده از الگوریتم‌‌‌ها و فناوری یادگیری ماشینی.

گوگل در همین راستا با همکاری دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) الگوریتمی تولید کرده است که می‌تواند عکس‌های‌تان بی‌درنگ و پیش از اینکه حتی ثبت شوند، روتوش کند و از آن‌ها خروجی فول اچ‌دی بگیرد.

محققان در نرم‌افزار مربوطه از یادگیری عمیق و ماشینی بهره برده‌اند. برای این منظور، ادوبی و ام‌آی‌تی مشترکا 5000 تصویر آماده و روتوش‌شده را در مخزن داده نرم‌افزار وارد کردند تا نرم‌افزار با تحلیل این تصاویر، شبکه‌های عصبی مصنوعی خود را آموزش دهد. هر یک از این تصاویر توسط 5 عکاس مختلف روتوش شده است و الگوریتم‌های گوگل و ام‌آی‌تی با بررسی آن‌ها یاد می‌گیرند که در آینده روی عکس‌های مختلف چه نوع تصحیحاتی باید صورت دهند.

دانشگاه ام‌آی‌تی برای نشان دادن عملکرد الگوریتم‌های جدید، تصویر 12 مگاپیکسلی اصلی (سمت چپ) را با خروجی روتوش‌شده توسط الگوریتم‌ها (سمت راست) در قابی ترکیبی به نمایش درآورده است.

گوگل قبلا نیز برای بهبود تصاویر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده کرده بود، اما پژوهش اخیر، دستاورد مهمی دارد و آن، دستیابی به الگوریتم‌هایی کم‌حجم و کارآمد است، چنان که حتی گوشی‌ها و کامپیوترهای عادی نیز می‌توانند بدون مکث و وقفه آن‌ها را اجرا کنند. در واقع، حجم نرم‌‌افزار نهایی تقریبا به اندازه یک عکس دیجیتال است و این قابلیت بالقوه را دارد که با بررسی مجموعه تصاویر جدید، حتی جلوه‌های بصری خاصی را بازتولید کند؛ تقریبا مثل فیلترهای تصویری فیس‌بوک و پریسما که کمک می‌کند کاربران عکس‌های‌ خود را با افکت‌هایی مشابه آثار نقاشان شهیر جهان، روتوش کنند.

درست است که تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های امروزی، پیش از این نیز می‌توانستند داده‌های تصویری را بی‌درنگ پردازش کنند اما تکنیک‌های جدید، ظریف‌تر و واکنش‌‌گرترند؛ به این معنا که بسته به نیاز کاربر عمل می‌کنند، نه اینکه در همه حال به اعمال الگوهایی کلی بپردازند.

پژوهشگران برای کوچک‌‌سازی الگوریتم‌های خود از تکنیک‌های گوناگونی بهره بردند، از جمله اینکه تغییرات اعمال‌شده روی هر عکس را به فرمول تبدیل کردند و برای نگاشت تصاویر، از ساختاری مشبک‌وار سود جستند. درنتیجه، اطلاعات مرتبط با نحوه روتوش عکس‌ها به زبان موجز و کوتاه ریاضی بیان می‌شود و همین ویژگی، به کاهش حجم نرم‌افزار کمک کرده است.

از چپ به راست: تصویر 12 مگایپکسلی اصلی؛ تصویر تصحیح‌شده با الگوریتم‌ +HDR طی 400 تا 600 میلی‌ثانیه؛ تصویر تصحیح‌شده با الگوریتم جدید ام‌آی‌تی و گوگل ظرف 61 ثانیه.

با این اوصاف آیا ممکن است گوگل الگوریتم‌های جدید را در گوشی‌های آینده پیکسل به کار بگیرد؟ بعید نیست. این شرکت قبلا و از نکسوس 6 به این سو، کوشیده است جزییات مرتبط با نور و سایه عکس‌ها را با استفاده از الگوریتم‌های +HDR غنی‌تر کند، [به‌روزرسانی] اما هنوز اطلاعاتی به دست نرسیده که نشان دهد نرم‌افزار مشترک ام‌آی‌تی و گوگل چه زمانی برای استفاده عموم منتشر خواهدشد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

ali.hosseini

۱۳۹۶/۵/۱۴
سلام امین گرامی
از شواهد امر این‌گونه برمی‌آید که نرم‌افزار مزبور پروژه‌ای تحقیقاتی است و هنوز به مرحله انتشار نسخه عمومی نرسیده است. برای اطلاع دیگر مخاطبان سایت، این توضیح به انتهای خبر افزوده شد.
متشکر

ali.hosseini

۱۳۹۶/۵/۱۴
سلام کاربر گرامی
از شواهد امر این‌گونه برمی‌آید که نرم‌افزار مزبور پروژه‌ای تحقیقاتی است و هنوز به مرحله انتشار نسخه عمومی نرسیده است. برای اطلاع دیگر مخاطبان سایت، این توضیح به انتهای خبر افزوده شد.
متشکر

Keyhan

۱۳۹۶/۵/۱۲
خوشم میاد با همه ظریف کاریای ایفون و گوگل تو عکاسی پرچمدار میدان سلطان یو11 هست

ناشناس

۱۳۹۶/۵/۱۲
چجوری این برنامه رامیشه پیدا کرد

امین

۱۳۹۶/۵/۱۲
سلام .حالا چطور این رو دانلود کنیم