خانهاخبار
نگاهی به رشد آمازون از ابتدای تاسیس تاکنون به بهانه تولد 22 سالگی

نگاهی به رشد آمازون از ابتدای تاسیس تاکنون به بهانه تولد 22 سالگی

آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است که هر آن‌چه فکرش را بکنید در آن یافت می‌شود. اما این کمپانی تنها خود را به خرده فروشی محدود نکرده و به دنیای نرم افزار و سخت افزار هم ورود کرده است. با هم به روند پیشرفت این شرکت از ابتدای تاسیس تا به امروز، نگاهی بیاندازیم.
۱۳۹۶/۵/۲

ایده تاسیس آمازون برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ به ذهن جف بزوس خطور کرد، زمانی که او در نیو یورک به فعالیت‌های مالی مشغول بود. او در آن زمان به درستی درک کرد که اینترنت چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را نادیده گرفت.

image

 بر اساس کتاب «The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon» که در سال ۲۰۱۳ درباره تاسیس این کمپانی نوشته شده است، بزوس فهرستی از اجناسی که فکر می‌کرد امکان فروش آنلاین آن‌ها وجود دارد را در کنار لیستی از کتاب‌های منخب قرار داد و این‌گونه بود که در سال ۱۹۹۵، کمپانی امازون به عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین معرفی شد.

۲۱ سال بعد و در سال ۲۰۱۶، آمازون به رکورد فروش ۱۳۶ میلیون دلاری دست یافت. آمازون برای تبدیل شدن از یک کتاب‌فروشی آنلاین به جایگاه امروز خود، راه بسیار طولانی را طی نموده و با قرارداد اخیری که برای خرید Whole Foods (کمپانی رده بالا در حوزه تجارت رایانش ابری) و تعدادی از محصولات الکترونیکی مصرفی مانند اسپیکرهای هوشمند اکو، به یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شده است. با هم نگاهی داشته باشیم به ۲۲ سالی که از عمر این شرکت گذشته است:

۱۹۹۵: کتاب و باز هم کتاب

image

به طور رسمی آمازون در ‍۱۶ جولای ۱۹۹۵ به عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین کار خود را آغاز کرد. به لطف کاتالوگ پر و پیمانی که شامل ۱ میلیون عنوان کتاب بود، آمازون خود را به عنوان «بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی زمین» معرفی کرد.

صفحه اصلی وب‌سایت به یک بخش Spotlight (مرکز توجه) از کتاب‌هایی که «ما» دوست داریم را شامل می‌شد. در آن زمان «ما» به هزاران کارمند امروزی آمازون مربوط نمی‌شد و مقصود همان جف بزوس، همسرش (مکنزی) و هفت نفر دیگر بودند که به بزوس اعتماد کرده بودند.

اولین فروش و بسته بندی آن

image

اولین کتای فروخته شده یک نسخه از کتاب «طرح‌های سیال و قیاس‌های خلاقانه: مدل‌های رایانه‌ای از مکانیزم‌های اساسی تفکر» نوشته Douglas Hofstader بود. بر اساس اعلام آتلانتیک، جان وین‌رایت که یک دانشمند علوم کامپیوتر بود و از او درخواست شده بود که نسخه بتا سایت را آزمایش کند، فردی بود که اولین کتاب را خریداری کرد. او در حالی که در دفتر کارش مشغول بود این کتاب را سفارش داد و در مصاحبه با Quora اعلام کرد که این خرید هنوز در تاریخچه سفارشاتش موجود است.

۱۹۹۹: کارت‌های الکترونیکی و مزایده‌ها

image

در ۱۹۹۹، تقریبا بیش از ۴ سال از معرفی وب‌سایت، آمازون فروش ویدیو و لوازم الکترونیک را هم به پیشنهاداتش اضافه کرد. به این دلیل که هنوز  بسیاری از افراد از کارت‌های الکترونیک استفاده می‌کردند، این‌ها هم به لیست اضافه شدند. و در نهایت سرویس مزایده آنلاین که البته عمر کوتاهی داشت.

شاید جالب باشد که بدانید سه کتاب پرطرفدار آمازون در آن زمان همگی از مجموعه هری پاتر بودند:

«هری پاتر و زندانی آزکابان»، «هری پاتر و سنگ جادو» و «هری پاتر و اتاق رازها»

۲۰۰۴: فروشگاه تمام عیار و یک موتور جستجوی شخصی

image

در اوایل قرن جدید کمپانی تحت مدیریت بزوس ظاهر وب‌سایت خود را کاربردی‌تر کرد. پس از افزودن لوازم منزل، محصولات مرتبط با نوزاد و کودک و لوازم زیبایی؛ آمازون بیشتر شبیه به خرده فروشی بزرگی شد که امروز می‌شناسیم. در حال حاضر آمازون در حال اجرای آزمایشی سرویسی به نام gourmet food است و این یعنی آمازون به فکر راه اندازی سرویس تحویل خوراکی است.

در سال ۲۰۰۴، این شرکت موتور جستجوی شخصی خود را با نام A9 معرفی کرد که در واقع صفحات آنلاین زرد رنگ حاوی تصویر بود. A9 یک ویژگی با نام بلاک ویو را ارایه می‌کرد که مشابه سرویس استریت ویو گوگل مپس است و سیاهه‌ای از هر موضوع را در راهنمای مربوطه با عکس مخصوصش ارایه می‌کرد.

۲۰۰۸: معرفی کیندل و به روز شدن صفحه اصلی وب‌سایت

image

در سال ۲۰۰۸، DVDها محبوبیت بسیار زیادی داشتند ولی مدتی بعد و در همین سال آمازون کیندل را معرفی نمود که یک محصول انقلابی بود. گروهی که نمونه اولیه را توسعه دادند، اسم دستگاه را «Fiona» گذاشته بودند اما بعدا این نام توسط بزوس به «Kindle» تغییر پیدا کرد زیرا او قصد داشت روی ایده محصولات خانواده فایر کار کند. (Kindle به معنی برافروختن و Fire هم به معنی آتش است و ترکیب Kindle Fire به معنی برافروختن آتش و به تعبیر ایجاد یک تحول بود.)

۲۰۱۲: حالا برند کیندل یک خانواده شده

image

در سال ۲۰۱۲، برند کیندل اوج گرفته بود و آمازون مدل‌های مختلفی را عرضه کرده بود که حتی تبلت‌های تمام رنگی را هم شامل می‌شد. در همین سال این شرکت بالاخره به یک طراحی کاربردی و مناسب برای صفحه اصلی وب‌سایتش رسید.

این ظاهر جدید ۳۵ بخش مختلف از جمله اپلیکیشن‌های اندروید، ویدیوهای سریع و نرم افزار را شامل می‌شد و آمازون را بیش از هر زمان به شهرت رساند.

امروز: تعریف واقعی «فروشگاه همه چیز تمام»

image

صفحه اصلی وب‌سایت در حال حاضر نمادی از هوش کارآفرینی بزوس است. این فروشگاه محبوب دامنه کاری خود را تا حد خوار و بار و لوازم نظافت هم گسترش داده و با توجه به فهرست کامل بخش‌های مختلف این خرده فروشی آنلاین، می‌توان به آمازون لقب «بزرگ‌ترین مجموعه زمین» را اعطا کرد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

mehrshad

۱۳۹۶/۵/۳
به دلیل نداشتن دسترسی مستقیم کشورمون واسه خرید از این سایت بسیار عالی دیجیکلا جایگزین شده ک خیلی هم خوبه
البته من تا حالا از هیچ سایتی خرید اینترنتی نکردم به خاطر نداشتن اطمینان کافی از سالم بودن محصول و یک دلیلشم شاید این باشه که توی بازار بندرعباس قیمت اجناس چه گوشی باشه یا... از سایر فروشگاه ها ارزون تر در میاد.
با تشکر از سایت خوب جی اس ام❤?