خانهاخبار
Mi 6 در مقابل OnePlus 5؛ نبرد پرچم‌دارهای چینی

Mi 6 در مقابل OnePlus 5؛ نبرد پرچم‌دارهای چینی

شیائومی و وان پلاس دو کمپانی سازنده گوشی‌های هوشمند هستند که در دهه اخیر به‌خاطر گوشی‌های باکیفیتشان معروف شده‌اند. تازه‌ترین پرچم‌داران این سازندگان Mi 6 و OnePlus 5 هستند که در این مطلب به مقایسه‌شان می‌پردازیم.
۱۳۹۶/۵/۱۰

امروز می‌خواهیم دو گوشی چینی OnePlus 5 و Xiaomi Mi 6 را با هم مقایسه کنیم. کمتر از یک دهه از معرفی اولین گوشی هوشمند هر دو کمپانی شیائومی و وان پلاس می‌گذرد اما هر دو توانسته‌اند با طراحی سخت‌افزاری بی‌نظیر، نرم‌افزارهای نوین و قیمت مناسب توجه کاربران بسیاری را به تولیداتشان جلب کنند. شیائومی (واقع در بی‌ژینگ) و وان پلاس (واقع در شن ژن) طرفداران و هواداران بسیاری در سرتاسر جهان دارند و دائما در حال طراحی دوباره و بهبود بخشیدن به گوشی‌هایشان هستند تا گوشی بازها و طرفداران تکنولوژی را راضی نگه دارند. گوشی‌های این کمپانی‌ها به‌خصوص برای کاربرانی مناسب است که مایل‌اند گوشی‌های حرفه‌ای را با قیمتی کمتر از قیمت مرسوم بازار تهیه کنند. بدین منظور تصمیم گرفتیم نبرد مقایسه‌ای میان Xiaomi Mi 6 و OmePlus 5 برگزار کنیم. این مقایسه را باید به‌عنوان «مقایسه دو پرچم‌دار ارزان‌قیمت» یاد کرد.

مشخصات فنی:

دستگاهOnePlus 5Xiaomi Mi 6
صفحه‌نمایش

5.5 اینچی از نوع Optic AMOLED با رزولوشن 1920 در 1080 و تراکم پیکسلی 401، دارای پوشش محافظ Corning Gorilla Glass 5

5.15 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1920 در 1080 و تراکم پیکسلی 428، با رویه شیشه‌ای خمیده 3D

پردازنده

کوالکام اسنپ‌دراگون 835، CPU 8 هسته‌ای با قدرت فرکانس 2.45 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 540

کوالکام اسنپ‌دراگون 835، CPU 4 هسته‌ای با قدرت فرکانس 2.45 و پردازنده گرافیکی Adreno 540

رم

6 گیگابایت/8 گیگابایت

6 گیگابایت

دوربین اصلی

16 مگا پیکسلی با دیافراگم 1.7 و حسگر 2.6 / 1 اینچی، اندازه پیکسلی 1.12 میکرون و لنز دوم 20 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.6 و حسگر 2.8 / 1 اینچی، اندازه پیکسلی 1 میکرون 

دوربین دوگانه 12 مگا پیکسلی (لنزهای 27 میلی‌متری با دیافراگم 1.8 و 52 میلی‌متری با دیافراگم 2.6)، OIS، PDAF و دو فلش LED

دوربین سلفی

16 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.0 و 1 میکرون اندازه پیکسلی، ویژگی EIS و HDR اتوماتیک

8 مگا پیکسلی

باتری

3300 میلی‌آمپری از نوع لیتیوم یونی، غیرقابل تعویض توسط کاربر

3350 میلی‌آمپری از نوع لیتیوم پلیمری، غیرقابل تعویض توسط کاربر

ابعاد و وزن

154.2 × 74.1 × 7.3 میلی‌متر، 153 گرم

142.5 × 70.5 × 7.5 میلی‌متر، 168 و 182 گرم

شبکه‌های ارتباطی

GSM، HSPA، LTE، CDMA، NFC، Wi-Fi، بلوتوث نسخه 5.0 و USB نوع C

GSM، HSPA، LTE، CDMA، NFC، Wi-Fi، بلوتوث نسخه 5.0 و USB نوع C

حسگرها

حسگر اثرانگشت، سرعت‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی و قطب‌نمای الکترونیک

حسگر اثرانگشت، سرعت‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی و قطب‌نمای الکترونیک، فشارسنج هوا

سیستم‌عامل

اندروید نوقا نسخه 7.1.1، قابل ارتقا به اندروید O

اندروید نوقا نسخه 7.1.1 با رابط کاربری MIUI 8.2، قابل ارتقا به اندروید O

OnePlus 5

OnePlus 5 از جهات مختلفی به تولیدات قبلی این سازنده مانند OnePlus 3T شبیه است و گاهی باعث می‌شود بپرسیم اصلا هدف از معرفی آن چه بوده؟ این گوشی از سخت‌افزار فوق‌العاده و نرم‌افزار رده‌بالا و نوین بهره می‌برد و ظاهرش هم بسیار مدرن و شیک طراحی شده است. بسیاری از کاربران و کارشناسان معتقدند طراحی آن دقیقا از روی iPhone 7 Plus کپی شده اما قیمت مناسب و عملکرد بسیار خوبش بعث نادیده گرفتن این موضوع می‌شود. این گوشی یک دکمه فیزیکی خانه در پنل جلو دارد که حسگر اثرانگشت هم در آن تعبیه شده و طبق روال پرطرفدار امسال، حاشیه‌های صفحه‌اش تا حد امکان باریک طراحی شده‌اند تا نمای مدرنی پیدا کند. حسگر مجاورتی، دوربین سلفی و بلندگو در حاشیه بالا قرار گرفته‌اند و دکمه تنظیم صدا و علامت تجاری آشنای OnePlus به نام Alert Slider در کناره چپ گوشی تعبیه شده‌اند. دکمه پاور هم در کناره سمت راست دیده می‌شود.

image

OnePlus 5 صفحه‌نمایش 5.5 اینچی از نوع Optic AMOLED با رزولوشن 1080 دارد که Corning glass 5 از آن محافظت می‌کند. این گوشی از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 با CPU 64 بیتی 8 هسته‌ای Kyro 820 قدرت می‌گیرد که 4 هسته آن قدرت فرکانس 2.45 گیگاهرتز و 4 هسته دیگرش قدرت فرکانس 1.9 گیگاهرتز دارند. تمام پردازش‌های گرافیکی هم بر عهده Adreno 540 GPU است. OnePlus 5 در دو نسخه عرضه شده که نسخه اصلی آن 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد درحالی‌که کانفیگ نسخه دیگرش 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی است و 60 دلار گران‌تر به فروش می‌رسد. این گوشی یک باتری با ظرفیت 3300 میلی‌آمپر دارد و سیستم‌عامل پیش‌فرضش هم اندروید نوقا نسخه 7.1.1 است که با دست‌کاری کمپانی OnePlus به نام Oxygen OS شناخته می‌شود.

OnePlus 5 به ماژول دوربین دوگانه با EIS ژیروسکوپی و دو فلش LED مجهز شده که یکی از آن‌ها لنز سونی 16 مگا پیکسلی با دیافراگم 1.7 بوده و لنز دوم هم تله فوتو 20 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.6 است. دوربین سلفی که در پنل جلو تعبیه شده هم 16 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.0 و اندازه پیکسلی 10 میکرون است. این دوربین قادر است ویدیو را با کیفیت 1080 و 30 فریم در ثانیه ضبط کند درحالی‌که دوربین اصلی می‌تواند ویدیوها را با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه یا فول اچ دی و 120 فریم بر ثانیه ثبت کند.

گوشی مذکور ویژگی‌های ارتباطی متعددی مانند Wi-Fi 82.11 a/b/g/n/ac, Wi-Fi Direct, DLNA و بلوتوث نسخه 5.0 دارد و ارتباط داده‌های آن‌هم از 34 باند مختلف پشتیبانی می‌کند. OnePlus 5 همچنین از GPS با A-GPS و GLONASS پشتیبانی کرده و یک چیپ NFC هم برای سازگاری با سیستم‌های پرداخت موبایلی مانند Android Pay دارد. این گوشی برخلاف اغلب پرچم‌دارهای رقیبش که امسال معرفی شده‌اند، دارای جک هدفون 3.5 میلی‌متری است و یک پورت USB Type-C هم برای انتقال اطلاعات و شارژ باتری دارد. وزن OnePlus 5 153 گرم است و در ابعاد 152.2 ×74.1 ×7.3 میلی‌متر ساخته شده است.

Xiaomi Mi 6

شیائومی گوشی Mi 6 را اوایل سال جاری میلادی در بی‌ژینگ در خلال رویدادی رسما معرفی کرد. این گوشی از نظر ظاهری به زیبایی Mi 5 است و بدنه آن از فلز و شیشه طراحی شده. Mi 6 اغلب به خاطر طراحی ظاهری زیبا، عمر باتری و کیفیت دوربینش تحسین شده. پنل پشتی آن از جنس شیشه 3D و در 4 طرف کمی خمیده است درحالی‌که پنل شیشه‌ای جلو آن، صفحه خمیده استاندارد از نوع 2.5D در نظر گرفته شده. Corning Gorilla Glass 5 هم از هر دو پنل شیشه‌ای در مقابل خراش و ضربه‌های کوچک محافظت می‌کند. دوربین دوگانه در نسخه اصلی این گوشی در قاب گرد فلزی تعبیه شده‌اند درحالی‌که لنزهای نسخه گران‌تر معروف به Ceramic Edition در قابی از طلای 18 عیار قرار گرفته‌اند. این گوشی در مقابل نفوذ آب تا حدودی مقاوم است اما نمی‌توان آن را ضدآب دانست.

image

البته طراحی ظاهری از نقاط قوت گوشی Xiaomi Mi 6 است اما نباید سخت‌افزار قدرتمند آن را نادیده گرفت. این گوشی صفحه‌نمایش 5.15 اینچی از نوع LCD IPS با رزولوشن 1080 دارد و از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 قدرت می‌گیرد که این روزها در اغلب پرچم‌داران وجود دارد. Mi 6 همچنین 6 گیگابایت رم دارد و در دو نسخه با حافظه داخلی 64 گیگابایت و 128 گیگابایت عرضه می‌شود. البته لازم است بدانید این گوشی از کارت حافظه جانبی microSD پشتیبانی نمی‌کند و حافظه آن قابل ارتقا نیست.

یکی دیگر از نکات برجسته Mi 6 دوربین اصلی آن با لنز دوگانه 12 مگا پیکسلی در پنل پشتی است. یکی از لنزهای این دوربین به حسگر سونی IMX386 زاویه باز با اندازه پیکسلی 1.25 میکرون، دیافراگم 1.8 و طول کانونی 27 میلی‌متری مجهز شده و لنز دیگر آن هم از نوع تله فوتو با اندازه پیکسلی 1 میکرون، دیافراگم 2.6 و طول کانونی 56 میلی‌متر است. شبکه‌های ارتباطی این گوشی شامل Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac دو بانده، Wi-Fi Direct, DLNA و بلوتوث نسخه 5.0 است و ارتباط داده‌های آن از تکنولوژی‌های GSM, HSPA, LTE, CDMA و EVDO پشتیبانی می‌کند. Mi 6 ضمن پشتیبانی از GPS با A-GPS و GLONASS به چیپ NFC مجهز شده و استفاده از Android Pay را تضمین می‌کند.

گوشی مذکور همچنین به پورت USB Type-C برای شارژ باتری و انتقال داده مجهز شده اما مانند بسیاری از پرچم‌داران امسال فاقد جک هدفون 3.5 میلی‌متری است. البته کمپانی شیائومی یک آداپتور (تبدیل) آنالوگ 3.5 میلی‌متری هم به همراه این گوشی عرضه کرده تا آن را با سایر هدفون‌های قدیمی‌تر سازگار کند. Mi 6 یک باتری غیرقابل تعویض 3350 میلی‌آمپری دارد و سیستم‌عامل پیش‌فرضش هم اندروید نوقا نسخه 7.1.1 در قالب MIUI 8 است؛ البته انتظار می‌رود که رابط کاربری MIUI 9 هم به‌زودی منتشر شود. این گوشی در ابعاد 145.2 × 70.5 × 7.5 میلی‌متر ساخته شده و وزن نسخه اصلی و سرامیکی‌اش به ترتیب 168 و 182 گرم است.

Mi 6 یا OnePlus 5 ؟

ممکن است با در نظر گرفتن جزئیات این گوشی‌ها نتوان نظر قطعی صادر کرد اما اجازه دهید کمی عملی‌تر به این دو گوشی نگاه کنیم. شیائومی اولین گوشی‌اش را در آوریل سال 2010 معرفی کرد و پس از گذشت 7 سال هنوز هم نتوانسته عرضه جهانی گوشی‌هایش را به‌درستی اجرا کند ولی OnePlus در این مورد موفق‌تر بود و عملا یک برند جهانی به شمار می‌آید. Mi 6 برای اتصال به شبکه‌های متفاوت در کشورهای مختلف با مشکل مواجه است اما OnePlus با پشتیبانی از 34 باند موفق‌تر به نظر می‌رسد. OnePlus حالا گوشی‌هایش را در بازارهای بیشتری عرضه می‌کند و طبیعی است که پشتیبانی از شبکه‌های ارتباطی در محصولاتش قوی‌تر بوده و با اغلب اپراتورها هم سازگار است. البته شیائومی برای کاربران چینی، هندی و برخی دیگر از کشورهای آسیایی با پشتیبانی از تمام شبکه‌های ارتباطی قطعا یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. پشتیبانی توسعه‌دهندگان از هر دو گوشی بسیار وسیع است و کاربران آن‌ها اصلا لازم نیست نگران تغییرات کوچک و شخصی‌سازی‌های جزئی در تم و سایر موارد مربوط به رابط کاربری باشند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

دانشمند

۱۳۹۶/۷/۱۰
واقعا که تو همین سایت ویدئو تست مقاومت ایفون ۸ پلاس با نوت ۸ هست و همچینین سرعت هم اینجا هست لطفا نگاه کنید که چطور تو هردو اپل رو شکست میده چه برسه به این پلاستیک سوخته های چینی من خودم سامسونگی هستم و تا الان قبول داشتم اپل بهتره تا این که ویدئو تست سرعت ایفون ۸ پلاس و نوت ۸ رو دیدم که قبلا اپل ادعا کرده بود پردازنده بیوسل ایفون ۸ و ۸ پلاس و ایفون ایکس قوی ترین پردازنده موبایل دنیاست ولی سامسونگ تو ویدئو بهتره لطفا اول نگاه کنید بعد لایک و دیس لایک بزنید

keyhan

۱۳۹۶/۵/۱۲
بی شک در مقایسه این دو به خاطر طراحی کاملا کلون مانند وان پلاس و ازون ور طراحی زیبا و حرفه ای می 6 همین طور قیمت حدود صد دلار پایین تر می 6 باید رای رو به می 6 داد. و البته در مقایسه دوربین دوتایی و کاربورد لنز دوتایی می 6 عکس ها پرتره قدرتمند تری میگیره چون در عکس های پرتره وان پلاس لبه های سوژه با محیط نا هماهنگی داره ولی این ناهماهنگی تو عکسای می 6 دیده نشده و با قدرت با عکسای پرتره گرفته شده با ایفون 7 پلاس رقابت میکنه و اینجاس که با قاطعیت می 6 برنده میدانه

marsad

۱۳۹۶/۵/۱۱
وان پلاس5 بهتره

fazel

۱۳۹۶/۵/۱۱
oneplus اگه نمایندگی رسمی تو ایران بزنه
چه شود!!!

كیان مهر

۱۳۹۶/۵/۱۰
بی ژینگ یا بیجینگ همون پكن خودمونه