خانهاخبار
موفقیت آیفون 8 در گرو بازار چین

موفقیت آیفون 8 در گرو بازار چین

تحلیلگران معتقدند موفقیت iPhone 8، تا حد زیادی به شیوه پاسخگویی اپل به نیاز‌های بازار چین وابسته‌ است. چین بزرگترین بازار تلفن‌های هوشمند است و برای آیفون در رتبه دوم پس از خانه خود، آمریکا قرار‌دارد.
۱۳۹۶/۵/۱۰

موفقیت در بازار چین برای اپل چالشی بزرگ است. چین کبیر، که شامل هنگ‌کنگ و تایوان هم می‌شود، اولین بازاری است که میزان فروش اپل در آن طی نیم‌سال اول با کاهش روبرو بوده. سود 13٪ کاهش داشته، دو برابر مدت مشابه سال قبل و سهم بازار اپل هم، از 13٪ به کمتر از 10٪ رسیده‌ است.

image

بزرگترین چالش اپل در چین را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: WeChat

وی‌چت فراتر از یک پیام‌رسان یا شبکه‌اجتماعی، یک پلتفرم به معنای واقعی کلمه است! به‌جای نصب چندین اپ برای انجام کارهای مختلف، بسیاری از مردم چین از قابلیت‌های وی‌چت از جمله پرداخت‌های مالی استفاده می‌کنند. وال‌استریت ژورنال هم مقاله‌ای در این زمینه دارد و از تجربه کاربران چینی می‌گوید:

مردم از وی‌چت برای خرید غذا، گرفتن تاکسی، پخش ویدیو و... استفاده می‌کنند.

زمانی که Wang Tingting دستیار فروش 24 ساله، آیفون 5 خود را کنار گذاشت تا از هوآوی P9 پلاس استفاده کند گفت: "هرگز دل‌تنگ آیفون نمی‌شوم، هر دو وی‌چت را اجرا می‌کنند." اپ مورد‌علاقه او و بسیاری از مصرف‌کنندگان چینی.

Ren Yanmei با 56 سال سن هم به تازگی آیفونش را کنار گذاشته و از یک موبایل شیائومی برای خواندن اخبار، ارسال پیام و چت تصویری با دخترش استفاده می‌کند و می‌گوید: "اگر موبایلی وی‌چت داشته‌باشد به برندش اهمیتی نمی‌دهم."

 زمانی که وی‌چت تمام نیاز‌های روزانه مردم را برطرف می‌کند انتخاب گوشی کم‌اهمیت می‌شود.

اپل هم بی‌کار ننشسته، بازار چین از دلایل اصلی عرضه آیفون گلد بود و این شرکت همینک هم در حال بهبود نرم‌افزار و سخت‌افزار محصولاتش است تا با سلیقه مردم چین هماهنگ باشد. اتفاقی نیست که اپ دوربین در iOS 11 به‌طور پیش‌فرض توانایی تشخیص QR کد دارد. در حالی‌که QR کد‌ها در سایر نقاط جهان مهم و مورد‌توجه نیستند در چین و به لطف وی‌چت بسیار محبوبند.

اپل همچنین در تلاش برای بهبود روابط با مسئولین چینی است، حتی اگر نتیجه اقدامات نا‌خوشایندی چون قطع دسترسی به اپلیکیشن News و نظارت بیشتر بر استریم زنده ویدیو و به تازگی هم حذف VPN‌ها از اپ‌استور باشد.

مهم‌تر از همه شاید انتصاب Isabel Ge Mahe به عنوان نخستین مدیر‌عامل چینی در اپل باشد. او نقش به‌سزایی در شکل‌گیری ویژگی‌های مخصوص بازار چین داشته و مقام ارشد او هم نشان‌دهنده درک اپل از اهمیت این اتصاب است.

بن تامسون از تحلیلگران این حوزه اقدامات را کافی نمی‌داند و معتقد است:

اپل با خطر تبدیل شدن ظاهر به تنها عامل موثر برای مصرف‌کنندگان چینی در انتخاب گوشی روبرو است و این تغییر به‌خودی‌خود می‌تواند عاملی برای تغییر کل بیزنس مدل اپل باشد و آنها را مجبور به تغییر هر‌ساله ظاهر گوشی کند.

هرچند چنین اقدامی دور از انتظار است، عرضه آیفون 8 و اقبال آن در بازار چین می‌تواند سنجشی برای عملکرد استراتژی‌های جدید اپل باشد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

keyhan

۱۳۹۶/۵/۱۵
بی هویت؟ حرف دهنتو مزه کن بعد بزن! وصله ای که به همه برندا میچسبه الا اپل! موفقیت سامهنگم در گرو بازار هنده! اینو میدونستی؟

mking

۱۳۹۶/۵/۱۰
تقریبا تمام گوشی ها در چین تولید میشن

سعید

۱۳۹۶/۵/۱۰
آیفون چینی بی هویت باید هم موفقیتش در گرو بازار چین باشه