خانهاخبار
همه ‌آنچه از تویوتا سوپرا جدید می‌دانیم

همه ‌آنچه از تویوتا سوپرا جدید می‌دانیم

تویوتا سوپرا مدل 1998 را می‌توان یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ دانست. اما این خودرو قرار است به زودی جایگزین خود را بشناسد و اکنون قصد داریم نگاهی به شایعات پیرامون آن بیندازیم.
۱۳۹۶/۴/۲۹

نسل اول تویوتا سوپرا در سال 1978 معرفی شد که به جرات می‌توان آن را یکی از موفق‌ترین خودروهای تارخ تویوتا و البته تاریخ خودروسازی جهان دانست. نسل چهارم تویوتا سوپرا یعنی سری A80 را در فیلم‌ها و بازی‌های بسیاری چون «سریع و خشن» و «گرن توریزمو» دیده‌ایم که با وجود موتور 6 سیلندر توربو، قدرت راضی کننده‌ای داشت اما با همین اوصاف، یکی از بهترین خودروها برای تیونینگ و نصب قطعات افترمارکت محسوب می‌شد.

هنوز هم سوپرا نسل چهارم از محبوبیت زیادی برخوردار است و نسخه‌های تقویت شده آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اما تویوتا نسل جدید آن را در دست توسعه دارد و برای ساخت آن از کمپانی ب ام و کمک گرفته است. قصد داریم نگاهی به همه آنچه از سوپرا جدید می‌دانیم داشته باشیم.

image

دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟

شایعات درباره جانشین سوپرا سال‌ها داغ بود و احتمال معرفی آن از سوی تویوتا وجود داشت اما جدی‌ترین شایعات پس از توافق ب ام و و تویوتا در سال 2013 برای ساخت یک خودروی اسپرت با یک پلتفرک مشترک مطرح شد. حتی یک سال بعد پس از معرفی کانسپت FT-1 توسط تویوتا در یکی از نمایشگاه‌های خودرو در آمریکا بحث پیرامون آن بالا گرفت. این کانسپت جانشین شایسته‌ای برای سوپرا به نظر می‌رسید.

البته تویوتا هنوز از نام سوپرا برای پروژه خود استفاده نکرده و مهندسان ترجیح داده‌اند تا فعلا از این موضوع چیزی نگویند. چند سال قبل تویوتا نام سوپرا را برای خود به ثبت رساند و مانعی برای استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

به هر حال، هر نامی که بر آن نهاده شود، این کوپه اسپرت جانشین سوپرا خواهد بود و به عنوان پرچم‌دار ژاپنی‌ها در خودروهای موتور جلو شناخته خواهد شد.

image

ظاهر آن چگونه خواهد بود؟

تصاویر جاسوسی از این خودرو نشان می‌دهند که طراحی آن شباهت زیادی به کانسپت FT-1 دارد. البته در این نسل، خبری از آن کاپوت کشیده و سقف چالب مدل 1998 نیست.

دماغه قدرتمند و ورودی‌های هوا کناری ظاهر اسپرتی به آن می‌بخشند و باله تطبیق پذیر هم عملکرد آن را در شرایط مختلف تضمین می‌کند. هرچند به نظر می‌رسد که این نمونه‌های اولیه با نمونه کانسپت تفاوت دارند، اما هنوز هم ظاهری خشن، مهاجم، مدرن و اسپرت دارند.

همچنین خبرنگاران موفق شده‌اند تصاویری را از محصول ب ام و که با استفاده از همین پلتفرم تولید خواهد شد هم شکار کنند و حتی گاهی این دو خودرو در کنار هم مشاهده شده‌اند. محصول آلمانی احتمالا Z5 نام خواهد گرفت که دو صندلی خواهد داشت و در مدل رودستر تولید خواهد شد تا جانشن ب ام و Z4 شود. این در حالی است که محصول تویوتا تنها نسخه کوپه خواهد داشت.

image

از چه منبعی قدرت می گیرد؟

یک احتمال این است که تویوتا از موتور 6 سیلندر خطی ب ام و برای سوپرا استفاده کند. این حتمال با وجود شیفتر دنده جعبه دنده خودکار و نیز برخی قطعات متعلق به ب ام و در تصاویر دیده شده از محصول تویوتا تقویت شد. گفته می‌شود که تویوتا جعبه دنده دستی را برای سوپرا عرضه نخواهد کرد.

از سوی دیگر شاید مدیران تویوتا علاقه‌ای به استفاده از پیشرانه ساخت یک کمپانی دیگر در پرچم‌دار خود نداشته باشند. یکی از مهندسان ارشد تویوتا قبلا توسعه یک سیستم هیبرید با استفاده از موتور توربو را تایید کرده بود. البته از به کار گیری آن در سوپرا سخنی به میان نیامد اما هیچ چیز غیر ممکن نیست.

تویوتا به استفاده از سیستم هیبرید علاقه نشان داده و مدیر کمپانی در اروپا به خبرنگاران اعلام کرده است:

شک ندارم که در آینده و در برنامه‌های دراز مدت تویوتا از موتورهای الکتریکی در خودروهای اسپرت کمپانی استفاده خواهد شد.

image

تویوتا همچنین پتنتی با موضوع سوپرشارژر الکتریکی به ثبت رسانده که ممکن است برای سوپرا مورد استفاه قرار بگیرد. به علاوه گفته می‌شود که بخش مسابقه‌ای تویوتا یعنی Gazoo Racing هم در توسعه سوپرا کمک خواهد کرد.

شایعات دیگری بیان می‌کنند که سوپرا ممکن است از سیستم چهار چرخ متحرک بهره ببرد. 2 موتور الکتریکی در جلو و یک موتور الکتریکی در عقب به همراه موتور 2.0 لیتری توربو ب ام و ممکن است نیروبخش سوپرا باشند. البته این مورد کمی دور از ذهن است چراکه کانسپت FT-1 موتور جلو و دیفرانسیل عقب بود.

image

چه زمانی معرفی خواهد شد؟

برای این سوال جواب‌های بهتری وجود دارد. شایعات زیادی به این موضوع اشاره دارند که ب ام و و تویوتا برای مونتاژ محصولشان از کمپانی Magna Steyr کمک خواهند گرفت. این اتفاق از سال 2018 در کشور اتریش آغاز خواهد شد. اگر این تاریخ درست باشد، هر دو کمپانی احتمالا در اواخر سال 2017 و یا اوایل سال 2018 محصول نهایی خود را در معرض دید عموم قرار خواهند دارد.

انتظار می‌رود یک نسخه کانسپت از محصول تویوتا در نمایشگاه خودروی توکیو در ماه اکتبر معرفی شود اما برای معرفی محصول نهایی، نمایشگاه خودروی دیترویت مکان مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

این همه آن چیزی است که از تویوتا سوپرا می‌دانیم و برای اطلاعات بیشتر باید تا چند ماه دیگر صبر کنیم.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

mehiyaw

۱۳۹۶/۴/۲۹
سقف و پشت ماشین یه نمور به دوج وایپر میزنه
یادش بخیر عجب هندلینگی داشت تو mostwanted1

ooo

۱۳۹۶/۴/۲۹
ترکیبی از ژاپن و آلمان?